Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är Samsung Galaxy S10

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-22 10:01

@PaO @johnh3 efter att ha använt telefonen i knappt ett dygn, och använt One UI i ungefär två dygn, är mina två cent dessa:

- Den ljudbaserade fingeravtrycksläsaren är ingen revolution. Den är säkert bättre i begränsade ljusförhållanden, men den har också problem med att den missar avläsningar när jag snabbt placerar tummen på skärmen, vilket händer tillräckligt ofta för att jag ska använda den kamerabaserade upplåsningen istället. Alltså ingen rejäl förbättring över de optiska fingeravtrycksläsarna.
- One UI är det riktigt stora steget här så här långt. Att knappar och funktioner har letat sig ner till skärmens nedre del är riktigt smidigt, och jag har hittat en del nya och förbättrade funktioner som höjer upplevelsen ordentligt.
- Uppsättningen av kameror kanske inte är först på marknaden, men det verkar som att Samsung faktiskt gjort ett riktigt bra jobb här. Utöver att de fångar bild och video bra har deras AI-funktioner faktiskt varit genomtänkta och inte gimmick-"nu måste vi ha AI i allt". Mjukvaran kan visa hur du bör rikta kameran för att få med så mycket som möjligt för en bra bild, och den kan också visa en linjal som visar hur du bör vinkla om bilden så att den inte ska bli skev. Gillade det rejält faktiskt.

Är bara i testandets inledande fas, men än så länge gillar jag vad jag sett. Jag tror att Samsung kommer få väldigt svår konkurrens med Galaxy S10e dock. Den kändes skön i handen och var inte så nedbantad som jag hade väntat mig, men att kosta strax under 10 000 kr när kommande konkurrenter som Oneplus 7 lär ligga en bra bit under det ser inte bra ut. Misstänker att de kommer bli tvungna att sänka priset för S10e inom en inte allt för avlägsen framtid just på grund av Oneplus och kanske Xiaomi, men om t.ex. Huawei P30 och P30 Pro hamnar på liknande prislappar blir det att tappa ansikte om Samsung sänker priset för att kunna konkurrera med Oneplus. Knivig sits för den, även om jag gillade det lilla jag testade igår.

Ursprungligen av johnh3:

Fina mobiler naturligtvis. Men samtidigt så känns det inte att det är så dramatiska skillnader jämfört med Galaxy S9 som man kan få relativt billigt nu.
Så det blir intressant att se hur försäljningen kommer att gå.

Problemet med vanliga S9 är att den har alldeles för lite RAM. Jag får rensa appar varenda dag, men står man ut med det är S9 riktigt billig nu.

Ursprungligen av Mackan1984:

Lugn nu Ivan-överdrivarn ?
Men ja Apple är dyra.

Jävlar vilken "kampanj"! 300 kr rabatt, blir nog rusning haha.

  • Medlem
  • 2019-02-22 17:20
Ursprungligen av SweSG:

Ubuntu ska la fungera på DeX?

@PaO Testa för bövelen!

Kollade nyss och tydligen bara Note 9 och Tab S4 om inte S10 orna funkar med Linux for Dex
Attans då får man ju uppgradera ?

  • Medlem
  • 2019-02-24 08:54
Ursprungligen av Mackan1984:

”Rekommenderade priser är 8 490 SEK för Galaxy S10e”

Jag hoppas Apple tar lärdom av vad $749 dollar betyder.
Saknar dagarna när $699 dollar brukade betyda 6990kr på Elgiganten ?

Håller med dig om det
Alla som sagt att Apple inte lägger på lite extra i Sverige fick just reda på hur det ligger till ?

Sedan är ju S10e betydligt bättre än Xr i förhållande till sina syskon

  • Medlem
  • 2019-02-25 20:51

Snacka om batterimonster ?

https://youtu.be/QgqinnFGqmQ

Ursprungligen av PaO:

Snacka om batterimonster ?

https://youtu.be/QgqinnFGqmQ

Hade ju sämre upplösning på än iPhonen då borde väl den kunnat köra testet med batterisparläge åtminstone ?
Nej men grymt batteri, ska bli spännande att se om energizer faktiskt visar sina lurar med 10.000 mAh på mwc

Ursprungligen av PaO:

Snacka om batterimonster ?

https://youtu.be/QgqinnFGqmQ

Haha jag hitta den.
Den har 50 dagar stand by och 90h samtal innan den ger upp ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Haha jag hitta den.
Den har 50 dagar stand by och 90h samtal innan den ger upp ?

Smidig.

  • Medlem
  • 2019-02-26 05:15
Ursprungligen av Mackan1984:

Haha jag hitta den.
Den har 50 dagar stand by och 90h samtal innan den ger upp ?

Är den vikbar ?
Intressant vad Apple kommer med i år och hur de gör med priser

Ursprungligen av PaO:

Är den vikbar ?
Intressant vad Apple kommer med i år och hur de gör med priser

Ja ska bli spännande.
Kanske sänker fjolårets modeller lite mer än vanligt.

Senast redigerat 2019-02-26 05:53

Kamera-test
Galaxy S10+ vs XS Max vs Mate 20 Pro

Senast redigerat 2019-02-26 19:19
  • Medlem
  • 2019-03-01 14:48

Kanske blir S10 en försäljnings hit ?

https://www.sammobile.com/2019/03/01/galaxy-s...

Ursprungligen av PaO:

Kanske blir S10 en försäljnings hit ?

https://www.sammobile.com/2019/03/01/galaxy-s...

Måste vara typ 4 år sen du hoppades på det.
Lycka till.
Kul att se dig glad

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-01 16:05
Ursprungligen av Mackan1984:

Måste vara typ 4 år sen du hoppades på det.
Lycka till.
Kul att se dig glad

Läste att förbokningarna i Indien också varit över förväntningarna, så det verkar som att det inte varit en dålig lansering i alla fall. Men hur den västerländska lanseringen går påverkar så klart väldigt mycket, så det ska bli intressant att se hur det blir när röken lagt sig efter lanseringen.

  • Medlem
  • 2019-03-01 17:06
Ursprungligen av Mackan1984:

Måste vara typ 4 år sen du hoppades på det.
Lycka till.
Kul att se dig glad

Ibland hittar en blind höna ett korn ??
Dubbelt glad endast för dig @Mackan1984

Ursprungligen av ekloev:

Läste att förbokningarna i Indien också varit över förväntningarna, så det verkar som att det inte varit en dålig lansering i alla fall. Men hur den västerländska lanseringen går påverkar så klart väldigt mycket, så det ska bli intressant att se hur det blir när röken lagt sig efter lanseringen.

Jag och @pao har diskuterat iPhone vs Samsung sen 2011 (utanför 99) tror jag så är kul att se att han för en gångs skull får säga att galaxy s säljer bra och jag iPhone dåligt ?
Dock så tror jag varken Apple eller Samsung når mängder som är rekord när allt inom smartphone stagnerat

  • Medlem
  • 2019-03-01 17:07
Ursprungligen av ekloev:

Läste att förbokningarna i Indien också varit över förväntningarna, så det verkar som att det inte varit en dålig lansering i alla fall. Men hur den västerländska lanseringen går påverkar så klart väldigt mycket, så det ska bli intressant att se hur det blir när röken lagt sig efter lanseringen.

Vi får se men recensioner är positiva överlag och priserna har inte ökat katastrofalt sedan S9 orna

Ursprungligen av PaO:

Vi får se men recensioner är positiva överlag och priserna har inte ökat katastrofalt sedan S9 orna

Galaxy S har fått positiva recensioner i 10 år.
Förlåt men det som gör att nån uppdaterar sin lur är ålder, sprucken skärm eller lust ?
Vare sig det är en iPhone eller Samsung.
Skrytfaktorn är borta från båda läger

  • Medlem
  • 2019-03-01 17:42
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag och @pao har diskuterat iPhone vs Samsung sen 2011 (utanför 99) tror jag så är kul att se att han för en gångs skull får säga att galaxy s säljer bra och jag iPhone dåligt ?
Dock så tror jag varken Apple eller Samsung når mängder som är rekord när allt inom smartphone stagnerat

Så är det på alla punkter ?

  • Medlem
  • 2019-03-01 22:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Galaxy S har fått positiva recensioner i 10 år.
Förlåt men det som gör att nån uppdaterar sin lur är ålder, sprucken skärm eller lust ?
Vare sig det är en iPhone eller Samsung.
Skrytfaktorn är borta från båda läger

Tydligen så säljer S10 orna så bra att de medföljande Galaxy Buds tagit slut på vissa marknader och Samsung får skicka med gåvokort istället. Vissa modeller är redan slut i USA. Medan det är massuppsägningar på Foxconn och indragna förmåner pga dålig försäljning av iPhones

Tyvärr får vi de ”dåliga” versionerna av S10:
https://www.mobil.se/nyheter/galaxy-s10-blir-...

Xiaomi, Sonys flaggskepp m.m..får Snapdragon 855.
Så ska man betala mycket för en mobil och ha den ett antal år så är det en faktor som kan påverka till Samsungs nackdel.
Men den vanliga genomsnitts konsumenten kanske inte är så insatt i såna här detaljer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-02 11:02
Ursprungligen av PaO:

Tydligen så säljer S10 orna så bra att de medföljande Galaxy Buds tagit slut på vissa marknader och Samsung får skicka med gåvokort istället. Vissa modeller är redan slut i USA. Medan det är massuppsägningar på Foxconn och indragna förmåner pga dålig försäljning av iPhones

Ähhh gåvokort. Nyhetens behag bara samt tung marknadsföring av Samsung, det kommer att klinga av efterhand eller vad säger du Mackan

Senast redigerat 2019-03-02 18:24

Jag har av och till funderat på om det inte är dags att byta till Samsung nu och lämna iPhone bakom sig. Idag så upptäckte jag att butikerna har börjat ställa upp dessa för visning och fick tillfälle att känna på en. Konstaterar att det är intressant teknik men kom också tillslut fram till ett "Tack, men nej tack.". Och den enklaste anledningen till detta är just "kamerahålet".

Vad är "kamerahålet" för otyg som de tycker ska bli nästa grej? Dels förskjuter det batterimätaren och annat till vänster om kameran vilket gör att det sker väldigt skevt ut. Sedan har vi det här med att Samsung inte direkt har integrerat detta utan det kommer med en liten kant runt om kring kameran och gör att det "sticker ut" som något avvikande. Dessutom lägger kameran sig som ett täcke över det som visas på skärmen så att det försvinner bakom kamerahålet. Det blir alltså lite som ett svart hål där saker försvinner.

Nej, jag föredrar ärligt talat 'notch' istället för det här med 'hole-punch display'. Det blir mer naturligt även om det inte alls är lika snyggt som när det inte är något annat än en hel skärmyta med varken 'notch' eller 'hole-punch display'.

Apple 1
Samsung 0

Det ska bli spännande att se vad som är nästa steg i utvecklingen.

Ursprungligen av PaO:

Tydligen så säljer S10 orna så bra att de medföljande Galaxy Buds tagit slut på vissa marknader och Samsung får skicka med gåvokort istället. Vissa modeller är redan slut i USA. Medan det är massuppsägningar på Foxconn och indragna förmåner pga dålig försäljning av iPhones

Jag tror nog att "massuppsägningar [..] indragna förmåner pga dålig försäljning av iPhone" är något överdrivet. Givetvis påverkar lägre försäljning än väntat också antalet som har möjlighet till fortsatt arbete men minskat antal arbetstillfällen påverkas nog också av att Foxconn, likt många andra, går mot större automatisering och därför behövs färre anställda rent generellt.

  • Medlem
  • 2019-03-02 17:50
Ursprungligen av sextontio:

Jag har av och till funderat på om det inte är dags att byta till Samsung nu och lämna iPhone bakom sig. Idag så upptäckte jag att butikerna har börjat ställa upp dessa för visning och fick tillfälle att känna på en. Konstaterar att det är intressant teknik men kom också tillslut fram till ett "Tack, men nej tack.". Och den enklaste anledningen till detta är just "kamerahålet".

Vad är "kamerahålet" för otyg som de tycker ska bli nästa grej? Dels förskjuter det batterimätaren och annat till vänster om kameran vilket gör att det sker väldigt skevt ut. Sedan har vi det här med att Samsung inte direkt har integrerat detta utan det kommer med en liten kant runt om kring kameran och gör att det "sticker ut" som något avvikande. Dessutom lägger kameran sig som ett täcke över det som visas på skärmen så att det försvinner bakom kamerahålet. Det blir alltså lite som ett svart hål där saker försvinner.

Nej, jag föredrar ärligt talat 'notch' istället för det här med 'hole-punch display'. Det blir mer naturligt även om det inte alls är lika snyggt som när det inte är något annat än en hel skärmyta med varken 'notch' eller 'hole-punch display'.

Apple 1
Samsung 0

Det ska bli spännande att se vad som är nästa steg i utvecklingen.

Du kan ju välja om du hellre vill ha en helt rak svart kant istället för Infinity O

  • Medlem
  • 2019-03-02 17:50
Ursprungligen av cubeis:

Ähhh gåvokort. Nyhetens behag bara samt tung marknadsföring av Samsung, feg kommer att klinga av eller vad säger du Mackan

Eller har de gjort som Apple brukar göra att tillverka för få buds för att få klick ?

Ursprungligen av PaO:

Du kan ju välja om du hellre vill ha en helt rak svart kant istället för Infinity O

Vad pratar du om? Vad jag vet så finns S10+ i ett enda utförande, bortsett från färg då förstås.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-02 22:47
Ursprungligen av sextontio:

Vad pratar du om? Vad jag vet så finns S10+ i ett enda utförande, bortsett från färg då förstås.

Jag misstänker att @PaO kanske syftar på möjligheten att dölja kamerahålet med en svart ram via mjukvaruinställningarna?

Ursprungligen av ekloev:

Jag misstänker att @PaO kanske syftar på möjligheten att dölja kamerahålet med en svart ram via mjukvaruinställningarna?

Så kan det nog vara. Att behöva göra så är ju dock extremt löjligt.

Bevaka tråden