Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag köpte ett externt Thunderbolt-chassi (Se bild) men av någon anledning så får jag bara ut en skriv-hastighet på ca 350 MB/s från denna och inte 500-550 MB/s som det borde ligga på.
Många (billigare) thunderbolt-chassin använder enbart en pcie-kanal (och inte två) i thunderbolt/sata-bryggan. Detta ger en flaskhals med ett teoretiskt max 5Gbps och med div övriga begränsningar i protokoll och annat hamnar man då på "USB-hastigheter" dvs 400-450MBps. Men 350 låter ju lite lågt.
Som många andra har jag haft exakt samma problem med 27" Imac från 2012. Dessa maskiner kan slockna helt plötsligt eller dö i sömnen och blir omöjliga att starta om.
Testa att dra ur sladden mer än 15s – säg 15-30 min(!) istället. Då kan den skramla igång.
Många (billigare) thunderbolt-chassin använder enbart en pcie-kanal (och inte två) i thunderbolt/sata-bryggan. Detta ger en flaskhals med ett teoretiskt max 5Gbps och med div övriga begränsningar i protokoll och annat hamnar man då på "USB-hastigheter" dvs 400-450MBps. Men 350 låter ju lite lågt.