- NisseH
- Avstängd ●
- Kungsholmen
- 2019-02-26 12:42
Jag är inte helt säker på att jag ligger i rätt ämneskategori, men jag tror det.
Dagens juridiska funderingar.
2011 köpte jag en iMac mid 2011 tillsammans med Harman/Kardon högtalare som fungerade perfekt de 7 år jag hade datorn. Datorn började utelämna vissa bokstäver som tydligen berodde på att moderkortet behövde bytas.
7 år gammal dator reparerar man inte så jag köpte ny iMac.
När nya datorn var på plats med kablarna från gamla datorn isatta tryckte jag på ON knappen som fick datorn att skrika rakt ut. Jag förstår självklart inte varför datorn börjar skrika som jag inte hunnit börjat använda, annat än att starta den.
Jag kollade kablarna och drog ur kabeln till högtalarna utan ändring.
Jag ringer Harman/Kardon som aldrig hört talas om problemet, men som ville hålla kontakt för att få reda på vad felet låg, ifall man hittade orsaken.
Jag ringer då Applesupportern som drar igång ett ärende med ärendenummer med datum och ett direktmejl till honom. (Ärendet startades 3 dagar efter att jag fick hem datorn)
Supportern var inte ett dugg intresserad varför datorn skrek, utan förberedde ett återköp. En indikation på att han visste om fabriksfelet på nya Macdatorer som jag inte fick reda på förrän jag läste flera artiklar på MacWorld nästan ett år senare där man klagar på att nya Macdatorer spränger sönder högtalare.
Efter mycket bök och undanflykter gjorde man ett återköp. Jag tänkte Måndagsexemplar kan vem som helst råka ut för så jag köpte en ny iMac som också skrek rakt ut, men som slutade skrika när jag drog ur sladden till högtalarna.
Jag ringde H/K tekniker och berättade om skriket på nya datorn som fick klart för sig vad som hänt.
Efter att jag använt högtalarna i 7 år utan strul eller skrikljud sprängdes dom sönder av fabriksfel i nya iMac:en (Som Applesupporten borde haft koll på) När jag fick nya datorn utan fabrikfel så skrek datorn, men bara när kabeln är isatt, ett bevis på att högtalarna sprängdes sönder i första daton med fabriksfelet.
Eftersom garantin går ut om en månad mejlade jag supportern igår och undrade om jag får någon form av ersättning på 2500:- för att Apple förstört mina högtalare. Jag fick ett spydigt svar tillbaks att ärendet är avslutat. Jag har inte avslutat något ärende och det finns daterat bevis på att ärendet drogs igång 3 dagar efter att jag fått hem datorn. Att dom gjorde ett återköp och tvingade mig att köpa ny dator i stället för att ge mig en ny gratis, är knappast någonting som Apple skall ha beröm för.
Jag fick nu reda på att nya Macdatorer som köptes första kvartalet 2018 har ett fabriksfel som spränger sönder högtalare. Varför fick jag inte dessa meddelanden från Apple utan från MacWorld när mitt ärende handlade om detta.
Skitstövlarna på Apple är ingenting annat än rufflare som lever på sina mygelfasoner.
Vad anser ni. Skall Apple kunna förstöra högtalare utan att kunden får skälig ersättning. Vi är nog också rätt överens om att mina högtalare hade fungerat perfekt om jag inte köpt nya datorer.