Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål IOS 13?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-30 09:18
Ursprungligen av Jonatatatan:

Du förstår inte eftersom du aldrig haft funktionen. Och nej det drar knappt något batteri.

Knappt? Det drar extra batteri och hur mycket diffar från enhet till enhet beroende på hårdvara. Men det spelar ingen roll, det drar extra batteri helt i onödan och det är dumt.

Ursprungligen av carlsson:

Det finns mängder av användare som vill ha denna funktion.
Jag bryr mig inte om att kunna lägga ikonerna på iphone var man vill, men det betyder inte att det inte finns personer som vill ha den funktionen.
Tråden handlar om önskemål i iOS 13. Respektera att alla inte tycker som du.

Jag respekterar andras åsikter, att respektera andras åsikter innebär inte att jag själv måste tycka likadant eller att man inte kan diskutera frågan.

Ja, man kan vilja ha funktionen men jag förstår inte poängen med den. Det är ju en väldigt onödig funktion då den inte ger mycket mervärde utan man förlorar istället mer än man vinner. Att från och till vissa skriker sig nästan hesa i avsaknad av denna funktionen har jag ingen förståelse för. Apple anser gissningsvis också att funktionen är onödig, att den skulle försämra användarupplevelsen helt i onödan sett till vinningen.

Ursprungligen av Innis:

Det är inte hela skärmen utan bara siffrorna som är tända

På en OLED-skärm, ja. Inte på en vanlig backlit LCD, där är hela skärmen tänd.

Ursprungligen av Ljung:

Instämmer med @zinned.

Det är meningslöst. Varför ska de vara tända när jag inte tittar på dem oavsett om det nu är hela skärmen eller bara siffrorna det gäller.

Exakt så, helt meningslöst och endast slöseri med batteri.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Finns ju en anledning till att det finns på många telefoner och många som vill se det på Apples prylar.

Jaså? Var har du sett sådan fakta?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-30 09:20
Ursprungligen av Ljung:

Instämmer med @zinned.

Det är meningslöst. Varför ska de vara tända när jag inte tittar på dem oavsett om det nu är hela skärmen eller bara siffrorna det gäller.

Kan inte vara meningslöst när det finns användare som vill ha det och bevisligen finns på android.
Är det lika värdelöst att den fysiskt gammalmodiga väckarklockan också visar siffrorna hela tiden?
Varför är inte dom släckta utan lyser upp hela sovrummet?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-30 09:25
Ursprungligen av zinned:

nödan sett till vinningen.

På en OLED-skärm, ja. Inte på en vanlig backlit LCD, där är hela skärmen tänd.

Ja och? Det är önskemål till iOS 13 vi pratar om och då förutsätter vi väl att iOS 13 känner av skillnaden mellan skärm och anpassar funktionen. Alternativt att man också kan välja om den ska vara aktiv.

Hörrni, tänk på att hålla god ton här i tråden. Det är meningen att vi ska fylla på med önskemål inför IOS 13, inte bråka om vilka önskemål som är onödiga och inte.

Jag skulle vilja ha muspekarstöd till min iPad. Och de får gärna göra tangentbordet mindre buggigt. Väldigt ofta den grå bakgrunden på det försvinner över typ halva tangentbordet.

Ursprungligen av zinned:

Knappt? Det drar extra batteri och hur mycket diffar från enhet till enhet beroende på hårdvara. Men det spelar ingen roll, det drar extra batteri helt i onödan och det är dumt.

Jaså? Var har du sett sådan fakta?

Räcker ju att läsa trådar som denna för att inse att det finns många som vill ha funktionen. och förstår inte varför du är så anti eftersom det bara är att stänga av den för de som inte vill ha det igång, om det ens blir en funktion de har satt igång från fabrik. Med de telefoner jag ägt som haft funktionen har i alla fall inte jag märkt någon skillnad i batteritid med det av eller på därför jag skrev att det knappt drar extra batteri. Men du verkar ju ha en annan erfarenhet utav det vilken enhet hade du?
Funktionen brukar även använda sig utav närhetssensorn så den har ju inte på skärmen om telefonen ligger med skärmen ner eller i fickan.

Senast redigerat 2019-01-30 10:09
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-01-30 10:14

En gång i forntiden, typ någon av min första 3G/3GS, tändes skärmen med en svagare ljusstyrka och visade klockan när telefonen satt på laddning i dockan.

  • Medlem
  • 2019-01-30 10:31
Ursprungligen av Jonatatatan:

Funktionen brukar även använda sig utav närhetssensorn så den har ju inte på skärmen om telefonen ligger med skärmen ner eller i fickan.

Fattar inte. Hur går det ihop med "always on"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-30 10:33
Ursprungligen av carlsson:

Fast ibland vill man inte att uppringaren ska veta att man befinner sig på andra sidan. Då måste man vänta ut alla signaler innan man kan fortsätta jobba....

Så har jag oxå kännt, men nu ger jag uppringaren ett rakt svar via sms och besparar oss båda två tid. Bra är oxå att mobilen påminner mig om att ringa upp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-30 10:36

Dark mode, mörkt tangtentbord. Anpassa kontrollcenter, placera ikoner fritt med mellanrum.

Något som jag verkligen saknar är möjligheten att kopiera/spara framkallningsinatällbingar för en bild i Bilder. Alltså en uppsättning instruktion för hur en bild ska redigeras, som jag sedan kan applicera på fler bilder.

Möjlighet att konvertera till jpeg från HEIC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-30 10:38
Ursprungligen av Innis:

Kan inte vara meningslöst när det finns användare som vill ha det och bevisligen finns på android.

Ah, det finns på Android? Jamen dåså, då ska det ju så klart finnas i iOS

Ursprungligen av Jonatatatan:

Räcker ju att läsa trådar som denna för att inse att det finns många som vill ha funktionen. och förstår inte varför du är så anti eftersom det bara är att stänga av den för de som inte vill ha det igång, om det ens blir en funktion de har satt igång från fabrik. Med de telefoner jag ägt som haft funktionen har i alla fall inte jag märkt någon skillnad i batteritid med det av eller på därför jag skrev att det knappt drar extra batteri. Men du verkar ju ha en annan erfarenhet utav det vilken enhet hade du?
Funktionen brukar även använda sig utav närhetssensorn så den har ju inte på skärmen om telefonen ligger med skärmen ner eller i fickan.

1) Räcker att läsa trådar som denna? Oboy...det finns omkring 1,5 miljarder (!) iPhones runt om i världen. Trådar som dessa är nog inte riktigt aktuella som underlag för att påstå att många vill ha funktionen.

2) Jag är inte anti, jag förstår bara inte varför man känner ett så stort behov av detta och anser att det är märkligt/dåligt att det inte finns.

3) Man behöver inte ha haft denna funktionen i någon telefon för att ha förståelsen för att det drar extra batteri, oavsett hur mycket.

Oavsett vad zinned tycker och tänker och hur dumt han tycker att det är så finns det ett behov av att ha en klocka som inte släcks. Den här appen är en lösning. Den ersätter inte klocka på låsskärmen men den släcker inte skärmen utan visar klockan konstant, dessutom med sekunder. Jag har haft nytta av den många gånger.

The Clocks: Alarm Clock, World Clock av Meanterm Inc.
https://itunes.apple.com/se/app/the-clocks-al...

Ursprungligen av Ljung:

Fattar inte. Hur går det ihop med "always on"?

Den är alltid på i lägen där du ser skärmen. Ex om den ligger på ett bord med skärmen upp.

  • Medlem
  • 2019-01-30 11:30
Ursprungligen av Jonatatatan:

Den är alltid på i lägen där du ser skärmen. Ex om den ligger på ett bord med skärmen upp.

Där ligger den och jag är i ett rum 20 meter bort och är helt ointresserad av vad som visas på telefonens skärm. Hur vet den förresten om den ligger på ett bord eller i en väska med skärmen upp?

Nu är det här ju lite väl off-topic men ändå...

Ursprungligen av Ljung:

Där ligger den och jag är i ett rum 20 meter bort och är helt ointresserad av vad som visas på telefonens skärm. Hur vet den förresten om den ligger på ett bord eller i en väska med skärmen upp?

Nu är det här ju lite väl off-topic men ändå...

Det verkar ju som att du klagar utan att ha testat? Rekommenderar dig att alltid testa först. Saker som låter tokigt kan ofta visa sig vara riktigt bra.

  • Medlem
  • 2019-01-30 11:52
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det verkar ju som att du klagar utan att ha testat? Rekommenderar dig att alltid testa först. Saker som låter tokigt kan ofta visa sig vara riktigt bra.

Jag höjer vänstra handleden lite och min Apple Watch visar vad klockan är och mycket mer. Telefonen ligger någon annanstans, har inte koll på exakt var

Ursprungligen av Ljung:

Jag höjer vänstra handleden lite och min Apple Watch visar vad klockan är. Telefonen ligger någon annanstans, har inte koll på exakt var

Och min klocka från Huawei visar tiden utan att jag höjer någon handled precis som vanliga klockor beter sig. Är ju inte bara telefonen man vill ha funktionen på. Däremot kan jag erkänna att på klockan märks det på batteritiden om jag kör med always on eller inte eftersom den har så litet batteri, den klarar sig ca 1,5 dagar med det på och strax över 2 utan och ca 1 vecka med batterisparläge. Men jag laddar oftast över natten så det spelar mindre roll.

Vi får nog ge oss nu så Ida får ha sin tråd till det den var tänkt. Ber om ursäkt för sidospåret.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 12:36

Mail: Jag önskar att skicka-ljudet ”swooosch” kommer när mailet är skickat, inte när jag trycker på send. Precis som det en gång var innan någon tänkte fel och ändrade till vad som nu är. Kanske en skitsak, men det stör mig.

Sökfunktion: då jag söker en app så visas den i träfflistan och jag kan öppna den. Men jag önskar alternativet att få veta var appen ligger. Skulle kunna lösas med långt tryck på träffen och iOS zoomar ut från sökning och iväg till rätt skärm och in i rätt mapp.

Lagring: port för minneskort som möjliggör dedikerad lagring för valda appar. Det lär ju aldrig hända, men vad tusan, det är ju en önskemålstråd.

Är det säkert att det drar mer batteri då? Om skärmen visar tiden lite svagt under en dag eller om skärmen måste lysas upp helt 10sek 2 ggr i halvtimmen?

Jag är själv inte intresserad utav funktionen varken på telefonen eller klockan men alla är ju olika.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-01-30 12:59
Ursprungligen av zinned:

Ah, det finns på Android? Jamen dåså, då ska det ju så klart finnas i iOS

Nu är du bara löjlig. Acceptera att det finns dom som tycker det är en välkomnade funktion.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-01-30 13:43
Ursprungligen av Chaosstar:

Nej det går inte att göra utan att bryta samtalet.
Om du t.ex. spelar och någon ringer (och du inte vill att personen som ringer till dig ska märka att du ”klickar bort”), så måste du vänta tills samtalet ringt klart innan du kan fortsätta med spelet.

Det är sant. (Sen har jag lite svårt att förstå varför det är så viktigt att det inte märks att man klickar bort...) Men som påpekats senare i tråden fungerar det ju bra att svara med SMS (men då syns det såklart också att man har valt att inte svara...)

Önskemål som jag har haft sedan min första iPhone:

Möjlighet att snooza inkommande SMS!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-30 14:02
Ursprungligen av jimel:

Är det säkert att det drar mer batteri då?

För att skärmen ska kunna drivas/användas så måste den få spänning, som den får från batteriet. Om den då (oavsett hur det görs) ska lysa i någon mån hela tiden för att visa klockan, då kommer det dra mer av batteriet än om skärmen är släckt. Det är vi väl ändå ense om?

Ursprungligen av Innis:

Nu är du bara löjlig. Acceptera att det finns dom som tycker det är en välkomnade funktion.

Det var ju du som började, inte jag. Detta när du sa att det fanns på Android och då insinuerade att det också självklart borde finnas på iOS. Det är absolut ingen självklarhet.

För övrigt så accepterar jag rakt av att det finns folk som vill ha funktionen, det ser man några i denna tråden. Det innebär dock inte att man inte kan diskutera ifall det är en onödig funktion eller ej.

Ursprungligen av zinned:

För att skärmen ska kunna drivas/användas så måste den få spänning, som den får från batteriet. Om den då (oavsett hur det görs) ska lysa i någon mån hela tiden för att visa klockan, då kommer det dra mer av batteriet än om skärmen är släckt. Det är vi väl ändå ense om?

Bra att du läste och svarade på min undran (IRONI!), varför svarade du ens?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-01-30 15:03
Ursprungligen av jimel:

Bra att du läste och svarade på min undran (IRONI!), varför svarade du ens?

Ehm...va? Var din fråga om ifall att det drar mer batteri med denna funktionen ämnad att vara ironisk? Är inte med på vad du menar. Om du med den frågan menade att vara ironisk så får du vara ruskigt mycket tydligare, annars blir det bara missförstånd.

Ursprungligen av zinned:

Ehm...va? Var din fråga om ifall att det drar mer batteri med denna funktionen ämnad att vara ironisk? Är inte med på vad du menar. Om du med den frågan menade att vara ironisk så får du vara ruskigt mycket tydligare, annars blir det bara missförstånd.

haha jag vet inte om du är seriös eller inte, kul om du inte är det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 15:29

Du katten, se vad du har ställt till med.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag skulle vilja ha muspekarstöd till min iPad.

Säger inte att det är en dum idé men andra vill ha touch på macarna.
Hur ska man bestämma om man vill ha en Mac eller iPad.
Ska det betyda nån skillnad vilket man väljer?
Ska Mac OS eller iOS försvinna till fördel för den andra?

Ursprungligen av filuren:

Sökfunktion: då jag söker en app så visas den i träfflistan och jag kan öppna den. Men jag önskar alternativet att få veta var appen ligger. Skulle kunna lösas med långt tryck på träffen och iOS zoomar ut från sökning och iväg till rätt skärm och in i rätt mapp.

Mappen visas i alla fall

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-01-30 18:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Mappen visas i alla fall

Dang! Det har du rätt i.
Då kan jag bocka en post från min önskelista.

Ursprungligen av Mackan1984:

Säger inte att det är en dum idé men andra vill ha touch på macarna.
Hur ska man bestämma om man vill ha en Mac eller iPad.
Ska det betyda nån skillnad vilket man väljer?
Ska Mac OS eller iOS försvinna till fördel för den andra?

Är ju inte billigt att "köpa in sig" i Mac. Billigaste portabla Mac datorerna ligger runt 10000kr tror jag. Ipad kan du hitta för ca 3500kr, + säg 1000 för ett tillbehör som gör den till typ en laptop. Hade nog varit lockande för många som inte behöver prestanda från en dator men gillar formfaktorn och har lägre teknik budget.
Hade själv en win 8 platta runt 2012 där man kunde docka den i ett tangentbord med pekplatta. Var en riktigt smidig enhet hemma fungera den som en surfplatta och i skolan som en laptop. Dock var kvalitén och prestandan i just den rätt dålig.
Men gissar på att Apple tänker sig pennan istället för mus i de lägen där precision behövs så förstår varför det inte finns.
En annan lösning är väl en satsning på billiga Mac datorer men det känns inte så troligt.

Bevaka tråden