Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera AAC till MP3

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-08-08 22:34

Nu måste jag ha hjälp! Har importerat massa låtar i iTunes som jag skall ha in i telefonen (mp3), men jag har importerat dem i AAC.
Hur går jag lättast till väga för att komma vidare?
Thomas

Senast redigerat 2019-07-12 22:10
  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-08-08 22:51

Gå in i inställningar i iTunes och välj Avancerat>import
Du har antagligen AAC-kodare inställt där, ändra till mp3.
Nu kan du högerklicka på dina låtar och välja "konvertera markering till mp3"

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-08-08 22:58

Tack för ett underbart snabbt svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-09 02:22

Tänk på att du förlorar ganska rejält i kvalitet om du komprimerar redan komprimerad musik! Om du är känslig bör du kanske rippa om till mp3 direkt!

Vänligen, Ylan

Ylan har en viktig poäng här.

In med skivorna och importera på nytt!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-08-09 13:30
Ursprungligen av Goflorp:

Ylan har en viktig poäng här.

In med skivorna och importera på nytt!

ja, ljudkvaliten på filer till en mobiltelefon måste ju vara av allra högsta kvalité.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-23 11:57
Ursprungligen av tobbehj:

ja, ljudkvaliten på filer till en mobiltelefon måste ju vara av allra högsta kvalité.

Nu ska du inte vara sur på Ylan bara för att du inte visste att AAC -> MP3 blir en försämring. Man kan inte veta allt.

Det är intressant det där. Håller vi på och vänjer oss vid mycket sämre kvalité i och med att vi kan lyssna på musik i "billig" utrustning som mobiletelefoner och MP3-spelare?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2008-08-25 11:39
Ursprungligen av acke:

Nu ska du inte vara sur på Ylan bara för att du inte visste att AAC -> MP3 blir en försämring. Man kan inte veta allt.

Ja, även som medialärare kan man ju inte veta allt.....
men det jag försökte säga var att det kanske inte är så viktigt att ha bästa kvalité på mp3-låtar som man ska ha i sin telefon, telefonen kan ju knappast spela upp så bra kvalité. Det är kanske viktigare att man kan få det snabbt och smidigt gjort.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-09 09:54

Jag trodde inte det fanns mobiltelefoner som inte klarar av AAC idag, till och med min 3 år gamla klarar det.

Jag har ibland om-komprimerat en del stora mp3-filer till mindre aac-filer, just för att få lite mer plats i telefonen. Jag hör ingen större ljudskillnad, om alls. Men det beror sannolikt på att det var kasst redan från början...

Komprimera AAC 256kbps till 128kbps

Ja när vi ändå pratar omkomprimering, har nästan allt liggades i AAC 256kbps på datorn och vill gärna få plats med lite fler låtar på min Nokia 6220 Classic. Hur komprimerar jag enklast om till 128kbps till telefonen, utan att påverka min originalsamling?

Annars funkar det fint att bara lyfta in låtarna direkt, telefonen förstår all metadata och embedded artwork så den delen är inget problem...

Mvh Roger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-23 13:23
Ursprungligen av rogernordin:

Hur komprimerar jag enklast om till 128kbps till telefonen, utan att påverka min originalsamling?

SoundConverter är ett riktigt enkelt program som gör det du vill och till massor av format, $14 vill dom ha.

Ursprungligen av rogernordin:

Ja när vi ändå pratar omkomprimering, har nästan allt liggades i AAC 256kbps på datorn och vill gärna få plats med lite fler låtar på min Nokia 6220 Classic. Hur komprimerar jag enklast om till 128kbps till telefonen, utan att påverka min originalsamling?

Enklast är väl att komprimera om i Itunes (om du nu redan har det)...

Tack på tipset, ska kika på det vid behov! Fick igång Nokia MultiMedia Transfer 1.3 beta med min telefon, hittade en utmärkt artikel hur man hackar profilerna (fast jag använde en HexEditor istället för Nokias Developer Tools ) för att lägga till en telefon som inte är supportad.

Jag utgick ifrån N82-profilen för att skapa en 6220 Classic-profil, och det funkar utmärkt med både iPhoto och iTunes vad jag kan se! I iTunes har jag nu en mapp där jag skapar playlists och sedan väljer jag bara "Transfer" på Nokia Multimedia Transfer. Har bara testat audio än så länge, men den ska fixa att överföra video från iTunes också, med de iställningar för transkodning jag har valt.

Det enda kruxet är den inte verkar känna igen telefonen om jag stoppar in USB-kabeln, så det blir till att köra Bluetooth 2.0+EDR. Varför den puttrar på i snitt i 30kb/s kan man ju fundera på, när jag får närmare 130kb/s via min Vista-laptop...men det kanske är något med själva applikationen. Fungerar gör det ju, och det är viktigast.

Bara att lägga telefonen ansluten till laddaren och somna om för initialladdningen...:-)

Mvh Roger

Har de ändrat detta i senaste iTunes eller? Lyckas inte hitta något val som IMPORT under Avancerat.

Andra lösningar hur jag konverterar m4a/aac till mp3?

iTunes-menyn - Inställningar - Allmänt - knappen Importinställningar

Glömmer tyvärr hur man gör när man ska göra mp3 format. När man har klickat på konverterat enligt beskrivning ovan. Då får man en kopia. Hur vet man vilken är kopian / mp3? är det den version som det står på info MPEG-ljudfil?

Inne i iTunes? Markera låt -> cmd+I -> Arkiv -> Typ / Format (MPEG / MPEG-1, Layer 3). Japp, det är mp3, det.

I Finder har man ju sedan anno dazumal filändelser som ganska precist indikerar en mp3-fil genom att ge den filändelsen ".mp3"...

Och platsen där låten ligger i Finder hittar man inne i iTunes genom att igen markera låt, trycka cmd+I och välja "Visa i Finder".

Ursprungligen av johan_tanying:

Inne i iTunes? Markera låt -> cmd+I -> Arkiv -> Typ / Format (MPEG / MPEG-1, Layer 3). Japp, det är mp3, det.

I Finder har man ju sedan anno dazumal filändelser som ganska precist indikerar en mp3-fil genom att ge den filändelsen ".mp3"...

Och platsen där låten ligger i Finder hittar man inne i iTunes genom att igen markera låt, trycka cmd+I och välja "Visa i Finder".

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-27 10:59

Eller:
I iTunes, klicka på fliken "Låtar" i "Bibliotek" för att se en lista med alla låtar.
Om du inte ser kolumnen "Typ" här kan du högerklicka i tabellhuvudet och marker "Typ" för att se låtens typ. (MPEG(=MP3), AAC, etc)
Du kan dra i kolumnhuvudena för att flytta kolumnerna i den ordning du vill.
Du kan klicka i ett kolumnhuvud för att sortera efter denna information. Klickar du i huvudet för kolumnen Typ så samlas alla MP3-låtar. Bra om du gör en massa MP3-kopior och sedan vill hitta alla för att markera för radering eller annan åtgärd.

  • Medlem
  • 2019-03-27 13:30

Jag kidnappar tråden en stund.
Jag har själv länge tänkt att rippa om mina gamla skivor till en bättre kvalitet. Vad bör man välja idag? Vad har musiken man köper från iTunes för kvalitet? Är det AAC 320kbit/s?
Vad rekommenderar ni?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-03-27 13:40
Ursprungligen av Dalle:

Jag kidnappar tråden en stund.
Jag har själv länge tänkt att rippa om mina gamla skivor till en bättre kvalitet. Vad bör man välja idag? Vad har musiken man köper från iTunes för kvalitet? Är det AAC 320kbit/s?
Vad rekommenderar ni?

Såvitt jag vet så säljs musik från iTunes i AAC 256kbit/s.

Rippar du skivor rekommenderar jag alltid lossless, FLAC eller ALAC t.ex. Disk är billigt (min uppfattning) och du kan alltid ta ner det till lägre kvalitet om du behöver för nåt device. Däremot få upp kvaliteten är ju inte möjligt...

  • Medlem
  • 2019-03-27 13:46
Ursprungligen av json:

Såvitt jag vet så säljs musik från iTunes i AAC 256kbit/s.

Rippar du skivor rekommenderar jag alltid lossless, FLAC eller ALAC t.ex. Disk är billigt (min uppfattning) och du kan alltid ta ner det till lägre kvalitet om du behöver för nåt device. Däremot få upp kvaliteten är ju inte möjligt...

Vad använder man för att rippa till FLAC eller ALAC? iTunes liksom iPhone klarar väl bara mp3 och AAC?

Minns för övrigt min första mp3-spelare som jag köpte 1998/99 någon gång. En Panasonic vill jag minnas med 16MB SD-kort! Ett 32MB-kort kostade en förmögenhet! Ångrar idag att jag bara kastade bort den för ett tiotal år sedan

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-03-27 14:03
Ursprungligen av Dalle:

Vad använder man för att rippa till FLAC eller ALAC? iTunes liksom iPhone klarar väl bara mp3 och AAC?

Minns för övrigt min första mp3-spelare som jag köpte 1998/99 någon gång. En Panasonic vill jag minnas med 16MB SD-kort! Ett 32MB-kort kostade en förmögenhet! Ångrar idag att jag bara kastade bort den för ett tiotal år sedan

iTunes ska kunna rippa till ALAC om jag inte missminner mig (har inte använt iT för ripping, har använt dbPowerAmp). Kollar lite snabbt... jo under import-inställningar kan man välja "Apple Lossless" (bland andra, dock inte FLAC).

Jo det har hänt en del med mobila spelare senaste decenniet eller två...

  • Medlem
  • 2019-03-27 15:32

@json Tack!

Ursprungligen av Dalle:

@json Tack!

Jag rippar i FLAC med Exact Audio Copy (EAC). Det är dock ett Windows program! För Mac finns t.ex. X Lossless Decoder(XLD).

Som @json skrev så ligger Apples köpmusik i AAC. Rippar du egen så gå på FLAC!

Edit:

En bild mellan mp3 och flac:

Tyvärr har jag inte låten i AAC.

Senast redigerat 2019-03-27 23:52
  • Medlem
  • 2019-07-12 19:35

Har äntligen börjat med detta projekt.
Använder mig av XLD som @SweSG tipsade om. Använder mig av en extern ASUS DVD-brännare som ansluts med USB2. Jag har ställt in att den ska koda till FLAC.
MEN. Det tar ju evigheters evigheter! Den läser i 0,1x hastigheten. En normal låt tar 40 minuter att konvertera! Har jag gjort något fel?

Man kan välja att konvertera flera låtar samtidigt, default är 6 låtar åt gången. Detta skulle snabba upp det hela avsevärt. Men riskerar man inte att det blir fel i konverteringen när läsaren ska hoppa mellan olika spår hela tiden?
Vad säger tex @pesc eller @json som verkar insatta i ämnet?

Edit: Samma låt i iTunes tar ca 30 sekunder att importera i Lossless.

Senast redigerat 2019-07-12 19:51

@Dalle, rippa till WAV först, sen när du har spåren datorn, konvertera till FLAC. Om det fortfarande går segt måste det vara något knas på din läsare.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-07-12 21:26
Ursprungligen av Andorr:

@Dalle, rippa till WAV först, sen när du har spåren datorn, konvertera till FLAC. Om det fortfarande går segt måste det vara något knas på din läsare.

Håller med Andorr i det att det kan vara nåt skumt med läsaren, eller möjligen skivorna (dock osannolikt om det är ”alla” skivor som går så långsamt).

När jag kör (med Apples dvd-läsare) och dbPowerAmp (eller tidigare XLD) var det ingen (för mig) märkbar skillnad i hastighet mot annan ripping (tex iTunes).

Kan vara idé att prova rippa till Wav först och se om läshastigheten går upp.
Annars som sagt kolla läsaren (kanske kan prova låna nån annan läsare och prova).

  • Medlem
  • 2019-07-12 21:30

Tack @Andorr och @json. Jag ska prova imorgon igen om andan faller på.
.wav ska väl vara cd-kvalitet om jag inte minns helt fel? Man förlorar ingen kvalitet på att gå denna omväg?

Bevaka tråden