Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vecka med Galaxy S10 – nu börjar det

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-03-13 06:03
Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja det är väldigt mycket – absolut en myriad! En del inställningar är ju jättepraktiska och något jag skulle vilja kunna göra även på min vanliga Iphone. Det är också lite rörigt, och kommer nog ta längre tid än en vecka för att lära sig hitta rätt överallt

@jakob Gällande skärmklipp mm så har du några Edge panels som har lite av dessa funktioner. Vi med Note använder ju S-pen hjulet för detta.
Smart markering
Task Edge
Även Soft key panel finns
Prova ?

@PaO

Vet du något sätt att stänga av de här små notis-ikonerna som fyller min hemskärm (och Always On-skärmen)?

  • Medlem
  • 2019-03-13 08:29

Hmm, prövat söka efter ordet notis eller notifieringar på telefonen och se om du hittar en inställning den vägen?

Ursprungligen av spode:

Hmm, prövat söka efter ordet notis eller notifieringar på telefonen och se om du hittar en inställning den vägen?

Tack! Ja jag har sökt och stängt av det mesta jag hittar i form av notiser (tycker Samsung överdriver detta lite). Men just låsskärmen har jag inte hittat något sätt att få bort.

Nån annan som vet på råd?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-13 08:48
Ursprungligen av jakobnilsson:

Tack! Ja jag har sökt och stängt av det mesta jag hittar i form av notiser (tycker Samsung överdriver detta lite). Men just låsskärmen har jag inte hittat något sätt att få bort.

Nån annan som vet på råd?

Du kan ju stänga av aviseringar helt på låsskärmen, har du testat det?

Ursprungligen av ekloev:

Du kan ju stänga av aviseringar helt på låsskärmen, har du testat det?

Haha där var det! Har letat och letat, men det är något jag upptäckt med Samsung: det finns alltid en panel till med knappar

Gick också att stänga av bara på Always On-skärmen vilket var det jag ville. Tack!

  • Medlem
  • 2019-03-13 08:52
Ursprungligen av ekloev:

Du kan ju stänga av aviseringar helt på låsskärmen, har du testat det?

Doh, det var avisering och inte notifiering man skulle söka efter.

  • Medlem
  • 2019-03-13 08:54

Såg att Swedroid gav ett extremt bra betyg för S10+, kan knappt bärga mej tills Huawei P30 Pro lanseras. Sedan skall det tunga beslutet tas vilken telefon det blir av trion Samsung S10(+), Nokia 9, Huawei P30 Pro. Suck dessa i-lands problem jag dras med

Senast redigerat 2019-03-13 10:12
Ursprungligen av spode:

Såg att Swedroid gav ett extremt betyg för S10+, kan knappt bärga mej tills Huawei P30 Pro lanseras. Sedan skall det tunga beslutet tas vilken telefon det blir av trion Samsung S10(+), Nokia 9, Huawei P30 Pro. Suck dessa i-lands problem jag dras med

Faktiskt inte en lätt vår att köpa ny mobil – många att välja mellan!
Avvakta tills efter 26:e åtminstone, då lär vi känna lite på P30 Pro.

  • Medlem
  • 2019-03-13 12:28
Ursprungligen av jakobnilsson:

Haha där var det! Har letat och letat, men det är något jag upptäckt med Samsung: det finns alltid en panel till med knappar

Gick också att stänga av bara på Always On-skärmen vilket var det jag ville. Tack!

Bra att det löste sig

  • Medlem
  • 2019-03-13 20:48

Detta är riktigt kul att följa som gammal Samsung användare, lysande @jakob. Visst är kantpanelen otroligt fiffig och en miniräknare är ett måste tycker jag. En sak som tog en stund att hitta och som jag dessutom fick Googla var Splitscreen (med app pairing) och pop up fönster som är helt annorlunda i One UI. Trodde först att Samsung plockat bort dem, ve och fasa ?. Har du tid @jakob så testa, du hittar dem på appikonen i app växlaren, såvida du inte redan provat och avfärdat det hela ?
BTW Collage från Samsung Galleri

  • Medlem
  • 2019-03-14 18:22

Bra sammanfattning och jag håller med om det mesta ?
Bixby Home och Vision använder jag betydligt mer än röstdelen. DeX passar mig mycket bra och jag hoppas med att Samsung fortsätter vidareutveckla det. Finns ju DeX labs som tvingar vissa appar till fullskärmsläge men visst kunde det stödet vara bättre. Med One UI fick även min Note 8 möjlighet att ansluta till DeX utan docka och endast med HDMI till USB C. Bara en dag kvar och sedan tillbaka till den trygga världen ?
Ser med spänning fram emot avslutningen

Hej på er! Kul resa! Jag har precis bytt från iPhone X till Samsung S10. Kan lätt säga att iPhone är enkelhetens telefon! S10 är en väldigt pillig telefon (OS). Men är supernöjd med den! Dock har jag några frågetecken. När jag får en notis, vilken som, förblir min skärm svart men notisljudet kommer. Kan man ändra detta så skärmen tänds? Sen undrar jag om man måste dubbeltappa på skärmen för den ska tändas? Vill bara kunna tryck en gång så tänds den.

  • Medlem
  • 2019-03-15 16:15
Ursprungligen av chrishugo:

Hej på er! Kul resa! Jag har precis bytt från iPhone X till Samsung S10. Kan lätt säga att iPhone är enkelhetens telefon! S10 är en väldigt pillig telefon (OS). Men är supernöjd med den! Dock har jag några frågetecken. När jag får en notis, vilken som, förblir min skärm svart men notisljudet kommer. Kan man ändra detta så skärmen tänds? Sen undrar jag om man måste dubbeltappa på skärmen för den ska tändas? Vill bara kunna tryck en gång så tänds den.

Välkommen till Samsung One UI världen ?
S10 måste vara en drömlur
Tappa för att väcka gick jag bet på men hittade lite om avisering under "låsskärm" som kanske kan hjälpa

Ursprungligen av PaO:

Välkommen till Samsung One UI världen ?
S10 måste vara en drömlur
Tappa för att väcka gick jag bet på men hittade lite om avisering under "låsskärm" som kanske kan hjälpa

Tack

Nix, det funkade inte. Det ändrar bara innehållet i vad som ska visas i din avisering. Det väcker tyvärr inte skärmen...

  • Medlem
  • 2019-03-15 16:24
Ursprungligen av chrishugo:

Tack

Nix, det funkade inte. Det ändrar bara innehållet i vad som ska visas i din avisering. Det väcker tyvärr inte skärmen...

Okej är det kanske LED indikator du är ute efter ?

  • Medlem
  • 2019-03-15 16:28

Bra skrivet och tack för att du sammanfattade varje dag så väl. Verkligen trevligt och intressant sätt att bekanta sig med en telefon. Min personliga åsikt är att det är mera givande än att enbart läsa en test.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-15 16:52
Ursprungligen av chrishugo:

Hej på er! Kul resa! Jag har precis bytt från iPhone X till Samsung S10. Kan lätt säga att iPhone är enkelhetens telefon! S10 är en väldigt pillig telefon (OS). Men är supernöjd med den! Dock har jag några frågetecken. När jag får en notis, vilken som, förblir min skärm svart men notisljudet kommer. Kan man ändra detta så skärmen tänds? Sen undrar jag om man måste dubbeltappa på skärmen för den ska tändas? Vill bara kunna tryck en gång så tänds den.

Är det måhända detta du letar efter?

Ursprungligen av chrishugo:

Hej på er! Kul resa! Jag har precis bytt från iPhone X till Samsung S10. Kan lätt säga att iPhone är enkelhetens telefon! S10 är en väldigt pillig telefon (OS). Men är supernöjd med den! Dock har jag några frågetecken. När jag får en notis, vilken som, förblir min skärm svart men notisljudet kommer. Kan man ändra detta så skärmen tänds? Sen undrar jag om man måste dubbeltappa på skärmen för den ska tändas? Vill bara kunna tryck en gång så tänds den.

Välkommen hit! Härligt att du är så nöjd med nya luren. Hoppas du får svar på alla eventuella frågor här framöver!

Ursprungligen av PaO:

Okej är det kanske LED indikator du är ute efter ?

Finns ingen LED-indikator på S10

Ursprungligen av ekloev:

Är det måhända detta du letar efter?

Nej detta har inte med AOD att göra. T.ex. när jag hade min iPhone och fick en notis tändes skärmen och jag kunde titta på skärmen. Men det kanske inte är så på Android?

  • Medlem
  • 2019-03-15 17:18
Ursprungligen av chrishugo:

Nej detta har inte med AOD att göra. T.ex. när jag hade min iPhone och fick en notis tändes skärmen och jag kunde titta på skärmen. Men det kanske inte är så på Android?

Vi ger inte upp ännu ?
Funkar detta med Edge Lighting måhända
Från Jimmy is Promo
https://youtu.be/1-xFrEhVrC8

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-03-15 17:47
Ursprungligen av chrishugo:

Nej detta har inte med AOD att göra. T.ex. när jag hade min iPhone och fick en notis tändes skärmen och jag kunde titta på skärmen. Men det kanske inte är så på Android?

Ah, nu är jag med. Nej tyvärr låter Samsung inte notiser tända skärmen som standard, så du är nog dessvärre tvungen att installera tredjeparts-appar för att få till det. Finns en som heter Glimpse som lägger till stöd för att notiser ska kunna väcka skärmen. Erbjuds tyvärr inte i systemet, men det är nog sannolikt batteritidsrelaterat.

Länk till Glimpse i Play Store

  • Medlem
  • 2019-03-15 18:32

Det skiljer mellan ios och Android när det gäller inställningar i appar.

I ios går man in i inställningarna via ikonen inställningar på hemkärmen och sen letar man upp appen där i listan.

På Android ändrar man nästan alla inställningar i en app genom att först gå in i appen och sedan in i appens inställningar.

Så här ser det ut i min sms-app och i whats apps inställningar..

  • Medlem
  • 2019-03-15 23:39

Tack @jakob har som sagt varit mycket intressant att följa. Välskriven / video sammanfattning och du har helt rätt vilket gäller i ännu högre grad Note serien att man för att få ut så mycket som möjligt ta sig tid att krypa igenom inställningar. Här är genomgång / guider som tex den du gjort denna veckan oerhört värdefulla ?
Var tex för inte så längesedan jag upptäckte flytande tangentbordet. Trodde dock du skulle sakna AOD mer än Splitscreen ?

BTW att denna video / artikel vecka blev så bra och intressant var att du verkligen gick in för att lära känna Samsung och One UI. Sedan passar inte en S10 alla precis som andra märken inte passar alla.

Älskar iPhonedo’s recension av S10.
Han lyckas såga iPhone XS, Pixel 3 och S10 flertalet gånger menas han visar allas styrka och svagheter.
Förvånansvärt vilka svagheter han hittade i S10-skärmen.
Han avsluta iaf med att i android-världen finns det en lur för bästa kamera eller en lur för bästa batteri men Samsung har lyckats göra en lur som är bra på allt iaf.

Ursprungligen av PaO:

Var tex för inte så längesedan jag upptäckte flytande tangentbordet. Trodde dock du skulle sakna AOD mer än Splitscreen ?

Tack @PaO för de fina orden! Faktiskt så trodde jag också att jag skulle uppskatta AOD mer än vad jag gjorde. Tycker om funktionen, men det visade sig faktiskt att jag inte alls hade så stort behov av den som jag trodde. Gissar att jag skulle behöva den mer på en smartklocka.

Bevaka tråden