Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta skrivare - ethernet, WIFI eller USB?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-25 16:34

Finns där skillnader i hur olika anslutningsmöjligheter påverkar utskriften? Då avser jag ethernet, WIFI resp USB.
Annat att tänka på i sammanhanget vore av värde att veta nu med ny skrivare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 17:52

Nätverk är överlägset. USB bör undvikas.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-25 19:59
Ursprungligen av iSweden:

Nätverk är överlägset. USB bör undvikas.

Det får du gärna motivera för oss oinvigda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-25 20:13
Ursprungligen av iSweden:

Nätverk är överlägset. USB bör undvikas.

Lika roligt varje gång...

Blir det verkligen skillnad på utskrifter beroende på hur skrivaren ansluts?
Jag har alltid trott att enda skillnaden var hur lång tid det tar från man väljer skriv ut till färdig utskrift var beroende av anslutningen och att utskrifts kvalitén alltid var den samma.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2019-01-25 20:47
Ursprungligen av RolexJocke:

Blir det verkligen skillnad på utskrifter beroende på hur skrivaren ansluts?
Jag har alltid trott att enda skillnaden var hur lång tid det tar från man väljer skriv ut till färdig utskrift var beroende av anslutningen och att utskrifts kvalitén alltid var den samma.

Inser nu att min ursprungliga fråga mest visar på min egen okunskap/dumhet i den här saken.
Några tiondelar(?) hit eller dit var väl inte det som föranledde min undran. Antagligen gällde det nog mer tillförlitlighet, säkerhet och sån't.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-25 21:08

Precis. Ingen skillnad på utskriften. Överföringen är digital. Det kan orimliges spela någon roll om man överför via USB eller nätverk. Då hänger det snarare på utvecklarna av drivern för respektive teknik. Jag är lat och använder nätverk för att slippa koppla i och ur min USB-sladd.
Genom erfarenheter från min scoutkår har jag funnit att Windows saknar en automatisk funktion för att upptäcka och installera en skrivarkö över nätverk. Det skiljer sig mellan olika versioner av Windows hur bra det fungerar. På macOS verkar det inte vara något problem. Möjligen tack vare det underliggande CUPS...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 22:14
Ursprungligen av Le:

Det får du gärna motivera för oss oinvigda.

Mitt svar var nog för kort.
Val av anslutning påverkar inte kvaliteten. Men för din egen hälsas skull bör du undvika USB. USB-skrivare krånglar mer än nätverk och det är oftast billigare skrivare som endast är utrustade med USB.

Men visst, gäller det en dyr fotoskrivare i proffskvalitet som ansluts via USB så borde även det gå utmärkt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-25 22:32

Ahh. Nu tror jag förstår frågan/påståendet mellan USB och nätverk. Många med enbart USB kör PCL och inte PostScript. Kostnadsfråga pga licens. Och det är som regel PCL-drivern som strular. Inte själva kommunikationen. Kan det vara den riktiga anledningen bakom påståendet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-25 22:49
Ursprungligen av frazze:

Ahh. Nu tror jag förstår frågan/påståendet mellan USB och nätverk. Många med enbart USB kör PCL och inte PostScript. Kostnadsfråga pga licens. Och det är som regel PCL-drivern som strular. Inte själva kommunikationen. Kan det vara den riktiga anledningen bakom påståendet?

Mycket troligt. Sedan så brukar billiga USB-skrivare vara bestyckade med klen CPU och för lite RAM (så att man blir tvungen att dela upp utskriften i flera jobb). Resten av delarna är nog också de billigaste tänkbara.

Senast redigerat 2019-01-26 00:44
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-26 00:41
Ursprungligen av iSweden:

Mycket troligt. Sedan så brukar billiga USB-skrivare vara bestyckade med klen CPU och för lite RAM (så att man blir tvungen att dela upp utskriften i flera jobb). Resten av delarna är nog ocksåe de billigaste tänkbara.

Klen CPU. För lite RAM. Absolut. Och då blir det problem med att få utskrifterna att flyta på problemfritt.

När jag hade min Brother ansluten via WiFi hände det att stora utskrifter inte fungerade. Skrivaren rasslade igång, tuggade lite och sen hände inget mer. När jag anslöt den via ethernet fungerade det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-26 14:25
Ursprungligen av pmarriott:

När jag hade min Brother ansluten via WiFi hände det att stora utskrifter inte fungerade. Skrivaren rasslade igång, tuggade lite och sen hände inget mer. När jag anslöt den via ethernet fungerade det.

Trådat kommer för alltid att vara stabilast.

1
Bevaka tråden