Jag har lite funderat på en takarmatur till sovrummet, men är tveksam om effekten räcker till för att lysa upp ordentligt. Hur upplevde du det då du såg det live?
Jag köpte en IKEA Floalt 60x60 cm takpanel som ger 2800 lumen, jämfört med Philips Aurell 60x60 som ger 4200 lumen. Testade med en till köket med tanke att jag eventuellt skulle komplettera med en till innan fast montering. Men för mitt lilla kök räcker det gott och väl med 2800 lumen. Jag får ett härligt vitt dagsljus på vintermorgonen, eller lagom allmän glödlampsgul förstärkning av punktbelysningarna på kvällen.
Du funderade på sovrummet. Där bytte jag ut den enda E27 lampan i befintlig takarmatur till en Trådfri vitt spektrum som ger 980 lumen. Kompletterade med en till i en rundstrålande enkel bordslampa mellan säng och fönster.
I mitt lilla sovrum har det gett en enastående effekt i vinter. Jag brukar normalt mörda snooz-knappen varje morgon. Nu har jag fullt dagsljus som slår på en halvtimme före klockan ska ringa. Jag bryr mig inte om stegvis dimning eller något trams med ”simulerad soluppgång”. Fullt dagsljus ska det va. Nu händer det att jag vaknar före klockan. Första veckan fick jag för mig att jag försovit mig. Paniken: ”-det är redan ljust, har glömt att ställa klockan!?” innan jag till min lättnad såg att det var några minuter före väckningsdags. Nu har jag vant mig, och ljuset funkar verkligen på mig.
1960 lumen delat på två ljuspunkter ger alltså tillräcklig dagsljuskänsla i mitt lilla sovrum på ca 2,5x4 m. Jag behöver ändå byta takarmatur, då blir det nog en med 2 st E27-hållare så jag får nästan 3000 lumen i sovrummet. Billig lösning med Trådfri lampor.