Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bjorsi:

Nu sparkar jag antagligen in öppna dörrar men vid betalning med Apple Pay på iphone vid terminal räcker det att sträcka fram telefonen mot terminalen, sedan verifiera med fingeravtryck. Dubbelklick på hemknappen behövs inte.

Det visste jag inte, ännu bättre. Vet du om det är samma på Klockan?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-22 09:19
Ursprungligen av Jooohan-:

Det visste jag inte, ännu bättre. Vet du om det är samma på Klockan?

Vet faktiskt inte det. Min AppleWatch har varit degraderad till träningsklocka sedan 6 månader så har inte testa applepay med den.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-01-22 10:55
Ursprungligen av Jooohan-:

Det visste jag inte, ännu bättre. Vet du om det är samma på Klockan?

Du måste dubbelklicka på sidoknappen innan

Ursprungligen av EnDumEn:

Det är din uppfattning men bevisligen har de nyare terminaler också. Jag kollade nämligen upp detta vad det var som satt i min Coop-butik när jag skaffade Apple pay med ST1. Det är ju snart ett år sen nu. Terminalen i sig har stöd för det men Coops system bakom har det inte.

Ja tydligen, det var en av cheferna på Konsum nord som beskrev det som jag gjorde ovan för knappt ett år sedan.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2019-01-22 14:24
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja tydligen, det var en av cheferna på Konsum nord som beskrev det som jag gjorde ovan för knappt ett år sedan.

Det kan ju handla om ett missförstånd om vad som diskuterades, hårdvaran eller mjukvaran?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-23 10:50

Såg denna. Någon som vet hur dessa avtal direkt med detaljhandlarna fungerar? Innebär det att de kan integrera direkt mot Apple Pay/Wallet ifrån egen app eller vad är skillnaden?

Apple
Apple Pay når allt bredare acceptans i USA (Finwire)
2019-01-23 10:02
Teknikbolaget Apples mobila betalningsmetod Apple Pay når allt bredare acceptans i USA.
Apple har tecknat avtal med Target innebärande att det kommer gå att betala med Apple Pay i kedjans alla 1 850 butiker i USA inom de kommande veckorna. Det framgår av ett pressmeddelande.

Apple har även tecknat avtal med Taco Bell och Jack in the Box där utrullningen sker de kommande månaderna och har tecknat avtal med Speedway och Hy-Vee där Apple Pay redan är i drift.

Apple Pay har med dessa nya kunder avtal med 74 av de 100 största detaljhandlarna i USA och har avtal med 65 procent av alla detaljhandelsbutiker i landet.

Nyhetsbyrån Finwire

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-01-23 12:00
Ursprungligen av jb75:

Såg denna. Någon som vet hur dessa avtal direkt med detaljhandlarna fungerar? Innebär det att de kan integrera direkt mot Apple Pay/Wallet ifrån egen app eller vad är skillnaden?

Jag tror helt enkelt Finwire är lite slarviga med språket. Ingenstans i pressmeddelandena de hänvisar till (men inte länkar till) nämns något om avtal. Istället borde de skrivit att Target tillåter eller ansluter sig till Apple Pay, precis som de formulerat det tidigare. Target använder själv ordet accepterar. Det ordet använder Finwire också i rubriken, men ännu mer korrekt hade det varit med en rubrik som "Kontaktlösa betalningar når allt bredare acceptans i USA". Men det är inte lika spännande som att fokusera nyheten på Apple.

Det framgår av Targets eget pressmeddelande att de fram tills nu inte tillåtit någon mobil- eller kontaktlös betalningsmetod förutom den som erbjudits i deras egen app.
Target: Target to Accept Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay and Contactless Cards
Apple: Apple Pay coming to Target, Taco Bell and more top US retail locations

Lite om bakgrunden finns att läsa till exempel via The Verge. Många stora amerikanska detaljhandelskedjor hade utvecklat egna betalningsappar med till exempel QR- eller streckkoder. Nu verkar det bara vara Wallmart kvar av de stora som inte öppnat upp för andra kontaktlösa betalningsmetoder.

Senast redigerat 2019-01-23 12:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-23 12:26
Ursprungligen av IngoX:

Jag tror helt enkelt Finwire är lite slarviga med språket. Ingenstans i pressmeddelandena de hänvisar till (men inte länkar till) nämns något om avtal.

Aha, tack för info...fick intrycket av att det var ett avtal direkt mellan Apple och Target.

Så här ser den ut som jag tänker på. Verifone vx825
https://goo.gl/images/1veaC8
Den finns på väldigt många butiker runt i landet.

  • Medlem
  • 2019-02-02 11:21
Ursprungligen av Choke55:

Såg i t-banan att Nordea gör reklam att de har Apple Pay och att man kan göra roligare betalningar.
Kanske det får de andra bankerna vakna.

Intressant avsnitt där man avhandlar bl a olika betallösningar. Lyssnar man på vad som sägs så är nu fler banker på gång att lansera. Dock nämns inte vilka banker och vilken betallösning som är på gång.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1226855

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-03 15:43

Två saker tycker jag har hänt på sistone. Till att börja med känns det som att många betalterminaler fått någon uppdatering då det plingar snabbare än tidigare. Sedan börjar det nu fungera på så många ställen att jag börjar vänja av mig med att ta med plånboken. Det fick nyss till följd att jag åkte 3 mil för att hämta ett paket som hade kommit till fel utlämningsställe. När jag väl var där hade jag ingen plånbok och därmed inget ID. Tillbaka hem och sedan tillbaka till butiken. 9 mil för några rakblad..?. Det säger också något om avstånd i Stockholm. Ibland skrivs det om avstånd som något som bara existerar i glesbefolkade områden.

Ursprungligen av xms67:

Två saker tycker jag har hänt på sistone. Till att börja med känns det som att många betalterminaler fått någon uppdatering då det plingar snabbare än tidigare. Sedan börjar det nu fungera på så många ställen att jag börjar vänja av mig med att ta med plånboken. Det fick nyss till följd att jag åkte 3 mil för att hämta ett paket som hade kommit till fel utlämningsställe. När jag väl var där hade jag ingen plånbok och därmed inget ID. Tillbaka hem och sedan tillbaka till butiken. 9 mil för några rakblad..?. Det säger också något om avstånd i Stockholm. Ibland skrivs det om avstånd som något som bara existerar i glesbefolkade områden.

Jag brukar säga att näravstånden är stora i Stockholm.

Ursprungligen av xms67:

Två saker tycker jag har hänt på sistone. Till att börja med känns det som att många betalterminaler fått någon uppdatering då det plingar snabbare än tidigare. Sedan börjar det nu fungera på så många ställen att jag börjar vänja av mig med att ta med plånboken. Det fick nyss till följd att jag åkte 3 mil för att hämta ett paket som hade kommit till fel utlämningsställe. När jag väl var där hade jag ingen plånbok och därmed inget ID. Tillbaka hem och sedan tillbaka till butiken. 9 mil för några rakblad..?. Det säger också något om avstånd i Stockholm. Ibland skrivs det om avstånd som något som bara existerar i glesbefolkade områden.

Rättelse, om du körde 2 resor t.o.r och det var 3 mil dit så åkte du 12 mil för dem, ditt största problem i det här är nog att du var olaglig som körde olagligt i 6 mil utan körkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-04 08:53
Ursprungligen av Hank Solo:

Rättelse, om du körde 2 resor t.o.r och det var 3 mil dit så åkte du 12 mil för dem, ditt största problem i det här är nog att du var olaglig som körde olagligt i 6 mil utan körkort.

Jo jo, ja ja. Jag menade eller tänkte lite oklart här, 9 mil efter att jag upptäckt att jag glömt plånboken hemma. Men det riktiga hade ju varit att skriva 6 mil EXTRA eller 12 mil TOTALT.

Vilket som är det största problemet kan man alltid dryfta om. Är alltid ett lagbrott värre än ett annat brott eller ett annat problem? Att köra utan körkort jämfört med en lång rad etiska eller miljömässiga brott eller problem kan jag nog tycka är ett mildare brott. O, jag körde 12 mil med en fossilbil är miljöbelastningen kanske ett större problem..? Nu har jag ladd-hybrid så ca 35 km kördes på el.

Men, till sist, oavsett allt påpekande om mil och brott så leder alltså ApplePay till att jag glömmer plånboken allt oftare. Utöver att det ofta inte går at få ut paket så kör man då och då bil utan körkort. Nästa steg i utvecklingen borde bli ID och KK doígitalt i telefonen. Sedan gymkort och jobbets ID kort. Vips blir plånboken nästa telefonkiosk..?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-04 09:42
Ursprungligen av Hank Solo:

ditt största problem i det här är nog att du var olaglig som körde olagligt i 6 mil utan körkort.

Det är inte olagligt att köra utan att ha med körkortet:
https://www.lawline.se/answers/9532

Fast man kan nog anta att han inte hade annan legitimation heller

Jag tycker den stora frågan här är varför man åker och hämtar några extra rakblad och inte bara ber transportören leverera till rätt ombud

Ursprungligen av jimel:

Jag tycker den stora frågan här är varför man åker och hämtar några extra rakblad och inte bara ber transportören leverera till rätt ombud

Jag skrev typ något liknande inatt, men de raderade den kommentaren.

Ursprungligen av Json_81:

Det är inte olagligt att köra utan att ha med körkortet:
https://www.lawline.se/answers/9532

Fast man kan nog anta att han inte hade annan legitimation heller

Så skillnaden på det jag skrev är...?

”Enligt 3 kap. 15 § körkortslag (1998:488) ska körkortet vara med när man kör en personbil. I paragrafen finns ett undantag som ger tillåtelse att ha med sig annan legitimation om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades. Det finns alltså ett generellt krav på att alltid ha med sig körkortet när man kör bil. Men enligt praxis ska polisen inte betrakta det som brott om de snabbt kan identifiera personen med ett giltigt ID, vilket medför att domstolen i praktiken inte dömer ut till straff så länge man har ett giltigt ID-kort med sig.”

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-02-04 11:24
Ursprungligen av Hank Solo:

Så skillnaden på det jag skrev är...?

”Enligt 3 kap. 15 § körkortslag (1998:488) ska körkortet vara med när man kör en personbil. I paragrafen finns ett undantag som ger tillåtelse att ha med sig annan legitimation om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades. Det finns alltså ett generellt krav på att alltid ha med sig körkortet när man kör bil. Men enligt praxis ska polisen inte betrakta det som brott om de snabbt kan identifiera personen med ett giltigt ID, vilket medför att domstolen i praktiken inte dömer ut till straff så länge man har ett giltigt ID-kort med sig.”

Skillnaden blir att körkortet inte är ett krav eftersom lagen tillåter annan ID-handling.

Åter till ämnet Apple Pay, tack.

Försöker kolla vart man kan använda sig av Apple Pay men verkar ju inte vara någonstans inte ens Apples egna Online Store kan man välja det som betala sett ju

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-07 17:52
Ursprungligen av RStolpe:

Försöker kolla vart man kan använda sig av Apple Pay men verkar ju inte vara någonstans inte ens Apples egna Online Store kan man välja det som betala sett ju

Menar du webbetalningar så är det nog inte så vanligt på svenska e-handelssajter eftersom Apple Pay inte vuxit här när så få banker anammat det. Där har Swish övertaget bland nya betalningssätt på webben.

Menar du fysiskt i butik så funkar det ju i stort sett överallt där man kan blippa ett vanligt plastkort.

Jag e-handlar inte så mycket, men har betalat med Apple Pay till exempel i den svenskutvecklade appen Karma. Smidig betalning i appen utan att ens behöva gå via BankID-appen.

Och det funkar definitivt på Apple Store.

Ursprungligen av RStolpe:

Försöker kolla vart man kan använda sig av Apple Pay men verkar ju inte vara någonstans inte ens Apples egna Online Store kan man välja det som betala sett ju

Elgigantens webshop fungerar med ApplePay.

Ursprungligen av macki81:

Du måste dubbelklicka på sidoknappen innan

Dubbelklick på AW

Ursprungligen av adress@mac:

Dubbelklick på AW

Fast Apple Pay via amex är mer begränsat när det gäller köpatällen än via MC/Visa kort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-09 14:14
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Apple Pay via amex är mer begränsat när det gäller köpatällen än via MC/Visa kort

Det där har jag funderat på. Är det Amex eller ApplePay som styr? Som jag tolkar dig måste butiken ha både Amex och APay?

Ursprungligen av xms67:

Det där har jag funderat på. Är det Amex eller ApplePay som styr? Som jag tolkar dig måste butiken ha både Amex och APay?

Amex
Butiken måste klara amex konfaktlösa betalningar. Det är det som styr.

Såvitt som jag vet så finns ingen butik i Sverige som inte tar mc/visa kontaktlöst om de klarar kontaktlöst. Men gott om butiker som klarar kontaktlöst men som inte klara amex kontaktlöst.

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast Apple Pay via amex är mer begränsat när det gäller köpatällen än via MC/Visa kort

Absolut. Men det ena förtar inte det andra.

Nu har ApplePay också kommit till Easy Park som jag använder ofta.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu har ApplePay också kommit till Easy Park som jag använder ofta.

Var bara inne snabbt och tittade i appen. Behöver man lägga till det som betalningsmetod eller får man möjligheten att välja Apple Pay efter varje avslutad parkering?

Bevaka tråden