Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklingsverktyg för java i OSX

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis gått över till Mac och OSX, så jag har inte så stor koll på vad som finns, vad som är bra och var man hittar det. Jag är också helt ny när det gäller Java programmering.

Det jag undrar över är vilka utvecklingsverktyg för Java som finns på OSX plattformen.

Jag har lyckats snoka reda på att JBuilder7 ska kunna gå att använda och jag hittade det efter stor möda på Borlands ftp site. Har dock inte tankat ner det och installerat det då jag sitter på modem hemma

Men hur fungerar JBuilder7 på macen? Är det stabilt, flyter det på bra, hyffsat lätt att använda?

Sen finns ju det inbyggda Project Builder, som jag inte har lyckats få ett bra grepp om. Men det är kanske detta man ska satsa på?

Det vore väldigt shysst om någon kunde tipsa mig om en liten textEditor för Java, med funktioner som lite kliptext och syntax "highlight". Stödjer BBEdit Java?

Som sagt, har massor av frågor om hur det är att utveckla Java på Mac och OSX. Har kvar en PC laptop, men känner att jag verkligen vill använda Macen för det här. Annars så får jag bita i gräset och köra JBuilder9 under WinXP, för det är det som gäller på skolan och för Java kurserna, men jag är övertygad om att det går likabra att köra det under OSX.

Hoppas någon har några bra svar!
Tack på förhand
/Jörgen

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 22:28

Det finns väl en serie bra java-verktyg hos sun och ibm (och apple).
java är väl java är väl java (så länge MS hålls utanför...)

Kan inget om vare sig java eller ens programmering, men drog mig till minnes att jag surfat på den här sidan.
Den kanske kan vara till någon hjälp?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 22:34

Och OSXjavan släppt i dagarna kan ju vara käckt att ha att prova på
(programuppdatering - 1.4.1)

Det är inte själva "javan" som är problemt. Då det kommer installerat med OSX. Det fungerar jättebra att skriva javakod i textEditorn eller word för den delen och sen kompilera och köra koden via terminalen.

Det jag söker är själva utvecklingsverktygen som gör det lite enklare att sitta och koda "javan".

Tackar för länktipset till pepsan, verkar finnas en hel del bra info där!

Eclipse är en väldigt bra och gratis utvecklingsmiljö för Java som finns för Mac.

Jag har jobbat en del med den (på PC dock) och föredrar den helt klart framför JBuilder.

En annan är NetBeans som också är värd att titta på.

BlueJ är ett tredje alternativ som brukar nämnas men jag har ingen personlig erfarenhet av den.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 13:08

Äpple har ju sin project builder som fungerar rätt bra enligt mina erfarenheter....

Registerar du dig så kan du ladda ned utvecklingsverktygen gratis från http://developer.apple.com

/Johan

  • Medlem
  • 2003-09-17 13:36

Körde NetBeans (tidigare Forte) på PC tidigare och det är ett sjujäkla bra verktyg med kodkomplettering och inbyggda tools för tex javadoc och CVS. Testade det på min gamla iMac (G3 600 MHz, 512 Mb) en gång, men då var det så gott som oanvändbart. Om du har en nyare mac i kombination med de nyare utgåvorna av Java för OS X (det har ju hänt en del där) så rekomenderar jag NetBeans! Finns dessutom packat och klart för OS X

1
Bevaka tråden