Anledningen till att backsteg/backspace som standard inte alltid funkar för att gå bakåt i webbläsare (som exempelvis Safari) är att om man skriver in text i webbläsaren och fokus hamnar utanför textfältet och du sen trycker backsteg i tron om att det ska radera texten som skrivs in och man istället blir kastad bakåt i webbhistoriken så kan detta göra att all text som skrevs in är borta när man sedan går fram historiken igen. Har hänt mig ett antal gånger.
En grej som inte är helt optimal med kommando ”cmd + pil vänster eller höger” för att gå framåt eller bakåt i webbläsaren är att om ett textfält har fokus (exempelvis adressfältet i Firefox) och cmd + vänsterpil trycks så är det enda som händer att text markören flyttas till början av den textrad man står på.
Firefox bryr sig fortfarande inte kommandon som sätts i System Preferences -> Keyboard -> Shortcuts -> App Shortcuts vilket annars är ett bra ställe att ändra kortkommandon, antingen ”globalt” för alla appar eller för genom att lägga till en app och sen justera eller lägga till kortkommandot.
Liksom trådskaparen kör jag SteerMouse och jag tycker om att ha systemet på engelska, men (natrligtvis?) svensk tangentbordslayout och därför har jag lagt till en ändring globalt som är ”Back = ⌘Ö” och ”Forward = ⌘Ä” sen har jag kopplat dessa knappar till sidoknapparna på musen i SteerMouse. Har även lagt till ”Go Back = ⌘Ö” och ”Go Forward = ⌘Ä” då vissa appar har det istället.
För den som kör SteerMouse kan jag även tipsa om att koppla ”Show Switcher Window” till scrolhjulsknappen på musen – riktigt grymt när man vant sig vid det då det medger supersnapp växling mellan öppna program direkt från musen.