Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål IOS 13?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jonatatatan:

Är ju inte billigt att "köpa in sig" i Mac. Billigaste portabla Mac datorerna ligger runt 10000kr tror jag. Ipad kan du hitta för ca 3500kr, + säg 1000 för ett tillbehör som gör den till typ en laptop. Hade nog varit lockande för många som inte behöver prestanda och har lägre teknik budget.
Hade själv en win 8 platta runt 2012 där man kunde docka den i ett tangentbord med pekplatta. Var en riktigt smidig enhet hemma fungera den som en surfplatta och i skolan som en laptop. Dock var kvalitén och prestandan i just den rätt dålig.
Men gissar på att Apple tänker sig pennan istället för mus i de lägen där precision behövs så förstår varför det inte finns.

Jo priset är ju fördelaktigt men är nog rädd för att Pro-paddorna får musfunktionen om det skulle hända ?
Men samtidigt är ju det du beskriver vad en iPad duger till redan.
Surf, media och en ok skrivmaskin ?
Även om det är pillrigare att klippa/klistra text på en padda.
Tror nog det kan hända om Apple får för sig att skrota Mac OS eller merga båda två operativsystemen.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-01-30 18:52
Ursprungligen av filuren:

Du katten, se vad du har ställt till med.

Sorry. Ska bättra mig. ?

En sak till jag kom på, har väl kanske inte specifikt med iOS 13 att göra.
Men skulle gärna vilja att man kunde se väder vid låsskärmen, som man annars bara kan se vid mogonkvisten/alarm om jag inte är helt ute och cyklar?

Jag skulle vilja att vädertjänsten synkades bakåt.
Så jag kan kan se vilken temperatur (som appen sa eller helst den temperatur som faktiskt var en viss tid) när jag skrollar bakåt.
Typ kunna se hur många grader det var i Lund igår vid 14:00 och om det var nederbörd osv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2019-01-31 08:24

Listan är lång men ska jag välja en sak är det helt ny ”telefonfunktion”.

Telefonfunktionen i iOS har till stor del inte förändrats från version 1. På den tiden var telefonfunktionaliteten fortfarande din iPhones primära funktion, så är det ju inte idag.

Men den lägger sig ändå rakt över allt annat. Håller du på filmar århundradets händelse och så ringer någon - filmandet avbryts utan att du har något att säga till om. Finns massa fler exempel - ni fattar.

Istället behöver samtal hanteras som alla andra notiser i upplåst läge - en banner längst upp med möjlighet att svara, lägga på, osv..

Ursprungligen av jeaz:

Listan är lång men ska jag välja en sak är det helt ny ”telefonfunktion”.

Telefonfunktionen i iOS har till stor del inte förändrats från version 1. På den tiden var telefonfunktionaliteten fortfarande din iPhones primära funktion, så är det ju inte idag.

Men den lägger sig ändå rakt över allt annat. Håller du på filmar århundradets händelse och så ringer någon - filmandet avbryts utan att du har något att säga till om. Finns massa fler exempel - ni fattar.

Istället behöver samtal hanteras som alla andra notiser i upplåst läge - en banner längst upp med möjlighet att svara, lägga på, osv..

Ja, det här verkar det vara några till som stör sig på. Hade inte tänkt på det riktigt så noga förrän nu när det kommer upp här. Det är rätt knäppt att samtal liksom overridar allt – speciellt nu för tiden när vi är många som knappt ringer med telefonen. Ställer mig bakom denna önskan helt enkelt!

  • Mörkt läge som borde ha kommit redan i iOS12 måste få sin plats nu i iOS13.

  • Trådlös Carplay genom bluetooth och/eller wifi beroende på bilens förutsättningar.

  • Separata ljudreglage (liknande volymkontrollen i Windows 7/8/10 för ringsignal, sms, mail och tredjepartsappar (kanske)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-31 10:48
Ursprungligen av Cancerman:
  • Separata ljudreglage (liknande volymkontrollen i Windows 7/8/10 för ringsignal, sms, mail och tredjepartsappar (kanske)

Apropå det här, är det inte dags att vi får ställa in notisljud per app nu?

Ursprungligen av Json_81:

Apropå det här, är det inte dags att vi får ställa in notisljud per app nu?

Aboslut, det är verkligen på tiden

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-01-31 13:34
Ursprungligen av Cancerman:
  • Trådlös Carplay genom bluetooth och/eller wifi beroende på bilens förutsättningar.

JA! Känns föråldrat att det inte går att lösa enkelt över bluetooth. Köpte ny bil i december och CarPlay är överlägset bilens egna system, men att behöva koppla in en kabel känns inte direkt modernt.

Ursprungligen av Gurra:

JA! Känns föråldrat att det inte går att lösa enkelt över bluetooth. Köpte ny bil i december och CarPlay är överlägset bilens egna system, men att behöva koppla in en kabel känns inte direkt modernt.

Eftersom trådlös CarPlay redans finns sedan länge så är inte detta något som behöver önskas till iOS 13. T ex BMW har haft det på vissa modeller sedan 2017. Det är helt upp till biltillverkarna att implementera. Det är till dessa ni skall rikta era önskningar.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-01-31 17:48
Ursprungligen av Sir N.:

Eftersom trådlös CarPlay redans finns sedan länge så är inte detta något som behöver önskas till iOS 13. T ex BMW har haft det på vissa modeller sedan 2017. Det är helt upp till biltillverkarna att implementera. Det är till dessa ni skall rikta era önskningar.

Medveten om att BMW haft det flera år men jag undrar verkligen varför fler biltillverkare inte implementerar det och kan inte låta bli att tro att Apple gjort det väldigt komplicerat att göra.

I någon tråd på macrumors föreslog någon att Apple skulle göra en adapter att sätta i USB-uttaget på bilar som har CarPlay men bara trådat. Ingen aning om det är tekniskt möjligt, men det låter som en kanonidé.

Det nog bara bilbranschens tröghet som gör att det till största delen är trådat som gäller. Hade en Nissan 2009 som kom med kassettbandspelare. Då hade jag redan övergett CD-skivorna utan körde iPod med FM-sändare.

Jag får ställa mig med dom som vill haa en AOD, uppskattade det mycket på min S8+ och saknar det på min XR. Annars hade jag gärna även sett att man kunde ha fler än 4 appar i docken, på Android brukade jag ha 7 där.

För mig som har en Android så ser dessa saker ganska... banala ut? Vissa av dessa har funnits för Android i 10 års tid. Annars finns det appar i som man kan tanka ner som fixar många av dessa punkter.

Vad är det som tar sån tid för Apple att fixa dessa uppdateringar? Låg prio eller?

Det bästa hade varit om Apple släppte lite på gränserna i App Store så att det finns "appar till allting" likt Android. Men det kommer väl aldrig att hända...

Ursprungligen av carlsson:

Fast ibland vill man inte att uppringaren ska veta att man befinner sig på andra sidan. Då måste man vänta ut alla signaler innan man kan fortsätta jobba....

Ett tryck på on/off knappen stänger tillfälligt av ringsignalen och två tryck avvisar som sagt samtalet. Eller är den funktionen borttagen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-01 06:52

"Mörkt tangentbord"

Finns ju redan?

Ursprungligen av Stellan Freij:

Ett tryck på on/off knappen stänger tillfälligt av ringsignalen och två tryck avvisar som sagt samtalet. Eller är den funktionen borttagen?

Läs inlägg 22 och 66.

Ursprungligen av carlsson:

Läs inlägg 22 och 66.

Fast nu svarade jag på inlägg 18... men visst kan jag hålla med att det hade varit trevligt att kunna hantera samtal som notis ?

Ursprungligen av Stellan Freij:

Fast nu svarade jag på inlägg 18... men visst kan jag hålla med att det hade varit trevligt att kunna hantera samtal som notis ?

Då är svaret; Det fungerar precis som vanligt, som du själv beskriver.
Jag trodde det framgick av de tidigare inläggen.

Nåt jag gärna vill se är förutseende textförslag som det heter på Apples hemsida. Jag vet att SwiftKey finns och så, men ibland hoppar den ur och så måste man byta igen. Meckigt! Har provat lite när man skriver på engelska och det funkar så bra!

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-02-01 13:46
Ursprungligen av westerlu77:

Nåt jag gärna vill se är förutseende textförslag som det heter på Apples hemsida. Jag vet att SwiftKey finns och så, men ibland hoppar den ur och så måste man byta igen. Meckigt! Har provat lite när man skriver på engelska och det funkar så bra!

Ja! Ibland är det surt att svenskan är ett så litet och oprioriterat språk. Jag skriver mest på engelska i mobilen och blir alltid lite frustrerad när jag måste byta till svenskt tangentbord. Har kört SwiftKey och det har sina fördelar men laggar tyvärr när tangentbordet ska komma upp lite för ofta.

En sak till som vore en killer-feature, och som jag inte förstår varför den inte redan finns; Välj språk automatiskt, baserat på vad som redan skrivits i framförallt SMS:et eller Mailet som man svarar på.

Det här är en sån sak som gör mig heligt förbannad att det redan inte är implementerat, för så j*a svårt är det inte! ?

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-02-01 13:55
Ursprungligen av carlsson:

En sak till som vore en killer-feature, och som jag inte förstår varför den inte redan finns; Välj språk automatiskt, baserat på vad som redan skrivits i framförallt SMS:et eller Mailet som man svarar på.

Det här är en sån sak som gör mig heligt förbannad att det redan inte är implementerat, för så j*a svårt är det inte! ?

Ja, det vore kanon.

Jag är dock glad att den minns språk per SMS-konversation och per app iallafall, men jag håller helt med att det kunde vara smartare än så.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2019-02-02 10:01

I princip alla önskemål i den här tråden finns redan på Android. Ombytta roller nu för tiden.

Ursprungligen av Stellan Freij:

Ett tryck på on/off knappen stänger tillfälligt av ringsignalen och två tryck avvisar som sagt samtalet. Eller är den funktionen borttagen?

Den funktionen är kvar men många vet inte om det bara.

Mer funktioner för bilder. Rename i Batch. Söka innehåll och text i bild (OCR som OneDrive), bättre funktion i iCloud (synkar dåligt och laddar dåligt från Delade bilder), MultiResize, sätta Watermark txt, etc). Jobbigt behöva köra tre-fyra appar i omgångar för detta.

Notiser individuellt. Ljud individuellt

Vore bra att kunna stänga av ringsignaler/sms/notisljud individuellt för olika avsändare.

Ursprungligen av flygarn:

I princip alla önskemål i den här tråden finns redan på Android. Ombytta roller nu för tiden.

När man läser och lyssnar om Android så är det ju dock så att det ofta inte funkar speciellt bra. Det är som att skapa en miljard funktioner, men de fungerar bara 8 av 10 gånger. Och då funkar de inte.
Jag har själv aldrig använt android, utan detta är vad jag hört återkommande under årens lopp.

Men oavsett så är det fantastiskt bra med konkurrens!

Ursprungligen av Valterp:

Vore bra att kunna stänga av ringsignaler/sms/notisljud individuellt för olika avsändare.

Man kan ju ändra signaler per användare, en workaround skulle vara att skapa en tyst ring- och smssignal...

Bevaka tråden