Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista till Apple inför 2019

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 18:15
Ursprungligen av NisseH:

Vad yrar du om. Läs på innan du gör dig putslustig i trådarna.

Som sagt ingen garanti utan reklamationsrätt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-04 18:15
Ursprungligen av Innis:

Vad är det som säger att man tvingas köpa nytt för att garantin gått ut?
Sen så är inte garantitiden 3 år utan det är reklamationsrätten.

Prylarna brukar gå sönder lagom efter att garantiiden gått ut.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 18:17
Ursprungligen av NisseH:

Prylarna brukar gå sönder lagom efter att garantiiden gått ut.

Jaha källa på det tack.

Har flera datorer som är äldre än 3 år som är fortfarande fungerar.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-04 18:27
Ursprungligen av NisseH:

Datortillverkarna och tredjepartsföretagen som hållit på i minst 30 år vet vad kunderna vill och behöver och att bra elektronikprylar håller i minst 10 år. Då kan man ju undra varför Apple bara ger 3 års garanti. Det luktar som att Apple medvetet gjort prylarna så folk skall tvingas köpa nytt efter att garantitiden gått ut.

Kom ni ihåg "Tjock-TV" som bara gick tills man slängde ut den på soptippen. Sen kom nästa generation TV apparater med Samsungs vita 36 tummare som trots sina tio år går som tåget och lär så göra i tio år till. En del grannar har köpt nya TV apparater med LCD dom krånglar och klagas på efter några år som helt säkert inte håller i 10-20 år.

1.
Framtidens normaldatorer kostar 15000- 25000:-
2.
Tio års garanti.
3.
Viktiga appar gör datortillverkarna själva för att slippa problem med tredjepartsstrul.
4.
Alla datorer är utrustade med en egengjord app (Liknande YouTube) för bild/videoredigering som är till för användaren och inte för att datortillverkaren skall tjäna (Extra) pengar. Det är således ett verktyg och ingen penningmaskin för obehöriga.
5.
Datorerna har fack där man enkelt byter Ramminne, Grafikkort och annat man kan tänkas behöva byta under tio år.

Kanske framtidens datorer ser ut så här.

2009 kastade jag ut vår tjock-TV i form av en 28" Panasonic köpt 2001 (som ersatte en Schneider 28" jag köpte när jag bodde hemma hos min föräldrar 1990) och skaffade en 60" Plasma från LG. Går som tåget och vår huvud-TV än i dag tio år senare.

Brukar alltså byta TV runt vart tionde år, så det är väl dags igen inom något år.

Väntar bara på lämplig OLED med HDMI 2.1 samt med variabel refreshrate (helst Freesync) och bra HDR-stöd.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-04 18:29

Att Apple släpper officiellt HomePod med svensk Siri.

  • Medlem
  • 2019-01-04 19:19
Ursprungligen av omartint:

2009 kastade jag ut vår tjock-TV i form av en 28" Panasonic köpt 2001 (som ersatte en Schneider 28" jag köpte när jag bodde hemma hos min föräldrar 1990) och skaffade en 60" Plasma från LG. Går som tåget och vår huvud-TV än i dag tio år senare.

Brukar alltså byta TV runt vart tionde år, så det är väl dags igen inom något år.

Väntar bara på lämplig OLED med HDMI 2.1 samt med variabel refreshrate (helst Freesync) och bra HDR-stöd.

Håller med dig om det ?
Har en något mindre Panasonic Plasma anno 2010
Funkar fortfarande och väntar med på rätt OLED

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-04 23:15

Tillägg

Ursprungligen av omartint:

2009 kastade jag ut vår tjock-TV i form av en 28" Panasonic köpt 2001 (som ersatte en Schneider 28" jag köpte när jag bodde hemma hos min föräldrar 1990) och skaffade en 60" Plasma från LG. Går som tåget och vår huvud-TV än i dag tio år senare.

Brukar alltså byta TV runt vart tionde år, så det är väl dags igen inom något år.

Väntar bara på lämplig OLED med HDMI 2.1 samt med variabel refreshrate (helst Freesync) och bra HDR-stöd.

Exakt som jag, och då kan man ju undra varför Apple inte ger 10 års garanti på sina datorer för det är lika mycket elektronik i en Appledator som det är i en tio år gammal TV som säkert kommer att fungera lika många år till.

Senast redigerat 2019-01-05 09:42
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-05 09:36
Ursprungligen av NisseH:

Exakt som jag och då kan man ju undra varför Apple inte ger 10 års garanti på sina datorer för det är lika mycket elektronik i en Appledator som det är i en tio år gammal TV.

Hade Apple haft 10 års garanti hade dagens priser sett ut som kaffepengar.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-05 10:12

Om vi tar exemplet TV apparater och den jag haft i tio år. 36 tums Samsung som fungerar som ný och lär göra så i ytterligare 10 år. Samsung visste att den enda inkomst från mig var priset TV kostade. 10000:- om jag minns rätt. Alltså deras billiga TV håller i 20 år. Inte illa och ett bra betyg till deras elektronikingenjörer. Snyggt jobbat.
Samsung tillverkar lika många TV apparater som Apple gör datorer kan jag tänka mig. Båda är i elektronikbranschen så man kan ställa samma krav på kvalitet och livslängd.

Om Apple använder tredjepartstillverkares appar/prylar så måste dom kräva att dom fungerar och uppgraderas så inte Applekunder får problem under tio år, annars törs inte kunderna köpa Appleprylar längre.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 11:17
Ursprungligen av NisseH:

Om vi tar exemplet TV apparater och den jag haft i tio år. 36 tums Samsung som fungerar som ný och lär göra så i ytterligare 10 år. Samsung visste att den enda inkomst från mig var priset TV kostade. 10000:- om jag minns rätt. Alltså deras billiga TV håller i 20 år. Inte illa och ett bra betyg till deras elektronikingenjörer. Snyggt jobbat.
Samsung tillverkar lika många TV apparater som Apple gör datorer kan jag tänka mig. Båda är i elektronikbranschen så man kan ställa samma krav på kvalitet och livslängd.

Om Apple använder tredjepartstillverkares appar/prylar så måste dom kräva att dom fungerar och uppgraderas så inte Applekunder får problem under tio år, annars törs inte kunderna köpa Appleprylar längre.

Problemet med din tv är att den är ingenting mot dagens i bildkvalitet.
Om 10år så är den den i jämförelse som en svart/vit är nu,med andra ord skit.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-05 11:54
Ursprungligen av Innis:

Problemet med din tv är att den är ingenting mot dagens i bildkvalitet.
Om 10år så är den den i jämförelse som en svart/vit är nu,med andra ord skit.

Vad bra. Då räcker det att min TV håller i tio år och att min iMac håller lika länge. Det sjuka är att jämför jag med min nya iMacs Retinaskärm och min TV så märker jag ingen nämvärd skillnad. Men jag är nöjd om iMac håller i tio år utan strul. Jag tycker att datorer som kostar 25000:- skall fungera klanderfritt i tio år när TV apparater för 10000:- gör det.

  • Medlem
  • 2019-01-05 13:49
Ursprungligen av Innis:

Problemet med din tv är att den är ingenting mot dagens i bildkvalitet.
Om 10år så är den den i jämförelse som en svart/vit är nu,med andra ord skit.

Allt hänger på kvalitet på media
Rapport är nog lika bra upplevelse då som nu
Men kör du BD / Reciever med 4K så är det klart att TVn inte skall sätta begränsningar ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 14:35
Ursprungligen av PaO:

Allt hänger på kvalitet på media
Rapport är nog lika bra upplevelse då som nu
Men kör du BD / Reciever med 4K så är det klart att TVn inte skall sätta begränsningar ?

Så du menar att det inte är någon skillnad på en LCD-tv som är 10år gammal och en ny?
Konstigt då måste alla recensenter ljuga när dom säger att kvaliten förbättras mellan modellerna.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 14:36
Ursprungligen av NisseH:

Vad bra. Då räcker det att min TV håller i tio år och att min iMac håller lika länge. Det sjuka är att jämför jag med min nya iMacs Retinaskärm och min TV så märker jag ingen nämvärd skillnad. Men jag är nöjd om iMac håller i tio år utan strul. Jag tycker att datorer som kostar 25000:- skall fungera klanderfritt i tio år när TV apparater för 10000:- gör det.

Ser du ingen skillnad så kanske det är dags att du skaffar glasögon ?
Vad du tycker är ganska så oväsentligt och orealistiskt för den faktiska hållbarheten på elektronik.
Får du ut 5-8år ur en dator så får du vara väldigt glad beroende på användarmönster.

  • Medlem
  • 2019-01-05 14:54
Ursprungligen av Innis:

Så du menar att det inte är någon skillnad på en LCD-tv som är 10år gammal och en ny?
Konstigt då måste alla recensenter ljuga när dom säger att kvaliten förbättras mellan modellerna.

Klart där är skillnad men bara om du samtidigt ändrar kvalite på media. Fortfarande är det lite skralt med UHD / 4K material men det kommer mer och mer. Om jag tar en BD och kör den på min 10 år gamla kalibrerade Panasonic Plasma så kan bildupplevelsen faktiskt vara bättre än på en ny billigare LED TV. Men en ny OLED TV eller motsvarande i 4K med UHD Media är ju i en helt annan klass ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 15:07
Ursprungligen av PaO:

Klart där är skillnad men bara om du samtidigt ändrar kvalite på media. Fortfarande är det lite skralt med UHD / 4K material men det kommer mer och mer. Om jag tar en BD och kör den på min 10 år gamla kalibrerade Panasonic Plasma så kan bildupplevelsen faktiskt vara bättre än på en ny billigare LED TV. Men en ny OLED TV eller motsvarande i 4K med UHD Media är ju i en helt annan klass ?

Det är väl så ganska så självklart att mediet spelar in och därav min kommentar att använder du en 10 år gammal tv för att titta på BD så är det skit i jämfört mot dagens tv.
Resonemanget att behålla en tv i 20år som Nisse vill göra fungerar bara om man.
1: Inte har några krav på bildkvalitet
2: Har dåligt med pengar
3: Inte bryr sig om att ljusstyrkan försämras med tiden
4: Paradoxalt mot punkt 3 har mycket pengar för en äldre LCD drar mer ström än nyare.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-05 15:19
Ursprungligen av Innis:

Ser du ingen skillnad så kanske det är dags att du skaffar glasögon ?
Vad du tycker är ganska så oväsentligt och orealistiskt för den faktiska hållbarheten på elektronik.
Får du ut 5-8år ur en dator så får du vara väldigt glad beroende på användarmönster.

Du, sluta tala om för oss andra vad vi får säga eller inte. Med 20 års erfarenhet av iMacdatorer tror jag mig veta vad Apple borde ge oss användare.
1.
Varför nämnde du ingenting om de andra elekroniska komponenter i TV apparater som aldrig fallerar utan hänvisar till skärmfärger. Jag tror inte du byter iMac för 25000.- när du anser att färgerna på skärmen inte ger dig vad du väntat dig.
2.
Efter 30 år i elektronikbranschen som Appleingenjörerna ägnat sig åt är det en baggis att få prylarna att hålla i minst tio år, men som valt att prylarna gjort sitt efter 5-8 år för att tvinga användarna att köpa nytt, allt för att gynna Apple.
3.
Att ta bort facket för Rambyte och DVD-paketet bevisar bara på att Apple inte jobbar för kundens bästa.

  • Medlem
  • 2019-01-05 15:27
Ursprungligen av Innis:

Det är väl så ganska så självklart att mediet spelar in och därav min kommentar att använder du en 10 år gammal tv för att titta på BD så är det skit i jämfört mot dagens tv.
Resonemanget att behålla en tv i 20år som Nisse vill göra fungerar bara om man.
1: Inte har några krav på bildkvalitet
2: Har dåligt med pengar
3: Inte bryr sig om att ljusstyrkan försämras med tiden
4: Paradoxalt mot punkt 3 har mycket pengar för en äldre LCD drar mer ström än nyare.

Så det säger du ?
Håller med om detta
Och då jämför han med OLED och inte LCD

Plasma vs. OLED: My family doesn't care
Someday, I'm going to replace the plasma. But I'm not in any hurry to do it and neither is the rest of my family; they don't seem to care about which TV they're watching. It's much more about what's on the TV that matters and whether enough PS4 game controllers are charged. That's what they fight over. Not whether they can watch the OLED instead of the plasma (sadly, they could care less about 3D).

https://www.google.com/amp/s/www.cnet.com/goo...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 15:31
Ursprungligen av PaO:

Så det säger du ?
Håller med om detta
Och då jämför han med OLED och inte LCD

Plasma vs. OLED: My family doesn't care
Someday, I'm going to replace the plasma. But I'm not in any hurry to do it and neither is the rest of my family; they don't seem to care about which TV they're watching. It's much more about what's on the TV that matters and whether enough PS4 game controllers are charged. That's what they fight over. Not whether they can watch the OLED instead of the plasma (sadly, they could care less about 3D).

https://www.google.com/amp/s/www.cnet.com/goo...

Ledsen men det där är en (1) persons åsikt som inte speglar allas åsikt.
Skulle den vara sann skulle industrin för tv-apparater dött ut helt och det vet du med.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 15:38
Ursprungligen av NisseH:

Du, sluta tala om för oss andra vad vi får säga eller inte. Med 20 års erfarenhet av iMacdatorer tror jag mig veta vad Apple borde ge oss användare.
1.
Varför nämnde du ingenting om de andra elekroniska komponenter i TV apparater som aldrig fallerar utan hänvisar till skärmfärger. Jag tror inte du byter iMac för 25000.- när du anser att färgerna på skärmen inte ger dig vad du väntat dig.
2.
Efter 30 år i elektronikbranschen som Appleingenjörerna ägnat sig åt är det en baggis att få prylarna att hålla i minst tio år, men som valt att prylarna gjort sitt efter 5-8 år för att tvinga användarna att köpa nytt, allt för att gynna Apple.
3.
Att ta bort facket för Rambyte och DVD-paketet bevisar bara på att Apple inte jobbar för kundens bästa.

För det första så har jag inte någonstans skrivit att du inte får delge din åsikt.
Jag utmanar dina åsikter och påstående. Något som man gör i en diskussion.

1. Därför att vi pratar om tv-apparater och inget annat. Varför ska jag dra in fler saker och förvirra dig.

2. Jag tyckte du skrev ett annat inlägg att dom håll bara 3år precis efter garantin gått ut (som vi konstaterade var fel utan det var reklamationsrätten)

3. Det går fortfarande att byta RAM på några av modellerna. Så du saknar diskettstationen också? Att ta bort Dvd är en del i utvecklingen. Ps jag betvivlar din CV ärligt

  • Medlem
  • 2019-01-05 15:42
Ursprungligen av Innis:

Ledsen men det där är en (1) persons åsikt som inte speglar allas åsikt.
Skulle den vara sann skulle industrin för tv-apparater dött ut helt och det vet du med.

Men den åsikten rätt eller fel speglar min ?
Eller så byter folk ut TV i förtid
En sak han skriver som jag även håller med om är att ljudet är en stor del av själva upplevelsen inte bara bilden

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-05 15:47
Ursprungligen av PaO:

Men den åsikten rätt eller fel speglar min ?
Eller så byter folk ut TV i förtid
En sak han skriver som jag även håller med om är att ljudet är en stor del av själva upplevelsen inte bara bilden

Den speglar säkert fler men att kategorisk säga att en 10 år gammal tv levererar samma bildkvalitet stämmer inte.
För det är ett faktum att LCD och Plasma slits med tiden. Något du själv inte märker pga av den sker gradvis.
Men skulle du göra en side by side jämförelse märker man det direkt.

Precis ljudet gör mycket för upplevelsen och den har också förbättrats med åren i tv-apparaterna.
Ett till skäl att säga att en 10 år gammal inte spelar i samma liga som dagens.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tips. Vill man använda desktop-vy på sin iPad så kan man alltid testa en annan webbläsare som tex Dolphin.
Man kan även i Safari begära desktop-vy genom att hålla in uppdatera-ikonen.

Det finns inga webbläsare som fungerar lika integrerat och bra som Safari gör genom hela IOS (Apples egna begränsning så klart), så att byta är inte ett alternativ för mig. Tyvärr fungerar det inte alltid att begära desktop-vyn. En del sajter skickar en till mobilversionen i alla fall. Otroligt störigt.

Bevaka tråden