Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EKG-funktionen i Apple Watch kan snart komma till europeiska marknader

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har släppt IOS 12.2 som mestadels bjuder på buggfixar. Nya ledtrådar i dokumentationen gör det troligt att EKG-funktionen för Apple Watch kommer till Europa med kommande Watch OS 5.2.

Läs hela artikeln här

Hela EU bör väl gå på ett bräde här?

Men den här funktionen finns ju redan i Sverige? Jag har det åtminstone på min Apple Watch 4 som kör WatchOS 5.1.3

  • Medlem
  • Örebro
  • 2019-03-26 14:26
Ursprungligen av MrQuattro:

Men den här funktionen finns ju redan i Sverige? Jag har det åtminstone på min Apple Watch 4 som kör WatchOS 5.1.3

Inte EKG, där den ber dig hålla ett finger på kronan, och mäter sedan din EKG.
Den finns bara på amerikansk sålda AW4 modeller.
Så om du inte har det, så bör du inte ha den funktionen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hela EU bör väl gå på ett bräde här?

I princip så håller jag med dig men jag är osäker på hur det fungerar inom medicinska områden.

Ursprungligen av zOlid:

Inte EKG, där den ber dig hålla ett finger på kronan, och mäter sedan din EKG.
Den finns bara på amerikansk sålda AW4 modeller.
Så om du inte har det, så bör du inte ha den funktionen.

Ah, det förklarar saken. Kom just på att min AW4 är köpt i USA, det är väl därför jag har funktionen. Trodde det var aktiverat för alla!
Konstigt dock att det fungerar på min, iom att jag använder svenskt Apple ID samt systemspråk på svenska och allting, borde inte funktionen då blockas?

Ursprungligen av BlackSmp:

I princip så håller jag med dig men jag är osäker på hur det fungerar inom medicinska områden.

Min klocka som redan har funktionen kan jag iallafall intyga att den fungerar tillförlitligt. Jag själv har inga problem med hjärtflimmer, gör jag testet på mig själv så visar den att mitt hjärta befinner sig i Sinusrytm. Däremot har jag en släkting som har konstaterat förmaksflimmer, när denne prövar min klocka så kommer det upp direkt att detta EKG visar tecken på förmaksflimmer. Sedan finns det en knapp "Exportera en PDF för din läkare". Så nog tror jag att funktionen är ganska tillförlitlig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-26 16:30
Ursprungligen av MrQuattro:

Konstigt dock att det fungerar på min, iom att jag använder svenskt Apple ID samt systemspråk på svenska och allting, borde inte funktionen då blockas?

Apple har inte låst EKG-funktionen till språk- eller regioninställning, utan troligen till enhetens serienummer.
Varje enhet har ju ett registrerat inköpsdatum som man själv kan kolla (för support/garanti/Apple Care), antagligen är även inköpsland registrerat.
https://checkcoverage.apple.com/se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-26 16:58
Ursprungligen av MrQuattro:

Däremot har jag en släkting som har konstaterat förmaksflimmer, när denne prövar min klocka så kommer det upp direkt att detta EKG visar tecken på förmaksflimmer. Sedan finns det en knapp "Exportera en PDF för din läkare". Så nog tror jag att funktionen är ganska tillförlitlig.

Förresten, är EKG-appen översatt till svenska? På din USA-inköpta klocka med svensk språkinställning. Det säger i och för sig inget om när Apple tycker sig fått rätt godkännanden för att släppa funktionen här, mer än att de räknar med det.

Kommer EKG är jag sugen på att inhandla en Apple Watch. Jag har nämligen haft hjärtproblem.

Men kanske ska man vänta till 5:an.

Ursprungligen av IngoX:

Förresten, är EKG-appen översatt till svenska? På din USA-inköpta klocka med svensk språkinställning. Det säger i och för sig inget om när Apple tycker sig fått rätt godkännanden för att släppa funktionen här, mer än att de räknar med det.

Japp, EKG appen är översatt till svenska, så även EKG resultatet man får upp i telefonen som automatiskt sparas i Apple Health. Har allting på svenska, region, språk, AppleID och allt. Skulle egentligen ha bifogat en bild på hur det ser ut, men har ingen dator i närheten o orkar inte beskära ner bilden till 1MB i luren just nu.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Kommer EKG är jag sugen på att inhandla en Apple Watch. Jag har nämligen haft hjärtproblem.

Men kanske ska man vänta till 5:an.

Köp en begagnad från USA, eller importera en själv då? Jag har det som sagt på min USA klocka, men det är är egentligen nånting jag skulle kunna klara mig utan. Bara en liten tanke från min sida men den talar bara om ifall man har tecken på förmaksflimmer eller ej. Vet du med dig att du redan har förmaksflimmer, så kanske det är rätt onödigt att få reda på det via klockan? Jag hade köpt en svensk modell såhär i efterhand om jag hade fått välja, nu var det dock så att en polare köpte med sig min klocka när han var i USA så jag får överleva med min USA modell. Det negativa är väl att det kan eventuellt bli strul med garanti om den är köpt utomlands.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2019-03-28 01:10

Nu är 5.2 släppt i sverige med EKG för svenska marknaden. Yeeey
https://www.macrumors.com/2019/03/27/apple-re...

Ursprungligen av zOlid:

Nu är 5.2 släppt i sverige med EKG för svenska marknaden. Yeeey
https://www.macrumors.com/2019/03/27/apple-re...

Såg det nyss med ?
Många länder blev det:

Har tagit EKG nu på morgonen - fungerade fint
(och inga problem )

1
Bevaka tråden