Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonys flaggskepp Xperia 1 får OLED-skärm med 4K-upplösning

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sony presenterar nya flaggskeppsmobilen Xperia 1 med 4K OLED-skärm som utformats för att återge färger bra nog för att kunna användas av filmstudios.

Läs hela artikeln här

Den ser ut att vara flera centimeter längre än en iPhone XS om man ser på bilder:
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/...

Hur funkar det med vardagsanvändning om man ska ha den i fickor m.m..?
Så där känner jag mig osäker på formatet. Positivt är väl att Sony nu inte längre är efter på kameraområdet i alla fall på pappret.
Gillar också att de tar tillbaka fingerprintsensorn på sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-02-25 10:19

Sonys mobiltelefoner har generellt inte tilltalat mig sedan SE W595 - men den här tyckte jag om designen på. Den ser väldigt sleak ut!

Ursprungligen av johnh3:

Den ser ut att vara flera centimeter längre än en iPhone XS om man ser på bilder:
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/...

Hur funkar det med vardagsanvändning om man ska ha den i fickor m.m..?
Så där känner jag mig osäker på formatet. Positivt är väl att Sony nu inte längre är efter på kameraområdet i alla fall på pappret.
Gillar också att de tar tillbaka fingerprintsensorn på sidan.

Vi ska strax gå en montervisning hos Sony, och förhoppningsvis få klämma lite mer på telefonen då!

Annars känns det du skrev som precis min uppfattning om Sony: bra på papperet.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-25 10:34
Ursprungligen av Ischy:

Sonys mobiltelefoner har generellt inte tilltalat mig sedan SE W595 - men den här tyckte jag om designen på. Den ser väldigt sleak ut!

Ja och det lilla jag hann klämma på den kändes inte som att den skulle bli bökig eller obekväm i handen, men som Jakob skriver måste vi vänta till vår montergenomgång och produktdemo innan vi kan uttala oss om det. Men kul att Sony till slut verkar kunna lyfta in kompetens från resten av bolaget! Tidigare år har det ju talats om "vi har världens bästa kameradivision", men den kompetensen har inte delats med mobildivisionen. Nu verkar det som att de faktiskt börjat få till kompetensdelningen något (åtminstone utefter vad de sagt här).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-25 10:36
Ursprungligen av johnh3:

Den ser ut att vara flera centimeter längre än en iPhone XS om man ser på bilder:
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/...

Hur funkar det med vardagsanvändning om man ska ha den i fickor m.m..?
Så där känner jag mig osäker på formatet. Positivt är väl att Sony nu inte längre är efter på kameraområdet i alla fall på pappret.
Gillar också att de tar tillbaka fingerprintsensorn på sidan.

Ja att de har en 10-bitars bildpanel och videoprofiler från deras proffskameraverktyg känns lovande, men jag hoppas att de lyckas bättre med sin kameramjukvara än de gjort tidigare. Under så många år har konkurrenterna köpt Sonys sensorer och lyckats bättre än Sony själva, hoppas det blir ändring på det nu.

Jag tror inte vi kommer kunna få loss en enhet för att testa om den passar bra i fickan, men om vår svenska PR-kontakt kan koppla loss en enhet lovar jag att testa

Väldigt spännande att se en kamera-jämförelse mellan Samsungs nya S10 och Sony´s nya Xperia !! Längtar verkligen efter en sådan test. Det måste inte vara specifikt dessa två (Samsung och Sony) separat i test, men årets Android high-end mobiler mot varandra där både Sony och Samsung är med.

  • Medlem
  • 2019-02-25 12:47
Ursprungligen av johnh3:

Den ser ut att vara flera centimeter längre än en iPhone XS om man ser på bilder:
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/...

Hur funkar det med vardagsanvändning om man ska ha den i fickor m.m..?
Så där känner jag mig osäker på formatet. Positivt är väl att Sony nu inte längre är efter på kameraområdet i alla fall på pappret.
Gillar också att de tar tillbaka fingerprintsensorn på sidan.

Om vi jämför med XS och XS max så är den ca 23 mm högre, 1mm bredare och 0.5mm tjockare än XS. Motsvarande siffror mot XS max är 10mm högre, 5mm smalare och och 0.5mm tjockare. Så jag tror inte det kommer kännas jättekonstigt i fickan. Frågan är ju hur stor nytta 21:9 ger på en mobil.

I övrigt håller jag med, sidan är nog min favoritplats för fingeravtrycksläsaren. Smidigt att komma åt både när man tar upp mobilen och när den ligger på bordet.

Ursprungligen av chiba:

Om vi jämför med XS och XS max så är den ca 23 mm högre, 1mm bredare och 0.5mm tjockare än XS. Motsvarande siffror mot XS max är 10mm högre, 5mm smalare och och 0.5mm tjockare. Så jag tror inte det kommer kännas jättekonstigt i fickan. Frågan är ju hur stor nytta 21:9 ger på en mobil.

I övrigt håller jag med, sidan är nog min favoritplats för fingeravtrycksläsaren. Smidigt att komma åt både när man tar upp mobilen och när den ligger på bordet.

Vi har nu fått tillfälle att känna lite närmare på X1, och den känns tycker jag inte alls konstig att ha i fickan. Lövet tog lite bilder som vi lägger upp strax. Tycker telefonen överlag kändes riktigt bra i handen, den är bekvämare att hålla med en hand än Iphone XS Max.

Nyttan med 21:9-formatet enligt Sony är framförallt tre saker:
1. Bra filmupplevelse, där biofilmer är 21:9 som standard.
2. Produktivitet då du kan ha två appar "sida vid sida" eller snarare ovanför varandra.
3. Väcker uppseende och sticker ut i t ex mobilbutiker.

Personligen är jag inte helt såld, även om jag spontant verkligen gillade skärmen. Sony vill gärna lansera detta som en "bio-mobil" men jag är inte riktigt övertygad att långfilmer på mobilen verkligen är något som är stort, eller kommer bli det. Produktivitet kan den nog ha betydelse för, och jag tror också att den kommer sticka ut i butikerna vilket Sony verkligen behöver. Mobilen uppfattas som liten fast med stor skärm, vilket är ett trevligt intryck att få.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-25 13:06

Artikeln nu uppdaterad med ny information och nya bilder! I övrigt håller jag med om allt Jakob skriver, jag gillar formatet och det är bra att Sony inser att de behöver sticka ut, men bio i fickan-fokuset vet jag inte om jag tror på. Men jag tycker det är extra kul att Sony experimenterar med riktig 5G, och är ärliga med att det är komplicerat och kommer kräva rejäla batterier som kan hantera den ökade komplexiteten.

Hade nästan bestämt mig för att detta blir min nästa mobil. Men så ofta med Sony så tar de en del märkliga beslut. De införde trådlös laddning (Qi) med Xperia XZ2 och uppföljaren XZ3. Men på den här senaste modellen har de tagit bort den funktionen igen. Qi laddning brukar nästan vara en gängse standard på flaggskepp med glasbaksida numera.

Så för mig som har vant mig med bekvämligheten med Qi laddning, att gå tillbaka till en kabel igen känns inte lockande.?

  • Medlem
  • Hoppar från spelvärld till spelvärld dagligen. I livets Lobby så bor jag med min fru och våra 3 katter.
  • 2019-02-26 15:59
Ursprungligen av ekloev:

Artikeln nu uppdaterad med ny information och nya bilder! I övrigt håller jag med om allt Jakob skriver, jag gillar formatet och det är bra att Sony inser att de behöver sticka ut, men bio i fickan-fokuset vet jag inte om jag tror på. Men jag tycker det är extra kul att Sony experimenterar med riktig 5G, och är ärliga med att det är komplicerat och kommer kräva rejäla batterier som kan hantera den ökade komplexiteten.

Ett väldigt rimligt inlägg, trots att vi har olika syner på Xperia i praktiken så håller jag med om just bio i fickan som jag anser är något väldigt onödigt. Kanske om man är bloggare eller liknande och förlitar sig på en kvalitén med kamera, skärm och skapande så kan jag se produkten som en praktisk utveckling. Men annars ser jag det som en utveckling som skänker kvalité men som gör produkten väldigt onödig rent prismässigt.

Detta ett perfekt exempel som kan skilja på vad som anses vara nödvändigt hos konsumenterna som har olika behov utav telefoner.

Ursprungligen av Zimpan:

Ett väldigt rimligt inlägg, trots att vi har olika syner på Xperia i praktiken så håller jag med om just bio i fickan som jag anser är något väldigt onödigt. Kanske om man är bloggare eller liknande och förlitar sig på en kvalitén med kamera, skärm och skapande så kan jag se produkten som en praktisk utveckling. Men annars ser jag det som en utveckling som skänker kvalité men som gör produkten väldigt onödig rent prismässigt.

Detta ett perfekt exempel som kan skilja på vad som anses vara nödvändigt hos konsumenterna som har olika behov utav telefoner.

Ja känns väldigt nischat. Ser jag på Netflix eller nåt annat föredrar jag min fullstora TV. Det är väl nån gång då och då man ser ett kortare YouTube, eller Aftonbladet klipp på mobilen. Men det funkar för det mesta lika bra på en kortare mobil.

Lite märkligt att de inte angav priset på Xperia 1 heller.

  • Medlem
  • Hoppar från spelvärld till spelvärld dagligen. I livets Lobby så bor jag med min fru och våra 3 katter.
  • 2019-02-27 00:31
Ursprungligen av johnh3:

Ja känns väldigt nischat. Ser jag på Netflix eller nåt annat föredrar jag min fullstora TV. Det är väl nån gång då och då man ser ett kortare YouTube, eller Aftonbladet klipp på mobilen. Men det funkar för det mesta lika bra på en kortare mobil.

Lite märkligt att de inte angav priset på Xperia 1 heller.

Sant som du säger kring videoklipp, jag ser hellre att en mobil har bättre prestanda snarare en skärmkvalité, en telefon som inte slöar sig och hänger sig efter ett par år i användning är bra mycket värdar ett dyrare pris en en telefon som är modern men där utvecklingen kunde ha lagt fokus på något allt mer användbart och praktiskt.

1
Bevaka tråden