- zinned
- Medlem ●
- Malmö
Klarna-kortet (VISA) är kopplat till ett Klarna-konto, som i sin tur kan vara kopplat direkt till ett bankkonto (i mitt fall hos Swedbank).
I princip drar de direkt. Man får ett meddelande direkt. Men det brukar ta ca 2-3 bankdagar innan det faktiskt dras från kontot.
Detta har diskuterats tidigare i tråden.
Läs mer hos Klarna:
https://www.klarna.com/se/kort/#section-4
Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.
Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:
Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.
Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:
Du får möjlighet att skaffa Klarna-kortet när du har det valet i appen. Var väl inte så svårt att förstå, stog i första svaret du fick.
Du får möjlighet att skaffa Klarna-kortet när du har det valet i appen. Var väl inte så svårt att förstå, stog i första svaret du fick.
Det finns ju inte som val i appen, det är ju grejen. De säger då att det kommer och går, det finns lite när de känner för det (!). Om jag vill vara kund och nyttja tjänsten så ska de ju så klart tillhandahålla denna åt mig, vilket de då inte gör.
Dessutom måste en kreditupplysning göras först, den kan inte göras förrän man gör ett köp med kortet och man kan inte få kortet förrän det gjorts en kreditupplysning.
Rena skojarfasonerna de håller på med.
Alldeles för mycket text. Orkar aldrig läsa så långa inlägg.
Men jag lyckades skaffa kortet bara genom att följa vad som stod på hemsidan och i appen.
Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.
Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:
Jag tror att jag har skrivit om det tidigare i tråden, men jag har också chattat med Klarna angående Apple Pay och Klarna-kortet. Jag såg första dagen när de anslöt Apple Pay att det visst fanns en knapp i mitt flöde i appen som jag inte kunde register mig via.
Har skrivit fram och tillbaka och får precis som du långa stycken som känns som upprepningar kopierade ur deras standardsvar.
-Vi gör kreditupplysning och tittar på andra faktorer (som de inte talar om vad det är) och att det kan vara så att det inte är tillgängligt "just nu" för just mig.
Lyckades på något vis få dem att göra kreditupplysning (minns inte hur) och frågade i Facebook-chatten vad nästa steg var.
(sorry för stor bild)
Jag tror att jag har skrivit om det tidigare i tråden, men jag har också chattat med Klarna angående Apple Pay och Klarna-kortet. Jag såg första dagen när de anslöt Apple Pay att det visst fanns en knapp i mitt flöde i appen som jag inte kunde register mig via.
Har skrivit fram och tillbaka och får precis som du långa stycken som känns som upprepningar kopierade ur deras standardsvar.
-Vi gör kreditupplysning och tittar på andra faktorer (som de inte talar om vad det är) och att det kan vara så att det inte är tillgängligt "just nu" för just mig.
Lyckades på något vis få dem att göra kreditupplysning (minns inte hur) och frågade i Facebook-chatten vad nästa steg var.
Som sagt, fruktansvärt oseriösa och jag hade rekommenderat alla att hålla sig så långt ifrån dem som man bara kan. Jag ska själv kontakta dem i veckan som kommer och begära att de raderar all information de har om mig.
Riktiga skojare, hade inte anförtrott dem min soptunna ens nu. Begåvningsreserven.
Bara för mig att fortsätta med en av de få riktiga lösningarna som ger direkt debitering på kontot. Nordea.
Jag kunde skaffa Klaran kortet efter att ha kopplat mitt bankkonto till dom, sen tog det ett dygn och beställa knappen dök upp i appen.
Fick hem ett kort i ett ludet kuvert, udda... Använder det knappt, skulle vara om jag glömmer plånboken och betalar med ApplePay. Som skrivet innan bokförs alla dragningar som Klarna på mitt bankkonto så det är sjukt svårt att se vad man har köpt.
Tycker appen känns ganska flummig...
Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.
Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:
Svaret är väldigt kort och enkelt bara man googlar lite:
”Du kan än så länge endast ansöka om kortet i Klarnas egna app och kortet är under teststadie enligt Klarna. Dvs erbjudanden testas och förändras ständigt för att hitta rätt. Så fort denna period är klar kommer Kortio kunna visa upp den slutgiltiga versionen och öppna för ansökningar.”
Därför ser du inte alltid ansökan om kort i appen.
Japp, men jag har ingen nytta av det i övrigt och eventuellt kostar det pengar så känns smidigare att bara få pengarna dragna från vanliga kontot.
Det hade trillat ur klockan av någon anledning dessutom.
Kommer inte betala särskilt mycket med det i fortsättningen heller, ger ju inga SAS-poäng
Om du har ett SASMastercard så tjata gärna på deras kundtjänst om ApplePay så är vi två iallafall.
Till er som inte kan ansöka om Klarna-kortet i appen:
Har ni börjat med att koppla ert bankkonto mot Klarna? Detta fungerar rent praktiskt via Autogiro och det tar därför några dagar för banken att godkänna. Innan denna koppling är gjord finns inte möjligheten att ansöka om Klarna-kortet i appen. När kontot väl är kopplat mot Klarna så går det att ansöka om kortet.
Jag har hjälpt åtskilliga vänner och bekanta med denna process och ingen har kunnat ansöka om kortet förrän bankkontot är kopplat och klart. Vissa hade redan ett konto kopplat sedan tidigare, för att kunna välja ”betala direkt” hos webbutiker med Klarna och i dessa fall gick det direkt att ansöka om kortet i appen.
När du väl kan ansöka om kortet så, antar jag, att en enkel kreditupplysning tas i bakgrunden och sen är kortet aktiverat på någon minut. I detta skede kan du omedelbart aktivera Apple Pay och gå ut och handla.
Till er som inte kan ansöka om Klarna-kortet i appen:
Har ni börjat med att koppla ert bankkonto mot Klarna? Detta fungerar rent praktiskt via Autogiro och det tar därför några dagar för banken att godkänna. Innan denna koppling är gjord finns inte möjligheten att ansöka om Klarna-kortet i appen. När kontot väl är kopplat mot Klarna så går det att ansöka om kortet.
Jag har hjälpt åtskilliga vänner och bekanta med denna process och ingen har kunnat ansöka om kortet förrän bankkontot är kopplat och klart. Vissa hade redan ett konto kopplat sedan tidigare, för att kunna välja ”betala direkt” hos webbutiker med Klarna och i dessa fall gick det direkt att ansöka om kortet i appen.
När du väl kan ansöka om kortet så, antar jag, att en enkel kreditupplysning tas i bakgrunden och sen är kortet aktiverat på någon minut. I detta skede kan du omedelbart aktivera Apple Pay och gå ut och handla.
Har inget bankkonto kopplat till Klarna och fick upp kortet tidigt när det lanserades. Slumpen kanske.
Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.
Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:
Hur gick det med pizzan?
Det finns ju inte som val i appen, det är ju grejen. De säger då att det kommer och går, det finns lite när de känner för det (!). Om jag vill vara kund och nyttja tjänsten så ska de ju så klart tillhandahålla denna åt mig, vilket de då inte gör.
Dessutom måste en kreditupplysning göras först, den kan inte göras förrän man gör ett köp med kortet och man kan inte få kortet förrän det gjorts en kreditupplysning.
Rena skojarfasonerna de håller på med.
Du är rolig du. Marknaden fungerar inte så att Du har en absolut rättighet att ta del av ett företags tjänster. De erbjuds så klart utifrån de villkor som sätts av företaget. Här är det en tjänst som införs successivt och utifrån att en del villkor är uppfyllda. Om du som intresserad konsument inte tycker att det är okej så är det upp till Dig om Du vill stanna kvar som kund eller gå någon annanstans.
Som sagt, fruktansvärt oseriösa och jag hade rekommenderat alla att hålla sig så långt ifrån dem som man bara kan.
Jag använde Klarna senast igår, i samband med beställning av mat. Otroligt smidigt. Du kommer nog att ha en rejäl uppförsbacke om du ska försöka få andra att sluta med Klarnas tjänster bara för att Du inte får Klarnakortet när du kräver det.
Du är rolig du. Marknaden fungerar inte så att Du har en absolut rättighet att ta del av ett företags tjänster. De erbjuds så klart utifrån de villkor som sätts av företaget. Här är det en tjänst som införs successivt och utifrån att en del villkor är uppfyllda. .
Jag kan köpa det resonemanget, men hade uppskattat om Klarna isåfall hade varit rakare och sagt att de inte upplever mig som kreditvärdig, om det nu är det som är problemet. Eller om det är något annat kriterium som jag inte uppfyller.
Har inget bankkonto kopplat till Klarna och fick upp kortet tidigt när det lanserades. Slumpen kanske.
Hur och var dras pengarna när du handlar med kortet?
Min erfarenhet är iaf att ett kopplat bankkonto krävs för att kunna få kortet. Så, återigen, till er som inte kan ansöka om kortet, börja med att koppla ert bankonto till Klarna.
Hur och var dras pengarna när du handlar med kortet?
Min erfarenhet är iaf att ett kopplat bankkonto krävs för att kunna få kortet. Så, återigen, till er som inte kan ansöka om kortet, börja med att koppla ert bankonto till Klarna.
Jag hade inget bankkonto kopplat till Klarna men jag hade valet att beställa ett kort.
Oj oj oj, säger jag bara...jag högg på det du skrev och skulle testa Klarna, detta trots att jag har haft lite "onda aningar" om dem sedan tidigare.
Snacka om att de verkar vara TOTALT oseriösa! Kolla denna konversationen jag hade med deras kundservice i appen, man tar sig för pannan:
Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad du blir sur över? Tycker du får en ganska rak information.
Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad du blir sur över? Tycker du får en ganska rak information.
Kan jag typ hålla med om, men ändock kasst. Ta en kreditkontroll och säg ja eller nej. Ser inte att det bör vara svårare än så.
Kan jag typ hålla med om, men ändock kasst. Ta en kreditkontroll och säg ja eller nej. Ser inte att det bör vara svårare än så.
Av någon anledning så valde klarna att göra en riktad lansering med utvalda kunder. Jag vet inte hur de har valt ut eller varför men det är inte första gången som riktade erbjudanden sker. Det är inte heller sista.
Så länge som de inte gör urvalet på ett olagligt sätt så är det nog bara att acceptera och rösta med fötterna om man inte gillar det.
Av någon anledning så valde klarna att göra en riktad lansering med utvalda kunder. Jag vet inte hur de har valt ut eller varför men det är inte första gången som riktade erbjudanden sker. Det är inte heller sista.
Så länge som de inte gör urvalet på ett olagligt sätt så är det nog bara att acceptera och rösta med fötterna om man inte gillar det.
Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”
Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”
De har varit jätte tydliga med det när de lanserade det, de har meddelat att i första fasen kan inte alla som söker få det då det först görs en utvärdering utav tjänsten, målet är att de kommer lanseras fullt ut någon gång i början av 2019 om allt går som det ska, vi är bara 1 1/2 månad in i 2019 än så länge, så de har tid på sig.
De har varit jätte tydliga med det när de lanserade det, de har meddelat att i första fasen kan inte alla som söker få det då det först görs en utvärdering utav tjänsten, målet är att de kommer lanseras fullt ut någon gång i början av 2019 om allt går som det ska, vi är bara 1 1/2 månad in i 2019 än så länge, så de har tid på sig.
Tycker du dom var tydliga med det i inlägg #1396? Det är nämligen det jag pratar om.
Om så är fallet så kunde de varit tydligare med det - ”sitt lugnt i båten, vi släpper snart in fler och du är med på listan”
Sista meningen är ganska tydlig
Jag tyckte att det var tydligt i zinneds chat med kundtjänst också