Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Åke från Åstol:

Så fruktansvärt tråkigt, var tvungen att dubbelkolla datumet för trodde det var ett dåligt skämt först.
Hur blir det med fulkulturpodden? Jakobs bekanta stämma är ju en institution där?

Fulkultur kommer att fortsätta, men i privat regi. Det blir nog ett litet uppehåll först, och eventuellt lite mer sporadiskt mellan avsnitten. Men vi kommer att driva den podden vidare!

Ursprungligen av Innis:

Det var det första jag tittade efter ?

Oj, hade varit ett aprilskämt i rätt dålig smak isåfall!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-05 10:45

Otroligt tråkigt och tunga känslor runt detta. Jag kom in i redaktionen långt efter Jakob och Ida, men under de tre åren+ jag jobbat här har det bara varit roligt, som Ida skriver kan jag inte riktigt kalla det jobb. Jag har fått skriva om det jag älskar, med arbetskamrater som är mer kompisar än kollegor, och jag har fått tjötat med er forummedlemmar om det vi tycker är så fasligt intressant och engagerande.

Jag skulle vilja skriva "vi ses i forumet", men det kan vi ju inte. Jag hoppas att jag får chansen att tjöta vidare med några av er borta i SweClockers-forumet, och om inte det hoppas jag vi syns någon annanstans i den digitala etern. Finns för många supertrevliga individer här för att nämna, men ni som haft nördiga diskussioner med mig under åren vet vilka ni är. Kommer sakna er alla!

Ursprungligen av Rommie:

Finns inte, och har aldrig funnits, någon ekonomisk möjlighet i Apple-exklusivitet. Tro mig, jag har försökt.

/Peter Esse

Du har försökt mer än de flesta skulle jag säga! Never stop trying!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-04-05 10:47

Det är väldigt tråkiga nyheter. Även om jag tycker att både uppdateringsfrekvensen på artiklarna och innehållet har haft mer att önska den senaste tiden har jag ändå varje dag i varje fall scannat av 99.se för att se det senaste inom framför allt Applevärlden.

Ni har inte funderat över att låta några ideella krafter ta över sajten och forumet så att kunskapsbasen som ändå finns på sajten finns bevarad?

Ursprungligen av wemme:

Det är väldigt tråkiga nyheter. Även om jag tycker att både uppdateringsfrekvensen på artiklarna och innehållet har haft mer att önska den senaste tiden har jag ändå varje dag i varje fall scannat av 99.se för att se det senaste inom framför allt Applevärlden.

Ni har inte funderat över att låta några ideella krafter ta över sajten och forumet så att kunskapsbasen som ändå finns på sajten finns bevarad?

Jo, det har vi funderat på. Problemet stavs kort och gott GDPR.

Trist! Har hängt med sedan Björnström-tiden (2002) och det familjära försvann när Apple inte längre var en underdog.
Men tiderna förändras, och vi med den.
Det avknoppade forumet 99musik lever i alla fall vidare i samma anda som 99mac var en gång.

Vågar man hoppas på fågel Fenix?

Supertråkigt. Har under många år varit en given del i min surffrekvens, varje dag. Både artiklar, tester och så klart forumet. Kommer sakna alla delarna, men kanske mest forumet, då det ofta, kanske t om alltid, höll en bra ton och nivå.

Kämpa på och hoppas allt kommer lösas sig för er inblandade.

/pjnorman

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-05 10:50

Mycket tråkigt att höra. Stort tack för alla intressanta artiklar genom åren och för roliga stunder tillsammans när jag fått gästa er podd. Lycka till!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-05 10:50
Ursprungligen av Ida Blix:

Du har försökt mer än de flesta skulle jag säga! Never stop trying!

Aww, bäst du är ?

Tack för allt redaktionen och alla trevliga medlemmar.

Vi ses någonstans!

Otroligt trist! Vem ska vi nu tjöta med när de vankas apple event ?

Tack för denna tid. Hoppas att man stöter på er i andra sammanhang!

Ursprungligen av wemme:

Ni har inte funderat över att låta några ideella krafter ta över sajten och forumet så att kunskapsbasen som ändå finns på sajten finns bevarad?

Det är inte omöjligt, men inte utan komplikationer. Hör av dig till Geeks om du är intresserad.

Ursprungligen av nikka:

Mycket tråkigt att höra. Stort tack för alla intressanta artiklar genom åren och för roliga stunder tillsammans när jag fått gästa er podd. Lycka till!

Får komma och besöka din podd nån gång nu istället!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-05 10:57
Ursprungligen av nikka:

Mycket tråkigt att höra. Stort tack för alla intressanta artiklar genom åren och för roliga stunder tillsammans när jag fått gästa er podd. Lycka till!

Tack för dina många och fina bidrag Nikka, både i podden och artiklar men också det bra och viktiga arbete du utför, det uppskattas!

Ursprungligen av Tomash:

Din familj kommer veta ALLT från eventen.

I övrigt:

Haha, ja det kommer de! Frågan är bara hur jag nu ska lyckas bli inbjuden till eventen av Apple... Det är lite lite mer underbart att få sitta där på plats.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-05 10:59
Ursprungligen av Rommie:

Aww, bäst du är ?

Och tack för allt härligt häng på pressevent och pressresor Esse, din blotta närvaro gör vilket småtrist event som helst till ett under av festligheter!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-05 11:01
Ursprungligen av ekloev:

Och tack för allt härligt häng på pressevent och pressresor Esse, din blotta närvaro gör vilket småtrist event som helst till ett under av festligheter!

Å DIN HÄRLIGA BLEKINGEBO! Men för din del så fortsätter det väl eller skall de sätta dig att recensera ramminnen?!

Jaha. Det var ju skit, var ska man nu få sin dos av Apple samt forum för diskussion om detta?

Lycka till och tack för bra artiklar samt pod!

Tråkigt

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-04-05 11:04

Träligt som man säger i Närke. Jag har varit med sen 2002 men varierade engagemang genom åren men oavsett inriktning har forumdiskussionerna nästan alltid varit stimulerande.

Tyvärr är väl forumet som format på väg att dö ut. Jag förstår att det är enormt svårt att få ekonomin att gå ihop och det krävs verkligen en eldsjäl att ha energi att driva ett forum ideellt. Men verkligen synd. Jag kommer att sakna både kunskapen och underhållningen från 99.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-04-05 11:05
Ursprungligen av Rommie:

Å DIN HÄRLIGA BLEKINGEBO! Men för din del så fortsätter det väl eller skall de sätta dig att recensera ramminnen?!

Nja det blir nyhetsredaktörande för min del, så skriva om nördigheter kommer jag fortsätta med, men inget recenserande för min del den närmaste framtiden i alla fall (kommer kanske recensera japanska spel åt FZ lite här och där, men det gör jag på fritiden bara för att jag inte kan hålla mig borta). Men tänk, jag kommer faktiskt att använda min egna telefon. Sammanhängande. I flera månaders tid. Minns inte ens när det hände senast

Även om jag inte är aktiv här själv längre så var det tråkigt att höra detta.

99mac är ett stycke kulturhistoria, speciellt om man varit med på hela resan från starten. Nätet, webben, Macarna, Apple – allting var väldigt annorlunda där i början av 2000-talet. Vi macanvändare var en outsider-grupp som slog underifrån*, forum var the shit för all typ av community och diskussion, Macens operativsystem var mitt inne i sitt största förändring någonsin (Mac OS -> Mac OS X) och vi hade uppesittarkvällar där vi hoppades på att en kornig liten videoström skulle gå att titta på tillsammans. Många minnen kring det och vänner från den tiden än idag! Tack för allting!

Hade hoppats på att sajten skulle kunna konserveras som ett arkiv, ett stycke svensk internethistoria, men så verkar det tyvärr inte bli. Både för forumet och för alla artiklar. Även om teknikrelaterade saker sällan åldras speciellt väl så finns det en och annan längre grej jag skrivit för 99mac som jag fortfarande kan vara lite stolt över och som jag gärna sett att det låg kvar. (Sidonotis: tänk att vi en gång i tiden trodde att allt som skrevs på nätet var kvar för alltid, medan det i själva verket är precis tvärtom.)

* = Vi slogs även en hel del internt, som heta diskussioner om att PowerBook G5 bara måste komma snart och att iPod minsann inte kommer att sälja alls…

Ursprungligen av Gurra:

Träligt som man säger i Närke. Jag har varit med sen 2002 men varierade engagemang genom åren men oavsett inriktning har forumdiskussionerna nästan alltid varit stimulerande.

Tyvärr är väl forumet som format på väg att dö ut. Jag förstår att det är enormt svårt att få ekonomin att gå ihop och det krävs verkligen en eldsjäl att ha energi att driva ett forum ideellt. Men verkligen synd. Jag kommer att sakna både kunskapen och underhållningen från 99.

Va coolt att du hängt här i stort sett sedan starten!

Ursprungligen av Adrian B:

(Sidonotis: tänk att vi en gång i tiden trodde att allt som skrevs på nätet var kvar för alltid, medan det i själva verket är precis tvärtom.)

Ja, det är nog det som känns värst, att allt jag skrivit och bidragit till här snart inte längre finns. Overkligt!

Misstänker att det är fler som känner så! Så mycket bra som finns här i trådarna!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-05 11:10
Ursprungligen av Ida Blix:

Får komma och besöka din podd nån gång nu istället!

Du är alltid välkommen!

När 99mac tog fart så sammanföll det med Apples återkomst. Ett nytt operativsystem OS X skapade massor med frågor. Apples överlevnad eller död skapade diskussioner. Apples återkomst skapade jubel och gemenskap. Sen kom iPhone och det blev på nytt samma behov av gemenskap, diskussioner, svar på frågor.

Och nu är det nu...

Datorn rullar på och mobilen lika så ...

Jag tror ledningen för 99.se kämpat på så gott de kan men att "folks" behov av hjälp och frågor har ebbat ut runt de här nya plattformarna.

  • Medlem
  • Boston
  • 2019-04-05 11:16
Ursprungligen av Ida Blix:

Va coolt att du hängt här i stort sett sedan starten!

När man inser att det är 17år med en och samma sajt...det ger lite perspektiv. 2002 var Apple niche och det var inte många man kunde snacka med, hade kunskap eller var intresserade. Man var tvungen att gå med 99 och kolla live-stream från events för det fanns inga andra alternativ. Idag ser ju både marknaden, intresset och möjligheterna helt annorlunda ut.

(Side note: När jag köpte ny bil 2003 satte jag på ett Apple-klistermärke på bilen. Det kändes kul att markera att jag tillhörde den lilla klicken som köpt nå't från Apple och fått ett klistermärke. Det kändes exklusivt och lite som en sub-kultur. Idag skulle jag aldrig sätta ett äpple på bilen..)

Årets tråkigaste nyhet måste jag säga. Även om jag inte är någon fantast av just Mac som detta forum kanske mest utgår ifrån, så har detta innefattat så extremt mycket mer. Kommer sakna många intressanta diskussioner i forumet, samt vet inte riktigt vart jag nu skall vända mig för att diskutera teknik rent allmänt. Det tycker jag har varit styrkan med 99, finns plats för allt och alla, så länge det är någon form av digital teknik det rör sig om. Hursom så vill jag passa på att skicka ett stort tack till både redaktionen och till samtliga medlemmar, som gjort detta forum till vad det är. Skulle vilja säga Keep up the good work, men den meningen känns faktiskt rätt osmaklig här

Tack för allt och lycka till i framtiden allihop, vi höres och störes på andra plattformar

Ursprungligen av Anders T:

När 99mac tog fart så sammanföll det med Apples återkomst. Ett nytt operativsystem OS X skapade massor med frågor. Apples överlevnad eller död skapade diskussioner. Apples återkomst skapade jubel och gemenskap. Sen kom iPhone och det blev på nytt samma behov av gemenskap, diskussioner, svar på frågor.

Och nu är det nu...

Datorn rullar på och mobilen lika så ...

Jag tror ledningen för 99.se kämpat på så gott de kan men att "folks" behov av hjälp och frågor har ebbat ut runt de här nya plattformarna.

Verkligen sant att det finns uppvindar och motvind – och Apple som företag går verkligen i cykler.

Vi har gjort vårt bästa för att skapa något, idén vi hade var just diskussionen och positivt käbbel mellan olika mobilplattformar. När det inte är lika intressant att gemensamt samlas runt EN tillverkare och deras produkter trodde vi (och jag tror fortfarande) att det finns behov av att jämföra olika ekosystem, och debattera deras olika för- och nackdelar.

Min privata inspiration har varit den gamla tidningen Svenska Hemdatornytt. En fantastisk institution på sin tid, där det fanns plats för både Atari, Amiga, Commodore 64 och PC. Det var tider det!

Bevaka tråden