Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny vikbar telefon dyker upp på nätet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppges vara en kommande vikbar telefon från kinesiska Xiaomi, och det ser onekligen ut att fungera smidigt.

Läs hela artikeln här

Ska bli intressant och se hur detta artar sig, då jag tror det kan vara lite lurigt hur man löser de måttmässigt hur mycket mer yta man får kontra smidighet och design, för den får ju inte vara ful heller.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-04 14:09
Ursprungligen av Laserturken:

Ska bli intressant och se hur detta artar sig, då jag tror det kan vara lite lurigt hur man löser de måttmässigt hur mycket mer yta man får kontra smidighet och design, för den får ju inte vara ful heller.

Jag tycker det ska bli intressant att se hur den vikta delen av telefonen kommer kännas i praktiken. Samsungs prototyp såg ju ut att bli ganska tjock där telefonen viks, vilket inte ser så snyggt eller smidigt ut, men i den här videon ser det faktiskt ganska smidigt ut (om den nu är en äkta produkt). Jag har fortfarande svårt att se att den första generationens vikbara telefoner kommer bli tillräckligt bra ergonomiskt för att konsumenter ska välja dem över de konventionella flaggskeppen, men det hade så klart varit trevligt om jag har fel här!

Känner mig mer och mer som en gubben när det kommer till teknik. Brukar ofta lägga till ett "Men varför, vad tillför det för mig?" i varje köp jag gör, mycket för att få ner mitt konsumerande och en annalkande snålhet. Så jag ser verkligen inte vad det här skulle kunna tillföra mig, är säkert konservativ åsikt men jag kommer fortfarande tycka det är spännande och se vad som händer.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-04 14:44
Ursprungligen av Åke från Åstol:

Känner mig mer och mer som en gubben när det kommer till teknik. Brukar ofta lägga till ett "Men varför, vad tillför det för mig?" i varje köp jag gör, mycket för att få ner mitt konsumerande och en annalkande snålhet. Så jag ser verkligen inte vad det här skulle kunna tillföra mig, är säkert konservativ åsikt men jag kommer fortfarande tycka det är spännande och se vad som händer.

Jag känner ofta likadant, men varje gång minns jag ögonblicket när Samsung Galaxy S2 presenterades och jag tänkte för mig själv "4,3 tum, det är ju orimligt stort!". Där siade jag så att säga inte korrekt om framtiden Om de kan få enheten att bli hyggligt smidig i ihopvikt format kan jag definitivt se fördelar med detta, men jag tror inte den första generationen kommer nå hela vägen på den punkten.

Jag är skeptisk.

+ Coolt och flashigt
- Klumpigt.
- Måste vara oerhört sårbar, i synnerhet i bigarna (där man viker).
- Ytterligare en produkt som vill vara flera (Är det en telefon eller platta?). Då måste det vara *otroligt* smidigt för att det ska fungera. Där är vi först när vi har uppfunnit pekbar hologramteknik.

Coolt, men klumpigheten kommer döda en dylik produkt.

Ursprungligen av ekloev:

Jag känner ofta likadant, men varje gång minns jag ögonblicket när Samsung Galaxy S2 presenterades och jag tänkte för mig själv "4,3 tum, det är ju orimligt stort!". Där siade jag så att säga inte korrekt om framtiden Om de kan få enheten att bli hyggligt smidig i ihopvikt format kan jag definitivt se fördelar med detta, men jag tror inte den första generationen kommer nå hela vägen på den punkten.

Absolut, jag håller med. Jag körde med iPhone 4 och tyckte det var en helt rimlig storlek innan jag köpte en 6a. Men körde X ett halvår med förra jobbet och tyckte den var för mig lite för stor. Men trodde också att det skulle bli orimligt att gå tillbaka till 6an när jag slutade där men övergången gick överraskande smidigt. Känns som man nått min sweatspot nu. Enda problemet med 6an är att västtrafiks app är helt orimligt krävande så den segar. Jag säger absolut inte att vi inte kommer gå emot en viktelefon värld igen, men jag känner mig osäker på om jag kommer vara med på det tåget och hoppas i oändligheten att det kommer en SE2.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-01-04 15:10
Ursprungligen av carlsson:

Jag är skeptisk.

+ Coolt och flashigt
- Klumpigt.
- Måste vara oerhört sårbar, i synnerhet i bigarna (där man viker).
- Ytterligare en produkt som vill vara flera (Är det en telefon eller platta?). Då måste det vara *otroligt* smidigt för att det ska fungera. Där är vi först när vi har uppfunnit pekbar hologramteknik.

Coolt, men klumpigheten kommer döda en dylik produkt.

Bra påpekande angående tåligheten/sårbarheten, det är väl sannolikt ett område Samsung med flera tänkt på, men alla ytor som ska böjas kommer vara mer känsliga än plana sådana som kan stärkas så mycket som möjligt (kudos för användningen av bigar förresten, har inte sett det användas på år och dar).

Angående produkttypen, ett tag hade vi phablets som alternativ till de "vanliga" telefonerna, men nu har de vanliga varianterna blivit så stora att phablet inte existerar som kategori. Om de vikbara telefonerna skulle utvecklas till att bli relativt kompakta i ihopvikt format och phablet- eller till och med kompakt tablet-klass utvikta skulle det klart kunna bli en förbättring över rådande läget. Men det verkar ju som att det åtminstone inledningsvis kommer bli dagens phablet-stora telefoner som kan förvandlas till ett mellanting mellan det och surfplatta.

Gällande tålighet/sårbarhet, det säljs ju utan problem telefoner med baksidor av glas, vilket bara är idiotiskt... Och varför acceptera glas på framsida för den delen heller, om man nu vill ha något som är tåligt och inte sårbart?

En vikbar telefon kan ju inte ha en skärm av glas, så det är ju ett plus.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-01-04 15:27
Ursprungligen av filbunke:

Gällande tålighet/sårbarhet, det säljs ju utan problem telefoner med baksidor av glas, vilket bara är idiotiskt... Och varför acceptera glas på framsida för den delen heller, om man nu vill ha något som är tåligt och inte sårbart?

En vikbar telefon kan ju inte ha en skärm av glas, så det är ju ett plus.

Minns du de gamla plastskärmarna och hur de såg ut efter ett tag?

Ursprungligen av juanito:

Minns du de gamla plastskärmarna och hur de såg ut efter ett tag?

Vilket man löste med ett skärmskydd...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 16:37
Ursprungligen av filbunke:

Vilket man löste med ett skärmskydd...

Av glas ?

  • Medlem
  • 2019-01-04 17:19
Ursprungligen av filbunke:

Gällande tålighet/sårbarhet, det säljs ju utan problem telefoner med baksidor av glas, vilket bara är idiotiskt... Och varför acceptera glas på framsida för den delen heller, om man nu vill ha något som är tåligt och inte sårbart?

En vikbar telefon kan ju inte ha en skärm av glas, så det är ju ett plus.

Helt rätt
Därför är det ytterst intressant med Samsung nya composit polymer som kommer i deras Infinity Flex skärm. Detta nya material skall ju enligt Samsung vara både tåligt och böjbart ?

Saknar alternativet ”Ren skit” eller om ni finner alternativ för idioti.

Gott nytt på er!

  • Medlem
  • 2019-01-07 07:58

Har svårt att få ett grepp huruvida det är intressant för mej personligen. Beror mycket på hur smidig den är att använda, tålighet, batteritid och kamera samt det mest självklara prislappen. För många oklara/diffusa faktorer som kommer att avgöra om detta är hit eller miss. Skall dock bli intressant att få känna på en i någon gång i framtiden!

Ursprungligen av D_Odell:

Saknar alternativet ”Ren skit” eller om ni finner alternativ för idioti.

Gott nytt på er!

Detta svar får mig av någon anledning att tänka på Bertrand Russell's citat: "I would never die for my beliefs because I might be wrong."

Linus Tech kikar på vikbar lur.

1
Bevaka tråden