- PaO
- Medlem ●
Tog upp det i en annan tråd där det försvann.
Är inte vackert alls men samtidigt är baksidan det sista jag bryr mig om.
Tror det handlar lite om reklam för Apple.
I en värld där alla smartphones ser likadana ut, så kommer det synas genast på den vilken baksida den tillhör.
Både Samsung och Apple har ju levt lite på den ”gratis-reklamen” för att bli en mer snackis.
Snacket går ju att det blir en ToF-kamera:
https://youtu.be/I8YFM-Mn4D8
Okej
Använder du AR?
Använder någon AR ?
I november var det fortfarande cirka 30 miljoner aktiva Pokémon Go-spelare bara i USA.
Allt beror på rätt app.
"En fin sak med Apple är att de trots sin storlek faktiskt verkar ha förmågan att lära av sina misstag, och ändra kurs när de märker att de är fel ute."
Jasså?
Var är alla lysande exempel på detta?
Det verkar snarare som att världen har vridit sig till Apples fördel i dom flesta fallen snarare än att Apple ändrat sig.
Dom ändrade strategi från iPod, iPhone, helt klart.
Och dom ändrade till att satsa på design-datorer i slutet av 90-talet.
Vad gäller iPod, så var det ju en produkt dom gjorde på försök som lyckades. Det är inte samma sak som att byta strategi, i synnerhet för ett företag som även gjort satsningar som inte blivit lika lyckade historier, som deras digitalkameror, TV-spels konsol, handdatorer.
Men dom har gjort satsningar och tagit bort standarder, som borde varit misslyckanden men där strategin ändå lyckats, trots stora protester från teknikjournalister och konsumenter. Det är snarare detta som utmärker Apple idag, än att dom ändrar sig.
Men om världen en dag slutat att snurra runt Apple, så har då inte jag sett några tecken på att dom är ett bolag som inser att dom måste lägga om sin strategi.
När det gäller ryktena om el-bilar, så är det knappast ett segment där Apple kommer kunna hämta dom stora pengarna i framtiden. Vi ser redan att Kina kommer vara en tuff konkurrent, och där skulle ju Apple vara utan det försprång dom haft vad gäller mobiler.
Premiumsegmentet för bilar, innebär inte nödvändigtvis en procentuellt högre marginal än på mobiler, men däremot så handlar det då om men mycket mer begränsad del av marknaden som har råd.
Mobiler som ersätts av AR glasögon, eller liknande. Och eller TV och bildskärmar (och datorer) som ersätts av AR/VR glasögon.
Där finns viss potential att ta nästa steg. Där Apple skulle kunna ligga i framkant.
Men dom får snabba sig, innan Kina även ta kommandot där. Är dom inte först eller näst först, så kommer dom aldrig nå i närheten av dom marknadsandelar dom har ens idag på mobiler.
För att marknaden ska börja tro på Apple igen, så måste dom visa något spännande, inom ett område där dom har chans att ta stora delar av marknaden.
Om dom inte köper Amazon och Alibaba och gör dom Apple exklusiva, där skulle dom kunna skapa ett enormt ekosystem, som skulle ta lång tid för andra aktörer att kunna ens närma sig, utan att behöva vara i framkant teknologiskt.
Jasså?
Var är alla lysande exempel på detta?
Det verkar snarare som att världen har vridit sig till Apples fördel i dom flesta fallen snarare än att Apple ändrat sig.
Ja det skulle jag säga. Exempel där Apple "insett sina misstag och ändrat strategi" som jag kommer på på rak arm:
Mac Pro (dels felsatsningen att segmentet skulle handla till stor del om multipla GPU-kort, därefter att de inte behövde en Mac Pro)
Iphone-telefoner med större skärm
Klon-programmet för Mac under 90-talet
Ersättningen till artister på Apple Music ("Taylor Swift-härvan")
Itunes på Windows (något som Steve Jobs länge motsatte sig)
Appar på Iphone (något som Steve Jobs länge motsatte sig)
Ett massivt sådant, i kölvattnet av Trumps amerikanska skattesänkningar. Rätt omfattande i omgångar innan också, för den delen.
Om man vore konspiratoriskt lagd skulle man säkert kunna ägna sig åt funderingar om äpplet avsiktligt försökt sänka sin aktiekurs för att göra de programmen billigare, men så länge Elon Musk - med alla sina belackare - inte sitter bakom ratten hos Apple så borde bolaget gå rätt säkert för den amerikanska finansinspektionen. Ingenting tyder på att kurssättningen är uttryck för aktiv manipulation. I alla fall inte i dagsläget. Rent investeringstekniskt ser Apples fundamenta på pappret goda ut om man jämför motsvarande nyckeltal och pris för de andra bolagen i FAANG. Kommer däremot en rejäl konjunktururblåsning framöver, vilket många tror, kommer Apple drabbas hårdast av teknikbolagen och då finns det antagligen fortfarande rätt mycket nersida i aktien.
Intressant nog, för den som i likhet med mig endast har ett förhållande till äpplet som investeringsobjekt. För företagets faktiska kunder är det som sagt i det närmaste egalt i dagsläget.
Även i dagsläget är ju Apples aktievärde långt över bolagets faktiska värde, så köper man aktier så är man ändå tvungen att förlita sig på en framtidstro bland tillräckligt många spekulanter, för att kunna göra sig en vinst.
Klart att Apple snabbt kan vända på allt, om dom lanserar rätt produkter. När dom väl gör det, om dom gör det så kommer det ju vara för sent att hoppa på. Apple må vara Apple, men det var längesen man såg några tecken på att dom har några briljant idémakare som kan komma på nästa stora grej. Att dom köper tillbaka själva kan ju tyda på det. Eller så är dom rädda för att låta för många affärer lämnas till en spekulerande marknad. Apple må vara ett väldigt resursstarkt företag, men deras mest värdefulla tillgång är ändå deras varumärke, utan det, så skulle dom behöva jobba betydligt hårdare än idag, och likt många giganter som fallit tidigare, så är det tveksamt som dom har det i sig.
Apple må vara Apple, men det var längesen man såg några tecken på att dom har några briljant idémakare som kan komma på nästa stora grej. Att dom köper tillbaka själva kan ju tyda på det. Eller så är dom rädda för att låta för många affärer lämnas till en spekulerande marknad.
Återköp av aktier är väl snarare (som jag förstår det) ett sätt att signalera förtroende till marknaden istället för tvärtom. Och det är heller inget som ger Apple mer kontroll eftersom de återköpta aktierna pensioneras. Kvarvarande aktieägare får alltså ett högre procentuellt innehav genom återköpen.
Ja det skulle jag säga. Exempel där Apple "insett sina misstag och ändrat strategi" som jag kommer på på rak arm:
Mac Pro (dels felsatsningen att segmentet skulle handla till stor del om multipla GPU-kort, därefter att de inte behövde en Mac Pro)
Iphone-telefoner med större skärm
Klon-programmet för Mac under 90-talet
Ersättningen till artister på Apple Music ("Taylor Swift-härvan")
Itunes på Windows (något som Steve Jobs länge motsatte sig)
Appar på Iphone (något som Steve Jobs länge motsatte sig)
Mac pro idag, motsvarar inte direkt kundernas förväntningar. Vi vet ännu inte vad nästa version kommer innebära och det har tagit många år.
iPhone med större skärm, tog väl många år. Dom gjorde den förändringen allt för sent. men dom hade fortfarande marknader dom kunde växa på, och tillräckligt många trogna kunder, som hade ett stort uppdateringsbehov av hårdvara.
Appar på iPhone kom typ 1 år efter lanseringen. Jag tror inte det var en förändring som drevs av marknaden, utan om det inte var planerat, så var det ändå en strategi dom redan funderat på.
Att dom ändrade sig efter Taylor Swift utspel var väl kanske lite oväntat. I synnerhet med hur oärligt det egentligen verkade från hennes sida. Kunde dom överleva Antennagate så borde dom kunnat klara Taylor-gate också.
iTunes på windows kan man väl kalla en kursändring. Men dom dom var så totalt borta att dom trodde att dom med iTunes skulle kunna bli ledande på desktop-OS och därav tänkte att det var bättre att ha det exklusivt, skulle snarare visa på ett bolag med dålig koll på verkligheten. Men det var ju längesen, och det tog sin tid, fast det knappast kan varit så jobbigt att programmera ihop den instabila buggiga mjukvaran som dom senare levererade.
Sammanfattningvis en snabb och oväntad förändring. Driven av en enda utomstående person.
När hundratals kända användare klagat över dåliga beslut på TV, så har dom ändå inte ändrat sig.
Ska man vara konspiratorisk, så skulle man kunna tro att det var planerat. Apple music fick massa publicitet, och deras påstått väldigt generösa utbetalningar till artister, och även små artister, fick det dom med. Har aldrig tänkt på det sättet förut. Men just nu, när jag tänker efter, med tanke på hur Apple brukar agera, så känns det inte helt osannolikt faktiskt.
Mac pro idag, motsvarar inte direkt kundernas förväntningar. Vi vet ännu inte vad nästa version kommer innebära och det har tagit många år.
iPhone med större skärm, tog väl många år. Dom gjorde den förändringen allt för sent. men dom hade fortfarande marknader dom kunde växa på, och tillräckligt många trogna kunder, som hade ett stort uppdateringsbehov av hårdvara.
Appar på iPhone kom typ 1 år efter lanseringen. Jag tror inte det var en förändring som drevs av marknaden, utan om det inte var planerat, så var det ändå en strategi dom redan funderat på.
Att dom ändrade sig efter Taylor Swift utspel var väl kanske lite oväntat. I synnerhet med hur oärligt det egentligen verkade från hennes sida. Kunde dom överleva Antennagate så borde dom kunnat klara Taylor-gate också.
iTunes på windows kan man väl kalla en kursändring. Men dom dom var så totalt borta att dom trodde att dom med iTunes skulle kunna bli ledande på desktop-OS och därav tänkte att det var bättre att ha det exklusivt, skulle snarare visa på ett bolag med dålig koll på verkligheten. Men det var ju längesen, och det tog sin tid, fast det knappast kan varit så jobbigt att programmera ihop den instabila buggiga mjukvaran som dom senare levererade.
Sammanfattningvis en snabb och oväntad förändring. Driven av en enda utomstående person.
När hundratals kända användare klagat över dåliga beslut på TV, så har dom ändå inte ändrat sig.
Ska man vara konspiratorisk, så skulle man kunna tro att det var planerat. Apple music fick massa publicitet, och deras påstått väldigt generösa utbetalningar till artister, och även små artister, fick det dom med. Har aldrig tänkt på det sättet förut. Men just nu, när jag tänker efter, med tanke på hur Apple brukar agera, så känns det inte helt osannolikt faktiskt.
Jag förstår inte riktigt invändningarna. Min poäng är att Apple är ett företag med förmågan att ändra sin strategi. Inte att alla ändringar ska ske snabbt, vara ett direkt svar på marknaden, inte vara längesen eller vara en jobbig utmaning tekniskt.
Vad gäller Itunes på Windows handlade det nog inte så mycket om programvaran i sig, som att ge miljontals Windows-användare åtkomst till Itunes Music Store samt Ipod.
Återköp av aktier är väl snarare (som jag förstår det) ett sätt att signalera förtroende till marknaden istället för tvärtom. Och det är heller inget som ger Apple mer kontroll eftersom de återköpta aktierna pensioneras. Kvarvarande aktieägare får alltså ett högre procentuellt innehav genom återköpen.
Ok, ska säga att jag inte vet vad Apple gör med Aktierna, om dom faktiskt makulerar dom. Dom kan också delas ut till anställda, så det är inte garanterat så att dom makuleras.
"En annan fördel med återköp av aktier är att det är lättare att justera än en vanlig utdelning. Medan en sänkning av en kontantutdelning kan tolkas negativt av marknaden, är det lättare att minska återköp av aktier utan samma reaktion." (Avanza).
Med ett företag som lever så mycket på sitt varumärke som Apple ändå gör, så är alla signaler viktiga.
Tappar marknaden tron, så kanske snart App och tillbehörstillverkare, börjar fundera på om Apple är det bolaget dom ska satsa mest på. Slutar dom göra det, så har Apple inte så mycket att sätta emot, från att totalt implodera. Lite pyspunka och dom kan klara sig länge, och hinna förändra sin strategi, för att förbli relevanta. Hur mycket pengar Apple än tjänar i dagsläget, är irrelevant då så stora delar av deras intäkter ändå är beroende av deras ekosystem. iOS utan konkurrenskraftig app-butik, och Apple är snart en mobiltillverkare på väg ut från marknaden helt. Och då försvinner ju alla deras inkomster från hela det eko-systemet, hårdvara och appar.
Ok, ska säga att jag inte vet vad Apple gör med Aktierna, om dom faktiskt makulerar dom. Dom kan också delas ut till anställda, så det är inte garanterat så att dom makuleras.
"En annan fördel med återköp av aktier är att det är lättare att justera än en vanlig utdelning. Medan en sänkning av en kontantutdelning kan tolkas negativt av marknaden, är det lättare att minska återköp av aktier utan samma reaktion." (Avanza).
Med ett företag som lever så mycket på sitt varumärke som Apple ändå gör, så är alla signaler viktiga.
Tappar marknaden tron, så kanske snart App och tillbehörstillverkare, börjar fundera på om Apple är det bolaget dom ska satsa mest på. Slutar dom göra det, så har Apple inte så mycket att sätta emot, från att totalt implodera. Lite pyspunka och dom kan klara sig länge, och hinna förändra sin strategi, för att förbli relevanta. Hur mycket pengar Apple än tjänar i dagsläget, är irrelevant då så stora delar av deras intäkter ändå är beroende av deras ekosystem. iOS utan konkurrenskraftig app-butik, och Apple är snart en mobiltillverkare på väg ut från marknaden helt. Och då försvinner ju alla deras inkomster från hela det eko-systemet, hårdvara och appar.
Håller med, det är väl just så att uppfattningen om Apple på många sätt är lika viktig eller viktigare än de faktiska omständigheterna kring Apples affärs-situation. För några år sedan spekulerades det ju att Apple skulle klara sig bättre om de kunde bli privatägda och frångå den offentliga handeln på börsen. Det är en spännande tanke, men kommer troligtvis inte ske på grund av den astronomiska summan som skulle krävas.
(Enligt både Avanza och Aktiewiki är det absolut vanligaste att återköpta aktier makuleras, men det är inte nödvändigtvis så)
Jag förstår inte riktigt invändningarna. Min poäng är att Apple är ett företag med förmågan att ändra sin strategi. Inte att alla ändringar ska ske snabbt, vara ett direkt svar på marknaden, inte vara längesen eller vara en jobbig utmaning tekniskt.
Vad gäller Itunes på Windows handlade det nog inte så mycket om programvaran i sig, som att ge miljontals Windows-användare åtkomst till Itunes Music Store samt Ipod.
Det finns långt fler exempel på att Apple inte ändrat sig, och att marknaden ändrat sig efter Apple.
Så jag skulle inte beskriva Apple som ett förändringsvilligt företag.
Allt som oftast står dom fast vid en strategi länge. Och nån gång kan det helt enkelt bli för länge. I de lägen när marknaden inte ändrat sig efter Apple, så har det i alla fall utom vad gäller Taylor Swift varit så att dom stått kvar för länge, även om dom sen kommit tillbaka, så har dom inte vunnit något på det.
Apple är väldigt känsligt, på grund av deras Eko-systems strategi. Hade dom varit en Android tillverkare, som bara var sega på att följa marknaden så hade det bara varit att hoppa på igen när dom kände sig redo. Börjar deras eko-system svaja, så är dom riktigt riktigt illa ute.
Apple i ett försök att försöka återuppstå på mobilmarknaden som en Android tillverkare känns som det nog skulle bli än ännu större utmaning än det varit för Nokia. Att dom dessutom skulle försöka efter att tappat alla intäkter kopplade till ekosystemet verkar dessutom osannolikt.
Just nu har dom inte riktigt pro-användarna med sig. Och iPhone/iPad är deras länk till konsumenterna. Lusten efter en Apple dator bland konsumenterna skulle försvagas kraftigt om iPhone/iPad blev irrelevanta. Beats varumärket har dom heller inte förvaltat. Apple watch lever ju helt på stor försäljning av iPhones. Minskar antalet iPhones, så minskar antalet potentiella kunder för den produkten.
Apple är ett helt annat typ av märke idag än dom var i början av 00-talet.
Dom är mycket mer trendkänsliga, eftersom dom är ute på mobilmarknaden där dom har rejäl konkurrens.
Deras penetration av marknaden bland professionella kreatörer är också sjunkande. Antalet må vara högre, men procenten är lägre. Och där hade dom en stor det av sina tidiga "influensers", dom som bar varumärket förut. Men det är inte den gruppen som bär det längre. Även om det kanske finns en del trogna användare inom den kategorin som tror att dom fortfarande betyder lika mycket för varumärket som dom en gång gjorde.
Håller med, det är väl just så att uppfattningen om Apple på många sätt är lika viktig eller viktigare än de faktiska omständigheterna kring Apples affärs-situation. För några år sedan spekulerades det ju att Apple skulle klara sig bättre om de kunde bli privatägda och frångå den offentliga handeln på börsen. Det är en spännande tanke, men kommer troligtvis inte ske på grund av den astronomiska summan som skulle krävas.
(Enligt både Avanza och Aktiewiki är det absolut vanligaste att återköpta aktier makuleras, men det är inte nödvändigtvis så)
Jag tror att Apple skulle göra bättre produkter om dom var privatägda. Idag känns det som allt för mycket av strategin handlar snarare om vinstoptimering än om produktoptimering.
Men dom skulle aldrig nå lika hög värdering som ett privat företag, då dom ju då skulle dömas utifrån faktiskt omsättning, och inte vad börsen drömmer om att dom kommer omsätta en dag, eller i synnerhet vilken vinst dom gör.
Men jag tror att alla företag som går bra på börsen hade troligtvis varit bättre som företag om dom varit privata. Spekulerande i aktier gynnar inte innovationstakten, annat än om det kan lösas in mot enorma lån för investeringar. Men i så fall hade det ju varit bättre om alla aktieaffärer gick direkt mot företaget, så enda sättet att tjäna pengar på en aktie är att företaget är villig att köpa tillbaka för mer pengar än dom sålt för, och att dom sen kunde sälja för ännu dyrare när dom behövde få in pengar, men hade något stort på gång. Men så fungerar ju inte aktiemarknaden överhuvudtaget. Det skulle ju mer beskriva någon låneform än aktier så som dom fungerar idag.
Det finns långt fler exempel på att Apple inte ändrat sig, och att marknaden ändrat sig efter Apple.
Så jag skulle inte beskriva Apple som ett förändringsvilligt företag.
Allt som oftast står dom fast vid en strategi länge. Och nån gång kan det helt enkelt bli för länge. I de lägen när marknaden inte ändrat sig efter Apple, så har det i alla fall utom vad gäller Taylor Swift varit så att dom stått kvar för länge, även om dom sen kommit tillbaka, så har dom inte vunnit något på det.
Apple är väldigt känsligt, på grund av deras Eko-systems strategi. Hade dom varit en Android tillverkare, som bara var sega på att följa marknaden så hade det bara varit att hoppa på igen när dom kände sig redo. Börjar deras eko-system svaja, så är dom riktigt riktigt illa ute.
Apple i ett försök att försöka återuppstå på mobilmarknaden som en Android tillverkare känns som det nog skulle bli än ännu större utmaning än det varit för Nokia. Att dom dessutom skulle försöka efter att tappat alla intäkter kopplade till ekosystemet verkar dessutom osannolikt.
Just nu har dom inte riktigt pro-användarna med sig. Och iPhone/iPad är deras länk till konsumenterna. Lusten efter en Apple dator bland konsumenterna skulle försvagas kraftigt om iPhone/iPad blev irrelevanta. Beats varumärket har dom heller inte förvaltat. Apple watch lever ju helt på stor försäljning av iPhones. Minskar antalet iPhones, så minskar antalet potentiella kunder för den produkten.
Apple är ett helt annat typ av märke idag än dom var i början av 00-talet.
Dom är mycket mer trendkänsliga, eftersom dom är ute på mobilmarknaden där dom har rejäl konkurrens.
Deras penetration av marknaden bland professionella kreatörer är också sjunkande. Antalet må vara högre, men procenten är lägre. Och där hade dom en stor det av sina tidiga "influensers", dom som bar varumärket förut. Men det är inte den gruppen som bär det längre. Även om det kanske finns en del trogna användare inom den kategorin som tror att dom fortfarande betyder lika mycket för varumärket som dom en gång gjorde.
Tja du vet, det är väl som Kenny Rogers sjunger: "You've got to know when to hold 'em, know when to fold 'em". Ett företag som ändrar sig så fort vinden blåser lite åt ett annat håll kommer aldrig nå ditt Apple är idag. Ett företag måste kunna göra båda, och om marknaden ändrat sig "runt" Apple som du skriver är väl det ett tecken på att det var rätt strategi från början?
Sen har ju Apple aldrig varit på jakt efter marknadsandelar i första hand, utan snarare en hälsosam vinst tack vare stora marginaler. Varken Mac eller Iphone har varit marknadsledande till storleken, utan bara till intäkter. Enda undantaget bland de stora produkterna där är Ipod, som hade både intäkterna och marknadsandelen.
Men jag håller med dig om att mobilmarknaden blivit mer trendkänslig. Däremot inte att Apple är sårbara. De har en dryg miljard IOS-användare som användarbas, plus Mac. Det kommer inte försvinna inom överskådlig tid även om trenden ändras. Intäkterna från tjänster växer snabbt, och gissningsvis finns ett flertal spännande nya produkter i pipelinen. Kanske kommer vi aldrig få en ny Apple-produkt som kan motsvara eller överträffa den framgångssaga som är Iphone. Men det gör typ ingen produkt i teknikhistorien.
Jag tror att Apple skulle göra bättre produkter om dom var privatägda. Idag känns det som allt för mycket av strategin handlar snarare om vinstoptimering än om produktoptimering.
Men dom skulle aldrig nå lika hög värdering som ett privat företag, då dom ju då skulle dömas utifrån faktiskt omsättning, och inte vad börsen drömmer om att dom kommer omsätta en dag, eller i synnerhet vilken vinst dom gör.
Men jag tror att alla företag som går bra på börsen hade troligtvis varit bättre som företag om dom varit privata. Spekulerande i aktier gynnar inte innovationstakten, annat än om det kan lösas in mot enorma lån för investeringar. Men i så fall hade det ju varit bättre om alla aktieaffärer gick direkt mot företaget, så enda sättet att tjäna pengar på en aktie är att företaget är villig att köpa tillbaka för mer pengar än dom sålt för, och att dom sen kunde sälja för ännu dyrare när dom behövde få in pengar, men hade något stort på gång. Men så fungerar ju inte aktiemarknaden överhuvudtaget. Det skulle ju mer beskriva någon låneform än aktier så som dom fungerar idag.
Håller i stort sett med. Främsta anledningen att bli börsnoterade handlar väl om att få in kapital. Apple har rätt mycket eget kapital nu.
Tja du vet, det är väl som Kenny Rogers sjunger: "You've got to know when to hold 'em, know when to fold 'em". Ett företag som ändrar sig så fort vinden blåser lite åt ett annat håll kommer aldrig nå ditt Apple är idag. Ett företag måste kunna göra båda, och om marknaden ändrat sig "runt" Apple som du skriver är väl det ett tecken på att det var rätt strategi från början?
Sen har ju Apple aldrig varit på jakt efter marknadsandelar i första hand, utan snarare en hälsosam vinst tack vare stora marginaler. Varken Mac eller Iphone har varit marknadsledande till storleken, utan bara till intäkter. Enda undantaget bland de stora produkterna där är Ipod, som hade både intäkterna och marknadsandelen.
Men jag håller med dig om att mobilmarknaden blivit mer trendkänslig. Däremot inte att Apple är sårbara. De har en dryg miljard IOS-användare som användarbas, plus Mac. Det kommer inte försvinna inom överskådlig tid även om trenden ändras. Intäkterna från tjänster växer snabbt, och gissningsvis finns ett flertal spännande nya produkter i pipelinen. Kanske kommer vi aldrig få en ny Apple-produkt som kan motsvara eller överträffa den framgångssaga som är Iphone. Men det gör typ ingen produkt i teknikhistorien.
Med andra företag så skulle man kunna tänka att det måste vara så att strategin var rätt. Men med Apple, så kan man se exempel på hur strategin inte varit rätt, men det fungerat för dom ändå.
Så där är Apple väldigt speciella. Varför är svårt att förstå. Ingen verkar ha lyckats knäcka den nöten, eftersom liknande strategier inte fungerat för andra aktörer.
När det gäller mobiler, så var dock iPhone i princip marknadsledande under en period. Visserligen var Symbian större, men det var ett fragmenterat OS under den perioden, med flera olika versioner.
Och när det gäller Antalet appar, så var App-store länge marknadsledande.
iPod var dock som störst, när dom andra till stor del övergav segmentet för att dom såg att mobilerna skulle ta över.
iPad har haft över 50% av tablet marknaden (när datorer som även kallas tablets räknats bort men samtidigt också varit störst om datorer räknats in, men inte haft över 50%).
Antalet iOS användare är ganska irrelevant. Äldre enheter kan inte köra alla nya appar. Och titt som tätt, så blir gammal hårdvara därmed näst intill irrelevant, då enheter stängs ute från tjänster som uppdateras eller nya tjänster som dyker upp. Vilket gör att Apple är beroende av att kunderna fortsätter köpa nya iOS enheter, för att inte det faktiska antalet ska börja sjunka fort.
Intäkterna från tjänster växer, ja, men tjänstesegmentet i sig har också vuxit. Når dom en mättad marknad även där, så blir det ju svårare att hålla uppe intäkterna.
Apples eko-system är i dagsläget deras styrka, men det är också deras potentiellt allra största svaghet, och den är starkt kopplad till varumärket som sådant.
Mac är totalt irrelevant i detta sammanhang. Kanske skulle Apple kunna fortsätta som en datortillverkare om dom tappade mobil-divisionen. Kanske skulle deras varumärke bli så sargat att det skulle vara omöjligt. Men deras datorkunder skulle inte vara trogna mobil-köpare, och så har dom helt enkelt för få datorköpare för att det ska kunna översättas till ett relevant antal sålda mobiler ens om dom lyckades behålla det antalet datorkunder dom har idag.
Apple behöver ingen ny iPhone-succé så länge iPhone är relevant. Men om smartphonen i dess nuvarande form försvinner och Apple inte hänger på, så är dom fort irrelevanta. Eller om Apple på grund av sitt eko-system hamnar på efterkälken för att utbudet av nödvändiga tjänster försvinner, så kan dom också fort bli irrelevanta.
Ta bort iPhone från Apple idag, inklusive dom kunder som köper annat från Apple för att dom är iPhone ägare, och du skulle haft ett helt annat företag. En av dom största datortillverkarna, kanske, men i en tid när datorer inte är den hetaste konsumentelektronikprodukten.
Som sagt, deras Eko-system gör dom väldigt känsliga. Om iPhone försäljningen sviker, så att färre använder deras app-butik, så kan det utlösa en spiraleffekt. Eller om marknaden slutar tro på Apple, och tjänte/app-utvecklarna tappar intresse för plattformen, så samma sak då.
Apple som innehållsleverantör av film/serier eller musik, kommer aldrig bli en gigant, det är för svåra marknader, med för mycket konkurrens. Så dom kommer inte kunna låsa till sig användare mot deras hårdvara den vägen.
Teknik utvecklas generellt för fort idag. Om Apple skulle lyckas chocka hela världen, genom att visa upp tankbara flödesbatterier, och i smyg byggt infrastruktur runt om i världen, så skulle dom kunna bli dominanta på el-bilar.
Men att sitta på ett sådant tekniskt framsteg utan att avslöja det, med så många andra som försöker med samma sak samtidigt, vore extremt vågat. Och dessutom skulle dom ju behövt lösa det flera år före alla andra, för att tekniken dessutom ska hinna bli helt mogen innan dom bygger infrastrukturen.
Nä, jag skulle säga att Apple så som företaget är idag, är beroende av just "smartphone" segmentet. Och där kan det gå fort, om Apple spelar sina kort fel. (vilket dom väl egentligen gjort flera gånger, men på något underligt vis, lyckats hålla sig relevanta, tack vare tillväxt på andra marknaden, men det är ju just det vi ser knaka nu).
Håller i stort sett med. Främsta anledningen att bli börsnoterade handlar väl om att få in kapital. Apple har rätt mycket eget kapital nu.
Har sagt det förr och säger det igen, Apple bör köpa ut sig från börsen och bli innovativa igen utan att tänka på alla aktieägare.
Håller i stort sett med. Främsta anledningen att bli börsnoterade handlar väl om att få in kapital. Apple har rätt mycket eget kapital nu.
Nä, för kapitalet behöver dom ju inte vara börsnoterade.
Men ska dom köpa tillbaka aktierna, så minskar ju kapitalet.
Men det skulle ju väcka en del spekulerande, och där är dom ju som sagt fortfarande i behov av att tjänste-/appleverantörer tror att det är rätt att fortsätta stödja deras plattform. Nån typ av förändring skulle det ju indikera. Att dom behöver dra sig tillbaka för att komma med något stort. Eller att dom behöver dra sig tillbaka för att något dåligt är på väg att hända. Och då kanske iOS inte längre skulle vara en naturlig plattform att satsa på. Om den är på väg att ersättas. Dö ut (att luften helt går ur marknaden, och att dom tror att det kommer ta död på märket helt om aktien tillåts rasa till botten). Eller att Apple är på väg att satsa på någon helt annan affärsverksamhet.
Spekulerande har förstört aktiemarknaden och svenska bostadsmarknaden. Hela det ekonomiska systemets stabilitet egentligen, då bankers spekulerande har lett till att banker kan "skapa" pengar bortom kontroll av staten. En viss nivå av spekulation behövs i systemet, men på den nivå det är idag, är långt bortom kontroll, och det har helt tappat kopplingen till verkligheten.
Sen finns det viss relevans i att prata om att Apple felbedömt marknaden. Jag, är dock inte en av dom som köper att det i princip bara är Kinesiska marknadens fel. Procentuellt hade dom ju dock inte enormt mycket fel, och omsättningen är fortfarande enorm. Men det visar ändå på att Apple inte riktigt vet vilken strategi dom behöver ha, eller att dom verkligen trott att dom kunde växa hur mycket som helst, för all framtid, eller att dom inte trodde att konkurrenterna hade något att komma med.
Att deras aktienedgång är en sund korrigering till aktiemarknaden köper jag inte heller. Apple är inte det enda övervärderade företaget, så om andra förblir övervärderade, många dessutom procentuellt långt mycket mer än Apple, så är det inte en sund korrigering om det drabbar Apple hårdare än andra.
Jag tycker dock att iPhone har påverkat delar av marknaden negativt. Och jag tycker inte Apple förvaltat Mac på bästa sätt. Så jag skulle väl gärna se Apple försvinna och andra att ta över deras plats (kanske att Apple säljer MacOS).
Jag skulle dock inte satsa pengar på att det är vad som kommer hända.
Men jag står fast vis att deras eko-system skulle kunna innebära väldigt snabbar förändringar.
(nu tycker jag inte att google är fantastiskt heller... inte android med massa skräp-appar från google, och deras google sök förstår inte mig så väl, även om det nog är den bästa sökmotor jag använt, och youtube förstår mig inte alls utifrån dom förslag på videos jag får.... och jag tycker inte att MS gör alla rätt med sitt OS, eller att varesig Intel eller AMD gör alla rätt med sina processorer.... Men jag tror dock att om utvecklingen mot smartphones följt den naturliga utvecklingskurva som fanns innan iPhone lanserades, hade inneburit att vi idag haft fler olika former på mobiler, fler OS, färre appar i utbyte mot fler och bättre mobila webbtjänster, men det hade nog tagit några fler år innan smartphones tog över från feature-phones, men för dom mest teknikintresserade hade det nog inte inneburit så stor skillnad i tid).
Har sagt det förr och säger det igen, Apple bör köpa ut sig från börsen och bli innovativa igen utan att tänka på alla aktieägare.
Kan ju vara så att dom saknar visionärerna och innovatörerna, så det kanske inte bara är Aktieägarna som är problemet idag. Den kulturen kan ju helt vara förlorad i det företaget. Och då kanske det är bättre att dom går under för att spekulationsspelet inte håller i längden, så att någon annan kan komma och ta över.
Enligt min uppfattning har dessutom Apple varit lite av en bromskloss. Kreativa lösningar från andra företag har inte fått den uppmärksamhet dom förtjänat. Och sättet som Apple kan ta enorma marginaler, ska liksom inte kunna ge så stor del av marknaden, vilket verkar lurat andra tillverkare att försöka följa samma väg, med begränsad framgång. Marginaler istället för innovationer har nästan blivit rådande på hela marknaden, och det tror jag beror till stor del på Apple.
Det behövs dom där uppstickarna som kommer och rör om ibland, men det kanske inte är bra om samma företag återkommer och att dom sen blir kvar för länge.
Behövs egentligen några år, och sen en konkurs, så att marknaden kan ta till sig det nya, förbättras och sen hitta en ny kurs.
Så var det ju nästan med Apple förut. Bärbara musikspelaren var ju på väg att växa in i mobilen ändå, så att Apple var typ dominanta med iPod spelade ju mindre roll... itunes var nog dock lite skadligt, då Apple höll priserna på digital musik uppe.
iPhone hade väl kunnat få komma, men ca 3 år hade nog räckt, för att göra smartphones intressanta för massan, sen kunde andra tillverkare tagit det och utvecklat det i olika riktningar, istället för att alla ville kopiera iPhone.
Apple har haft en del bra bärbara datorer. Men där liksom med mobiler, så har dom fått konkurrenterna att vilja haka på prismässigt också, och inte bara göra samma sak fast billigare.
Designade skrivbordsdatorer tog dock inte den fart man hade kunnat hoppas på, utanför Apples sortiment.
Och en OSX tablet hade nog haft starkare vitaliserande kraft på datormarknaden än iPad haft totalt för SmartphoneOS-tablets och datormarknaden kombinerat.
Dustbin Mac Pro, fick nog upp ögonen för Xeon hos vissa pro-användare som gått över till workstations/server lösningar, istället för desktop. Det mest positiva var väl just att det fick många att börja tänka utanför Apple. Annars så en flyttbar väldigt kraftfull dator, kunde ha varit en bra lösning för dom som inser att laptops faktiskt ofta egentligen innebär större tidsförlust i kompromisser än vad dom ger tidsvinst i att man kan ta med dom överallt och kanske klämma in några minuters användande där man annars inte kunnat använda stationär... men en kompakt väldigt kraftfull dator hade kunnat tas med till sommarhuset, eller till en tillfällig arbetsmiljö (studio, exempelvis, eller annan miljö för samarbete med annan person/företag).
Att ta bort 3.5mm uttaget är jag inte helt emot. Problemet är att Apple inte tog fram någon ersättare. Dom hade kunnat hitta på någon exklusiv smart standard, och så hade intel eller liknande kunnat hitta på någon annan som blev allmängiltig istället.
3.5mm uttag är inte standard, då alla hörlurar inte fungerar på alla uttag (inga garantier att elektroniken bakom uttaget har dom resurser som kräva för att ge ljudtryck i hörlurarna, eller så finns där för mycket resurser och det går inte att vrida ned volymen nog), och kvaliteten på ljudet varierat allt för kraftigt (brus, stereo crosstalk, varierande frekvensgång). Så att flytta själva Digital/analog omvandlingen och förstärkningen ut till hörlur eller kvalitets hörlursförstärkare är egentligen bra. Sättet Apple gjort det på, inte det bästa för att ge en bra ersättare. (en standard för digital ljudsignal + viss mängd ström via ett uttag hade varit mycket bättre, och till och med vid rätt implementering kunnat ta över och börja ersätta högtalarkablar, i utbyte mot aktiva högtalare, som då dock nog skulle behöva ta ström från uttag istället för över den kabeln, men strömöverföringen hade räckt för att kunna väcka högtalarna)
Siri verkade lovande, men röststyrning har liksom inte riktigt tagit fart. Tekniken var nog inte fullt mogen ännu. Kanske hade varit bäst som en Proof of concept, som fått företag att börja tävla i det dolda om att ta fram något som verkligen fungerade, för att lansera i skarp version när tekniken var mogen.
Facetime ett inlåst system som bara skapat mer splittring.
Hade varit bättre med en uppstickare som spreds på alla plattformar. Eller att MS satsat på skype och fått tillbaka lite av sin investering. Eller så hade det kanske varit bäst om kommunikationen stannat i samtalsnätet för att inte konkurrensen om bandbredd skulle bli för stor i datadelen av mobilnäten.
Enligt min uppfattning har dessutom Apple varit lite av en bromskloss. Kreativa lösningar från andra företag har inte fått den uppmärksamhet dom förtjänat. Och sättet som Apple kan ta enorma marginaler, ska liksom inte kunna ge så stor del av marknaden, vilket verkar lurat andra tillverkare att försöka följa samma väg, med begränsad framgång. Marginaler istället för innovationer har nästan blivit rådande på hela marknaden, och det tror jag beror till stor del på Apple.
Fast apples marginaler har krympt sen Steve Jobs.
Det är fortfarande Apple som tjänar mer än konkurrensen som i många fall väljer att gå back för att få sålt och etablera sig.
Det är det som är skillnaden många gånger, apples konkurrenter har försökt slänga in all möjlig teknik som går att få in i en smartphone. För att vinna mark och mot förlust i marginaler.
Sådant som Apple valt bort då de sett att det aldrig skulle bli något kunder skulle nyttja under längre tid.
Men konkurrensen har tvingat ner apples marginaler.
75% av alla aktiva iPhones har senaste iOS (12).
I februari 2018 var det 1,3 miljarder aktiva Apple-enheter, (ca 100 miljoner av dom var Mac) i september 2018 har de sålt 2 miljarder iOS-enheter sedan start.
Vad Apple än gör så har de inte gjort fel än även om de drar in lite mindre mot förra året.
Fast apples marginaler har krympt sen Steve Jobs.
Det är fortfarande Apple som tjänar mer än konkurrensen som i många fall väljer att gå back för att få sålt och etablera sig.
Det är det som är skillnaden många gånger, apples konkurrenter har försökt slänga in all möjlig teknik som går att få in i en smartphone. För att vinna mark och mot förlust i marginaler.
Sådant som Apple valt bort då de sett att det aldrig skulle bli något kunder skulle nyttja under längre tid.
Men konkurrensen har tvingat ner apples marginaler.
75% av alla aktiva iPhones har senaste iOS (12).
I februari 2018 var det 1,3 miljarder aktiva Apple-enheter, (ca 100 miljoner av dom var Mac) i september 2018 har de sålt 2 miljarder iOS-enheter sedan start.
Vad Apple än gör så har de inte gjort fel än även om de drar in lite mindre mot förra året.
Har marginalerna krympt?
Dom flesta tror motsatsen. Men Apple redovisar inte längre sålda enheter, så det går inte att räkna ut.
Vilka är alla dessa som tagit förluster för att etablera sig?
Xiaomi Pocophone F1 spekuleras om den säljs med förlust, men generellt sett pratas det om att vissa företag ligger på gränsen, med väldigt små marginaler, men rena planerade förluster verkar ovanligt.
Mer teknik betyder inte att gå back i förhållande till Apple, utan bara mindre marginaler.
Teknik är också sånt som kan ge publiceringar gratis, då tidningar väljer att skriva om dom produkter som innehåller nyheter, vilket kan ge gratis publicitet, och därav dessutom generera intäkter som annars inte hade funnits där.
Apple testade 3D touch, i iPhone, ingen hit.
Apple kör kontaktlös betalning som inte fungerar på speciellt många marknader, och där dom finns med begränsat antal banker som partners.
Apples trådlösa laddare är knappast någon succé.
Apples ansiktsigenkänning, är en teknik som är dyr. Den må vara säkrare än annan ansiktsigenkänning, men minskar definitivt marginalerna.
Så att Apple bara skulle satsa på prisvärda välanvända lösningar, är ingen sanning.
Aktiva Apple enheter inkluderar Apple watch och apple TV förstås också, enheter som inte kör iOS förutom mac.
Antalet sålda iOS enheter sedan start är ju inte relevant, om dom inte används.
Så vitt jag vet finns inga antal angivna för hur många enheter som använder iOS12, bara att en viss procent av dom enheter som anslöt till App-store körde det. Kollar man statistiken så antyder det ju att dom flesta enheterna är sålda dom 4 senaste åren, men när under den perioden dom är sålda anges inte.
Så vitt vi vet har Apple en vikande tillväxt. Och ännu värre blir det av att Apple sålt färre än vad dom själva trodde att dom skulle lyckas sälja. Den sista biten betyder att Apple har gjort fel, för dom har inte levt upp till sina egna beräkningar, och då är det antingen fel på beräkningarna eller strategin, ett fel är det oavsett.
En felberäkning, baserat på felaktig uppskattning av konjunkturen är en sak, påverkar primärt börsvärdet. Men om dom har fel på strategin, så är det inte säkert att dom kan korrigera den på ett tag, då dom redan har lagt en plan för den för en tid framöver.
Men det finns en överhängande risk att Apple faktiskt är i ett läge då dom börjar eller redan börjat tappa vad gäller försäljning, i faktiska antal. Om dom börjar sälja färre enheter, så måste dom lyckat sälja uppgraderingar nån gång i framtiden, för att inte den negativa utvecklingen ska växa. Och på grund av allt hårdare konkurrens, så ska inte Apple känna sig säkra på att deras gamla kunder är tillräckligt märkestrogna.
Så länge Apple lockar till sig tjänster och appar från 3e part, så kommer dom ju kunna att hålla hårdvaran vid liv.
Men om trendkänsliga bolag tycker att iOS inte är en plattform dom behöver finnas på, och Apple blir utan några nya stora tjänster, så kan krisen komma fort. I det läget spelar det ingen roll om Apple fortfarande säljer tillräckligt många enheter för att dom egentligen borde klara sig.
Nokia sålde tillräckligt många mobiler innan dom hamnade i kris, för att egentligen klara sig. Men när marknaden började vika så accelererade problemen.
Apple är mycket resursstarkare än vad Nokia var, men Apple är ändå trendkänsliga. Om dom behöver locka med pengar för att få utvecklare att stödja plattformen, så blir det snart väldigt dyrt att hålla den levande. Och om dom väl börjar betala utvecklare, så måste dom ju vända på trenden för att kunna få utvecklarna att sedan vilja vara kvar utan betalning. Sett ur det perspektivet hade det varit bättre för Apple om dom aldrig blivit så stora.
Just nu är Apple en sån där drake, som lika gärna kan försvinna.
Dom driver inte på innovationstakten, och dom driver inte på prismässigt neråt.
Just nu tar dom mest medieutrymme från andra aktörer, samtidigt som dom är ledande för att pressa upp hårdvarupriser till nya nivåer. Men dom har pengarna på banken, för att faktiskt kunna utveckla produkter som leder utvecklingen i rätt riktning.
Men gör dom inte det, så skulle nog världen tjäna på att dom tog ett steg åt sidan, och lämnade utrymmet fritt för dom som har lust att kämpa för det.
Har marginalerna krympt?
Dom flesta tror motsatsen. Men Apple redovisar inte längre sålda enheter, så det går inte att räkna ut.
Vilka är alla dessa som tagit förluster för att etablera sig?
Xiaomi Pocophone F1 spekuleras om den säljs med förlust, men generellt sett pratas det om att vissa företag ligger på gränsen, med väldigt små marginaler, men rena planerade förluster verkar ovanligt.
Mer teknik betyder inte att gå back i förhållande till Apple, utan bara mindre marginaler.
Teknik är också sånt som kan ge publiceringar gratis, då tidningar väljer att skriva om dom produkter som innehåller nyheter, vilket kan ge gratis publicitet, och därav dessutom generera intäkter som annars inte hade funnits där.
Apple testade 3D touch, i iPhone, ingen hit.
Apple kör kontaktlös betalning som inte fungerar på speciellt många marknader, och där dom finns med begränsat antal banker som partners.
Apples trådlösa laddare är knappast någon succé.
Apples ansiktsigenkänning, är en teknik som är dyr. Den må vara säkrare än annan ansiktsigenkänning, men minskar definitivt marginalerna.
Så att Apple bara skulle satsa på prisvärda välanvända lösningar, är ingen sanning.
Aktiva Apple enheter inkluderar Apple watch och apple TV förstås också, enheter som inte kör iOS förutom mac.
Antalet sålda iOS enheter sedan start är ju inte relevant, om dom inte används.
Så vitt jag vet finns inga antal angivna för hur många enheter som använder iOS12, bara att en viss procent av dom enheter som anslöt till App-store körde det. Kollar man statistiken så antyder det ju att dom flesta enheterna är sålda dom 4 senaste åren, men när under den perioden dom är sålda anges inte.
Så vitt vi vet har Apple en vikande tillväxt. Och ännu värre blir det av att Apple sålt färre än vad dom själva trodde att dom skulle lyckas sälja. Den sista biten betyder att Apple har gjort fel, för dom har inte levt upp till sina egna beräkningar, och då är det antingen fel på beräkningarna eller strategin, ett fel är det oavsett.
En felberäkning, baserat på felaktig uppskattning av konjunkturen är en sak, påverkar primärt börsvärdet. Men om dom har fel på strategin, så är det inte säkert att dom kan korrigera den på ett tag, då dom redan har lagt en plan för den för en tid framöver.
Men det finns en överhängande risk att Apple faktiskt är i ett läge då dom börjar eller redan börjat tappa vad gäller försäljning, i faktiska antal. Om dom börjar sälja färre enheter, så måste dom lyckat sälja uppgraderingar nån gång i framtiden, för att inte den negativa utvecklingen ska växa. Och på grund av allt hårdare konkurrens, så ska inte Apple känna sig säkra på att deras gamla kunder är tillräckligt märkestrogna.
Så länge Apple lockar till sig tjänster och appar från 3e part, så kommer dom ju kunna att hålla hårdvaran vid liv.
Men om trendkänsliga bolag tycker att iOS inte är en plattform dom behöver finnas på, och Apple blir utan några nya stora tjänster, så kan krisen komma fort. I det läget spelar det ingen roll om Apple fortfarande säljer tillräckligt många enheter för att dom egentligen borde klara sig.
Nokia sålde tillräckligt många mobiler innan dom hamnade i kris, för att egentligen klara sig. Men när marknaden började vika så accelererade problemen.
Apple är mycket resursstarkare än vad Nokia var, men Apple är ändå trendkänsliga. Om dom behöver locka med pengar för att få utvecklare att stödja plattformen, så blir det snart väldigt dyrt att hålla den levande. Och om dom väl börjar betala utvecklare, så måste dom ju vända på trenden för att kunna få utvecklarna att sedan vilja vara kvar utan betalning. Sett ur det perspektivet hade det varit bättre för Apple om dom aldrig blivit så stora.
Just nu är Apple en sån där drake, som lika gärna kan försvinna.
Dom driver inte på innovationstakten, och dom driver inte på prismässigt neråt.
Just nu tar dom mest medieutrymme från andra aktörer, samtidigt som dom är ledande för att pressa upp hårdvarupriser till nya nivåer. Men dom har pengarna på banken, för att faktiskt kunna utveckla produkter som leder utvecklingen i rätt riktning.
Men gör dom inte det, så skulle nog världen tjäna på att dom tog ett steg åt sidan, och lämnade utrymmet fritt för dom som har lust att kämpa för det.
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja i din långa utläggning och har tyvärr varken fritiden eller energin just nu.
Men du tog upp 2-3 saker Apple gett smartphone-industrin som inte gått hem.
Menas det finns en hel del annat som Apple har stått i framkant med, orkar inte skriva allt då jag gjort det tusentals gånger i andra sammanhang.
Du kan nog Google.
Det Apple har märkt av är att smartphone-branschen stagnerat.
Se Samsung t ex.
Därför är deras satsning att erbjuda tjänster nu, främst för deras egna kunder men framförallt att vidga den till alla.
Folk kommer hålla i sina smartphones längre, det är inte lika kul att byta lur som för 3-4 år sen.
Så utvecklarna kommer anpassa sig nu för att mjukvaran kommer fortsätta fungera på äldre lurar.
Varenda analytiker har haft fel varje år om Apples kvartal, det var äntligen apples tur.
De har en dryg miljard IOS-användare som användarbas
Det där tror jag nog inte.
Mer än miljard IOS-aktiveringar dock. Men, äger man en iPhone, en iPad, en Apple Watch, och en Apple TV, så är man en iOS-användare som har aktiverat iOS minst fyra gånger (sett till aktiva produkter).
Apple har ju slutat att rapportera aktiveringar (var väl ungefär samtidigt som Android gick om), men de meddelade i mitten av 2016 att de sålt totalt 1 miljard iPhones och i september förra året så meddelade att de var nära att ha sålt 2 miljarder iOS enheter.
Men en hel del av dessa är ju enheter som är gamla och har skrotats, eller bara ligger i en byrå någonstans efter ha bytts ut.
Räcker att titta på statistik över vilka modeller som är aktiva, finns ju nästan inga iPhone 5:or och äldre som är aktiva.
Återköp av aktier är väl snarare (som jag förstår det) ett sätt att signalera förtroende till marknaden istället för tvärtom. Och det är heller inget som ger Apple mer kontroll eftersom de återköpta aktierna pensioneras. Kvarvarande aktieägare får alltså ett högre procentuellt innehav genom återköpen.
Uppenbarligen så får Tim Cook väldigt mycket aktier, som väl troligtvis kommer från återköpen.
Det är ju möjligt att det även finns andra anställda som belönas på det sättet.
Så om det är väldigt osäkert om det faktiskt är så att antalet aktier minskas.
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja i din långa utläggning och har tyvärr varken fritiden eller energin just nu.
Men du tog upp 2-3 saker Apple gett smartphone-industrin som inte gått hem.
Menas det finns en hel del annat som Apple har stått i framkant med, orkar inte skriva allt då jag gjort det tusentals gånger i andra sammanhang.
Du kan nog Google.
Det Apple har märkt av är att smartphone-branschen stagnerat.
Se Samsung t ex.
Därför är deras satsning att erbjuda tjänster nu, främst för deras egna kunder men framförallt att vidga den till alla.
Folk kommer hålla i sina smartphones längre, det är inte lika kul att byta lur som för 3-4 år sen.
Så utvecklarna kommer anpassa sig nu för att mjukvaran kommer fortsätta fungera på äldre lurar.
Varenda analytiker har haft fel varje år om Apples kvartal, det var äntligen apples tur.
Det går ju inte att googla upp vad du menar.
Allt jag säger är att Apple har haft misslyckade försök även dom. Så det är ingen sanning att dom bara satsar på sådant som fungerar.
Apple har inte legat i framkant så många gånger faktiskt. Det betyder inte nödvändigtvis att dom inte gjort bra produkter.
Deras prestanda CPU+GPU+iOS är på topp. Hur mycket av det som beror på OSet, och hur mycket som är bra design på SOC kan man ju dock inte veta. Men dom ligger nog rätt långt fram när det gäller SOC, i alla fall... men där har ju även Huawei till exempel börjat utmana Apple, Samsung, Qualcomm... Och senaste Benchmark tyder på att dom andra tillverkarna även med Android närmat sig Apples prestanda För dom som inte spelar på mobilen, så har den absoluta topprestandan ändå bara varit siffror i flera år. Men iOS har varit bästa alternativet för spel, om nu snart Android kan erbjuda minst lika bra prestanda, och det dessutom dykt upp flera gaming-lurar med Android, så är ju det knappast allt för goda nyheter för Apple... Det är ju som om helt plötsligt Apple skulle börja hota MS vad gäller datorspelande... även om förstås inte hardcore gamers utgör lika stor del av iPhone köparna som hardcore gamers utgör köpare av MS desktops.
Kamera hade Apple en kort triumfperiod när dom var klart bland dom bästa, från att varit långt efter... Mot slutet har dom tappat. Men det är klart dom har möjligheter att hämta in det, då ju sensorerna finns att tillgå på marknaden. Apple kan man tycke borde kunna ta upp kampen med Huawei och Google (pixel 3) när det kommer till mjukvaruförbättrad fotografering, om dom vill...
Skärmar så hade Apple under flera år ett övertag, dom är inte avhängda, men det är så många som slåss i toppen, så det blir svårt att beskriva det som att ligga i framkant. Sen är ju skärmar något dom köper in, och där har ju andra samma möjligheter.
iTunes var en dominerande spelare när det gällde online försäljning av musik, under rätt många år. Det lär ju fortfarande vara knske den största, men jag har ingen koll på hur stor den marknaden är idag. Dessvärre, så ska sägas att Apple använde makten där till att hålla priserna uppe. Då dom ville ha en viss andel av försäljningen så tillät dom inte prispress, för då skulle deras intäkt per låt sjunka.
Liknande ställning har dom ju när det kommer till App-store. Där kan dock apple vara glada att Play store gått om, och att Apple förlorar marknadsandelar, för dom hade kunnat bli tvingade av EU och kanske även amerikanska myndigheter att släppa in andra aktörer, och då hade många tjänsteleverantörer kanske valt att endast finns på andra butiker, för att slippa betala Apple en andel av prenumernationsavgifter.
Apple satsar på tjänster, men fortfarande låst till sitt ekosystem.
Dom har börjat samarbeta om Airplay 2, men fortfarande kräver det en iOS enhet. Och deras högtalare som många hyllat, är ju exklusiv för Airplay om jag förstått det rätt (har inte sett att den lanserats i sverige än, så ar inte satt mig in).
Om apple tappar för mycket av försäljning så finns det ju en risk, på grund av dom avgifter Apple tar ut, att tjänsteleverantörer med betaltjänster väljer bort Apple. Det har ännu inte hänt, och är en bit kvar.
Apple å sin sida vill ha sina egna tjänster bäst (och eller exklusiva) på sina plattformar, för att kunna få hårdvaruanvändare.
Det kan bli så för Apple som det varit för MS och Google, att det kommer en tid då dom måste välja, vill dom vara en tjänsteleverantör eller hårdvaruleverantör. Både MS och google har hårdvara, men en väldigt liten andel av marknaden, eftersom dom inser att tjänster är det som gynnar dom mest. Samsung, har vissa tjänster, men ser att dom tjänar bäst på att vara hårdvaruleverantör.
Netflix har ännu inte gjort något försök att bli hårdvaruleverantör.
Amazon, sprider sina tjänster till andra plattformar, men har även egen hårdvara. Men det känns som dom idag som att dom kanske mest kommer göra det som proof of concept i framtiden, för att visa potentialen och sedan låta andra tillverkare ta in deras tjänster.
Apples iPad, i synnerhet den som inte kallas pro, har bra prestanda till ett hyffsat pris. Där har Apple länge haft en produkt som andra har svårt att konkurrera med. Där skulle man kunna säga att dom ligger i framkant. Inte tekniskt, för det är inte hetaste tekniken i dom, men som en kombinationsprodukt.
Apple har lyckats fantastiskt i flera år, och i många fall i strid mot rådande logik.
Men att dom knyter ihop ekosystem och egen hårdvara, om det inte ändras, kan göra att allt faller väldigt fort.
Apple har dock absolut pengarna till att tänka om och bli en tjänsteleverantör, om dom vill. Jag är dock tveksam till att dom vill... Deras status som innovatör, hänger starkt ihop med hårdvara. Sen så har dom inte alltid förtjänat den statusen, utan i många fall är det mer hajp, än förankrat i faktiska innovationer, men det har ändå varit en del av bygget av deras varumärke och ett sätt dom kunnat behålla trogna kunder, som känt sig säkra på att Apples hårdvara är bland det bästa man kan köpa för att den alltid ligger i framkant... slutar dom med hårdvara, så måste dom bygga en ny identitet.
Apple är inte för stora för att falla.
Man kan säga att dom visserligen har god tid på sig. Men frågan är vad dom ska kunna göra för att vända prognosen. I och med att dom knyter ihop ekosystem och hårdvara, så måste dom förbli stora och intressanta. Det finns en smärtgräns för hur få enheter Apple kan leva med att leverera per kvartal för att dels hålla uppe intresset bland anda tjänsteleverantörer för att leverera tjänster till deras plattform, men också för Apple att kunna motivera att lägga så mycket pengar på utveckling... Minskar utvecklingsbudgeten för att enhetsförsäljningen sjunker, så kommer dom att hamna efter.
Egentligen är det dåligt med några får dominanta aktörer på en marknad. Så det är ju bra om giganterna faller, och fler slåss om andelarna.
Problemet för Apples del i det, är ju dock att deras OS endast körs på deras hårdvara. Det hade varit bra med fler OS som slogs, men där alla var öppna att licensieras så att tillverkarna kunde välja det dom tyckte passade bäst, och på så vis hålla uppe innovationstakten utan att ge någon aktör dominans. Nu är ju Google dominanta även om deras hårdvaruförsäljning ligger under vissa märken som kallas krisande, bara för att det är deras OS som dominerar.
Det där tror jag nog inte.
Mer än miljard IOS-aktiveringar dock. Men, äger man en iPhone, en iPad, en Apple Watch, och en Apple TV, så är man en iOS-användare som har aktiverat iOS minst fyra gånger (sett till aktiva produkter).
Apple har ju slutat att rapportera aktiveringar (var väl ungefär samtidigt som Android gick om), men de meddelade i mitten av 2016 att de sålt totalt 1 miljard iPhones och i september förra året så meddelade att de var nära att ha sålt 2 miljarder iOS enheter.
Men en hel del av dessa är ju enheter som är gamla och har skrotats, eller bara ligger i en byrå någonstans efter ha bytts ut.
Räcker att titta på statistik över vilka modeller som är aktiva, finns ju nästan inga iPhone 5:or och äldre som är aktiva.
Jo, det hade ju varit bra att veta hur många konton dom har, med aktiva enheter, för att kunna bedöma användarbasen. Men även då finns det ju en risk att användarna har andra enheter som huvudenheter, och att dom snabbt kanske skulle bytas ut mot annan plattform om tjänsterna började försvinna.
Men dom har några några 100 miljoner unika aktiva användare, så ingen struntsumma. Men samtidigt så uppgraderar ju folk mobiler med jämna mellanrum, så om användarna börjar köpa annat, så kan den basen krympa väldigt fort. Och om antalet nya köpare sjunker, så blir det ju dyrt för Apple att försöka ligga i framkant vad gäller utveckling (vilket dom redan nu inte ens gör inom dom flesta områdena).
Det bästa för marknaden i stort vore om Apple börjande licensiera sitt OS (eller annat någon annan som licensierar sitt OS lyckas bygga lika stor användarbas och nästan lika stort app-utbud). Men Apple som så många andra företag drömmer ju om världsdominans och då dom är hårdochmjukvaruföretag så skulle det ju inte räcka för dom att dominera bara inom ett område, i alla fall inte som dom ser det idag.
Det går ju inte att googla upp vad du menar.
Allt jag säger är att Apple har haft misslyckade försök även dom. Så det är ingen sanning att dom bara satsar på sådant som fungerar.
Apple har inte legat i framkant så många gånger faktiskt. Det betyder inte nödvändigtvis att dom inte gjort bra produkter.
Deras prestanda CPU+GPU+iOS är på topp. Hur mycket av det som beror på OSet, och hur mycket som är bra design på SOC kan man ju dock inte veta. Men dom ligger nog rätt långt fram när det gäller SOC, i alla fall... men där har ju även Huawei till exempel börjat utmana Apple, Samsung, Qualcomm... Och senaste Benchmark tyder på att dom andra tillverkarna även med Android närmat sig Apples prestanda För dom som inte spelar på mobilen, så har den absoluta topprestandan ändå bara varit siffror i flera år. Men iOS har varit bästa alternativet för spel, om nu snart Android kan erbjuda minst lika bra prestanda, och det dessutom dykt upp flera gaming-lurar med Android, så är ju det knappast allt för goda nyheter för Apple... Det är ju som om helt plötsligt Apple skulle börja hota MS vad gäller datorspelande... även om förstås inte hardcore gamers utgör lika stor del av iPhone köparna som hardcore gamers utgör köpare av MS desktops.
Kamera hade Apple en kort triumfperiod när dom var klart bland dom bästa, från att varit långt efter... Mot slutet har dom tappat. Men det är klart dom har möjligheter att hämta in det, då ju sensorerna finns att tillgå på marknaden. Apple kan man tycke borde kunna ta upp kampen med Huawei och Google (pixel 3) när det kommer till mjukvaruförbättrad fotografering, om dom vill...
Skärmar så hade Apple under flera år ett övertag, dom är inte avhängda, men det är så många som slåss i toppen, så det blir svårt att beskriva det som att ligga i framkant. Sen är ju skärmar något dom köper in, och där har ju andra samma möjligheter.
iTunes var en dominerande spelare när det gällde online försäljning av musik, under rätt många år. Det lär ju fortfarande vara knske den största, men jag har ingen koll på hur stor den marknaden är idag. Dessvärre, så ska sägas att Apple använde makten där till att hålla priserna uppe. Då dom ville ha en viss andel av försäljningen så tillät dom inte prispress, för då skulle deras intäkt per låt sjunka.
Liknande ställning har dom ju när det kommer till App-store. Där kan dock apple vara glada att Play store gått om, och att Apple förlorar marknadsandelar, för dom hade kunnat bli tvingade av EU och kanske även amerikanska myndigheter att släppa in andra aktörer, och då hade många tjänsteleverantörer kanske valt att endast finns på andra butiker, för att slippa betala Apple en andel av prenumernationsavgifter.
Apple satsar på tjänster, men fortfarande låst till sitt ekosystem.
Dom har börjat samarbeta om Airplay 2, men fortfarande kräver det en iOS enhet. Och deras högtalare som många hyllat, är ju exklusiv för Airplay om jag förstått det rätt (har inte sett att den lanserats i sverige än, så ar inte satt mig in).
Om apple tappar för mycket av försäljning så finns det ju en risk, på grund av dom avgifter Apple tar ut, att tjänsteleverantörer med betaltjänster väljer bort Apple. Det har ännu inte hänt, och är en bit kvar.
Apple å sin sida vill ha sina egna tjänster bäst (och eller exklusiva) på sina plattformar, för att kunna få hårdvaruanvändare.
Det kan bli så för Apple som det varit för MS och Google, att det kommer en tid då dom måste välja, vill dom vara en tjänsteleverantör eller hårdvaruleverantör. Både MS och google har hårdvara, men en väldigt liten andel av marknaden, eftersom dom inser att tjänster är det som gynnar dom mest. Samsung, har vissa tjänster, men ser att dom tjänar bäst på att vara hårdvaruleverantör.
Netflix har ännu inte gjort något försök att bli hårdvaruleverantör.
Amazon, sprider sina tjänster till andra plattformar, men har även egen hårdvara. Men det känns som dom idag som att dom kanske mest kommer göra det som proof of concept i framtiden, för att visa potentialen och sedan låta andra tillverkare ta in deras tjänster.
Apples iPad, i synnerhet den som inte kallas pro, har bra prestanda till ett hyffsat pris. Där har Apple länge haft en produkt som andra har svårt att konkurrera med. Där skulle man kunna säga att dom ligger i framkant. Inte tekniskt, för det är inte hetaste tekniken i dom, men som en kombinationsprodukt.
Apple har lyckats fantastiskt i flera år, och i många fall i strid mot rådande logik.
Men att dom knyter ihop ekosystem och egen hårdvara, om det inte ändras, kan göra att allt faller väldigt fort.
Apple har dock absolut pengarna till att tänka om och bli en tjänsteleverantör, om dom vill. Jag är dock tveksam till att dom vill... Deras status som innovatör, hänger starkt ihop med hårdvara. Sen så har dom inte alltid förtjänat den statusen, utan i många fall är det mer hajp, än förankrat i faktiska innovationer, men det har ändå varit en del av bygget av deras varumärke och ett sätt dom kunnat behålla trogna kunder, som känt sig säkra på att Apples hårdvara är bland det bästa man kan köpa för att den alltid ligger i framkant... slutar dom med hårdvara, så måste dom bygga en ny identitet.
Apple är inte för stora för att falla.
Man kan säga att dom visserligen har god tid på sig. Men frågan är vad dom ska kunna göra för att vända prognosen. I och med att dom knyter ihop ekosystem och hårdvara, så måste dom förbli stora och intressanta. Det finns en smärtgräns för hur få enheter Apple kan leva med att leverera per kvartal för att dels hålla uppe intresset bland anda tjänsteleverantörer för att leverera tjänster till deras plattform, men också för Apple att kunna motivera att lägga så mycket pengar på utveckling... Minskar utvecklingsbudgeten för att enhetsförsäljningen sjunker, så kommer dom att hamna efter.
Egentligen är det dåligt med några får dominanta aktörer på en marknad. Så det är ju bra om giganterna faller, och fler slåss om andelarna.
Problemet för Apples del i det, är ju dock att deras OS endast körs på deras hårdvara. Det hade varit bra med fler OS som slogs, men där alla var öppna att licensieras så att tillverkarna kunde välja det dom tyckte passade bäst, och på så vis hålla uppe innovationstakten utan att ge någon aktör dominans. Nu är ju Google dominanta även om deras hårdvaruförsäljning ligger under vissa märken som kallas krisande, bara för att det är deras OS som dominerar.
Nu drog ju App Store in 108 av de 164 miljoner som båda butikerna drog in sammanlagt förra kvartalet.
Apple är inte ute efter den stora massan utan de som spenderar pengar och det är ju de som de lyckats fånga.
Du verkar ju vara ganska säker vad du vill ha för teknik i din kommande smartphone.
Jag har uppgraderat allt förra året faktiskt och smartphones är det sista jag är intresserad av de närmsta 2,3 kanske 4 kommande åren.
Lär byta batteri på min iPhone X nästa år och förbli nöjd.
Vi är där vi är med smartphones, det vi vill ha i en smartphone har vi redan.
Alla bra smartphones tar bra bilder, även de som var bäst för tre år sedan.
Ingen skryter om sin senaste smartphone längre ute på arbetsplatser eller på sammankomster.
Vi vet vad dom gör och vad vi ska använda dom till.
Varenda tillverkare kommer tappa andelar om inte länder som Indien börjar känna för att uppgradera sig en prisklass eller två.
Det är här vi är idag.
Det som finns kvar att wowa oss är mjukvara så som sociala medier, spel, smidiga lösningar, tillbehör.
Där är framtiden.
Smartphones är där PCn hamna för 6-8 år sen, vi kommer uppgradera när mobilen inte hänger med i mjukvaran eller är trasig.
Men visst finns det risk för Apple att tappa om folk råkar göra sönder sin iPhone och vill köpa en ny lur fort för 3000 men samtidigt har jag inte sett nån begagnat-marknad vara så stark som apples.
Jag känner mig inte ett dugg orolig för apples framtid.
Dessa böjbara lurar kommer inte göra att smartphones får ett gigantiskt lyft.
Att frontkameror hamnar innanför skärmen kommer heller inte påverka.
Det är ”tv-trender” som fullHD, 3D och 4K.
Men sanningen är att platån är nådd och dessa saker kommer endast för att nå en återkommande kund som råkar stå där med en trasig display och känner behov att byta smartphone.
Apple har de lojalaste kunderna och de kommer inte se på när de slinker ur händerna på dom.
De har nått sitt max äntligen, 1,4 miljarder enheter blev det som kan nå deras tjänster.
Låser dom oss med tjänster dessutom så kommer vi att köpa en iPhone nästa gång vi har en trasig display eller för gammal lur för iOS whatever.
Nu drog ju App Store in 108 av de 164 miljoner som båda butikerna drog in sammanlagt förra kvartalet.
Apple är inte ute efter den stora massan utan de som spenderar pengar och det är ju de som de lyckats fånga.
Du verkar ju vara ganska säker vad du vill ha för teknik i din kommande smartphone.
Jag har uppgraderat allt förra året faktiskt och smartphones är det sista jag är intresserad av de närmsta 2,3 kanske 4 kommande åren.
Lär byta batteri på min iPhone X nästa år och förbli nöjd.
Vi är där vi är med smartphones, det vi vill ha i en smartphone har vi redan.
Alla bra smartphones tar bra bilder, även de som var bäst för tre år sedan.
Ingen skryter om sin senaste smartphone längre ute på arbetsplatser eller på sammankomster.
Vi vet vad dom gör och vad vi ska använda dom till.
Varenda tillverkare kommer tappa andelar om inte länder som Indien börjar känna för att uppgradera sig en prisklass eller två.
Det är här vi är idag.
Det som finns kvar att wowa oss är mjukvara så som sociala medier, spel, smidiga lösningar, tillbehör.
Där är framtiden.
Smartphones är där PCn hamna för 6-8 år sen, vi kommer uppgradera när mobilen inte hänger med i mjukvaran eller är trasig.
Men visst finns det risk för Apple att tappa om folk råkar göra sönder sin iPhone och vill köpa en ny lur fort för 3000 men samtidigt har jag inte sett nån begagnat-marknad vara så stark som apples.
Jag känner mig inte ett dugg orolig för apples framtid.
Dessa böjbara lurar kommer inte göra att smartphones får ett gigantiskt lyft.
Att frontkameror hamnar innanför skärmen kommer heller inte påverka.
Det är ”tv-trender” som fullHD, 3D och 4K.
Men sanningen är att platån är nådd och dessa saker kommer endast för att nå en återkommande kund som råkar stå där med en trasig display och känner behov att byta smartphone.
Apple har de lojalaste kunderna och de kommer inte se på när de slinker ur händerna på dom.
De har nått sitt max äntligen, 1,4 miljarder enheter blev det som kan nå deras tjänster.
Låser dom oss med tjänster dessutom så kommer vi att köpa en iPhone nästa gång vi har en trasig display eller för gammal lur för iOS whatever.
Apple har en viss omsättning vad gäller tjänster. Den kan öka så länge det finns en tillväxt, antingen vad gäller hårdvara till nya eller nya tjänster som kunder vill ha.
Om dom har en befintlig kundstock, som redan har köpt appar, och inte får nya kunder, så tappar dom i omsättning, om dessa inte skaffar nya tjänster. Dom har haft tillväxt vad gäller tjänster. Så just nu pekar det åt rätt håll trots att försäljningen av enheter inte levt upp till förväntningarna (och enligt dom flesta analytiker, förmodligen faktiskt minskat från samma period förr ett år sedan).
Du underskattar nyhetens behag. Om andra tillverkare kommer med nya häftiga produkter och Apple inte gör det, så kommer dom tappa ännu mer vad gäller tillväxt (som kanske redan går bakåt).
Apple har väldigt väldigt många kunder som inte alls är så trogna. Dom har kunder som blivit less. Men framförallt har dom många kunder som inte alls är etablerade på det sättet som är lätt att tro när man lever i en av Apples starkaste marknader, där det dessutom funnits folk som haft råd att köpa Apple i många år.
Om du tror att enda anledningen för en ägare av en iPhone att köpa annat märke är för att dom vill hitta en snorbillig telefon snabbt, så måste du ändra perspektiv. Så ser inte verkligheten ut.
Alla iPhone användare är inte låsta till Apple specifika tjänster, och så många är dom inte, som inte kan ersättas eller där det faktiskt går att använda Apples tjänster på andra plattformar.
Apple behöver dra in pengar på sina befintliga kunder, antingen genom att sälja dom ny hårdvara eller tjänster. Batteriuppgradering eller köp av tillbehör kan också generera intäkter beroende på prisnivå och om det är officiella Apple produkter.
Men om kundstocken minskar, och deras befintliga kunder håller sig länge med samma hårdvara och inte har allt för många tjänster som Apple tjänar ordentligt med pengar på, så kommer deras redovisningar att peka nedåt och deras anseende kommer ta stryk.
När Apple redovisar intäkterna för App-store så antar jag att dom även inkluderar dom pengar dom drar in via tjänster som spotify. Sådant som alltså inte Play store drar in pengar på.
Kamerorna blir fortfarande snabbt bättre. Mobiler har svårt med bilder i svagt ljus, och där har det hänt mycket.
Tele och ultravidvinkel och också gjort insteg dom senaste åren.
Senaste Apple telefonerna har telelins. Men dom som inte köpt någon av dom senaste, kanske fortfarande inte har det, och när dom uppgraderar är det inte säkert att dom väljer Apple, om dom är ute efter den funktionen, men ser att andra tillverkare erbjuder även ytterligare fördelar.
Du pratar om indien. Den här rapporten tog upp kina. Problemet för Apple i dom fallen är att dom har väldigt hård konkurrens, av andra märken på dom marknaderna. Där tillverkare som Xiaomi, Oppo/Vivo/OnePlus/Realme, ZTE, Lenovo/Motorola, Honor (Huawei) gör flaggskeppstelefoner som kostar mindre än iPhone och som ofta erbjuder något extra, där blir det inte alls naturligt att iPhone är en värdig statusprodukt.
Ju starkare dom märkena blir i Asien och Afrika, desto bättre möjligheter får dom att även vinna kunder på europeiska marknaden, många är redan relativt starka i östeuropa.
Det finns idag många människor som inte tycker att senaste Samsung eller iPhone är det hetaste man kan äga, ens om man har råd. Huawei har redan etablerat sig starkt även här, men dom har dock också liknande prisnivå som Apple och Samsung.
Folk bryr sig om den fula notchen på iPhone. Men som tur var för Apple så tog andra tillverkare och hoppade på det tåget, så många har vant sig. Men när det börjar ploppa upp telefoner som är utan notch om då Apple inte hakar på, så kommer folk se den notchen med samma ögon som många gjorde när den kom.
I musikbranschen så är det många som tröttnat på Apples oförmåga att tillgodose deras behov. Där har dom dock fortfarande tillväxt, då det är fler som har råd att köpa Apple datorer idag.
Men det visar på att även lojala Apple kunder har ett tålamod som kan rinna ut.
Apple har en särställning idag, absolut.
Men det kan förändras väldigt fort. Det behöver inte göra det. Men det kan.
Och Apple gör det inte lättare för sig att dom satsar stenhårt på att deras kunder ska vara låsta till deras hårdvara, så att när en kund väl börjar bryta sig ut, så kan det gå fort att helt släppa Apple.
Vikbara skärmar så som dom kommer fungera från början, kommer mycket handla om en möjlig skrytfaktor, eller eventuellt en väldigt nischad grupp användare som verkligen känner ett behov av att ha en surfplatta.
Tekniken har viss potential att bli mer, men det beror på hur fort den tekniken utvecklas.
Så nej, det finns ingen risk att Apple imploderar bara för att dom inte presenterar någon mobil med vikbar skärm i år eller nästa år. Och troligtvis inte året där efter heller, om inte saker går väldigt fort och marknaden blir totalt förälskad i vikbara skärmar.
Men det är inte bara dom stora detaljerna som räknas. Om folk kan köpa en xiaomi eller huawei/honor, OnePlus, eller liknande som är bättre än en iPhone på alla specar, och som ser minst lika bra ut, men för 3-5000 kronor mindre, så kan allt fler börja ifrågasätta varför man kan välja en iPhone.
Länge har Apple haft det för sig, att dom i alla fall varit klart bättre än dom billigare märkena. Men det är i förändring redan nu.
Samsung har ju samma problem som Apple. Men dom har bättre möjligheter att ändra sin strategi, då dom inte behöver vara ett premiummärke för att behålla sin status. Dom kan återgå till att vara ett teknikfokuserat märke....
Apple har en viss omsättning vad gäller tjänster. Den kan öka så länge det finns en tillväxt, antingen vad gäller hårdvara till nya eller nya tjänster som kunder vill ha.
Om dom har en befintlig kundstock, som redan har köpt appar, och inte får nya kunder, så tappar dom i omsättning, om dessa inte skaffar nya tjänster. Dom har haft tillväxt vad gäller tjänster. Så just nu pekar det åt rätt håll trots att försäljningen av enheter inte levt upp till förväntningarna (och enligt dom flesta analytiker, förmodligen faktiskt minskat från samma period förr ett år sedan).
Du underskattar nyhetens behag. Om andra tillverkare kommer med nya häftiga produkter och Apple inte gör det, så kommer dom tappa ännu mer vad gäller tillväxt (som kanske redan går bakåt).
Apple har väldigt väldigt många kunder som inte alls är så trogna. Dom har kunder som blivit less. Men framförallt har dom många kunder som inte alls är etablerade på det sättet som är lätt att tro när man lever i en av Apples starkaste marknader, där det dessutom funnits folk som haft råd att köpa Apple i många år.
Om du tror att enda anledningen för en ägare av en iPhone att köpa annat märke är för att dom vill hitta en snorbillig telefon snabbt, så måste du ändra perspektiv. Så ser inte verkligheten ut.
Alla iPhone användare är inte låsta till Apple specifika tjänster, och så många är dom inte, som inte kan ersättas eller där det faktiskt går att använda Apples tjänster på andra plattformar.
Apple behöver dra in pengar på sina befintliga kunder, antingen genom att sälja dom ny hårdvara eller tjänster. Batteriuppgradering eller köp av tillbehör kan också generera intäkter beroende på prisnivå och om det är officiella Apple produkter.
Men om kundstocken minskar, och deras befintliga kunder håller sig länge med samma hårdvara och inte har allt för många tjänster som Apple tjänar ordentligt med pengar på, så kommer deras redovisningar att peka nedåt och deras anseende kommer ta stryk.
När Apple redovisar intäkterna för App-store så antar jag att dom även inkluderar dom pengar dom drar in via tjänster som spotify. Sådant som alltså inte Play store drar in pengar på.
Kamerorna blir fortfarande snabbt bättre. Mobiler har svårt med bilder i svagt ljus, och där har det hänt mycket.
Tele och ultravidvinkel och också gjort insteg dom senaste åren.
Senaste Apple telefonerna har telelins. Men dom som inte köpt någon av dom senaste, kanske fortfarande inte har det, och när dom uppgraderar är det inte säkert att dom väljer Apple, om dom är ute efter den funktionen, men ser att andra tillverkare erbjuder även ytterligare fördelar.
Du pratar om indien. Den här rapporten tog upp kina. Problemet för Apple i dom fallen är att dom har väldigt hård konkurrens, av andra märken på dom marknaderna. Där tillverkare som Xiaomi, Oppo/Vivo/OnePlus/Realme, ZTE, Lenovo/Motorola, Honor (Huawei) gör flaggskeppstelefoner som kostar mindre än iPhone och som ofta erbjuder något extra, där blir det inte alls naturligt att iPhone är en värdig statusprodukt.
Ju starkare dom märkena blir i Asien och Afrika, desto bättre möjligheter får dom att även vinna kunder på europeiska marknaden, många är redan relativt starka i östeuropa.
Det finns idag många människor som inte tycker att senaste Samsung eller iPhone är det hetaste man kan äga, ens om man har råd. Huawei har redan etablerat sig starkt även här, men dom har dock också liknande prisnivå som Apple och Samsung.
Folk bryr sig om den fula notchen på iPhone. Men som tur var för Apple så tog andra tillverkare och hoppade på det tåget, så många har vant sig. Men när det börjar ploppa upp telefoner som är utan notch om då Apple inte hakar på, så kommer folk se den notchen med samma ögon som många gjorde när den kom.
I musikbranschen så är det många som tröttnat på Apples oförmåga att tillgodose deras behov. Där har dom dock fortfarande tillväxt, då det är fler som har råd att köpa Apple datorer idag.
Men det visar på att även lojala Apple kunder har ett tålamod som kan rinna ut.
Apple har en särställning idag, absolut.
Men det kan förändras väldigt fort. Det behöver inte göra det. Men det kan.
Och Apple gör det inte lättare för sig att dom satsar stenhårt på att deras kunder ska vara låsta till deras hårdvara, så att när en kund väl börjar bryta sig ut, så kan det gå fort att helt släppa Apple.
Vikbara skärmar så som dom kommer fungera från början, kommer mycket handla om en möjlig skrytfaktor, eller eventuellt en väldigt nischad grupp användare som verkligen känner ett behov av att ha en surfplatta.
Tekniken har viss potential att bli mer, men det beror på hur fort den tekniken utvecklas.
Så nej, det finns ingen risk att Apple imploderar bara för att dom inte presenterar någon mobil med vikbar skärm i år eller nästa år. Och troligtvis inte året där efter heller, om inte saker går väldigt fort och marknaden blir totalt förälskad i vikbara skärmar.
Men det är inte bara dom stora detaljerna som räknas. Om folk kan köpa en xiaomi eller huawei/honor, OnePlus, eller liknande som är bättre än en iPhone på alla specar, och som ser minst lika bra ut, men för 3-5000 kronor mindre, så kan allt fler börja ifrågasätta varför man kan välja en iPhone.
Länge har Apple haft det för sig, att dom i alla fall varit klart bättre än dom billigare märkena. Men det är i förändring redan nu.
Samsung har ju samma problem som Apple. Men dom har bättre möjligheter att ändra sin strategi, då dom inte behöver vara ett premiummärke för att behålla sin status. Dom kan återgå till att vara ett teknikfokuserat märke....
Jag orkar inte ens spekulera mer och det behövs inte.
Alla artiklar spekulerar på nätet.
Vi kan kolla om ett år istället, jag tror du har fel om Apple och deras inkomster.
Det är min teori.