Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ida Blix:

Min kollega Andreas sätter fingret på det hela tycker jag:

Jag tror vi är en ansenlig grupp medlemmar som kan betala 99:-/mån (no pun intended) för att hålla liv i en månadslön ?
Släng in ett rejält krut med annonser på det så är vi kanske uppe i 2-3 och lite vinst? ?

Ursprungligen av zappee:

Varför tror ni inte att 99mac skulle kunna ha levt kvar som ett renodlat mac-forum?

Så dyrt är det inte att driva en Discourse.

En motfråga vore: Varför tror du inte fler gör det, om det är billigt och enkelt?

Jag säger inte att det vore omöjligt, det kan räcka med en driven person som kan dra ihop ett bra team (som Martin 2001!) men det är mer jobb och tar mer tid och resurser än man kan tro om det ska vara bra skött. Håller med om Discourse, det känns absolut som något jag skulle titta på idag om jag skulle starta ett forum (men det ska jag inte).

Här är ett motförslag: Starta själv! Nu är ett utmärkt läge för någon driven själ att fånga upp användarna här. Dra igång Discourse, kalla den 110mac eller något annat fyndigt (obs, är inte jurist, vet inte om det är ok eller för snarlikt)

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-05 21:35

Mycket trist.
Jag som inbiten PC/Windows-användare sen många år tillbaka hittade hit när jag köpte min första Apple-produkt. Den famösa "The New iPad" (3:e gen) hösten 2012. Den stationära PC:n är fortfarande huvuddator men har kompletterats med iPad Pro, Macmini, MacBook Air, Apple TV och sen i höstas blev den en iPhone 8.

Även om jag inte skriver så mycket så besöker jag 99 flera ggr om dagen. Alltid kul med åsikter, både i kommentarer till artiklar och rena forumdiskussioner. Även krönikorna är mycket uppskattade.

Podden är även den en favorit, passar perfekt till lördagsfrukosten.

Hoppas redaktionen hittar nya intressanta uppgifter i framtiden (gärna inom media), ni är riktigt bra!

Ursprungligen av Ida Blix:

Dig vill jag framför allt tacka för all korrekturhjälp! Så många störiga fel du hjälpt mig rätta till! Underbart med assistans från nån med skarp blick!

Plattformen är egenutvecklad och därmed en affärshemlighet, men det är inte helt olikt en blogg eller något sådant. Fält för rubrik, ingress, brödtext. Knapp för att publicera.

Kul att höra att rättelserna uppskattades! Spännande med affärshemligheter! Vissa hemligheter följer uppenbarligen med sidan i graven.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-04-05 21:45
Ursprungligen av Ida Blix:

Min kollega Andreas sätter fingret på det hela tycker jag:

Jag förnekar inte att det tar tid och energi. Däremot tror jag inte det är omöjligt att 99mac skulle kunna ha några sådana personer och överleva själv.

Ursprungligen av Adrian B:

En motfråga vore: Varför tror du inte fler gör det, om det är billigt och enkelt?

Jag säger inte att det vore omöjligt, det kan räcka med en driven person som kan dra ihop ett bra team (som Martin 2001!) men det är mer jobb och tar mer tid och resurser än man kan tro om det ska vara bra skött. Håller med om Discourse, det känns absolut som något jag skulle titta på idag om jag skulle starta ett forum (men det ska jag inte).

Här är ett motförslag: Starta själv! Nu är ett utmärkt läge för någon driven själ att fånga upp användarna här. Dra igång Discourse, kalla den 110mac eller något annat fyndigt (obs, är inte jurist, vet inte om det är ok eller för snarlikt)

Det är svårt att analysera varför inte fler startar svenska macforum.
Däremot tror jag att det finns ett hål att fylla.

Har tyvärr inte tiden

Ursprungligen av TheiPad:

Kul att höra att rättelserna uppskattades! Spännande med affärshemligheter! Vissa hemligheter följer uppenbarligen med sidan i graven.

Njae, de lever väl vidare i allra högsta grad hos SweC och FZ.

Ursprungligen av zappee:

Jag förnekar inte att det tar tid och energi. Däremot tror jag inte det är omöjligt att 99mac skulle kunna ha några sådana personer och överleva själv.

Det är svårt att analysera varför inte fler startar svenska macforum.
Däremot tror jag att det finns ett hål att fylla.

Har tyvärr inte tiden

Nej, det som är omöjligt är att sajten lever vidare här hos Geeks. Som sagt flera gånger nu, känner någon att de har resurserna som krävs och vill ge det ett försök – kontakta oss.

  • Medlem
  • Orust
  • 2019-04-05 22:09

Väldigt tråkigt, har i stort sett loggat in varje dag och läst era fina guider och intressanta inlägg på forumet i snart 10 år
Även lyssnat på alla era poddavsnitt sen starten av den.
Ett stort tack till er, Ida, Jacob och Andreas
Önskar er all lycka i framtiden.

Har försökt smälta det här ända sedan jag läste det..

Så himla tråkigt! ?

Blev medlem 2001-05-17 som medlem 174. Kommer att sakna många här inne och kommer att säkert att surfa in på 99 i flera år innan jag fattar vad som hänt..

Tack för allt engagemang och lycka till med framtida gig, helt säker på att ni kommer att kicka-ass! ??

Sjukt tråkigt, men även det bästa av företeelser upphör till slut. Önskar alla stort lycka till!

Har svårt att smälta att 99 ska läggas ned. Det svåraste med att 99.se drivs som en kommersiell site är att ekonomi måste vara i balans. För att besserwissers som tycker att 99 borde ha hållit sig till Mac - only. Självklart skulle site:n gå under eftersom hur många macanvändare i som kan svenska finns det? Förmodligen kan ett renodlat mac-forum drivas endast ideellt, Det finns helt enkelt inte tillräckligt många läsare. Det jag kan hoppas är att 99podden kan räddas under Sweclockers-varumärket.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2019-04-05 22:34

Ojoj vad tråkigt.

Den tid man lagt på forumet, artiklar man skrivit, flertalet 99mac-pubbar man annordnat.
Besökt ett Apple-event i London har jag gjort i 99macs namn till och med.

Även hunnit med att göra en rejäl shitstorm när vi hade någon mergning med 99musik där ett tag.
Som moderator på 99mac var det inte riktigt uppskattat att man gav sig in och modererade 99musik av dess medlemmar

Hoppas en ny era av forum är intågandes. Ett tag fanns det flera mac-forum i Sverige. Vi var ett gäng som skapade Mactuellt, men efter ett tag mergade vi content med 99mac för det är förjävla mycke arbete att driva ett forum. Så all cred att ni hållt ut så länge.

Jag hoppas verkligen vi för höra mer av Fulkultur, för jag ser fram emot varje avsnitt.
Tack ni som jobbat med denna sida på senare år Amanda, Andreas, Ida och Jakob.

Vad sorgligt.
Gillade mer när det bara var Apple. Men går det inte ihop, så vad gör man?

Ursprungligen av Sidde:

Ojoj vad tråkigt.

Den tid man lagt på forumet, artiklar man skrivit, flertalet 99mac-pubbar man annordnat.
Besökt ett Apple-event i London har jag gjort i 99macs namn till och med.

Även hunnit med att göra en rejäl shitstorm när vi hade någon mergning med 99musik där ett tag.
Som moderator på 99mac var det inte riktigt uppskattat att man gav sig in och modererade 99musik av dess medlemmar

Hoppas en ny era av forum är intågandes. Ett tag fanns det flera mac-forum i Sverige. Vi var ett gäng som skapade Mactuellt, men efter ett tag mergade vi content med 99mac för det är förjävla mycke arbete att driva ett forum. Så all cred att ni hållt ut så länge.

Jag hoppas verkligen vi för höra mer av Fulkultur, för jag ser fram emot varje avsnitt.
Tack ni som jobbat med denna sida på senare år Amanda, Andreas, Ida och Jakob.

Låter som att vi också får tacka dig som var en av dem som bäddade för oss så att säga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2019-04-05 22:51
Ursprungligen av jakobnilsson:

Fulkultur kommer att fortsätta, men i privat regi. Det blir nog ett litet uppehåll först, och eventuellt lite mer sporadiskt mellan avsnitten. Men vi kommer att driva den podden vidare!

Podden håller ju en så pass bra nivå att ni borde ju kunna hitta lite reklam ni kan baka in.
Alltså inte någon automatgenererad reklam utan kanske hitta sponsorer helt enkelt.

Lyssnar en hel del på podcasten ATP (Accidental Tech Podcast) och de är duktiga på att baka in reklam från produkter/varor som de själva förbrukar/konsumerar/använder och läser upp dessa i avsnittet själva. Alltså inge förinspelade slingor.

Ett annat alternativ vore patreon.

Tråkigt att läsa.

Samtidigt måste jag konstatera att jag själv gjort resan från att ha spenderat den mesta av min forumtid på dagarna med initierade diskussioner här (nåja, på 99mac), till att logga in någon enstaka gång per år för att se vad det skrivs om.

Men med anledning av detta besked tänker jag nu med skräckblandad förtjusning tillbaka på några av de diskussioner jag minns med diverse färgstarka karaktärer—som för övrigt också verkar vara borta (många av dem).

Och någonstans där sluts cirkeln: jag tror inte jag loggat in en enda gång för att läsa nån "nyhet" eller "artikel". Det handlade ju hela tiden om meningsutbytet mellan likasinnade—varesig de gällde -produkter, tillhörande mjukvara, eller klassist associerade, kreativa aktiviteter som foto/video.

Jag önskar medlemmarna i redaktionen lycka till med framtida projekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-05 22:56
Ursprungligen av Ida Blix:

Måste bara tillägga @zinned, att trots alla ibland hetsiga diskussioner vi haft, kommer jag verkligen att sakna dig. Räknar dig till en av mina internetvänner på riktigt.

Det var vänligt sagt, Ida. Dito

Ja, hetsiga diskussioner är jag van vid och kanske i mångt och mycket upphov till. Men sån är jag, säger precis det jag tycker och tänker. Om jag ska försöka analysera väldigt kort är gissningsvis irritationen i denna tråden orsakad av att man just bryr sig ändå...

Jag kommer iaf inte glömma vår ölkväll på Pickwick i Malmö för ett antal år sedan Det var väl du, jag, Jakob, Andreas (@Capeman) och någon till tror jag som satt och diskuterade några timmar där

Ursprungligen av zinned:

Det var vänligt sagt, Ida. Dito

Ja, hetsiga diskussioner är jag van vid och kanske i mångt och mycket upphov till. Men sån är jag, säger precis det jag tycker och tänker. Om jag ska försöka analysera väldigt kort är gissningsvis irritationen i denna tråden orsakad av att man just bryr sig ändå...

Jag kommer iaf inte glömma vår ölkväll på Pickwick i Malmö för ett antal år sedan Det var väl du, jag, Jakob, Andreas (@Capeman) och någon till tror jag som satt och diskuterade några timmar där

Jag var bra pepp på den där Mårten Gås-träffen också. Det har varit lite trist att vi haft så många härliga medlemmar som bott långt från Stockholm. Hade varit kul att ses oftare.

Tråkigt!

Håller inte med alla gnällspikar!
Jag tycker att ni har gjort ett fantastiskt jobb med sidan och jag kommer att sakna 99..

Ursprungligen av maccis:

Lätt o glömma, och Martin heter Lindhe I efternamn.

Lite av deja vu. När macpower kastade in handduken löd rubriken Sladden dras ur - ajšöss! (mail från Martin 12 feb 1998). Bonniers förklaring till beslutet var att "tjŠänsten inte kommer att bŠära sig ekonomiskt".

Tråkigt att 99 försvinner. Läser fortfarande ofta – gillar de välskrivna artiklarna på nya 99 – men är långt ifrån så engagerad som under 99mac-epoken.

Men forumet blir kvar eller?
Ge bort det till någon eldsjäl om det inte går att sälja.
Namnet behöver ju inte säljas med.

Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag hade missat den här artikeln och såg den först nu. Känner mig chockad. Borde inte vara det då jag många gånger funderat över hur en sajt som 99 med en ändå ganska begränsad produktion av redaktionellt material kunnat bära sig ekonomiskt med minst två heltidslöner plus övriga kostnader att bära.

Som medlem och utan att behöva bry mig om ekonomin har jag dock verkligen gillat 99 eftersom kvalitet går före kvantitet i min värld. Artiklarna på webben har jag alltid minst skummat igenom, åtminstone när det gäller det Apple-relaterade. Android och övrigt intresserar mig inte, men jag har full förståelse för att ni valde att pröva. Hade affären varit lönsam sedan tidigare så hade ni förmodligen inte gjort denna breddning av inriktningen, så jag förstår inte riktigt argumentet att detta skulle vara det som ledde till sajtens död.

För mig har podden och live-materialet med uppföljande artiklar kring Apple-eventen varit den stora behållningen med 99. Era röster är numera så bekanta att det på något märkligt sätt faktiskt känns som att förlora tre vänner nu när podden går i graven. Känns oerhört vemodigt. Jag vill så gärna att ni fortsätter podda i samma konstellation, om än inte lika ofta, men jag förstår om motivationen till detta tryter i den situation ni befinner er i just nu. Men kanske framöver? Kanske går att få ekonomi i en podd åtminstone som sidoprojekt, med sponsorer? Ni har en bra dynamik och det känns som att ”komma hem” när jag stoppar mina Airpods i öronen och drar igång 99-podden i Overcast.

Forumet har jag besökt rätt flitigt under åren även om jag inte skrivit riktigt lika ofta. Känns väldigt trist att inte längre få följa framförallt trådarna kring Apple-eventen och där annonserade produkter och tjänster, samt ”vi som beställt”-trådarna för produkter jag själv köpt. Apple Pay-tråden har blivit en personlig favorit som jag kommer att sakna stort.

Mitt behov av Apple-nyheter är inte svårt att fylla men hålet efter just Ida, Jakob och Andreas kommer att eka tomt. Jag har liksom fortfarande inte riktigt kommit över Amanda-förlusten.

Icke att förglömma i detta läge är också den personliga tragedi som det alltid innebär när någon förlorar sitt levebröd och jag lider verkligen med er, Ida och Jakob, även om jag är övertygad om att ni inte kommer vara utan ett bra och intressant arbete under en speciellt lång tid.

Till eventuella medlemmar som letar andra bra Apple-relaterade poddar så kan jag varmt rekommendera Accidental Tech Podcast, Connected, Upgrade, The Talk Show With John Gruber (lyssnas med fördel på med aktiv Smart Speed-funktion i Overcast...), Download och Analog(ue).

Tack till alla inblandade för denna tid. ?

  • Medlem
  • 2019-04-06 04:38

gg rip

Ursprungligen av KillwithSkill:

Finns andra plattformar... forum är tyvärr lite ute och tappar folk, speciellt när det inte får behålla in enkelhet!

Tips till bra applehäng:
https://www.facebook.com/groups/Applebubblan/
https://www.facebook.com/groups/1619263618346...
https://www.facebook.com/groups/1145451965483...

Har du några tips till oss som inte har, eller någonsin kommer att skaffa Facebook?

Ursprungligen av Sperious:

Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag hade missat den här artikeln och såg den först nu. Känner mig chockad. Borde inte vara det då jag många gånger funderat över hur en sajt som 99 med en ändå ganska begränsad produktion av redaktionellt material kunnat bära sig ekonomiskt med minst två heltidslöner plus övriga kostnader att bära.

Som medlem och utan att behöva bry mig om ekonomin har jag dock verkligen gillat 99 eftersom kvalitet går före kvantitet i min värld. Artiklarna på webben har jag alltid minst skummat igenom, åtminstone när det gäller det Apple-relaterade. Android och övrigt intresserar mig inte, men jag har full förståelse för att ni valde att pröva. Hade affären varit lönsam sedan tidigare så hade ni förmodligen inte gjort denna breddning av inriktningen, så jag förstår inte riktigt argumentet att detta skulle vara det som ledde till sajtens död.

För mig har podden och live-materialet med uppföljande artiklar kring Apple-eventen varit den stora behållningen med 99. Era röster är numera så bekanta att det på något märkligt sätt faktiskt känns som att förlora tre vänner nu när podden går i graven. Känns oerhört vemodigt. Jag vill så gärna att ni fortsätter podda i samma konstellation, om än inte lika ofta, men jag förstår om motivationen till detta tryter i den situation ni befinner er i just nu. Men kanske framöver? Kanske går att få ekonomi i en podd åtminstone som sidoprojekt, med sponsorer? Ni har en bra dynamik och det känns som att ”komma hem” när jag stoppar mina Airpods i öronen och drar igång 99-podden i Overcast.

Forumet har jag besökt rätt flitigt under åren även om jag inte skrivit riktigt lika ofta. Känns väldigt trist att inte längre få följa framförallt trådarna kring Apple-eventen och där annonserade produkter och tjänster, samt ”vi som beställt”-trådarna för produkter jag själv köpt. Apple Pay-tråden har blivit en personlig favorit som jag kommer att sakna stort.

Mitt behov av Apple-nyheter är inte svårt att fylla men hålet efter just Ida, Jakob och Andreas kommer att eka tomt. Jag har liksom fortfarande inte riktigt kommit över Amanda-förlusten.

Icke att förglömma i detta läge är också den personliga tragedi som det alltid innebär när någon förlorar sitt levebröd och jag lider verkligen med er, Ida och Jakob, även om jag är övertygad om att ni inte kommer vara utan ett bra och intressant arbete under en speciellt lång tid.

Till eventuella medlemmar som letar andra bra Apple-relaterade poddar så kan jag varmt rekommendera Accidental Tech Podcast, Connected, Upgrade, The Talk Show With John Gruber (lyssnas med fördel på med aktiv Smart Speed-funktion i Overcast...), Download och Analog(ue).

Tack till alla inblandade för denna tid. ?

Nä nu blev jag tårögd igen. Tack för det här fina inlägget!

Ursprungligen av Sperious:

...

Tack till alla inblandade för denna tid. ?

Så himla bra skrivet och är exakt mina känslor och tankar med.

  • Medlem
  • 2019-04-06 08:12

Borde inte rubriken vara; A-gös och tack för fisken?

  • Medlem
  • 2019-04-06 08:31
Ursprungligen av Dalle:

Borde inte rubriken vara; A-gös och tack för fisken?

Beror lite på hur mycket man gillar Douglas Adams ?

Väldigt många här har bidragit! Kloka och roliga typer tänker jag på, inte minst de ironiska ?. Vore mer än bra om vi kunde få en glimt om ni kommer publicera alt den som känner för att ha en personlig youtube kanal, så meddela på något sätt. Mycket kommer väll ske för er på redaktionen som ni inte än känner till? Vore iaf kul å veta när vi landar.

Lycka till!

Senast redigerat 2019-04-06 15:10

Känns som att Jakob varit den som har hållit i Fulkultur så ser inte vem som ska kunna axla rollen som ”Programledare” där...
Inget ont mot dig Löfvet men du är sen den andra otroligt viktiga komponenten som den lättsamme och humoristiska sidekicken till Jakob.
Ida och även Amanda var ju dom som såg till att sätta pricken över i:et på 99podden med sin charm.
Usch nej jag har inte vaknat ur bakfyllan än...

Bevaka tråden