Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-05 18:44

Tråkigt att höra!
Ett av få forum som håller hög klass och dessutom innehåller en otroligt stor kunskapsbas.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Ah, det kanske jag var. Ganska sänkt mentalt och ekonomiskt över hur hela datortidningsbranschen bara dog ut. Macen var ett avslutat kapitel i mitt liv och M3 var en tidning som betalade pruttpengar för i mitt tycke rätt fåniga artiklar. Så inte så pigg på att hjälpa dem på något sätt.

Frustrationen av att kunna så mycket och investerat så mycket, vara erkänd för mina kunskaper – och sedan upptäcka att Mac-kunskaperna faktiskt var rätt värdelösa på arbetsmarknaden. Den svenska Macbranschen var överlag på reträtt och hade inget behov av mig. Så ja, rätt förvånad när 99mac skulle bli en seriös satsning.

Nu har man distans till den tiden. Jag är i alla fall glad jag ändrade riktning mot skärmar, bild och kalibrering långt innan allt rasade ihop. ?

Jag tror vi är många som är mycket glada över din ”nya” inriktning.

  • Medlem
  • 2019-04-05 18:54

Otroligt tråkigt! ?

Om ni lägger in lite mer reklam, så lovar jag att klicka på varje reklamlänk minst 50 gånger...

Podden har ju varit ett av veckans glädjeämnen och man har sett fram emot att få sitta på tåget och lyssna..

Jag råder er tre att starta en ny pod. Ni gör det bra och får ämnena att bli intressanta och får till en intressant diskussion.

Om ni startar en ny pod, så måste ni meddela det på något sätt..

Maila gärna!

Riktigt tråkiga nyheter. Synd när eldsjälar gör sitt bästa med ett gediget engagemang och det ändå inte räcker till. Jag själv har väl inte varit den mest aktiva här direkt men oftast alltid fått en grym hjälp när luren strulat eller dess ohyggliga OS spelat mig ett spratt. Hoppas att man nu kan hitta något liknade tillhåll när Maj kommer för saknaden kommer att bli stor.

Jag vill passa på att ge en eloge & tack till ledningen och de trevliga och hjälpsamma medlemmar som huserat här.

Ursprungligen av zinned:

Skulle aldrig få för mig att använda Facebook, aldrig i livet.

Well, det gör den ju inte efter månadsskiftet trots det så det spelar ju ingen roll.

Det har det inte informerats om förrän du säger det nu.

Oh well, on the the next...

Måste bara tillägga @zinned, att trots alla ibland hetsiga diskussioner vi haft, kommer jag verkligen att sakna dig. Räknar dig till en av mina internetvänner på riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 19:09

Mycket tråkigt må jag säga. Vilket annat mac-forum finns det, någon som vet?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-04-05 19:25

Mycket tråkigt att 99 försvinner och alla som jobbat hårt för att den ska få finnas kvar.

Tyvärr har nog Facebook mycket med saken att göra när fler forum runt om på nätet får minskad aktivitet. Det finns många intressanta grupper men upplägget på Facebook gör det omöjligt att hålla koll på vad som skrivs där.

Lycka till i framtiden!

Det var otroligt tråkigt att höra! Helgen är förstörd ?

Ursprungligen av filuren:

Jag gissar att det handlar om de person-/IP-uppgifter som finns och som är reglerade i det avtal vi medlemmar köpt inte lätt kan flyttas till en annan ägare/innehavare. Allt beror på hur avtalet/användarvillkoren är formulerade.

Om jag tänker rätt så bjuder jag på en lösning: Måhända kunde man gå vidare om vissa kolumner (e-post, IP, annat?) i databasen tömdes på info? Då borde GDPR-hindret vara förbi.

Å andra sidan kan vi användare valt att ”outa” oss för 99.se i forumet eller i PM, vilket vi isåfall gått med på – hos nuvarande innehavare. För en ny aktör har vi, beroende hur användarvillkoren ser ut, kanske förhindrat en smidig övergång.

GDPR är en välsignelse och ett helvete.

GDPR är verkligen precis just det.

När det gäller att separera framsidan från forumet är det heller inte särskilt enkelt tyvärr. Artiklarna är fulla av hänvisningar till forumet och inlägg/medlemmar som skulle gå sönder. De båda delarna sitter ihop i mångt och mycket. Artiklarna utan alla kommentarer skulle också tappa en hel del.

Att flytta till exempelvis SweClockers som en del funderat kring är nog tyvärr inte heller gjort i en handvändning då 99 rent tekniskt inte är en identisk plattform.

Vart ska jag tjafsa med Pao nu?
Oerhört deprimerande...
Podden som förgyller ens arbetsdagar osv.
Vad händer med fulkultur?
Tyckte ni sa nyligen att det blivit så många nya medlemmar.
Räckte inte reklampengarna?
Snälla starta en sido-podd!
”Tack för kaffet” starta en app med sina podd-avsnitt för 39kr/mån och livnär sig nu på detta och verkar leva rätt fett.
Tips för er?
Jag signar upp mig direkt i sånafall.

Kommer sakna er på redaktionen och tack för alla år ❤️

Ni måste meddela vart ni tar vägen så vi kan följa er!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2019-04-05 20:08

Tråkigt, även om jag inte är aktiv i denna "världen" längre så är jag enormt ledsen för detta. Samma känsla som när Jobs gick bort.

Önskar nån hittar en lösning för det behövs en samlingspunkt på nätet som inte är på Facebook.

Går det att köpa loss de och nån bestämmer dig för att driva det med inriktning mac så hör av er!

  • Medlem
  • 2019-04-05 20:17
Ursprungligen av Mackan1984:

Ni måste meddela vart ni tar vägen så vi kan följa er!

Bra skrivet och hittar du och jag varandra igen?
?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2019-04-05 20:21
Ursprungligen av filuren:

Nu tänker jag tillbaka i tiden. Riktigt långt tillbaka.

Minns någon Macforum? Alltså inte företaget med säte i Borås. Jag har för mig det hette så, Macforum. Vi pratar 90-tal. Det drevs av främst en eldsjäl som jag nu inte minns namnet på. (Han bodde faktiskt några mil utanför Borås, men det hör nog inte hit.)

Hette han Martin? Jag har för mig han flyttade till US senare då hans flickvän/fru/whatever kom därifrån, om jag minns rätt. Han gjorde även lite ambient music, har jag för mig. Hursomhelst.

Då det forumet lades ner kände jag att proppen gick ur där och då. Nu är det historia.

Macpower ????

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 20:24
Ursprungligen av Ida Blix:

GDPR är verkligen precis just det.

När det gäller att separera framsidan från forumet är det heller inte särskilt enkelt tyvärr. Artiklarna är fulla av hänvisningar till forumet och inlägg/medlemmar som skulle gå sönder. De båda delarna sitter ihop i mångt och mycket. Artiklarna utan alla kommentarer skulle också tappa en hel del.

Att flytta till exempelvis SweClockers som en del funderat kring är nog tyvärr inte heller gjort i en handvändning då 99 rent tekniskt inte är en identisk plattform.

Hej Ida.

Jag förstår problemet. Men jag måste också reservera mig då det borde finnas lösningar. Jag har svårt att se att våra lagstiftare tänkt att GDPR är döden för 99.se. Det måste såklart finnas en lösning.

Med ”framsidan” menar du den del av 99.se som jag och många andra sällan besöker? Den ser ut som en wordpress-moddad vanlig sajt som - i mina ögon - är varken bu eller bä.

Nu tänker jag om nuvarande 99-forum som lämnas över till annan intressent:
Att länkar kan gå förlorade från själva sajten är ju bara en fråga om inifrån och ut. Således en icke-fråga.
Fortsätt som ni är, men med NY inloggningsruta som förklarar läget att forumet kommer flyttas.
Där konflikter/frågor/döda länkar uppstår så finns en förklaring som den nya aktören kan förklara.

Borde det vara krångligare? Nä, jag tycker inte det. GDPR is happy!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 20:30
Ursprungligen av maccis:

Macpower ????

Macpower! Så hette det såklart.

Tack.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2019-04-05 20:32
Ursprungligen av filuren:

Macpower! Så hette det såklart.

Tack.

Lätt o glömma, och Martin heter Lindhe I efternamn.

Ursprungligen av PaO:

Bra skrivet och hittar du och jag varandra igen?
?

Våra intressen har gjort det två gånger men Sveriges utbud av teknik-sajter börjar bli skralt/oattraktivt...
Tack för tiden här iaf Pao ?

Farväl 99. Har bara varit medlem sedan September 2017 men har hunnit få ut mkt. Trist att ni lägger ned men önskar er all lycka i framtiden!

Kan ni förresten inte visa lite skärmdumpar på hur det ser ut för er när ni publicerar artiklar?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 20:41
Ursprungligen av maccis:

Lätt o glömma, och Martin heter Lindhe I efternamn.

Martin Lindhe. Nu då du säger det. Såklart.

En film:
*knacka på dörr*
- Hallå
– Ja?
- Vi söker Martin Lindhe.
– Ja?
- Vi söker Martin Lindhe.
– Va? Ja? Jag var 17 år och behövde pengarna!
- Men.. vi tänkte bara kolla lite på ditt forum.
– Aha.. ok

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 20:45

Så tråkigt!

Kommer sakna er!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-05 20:45

Först Supernatural och nu det här

Katastrof-år!

Riktigt tråkigt, tyckte ändå det blev bättre snurr både på sidan och forumet efter geeks kom in.
Jag hängde på alla tre sidorna redan innan så tyckte det var bra.

Ursprungligen av filuren:

Hej Ida.

Jag förstår problemet. Men jag måste också reservera mig då det borde finnas lösningar. Jag har svårt att se att våra lagstiftare tänkt att GDPR är döden för 99.se. Det måste såklart finnas en lösning.

Med ”framsidan” menar du den del av 99.se som jag och många andra sällan besöker? Den ser ut som en wordpress-moddad vanlig sajt som - i mina ögon - är varken bu eller bä.

Nu tänker jag om nuvarande 99-forum som lämnas över till annan intressent:
Att länkar kan gå förlorade från själva sajten är ju bara en fråga om inifrån och ut. Således en icke-fråga.
Fortsätt som ni är, men med NY inloggningsruta som förklarar läget att forumet kommer flyttas.
Där konflikter/frågor/döda länkar uppstår så finns en förklaring som den nya aktören kan förklara.

Borde det vara krångligare? Nä, jag tycker inte det. GDPR is happy!

Ingen här säger att det inte finns lösningar (allt är en fråga om resurser, tid och pengar). Det är fritt fram att höra av sig om man är seriöst intresserad av att driva något vidare. Geeks har bestämt att de inte kan.

Beklagligt. Trodde först det var ett första april-skämt som jag missat när det begav sig.

Ska jag komma med någon sorts post-mortem så tror jag personligen att det inte var så mycket expansionen utanför apples ekosystem som fokus på mobilt tingel-tangel som var problemet. Grejen med mobila enheter är att det egentligen inte är så förbaskat mycket att säga om dem och att lösningen på de flesta problem ligger en duck-duck-go bort. Trots att jag inte haft en mac själv sedan SE/30 så var jag mer intresserad av de arbetsflödesdiskussioner som uppstod kring osx-relaterade problem än av något mobilt. Nå, inte läge att gråta över spilld mjölk. Redaktionen skall ha ett stort tack för den tid som varit och dem av er jag har haft tillfälle att käbbla med här i forumet ska ha tack för det myckna nöjet. Lycka till med vad ni än tar er för framöver, allihop.

Haha fram med donationsknappen!

  • Medlem
  • 2019-04-05 21:03
Ursprungligen av Mackan1984:

Våra intressen har gjort det två gånger men Sveriges utbud av teknik-sajter börjar bli skralt/oattraktivt...
Tack för tiden här iaf Pao ?

Välformulerat så jag skriver bara Dito ?

Ursprungligen av TheiPad:

Farväl 99. Har bara varit medlem sedan September 2017 men har hunnit få ut mkt. Trist att ni lägger ned men önskar er all lycka i framtiden!

Kan ni förresten inte visa lite skärmdumpar på hur det ser ut för er när ni publicerar artiklar?

Dig vill jag framför allt tacka för all korrekturhjälp! Så många störiga fel du hjälpt mig rätta till! Underbart med assistans från nån med skarp blick!

Plattformen är egenutvecklad och därmed en affärshemlighet, men det är inte helt olikt en blogg eller något sådant. Fält för rubrik, ingress, brödtext. Knapp för att publicera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 21:06

Ett riktigt, riktigt tråkigt besked. Känner hur den stora tomheten rullar in. Som den medelålders, hårt arbetandes småbarnspappa jag är, behöver man några kryp in att förlusta sig på. Jag behöver inte så mycket i livet, men jag vill gärna få det där lilla extra, typ ett forum likt detta. Helt ärligt kommer jag klara mig utan det redaktionella materialet. Inte för det har varit dåligt, utan för att det finns mycket teknikmaterial på nätet. Men det finns inget forum som det här och ingen sida som kopplar ihop bra artiklar med forumet. Live-materialet har dessutom gjort att man fått en känsla för er som jobbar här.

Så, tråkigt tråkigt. Finns det något forum som kan ersätta detta? Finns det någon chans att forumet kan leva vidare?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-05 21:09
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, och man bör också poängtera att sajten med all sannolikhet varit nedlagd för länge sedan om inte SweClockers köpt den och satsat. Det är jag helt övertygad om, och jag var inblandad en del då, både före och efter.

Det är populärt från vissa bakåtsträvare hemma bakom sina tangentbord att gnälla över hur den drivits (och som alltid gnällt över hur fel den drivs och modereras) och de vet förstås precis hur man skulle ha gjort det bättre, men de är folk som inte har någon koll eller insikt i hur mycket jobb som ligger bakom och hur mycket resurser som spenderats. Det var ett lovvärt försök från SweClockers som inte bar sig.

Ursprungligen av Ida Blix:

99 fick finnas längre tack vare breddat fokus. Aktiviteten ökade, men inte tillräckligt snabbt tyvärr. Det är uppenbarligen otroligt svårt att hitta nya engagerade forummedlemmar, vi är för få som hänger här. Nu är det tyvärr dags för det här tuffa och tråkiga beslutet som påverkar inte bara oss anställda utan er forummedlemmar också.

Önskar verkligen att saker utvecklats annorlunda. Jag som suttit på ”insidan” är stolt över att vi kämpade för 99 och jag känner verkligen att både lilla redaktionen och företaget i stort gjort sitt bästa för att få det här att bära sig ekonomiskt.

Varför tror ni inte att 99mac skulle kunna ha levt kvar som ett renodlat mac-forum?

Så dyrt är det inte att driva en Discourse.

Ursprungligen av zappee:

Varför tror ni inte att 99mac skulle kunna ha levt kvar som ett renodlat mac-forum?

Så dyrt är det inte att driva en Discourse.

Min kollega Andreas sätter fingret på det hela tycker jag:

Ursprungligen av Dimestam:

Det kan se ut att vara enkelt att driva ett forum, men i praktiken kräver det en hel del tid och energi. Driften ska fungera, underhållet ska skötas och inte minst behöver man aktivt arbeta med att hålla igång medlemmarnas engagemang. Ett forum som bara flyter runt i limbo kommer med tiden långsamt tyna bort och försvinna.

Bevaka tråden