Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Det var faktiskt min första tanke. Att scanna QR-koden via kameran för att se vad koden angav.

Ja det hade varit smidigt att bara ha den lagrad där i appen. Men det kanske går att ha en bild bara för att slippa öppna Ica appen och importera bilden till klockan om det går att föra över bara en bild?

Uppdate: verkar inte på mitt Ica gå att scanna kod vid inloggning till självscanning. Dock verkade det gå vid slutstation men då var jag för stressad så drog Ica kortet där med. Gick iallafall klockrent (hoho) att betala med Watchen.

Update 2: Sådär, delat Bild album till Apple Watch. Då återstår det bara att testa skanna på Ica (nån dag med lite folk)

Senast redigerat 2019-04-03 13:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Tog en skärmdump över koden i ICA appen och scannade in det till Pass2U Wallet för att skapa ett kort. Pass2U Wallet kan hämta koder från foton i Bilder.

Det gäller att vara kreativ

Hunnit testa om det funkar?

Klistrar in från min Sweclockers tråd, det här försvinner ju snart ändå så:

Jag har lite problem dock, ville få bort användande av plastkortet helt och hållet vid betalning så jag har fått över qr koden från ica appen till Apple klockan, dock när jag ska scanna av denna i kassan istället för att dra mitt ica kort så blir det röd lampa och personal tillkallas.

Detta har hänt båda gångerna jag har använt qr koden, de tidigare gånger jag dragit ica kortet så har det funkat utmärkt och att sedan betala med Apple Pay.

Är det bara oflyt eller funkar det inte att göra såhär, någon som har en liknande lösning och vet om det funkar? Personalen på plats har inte kunnat ge några riktiga svar.

Ursprungligen av N_Micke:

Hunnit testa om det funkar?

Klistrar in från min Sweclockers tråd, det här försvinner ju snart ändå så:

Jag har lite problem dock, ville få bort användande av plastkortet helt och hållet vid betalning så jag har fått över qr koden från ica appen till Apple klockan, dock när jag ska scanna av denna i kassan istället för att dra mitt ica kort så blir det röd lampa och personal tillkallas.

Detta har hänt båda gångerna jag har använt qr koden, de tidigare gånger jag dragit ica kortet så har det funkat utmärkt och att sedan betala med Apple Pay.

Är det bara oflyt eller funkar det inte att göra såhär, någon som har en liknande lösning och vet om det funkar? Personalen på plats har inte kunnat ge några riktiga svar.

Nej. Har ingen butik i närheten som har uppdaterat sin utrustning

Ursprungligen av N_Micke:

Hunnit testa om det funkar?

Klistrar in från min Sweclockers tråd, det här försvinner ju snart ändå så:

Jag har lite problem dock, ville få bort användande av plastkortet helt och hållet vid betalning så jag har fått över qr koden från ica appen till Apple klockan, dock när jag ska scanna av denna i kassan istället för att dra mitt ica kort så blir det röd lampa och personal tillkallas.

Detta har hänt båda gångerna jag har använt qr koden, de tidigare gånger jag dragit ica kortet så har det funkat utmärkt och att sedan betala med Apple Pay.

Är det bara oflyt eller funkar det inte att göra såhär, någon som har en liknande lösning och vet om det funkar? Personalen på plats har inte kunnat ge några riktiga svar.

Jag la ICA QR med Pass2U Wallet. Handlat en gång. Funkade utmärkt att scanna QR från Wallet både vid in- och utcheckning. Inga röda lampor.

Ursprungligen av Sir N.:

Jag la ICA QR med Pass2U Wallet. Handlat en gång. Funkade utmärkt att scanna QR från Wallet både vid in- och utcheckning. Inga röda lampor.

Kanske bara är jag som haft otur med att bli utvald för kontroll då. För pass2u Wallet är väl bara en sparad bild det också? QR bild som QR bild kan jag tycka

Ursprungligen av N_Micke:

Kanske bara är jag som haft otur med att bli utvald för kontroll då. För pass2u Wallet är väl bara en sparad bild det också? QR bild som QR bild kan jag tycka

Var och handlade på ICA igen. Nu med iPhone avstängd för att kolla att man kan klara sig helt och hållet bara med en Apple Watch. Scannade QR-koden i AppleWatch Wallet för incheckning. Scannade QR-koden igen vid utcheckningen och betalade sedan med Apple Pay (Klarna). Gick alldeles utmärkt.

På hemvägen passade jag på att tanka på Tanka. Startade pumpen med appen CarPay. Den finns tyvärr inte till AppleWatch så den kräver att man har sin iPhone med sig.

En tillvaro utan plastkort närmar sig ...

Ursprungligen av Sir N.:

Var och handlade på ICA igen. Nu med iPhone avstängd för att kolla att man kan klara sig helt och hållet bara med en Apple Watch. Scannade QR-koden i AppleWatch Wallet för incheckning. Scannade QR-koden igen vid utcheckningen och betalade sedan med Apple Pay (Klarna). Gick alldeles utmärkt.

På hemvägen passade jag på att tanka på Tanka. Startade pumpen med appen CarPay. Den finns tyvärr inte till AppleWatch så den kräver att man har sin iPhone med sig.

En tillvaro utan plastkort närmar sig ...

Jag tackar för input till detta elände, då är det kanske bara att jag fått avstämning då o inte vet hur det brukar gå till när man får avstämning.

Ursprungligen av N_Micke:

Kanske bara är jag som haft otur med att bli utvald för kontroll då. För pass2u Wallet är väl bara en sparad bild det också? QR bild som QR bild kan jag tycka

Troligen bara otur. Jag håller med om QR som QR

  • Medlem
  • 2019-04-08 09:52

Var ska jag nu skrika ut min förvåning när SEB kring år 4093 har anslutit sig till Apple Pay?

Ursprungligen av Dalle:

Var ska jag nu skrika ut min förvåning när SEB kring år 4093 har anslutit sig till Apple Pay?

Fortfarande flera år tidigare än Swedbank! ?

Ursprungligen av Dalle:

Var ska jag nu skrika ut min förvåning när SEB kring år 4093 har anslutit sig till Apple Pay?

Förlåt för att jag förstör dina förhoppningar nu men SEB m.fl hinner inte ansluta sig till Apple Pay innan tjänsten har blivit föråldrad.

  • Medlem
  • 2019-04-08 12:06
Ursprungligen av sextontio:

Förlåt för att jag förstör dina förhoppningar nu men SEB m.fl hinner inte ansluta sig till Apple Pay innan tjänsten har blivit föråldrad.

Jag har inte haft några förhoppningar när det gäller SEB. Senaste nymodigheten dom kör med kallar dom för bankomatkort. Får se om någon annan följer efter nu när SEB har visat vägen mot framtiden?

Jag tror nästa bank som hoppar på blir Länsförsäkringar, de uppdaterade sina servrar i helgen och ligger långt fram när det gäller framtida betalningar. Kanske läge att byta bank, till en där pengatvätt inte ingår.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-08 19:41
Ursprungligen av andlin76:

Jag tror nästa bank som hoppar på blir Länsförsäkringar, de uppdaterade sina servrar i helgen och ligger långt fram när det gäller framtida betalningar. Kanske läge att byta bank, till en där pengatvätt inte ingår.

Dom kommer enligt sigsjälva inte börja med ApplePay, sålänge inte Apple ändrar villkoren...

Ursprungligen av Cribe:

Dom kommer enligt sigsjälva inte börja med ApplePay, sålänge inte Apple ändrar villkoren...

Det är ju givetvis helt upp till dem - men jag skulle gärna vilja veta vad det är i villkoren som Länsförsäkringar tycker är för hårt. Det finns trots allt andra spelare - små som stora - som tycker att villkoren är kommersiellt gångbara

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-04-09 08:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ju givetvis helt upp till dem - men jag skulle gärna vilja veta vad det är i villkoren som Länsförsäkringar tycker är för hårt. Det finns trots allt andra spelare - små som stora - som tycker att villkoren är kommersiellt gångbara

Ja det hade varit intressant, min gissning är Apples avgift. Tyvärr kommer vi nog aldrig få veta.

Ursprungligen av andlin76:

Jag tror nästa bank som hoppar på blir Länsförsäkringar, de uppdaterade sina servrar i helgen och ligger långt fram när det gäller framtida betalningar. Kanske läge att byta bank, till en där pengatvätt inte ingår.

När jag bytte till Länsförsäkringar igår (inte för att få Apple Pay men för att inte längre stödja Swedbank) så sa snubben på LF jag pratade med att dom hade stöd för Apple Pay och att det var "nytt". Jag blev lite förvånad eftersom jag inte läst nått om att dom stödjer Apple Pay.

Han ringde dock upp 5 min efter vårt samtal och sa att dom Inte stödjer Apple Pay utan bara Google Pay, Samsung...

Han kan förstås bara sagt fel, eller så gav han upp information som inte ännu är officiellt....

Välj själv.

Handlade på Biltema idag och betalade med klockan som vanligt. Biltema har ett samarbete med Storebox för att få elektroniska kvitton. Tyvärr funkar det inte med ApplePay och GooglePay. Betala går bra men något elektroniskt kvitto får man inte. Mailade Storebox och detta var deras svar:

Citat:

Vi ønsker at samarbejde med alle betalingsinstrumenter, men ApplePay, GooglePay etc. har pt. ikke en løsning, som vi kan integrere til for at få de nødvendige data. Vi supporterer MobilePay og mobil Dankort og håber også at de andre åbner op for sådanne løsninger.

Når man tilføjer et kort til f.eks. Apple Pay bliver der genereret et virtuelt kortnummer som, af den udstedende bank og kun af den udstedende bank, kan associeres til det rigtige kortnummer. Ved betaling i en butik med f.eks. Apple Pay modtager vi en hash-værdi af det virtuelle kortnummer på samme måde som hvis der blev betalt med et almindeligt betalingskort. Vi kan dog ikke matche denne hash-værdi op mod et betalingskort til en bruger, da man ikke selv kan se dette virtuelle kortnummer. På sin telefon er det kun muligt at se de sidste 4 cifre. Dette er en del af sikkerheden i f.eks. Apple Pay og grunden til at vi ikke kan understøtte det.

Når det så er sagt, er det ikke fordi vi helt har opgivet at understøtte Apple Pay, GooglePay etc., men på nuværende tidspunkt er det desværre ikke muligt.

Ursprungligen av Sir N.:

Handlade på Biltema idag och betalade med klockan som vanligt. Biltema har ett samarbete med Storebox för att få elektroniska kvitton. Tyvärr funkar det inte med ApplePay och GooglePay. Betala går bra men något elektroniskt kvitto får man inte. Mailade Storebox och detta var deras svar:

”Problemet” är alltså att Storebox inte kan koppla ett kortnummer till dig så de kan inte spåra ditt handlade och koppla det till dig/oss. Jag ser det som en fördel.

Ursprungligen av BlackSmp:

”Problemet” är alltså att Storebox inte kan koppla ett kortnummer till dig så de kan inte spåra ditt handlade och koppla det till dig/oss. Jag ser det som en fördel.

Om det kan man tycka olika. Jag hade gärna använt deras tjänst men eftersom det inte funkade så skall jag säga upp tjänsten.

Det var detta som hände va? Alltså hos Länsförsäkringar.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/pri...

Ursprungligen av westerlu77:

Det var detta som hände va? Alltså hos Länsförsäkringar.
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/pri...

Nä det fanns väl innan.

Hoppas det är precis detta som tar sån tid för resterande banker också.

Danske Bank kanske bara såg en möjlighet att få några extra kunder under tiden för omställningen genom att annonsera detta, medan övriga banker jobbar i det tysta?

Det positiva är att Danske Bank, precis som Nordea, ingår i gruppen som äger Swish, vilket borde ta död på teorin att svenska banker inte ansluter sig pga expansionsplaner för Swish.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-11 08:55

De behöver inte ange en "exakt tidpunkt", men antal veckor/månader borde man få veta. På ett ungefär....

  • Medlem
  • 2019-04-11 09:30
Ursprungligen av Sperious:

Hoppas det är precis detta som tar sån tid för resterande banker också.

Danske Bank kanske bara såg en möjlighet att få några extra kunder under tiden för omställningen genom att annonsera detta, medan övriga banker jobbar i det tysta?

Det positiva är att Danske Bank, precis som Nordea, ingår i gruppen som äger Swish, vilket borde ta död på teorin att svenska banker inte ansluter sig pga expansionsplaner för Swish.

Danske Bank vill nog bara först förvissa sig om att dom överlever som bank och inte går i kk när USA lämnar in sin stämningsansökan för deras tvätteriverksamhet.

Ursprungligen av Sperious:

Hoppas det är precis detta som tar sån tid för resterande banker också.

Danske Bank kanske bara såg en möjlighet att få några extra kunder under tiden för omställningen genom att annonsera detta, medan övriga banker jobbar i det tysta?

Det positiva är att Danske Bank, precis som Nordea, ingår i gruppen som äger Swish, vilket borde ta död på teorin att svenska banker inte ansluter sig pga expansionsplaner för Swish.

SEB, Swedbank och Handelsbanken ingår oxå i gruppen som äger Swish, men dessa lyser ändå med sin frånvaro.

Ursprungligen av Hank Solo:

SEB, Swedbank och Handelsbanken ingår oxå i gruppen som äger Swish, men dessa lyser ändå med sin frånvaro.

Jo, precis, och därav att det diskuterats huruvida dessa bankers frånvaro berott på planer kring Swish. Men när nu ytterligare en av bankerna i denna grupp ansluter sig så ger det iaf mig en aning mer hopp kring övriga.

Ursprungligen av Sperious:

Jo, precis, och därav att det diskuterats huruvida dessa bankers frånvaro berott på planer kring Swish. Men när nu ytterligare en av bankerna i denna grupp ansluter sig så ger det iaf mig en aning mer hopp kring övriga.

Swedbank jobbar på en egen lösning, finns än så länge bara till Android.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betal...

Ursprungligen av Hank Solo:

Swedbank jobbar på en egen lösning, finns än så länge bara till Android.

https://www.swedbank.se/privat/kort-och-betal...

Ja, den har diskuterats tidigare i tråden.

Snart stängs ju den här tråden då hela 99.se lägger ner och raderas, nånn som vet var vi kan fortsätta ApplePay snacket?

Trots upprepningar och en del meningslöst tjöt dyker det ju ibland upp ett å annat guldkorn om ApplePay som ni tipsar om, vore synd att tappa det.

Bevaka tråden