Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya filer syns inte i Finder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dottern har problem med sin MacBook Air (ett par år gammal) sedan hon uppdaterade till 10.14.1 (från 10.12.x). När hon sparar nya filer så "syns" de inte i Findermappen, inte heller om hon söker efter filerna, inte heller med Spotlightsökning. Men efter några timmar dyker filerna upp. Om hon har filen fortsatt uppe kan hon jobba vidare och spara, men stänger hon fönstret så är filen "borta" tills den mirakulöst dyker upp som sagt. Jag har kollat Aktivitetshanteraren och någon indexering av hårddisken verkar inte ta tid och kraft (jag tänker efter systeminstallationen som hon gjorde i början på november). Tips?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-03 10:32

Vild gissning: ställt in Dokument-mappen i iCloud och strul hos Apple och/eller Internet-anslutningen?

Ursprungligen av frazze:

Vild gissning: ställt in Dokument-mappen i iCloud och strul hos Apple och/eller Internet-anslutningen?

Hmm, hur menar du då, hur kan Dokumentmappen ställas in i iCloud?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-03 19:20
Ursprungligen av matshell:

Hmm, hur menar du då, hur kan Dokumentmappen ställas in i iCloud?

Ok, dålig svenska... Du kan välja att ha Desktop- och Dokument-mappen synkad i iCloud genom en inställning. Ett förslag på förklaring till fenomenet är att det är problem med synkningen. Både synlighet och sökbarhet.

Ursprungligen av frazze:

Ok, dålig svenska... Du kan välja att ha Desktop- och Dokument-mappen synkad i iCloud genom en inställning. Ett förslag på förklaring till fenomenet är att det är problem med synkningen. Både synlighet och sökbarhet.

Bra förslag frazze, men tyvärr var Dokument och Skrivbord inte ikryssade... Så det verkar inte vara problemet...

Gör en säker start, starta om datorn med skifttangenten nedtryckt, logga in, och starta sedan om normalt igen.

Ursprungligen av matshell:

...sedan hon uppdaterade till 10.14.1 (från 10.12.x)...

Och efter åtgärderna som rekommenderas i föregående inlägg, uppdatera gärna till 10.14.2.

Ett tips är att göra uppdateringen via den s.k. "combo"-versionen av uppdateringen.
https://support.apple.com/kb/DL1987?locale=sv...
Då blir det en lite större "röjning" i systemet, och chansen ökar att eventuella skadade systemfiler byts ut.

Återkom om det fortfarande är problem.

Ursprungligen av Zeugma:

Gör en säker start, starta om datorn med skifttangenten nedtryckt, logga in, och starta sedan om normalt igen.

Löste problemet, tack Zeugma!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och efter åtgärderna som rekommenderas i föregående inlägg, uppdatera gärna till 10.14.2.

Ett tips är att göra uppdateringen via den s.k. "combo"-versionen av uppdateringen.
https://support.apple.com/kb/DL1987?locale=sv...
Då blir det en lite större "röjning" i systemet, och chansen ökar att eventuella skadade systemfiler byts ut.

Återkom om det fortfarande är problem.

Bra idé Jesper, hon ska göra det snarast.
God fortsättning alla!

Och en del annat strul löste sig också!
Tack!

1
Bevaka tråden