Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Flytta" allt bildmaterial till iCloud

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har efter många om och men skaffat ett större iCloud-konto med tanken att faktiskt backa upp alla bilder där istället för på en massa egna diskar.

Sedan flera år så synkar jag automatiskt över mina bilder från telefonerna till Bilder-appen i macen, men hur bär jag mig åt för att synka upp macen till iCloud?

Eftersom detta är gjort under flera år så har jag även bildmaterial utspritt på flera macar. Påverkar detta proccessen att synka upp mot iCloud? Måste man göra i någon speciell ordning? Är det bäst att importera lokalt från flera maskiner till en maskin och sedan synka till iCloud? Spelar det någon roll vilken version av OSX man kör?

Det är mycket möjligt att jag är på helt fel spår, men jag håller tummarna för att jag är ungefär rätt. Om inte annat så hoppas jag på att bli pekad i rätt riktning

/Jonas

Icloud är ingen backuptjänst alls, utan just en synkningstjänst. Molnlagring utförs av flera andra aktörer. Google One, Amazon, Onedrive, Dropbox, med flera.

Ursprungligen av Zeugma:

Icloud är ingen backuptjänst alls, utan just en synkningstjänst. Molnlagring utförs av flera andra aktörer. Google One, Amazon, Onedrive, Dropbox, med flera.

Givetvis har du rätt, men ur mitt perspektiv så är det tänkt att vara en del av min backuplösning. Om jag vet att allt synkas upp så behöver jag bara mina egna backuper om Apple stänger ner fabriken, tills dess så klarar jag mig på innehållet i mina enheter och med det som är synkat mot iCloud.

Frågan ligger med andra ord kvar...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-24 13:45

Så länge du är inloggad med samma Apple-ID på flera datorer kommer biblioteket bli identiskt oberoende på vilken du importerar bilderna.

Ps Du vet väl om att forumet stängs ner snart.

Ursprungligen av Innis:

Så länge du är inloggad med samma Apple-ID på flera datorer kommer biblioteket bli identiskt oberoende på vilken du importerar bilderna.

Ps Du vet väl om att forumet stängs ner snart.

Hoppas på att komma i mål innan forumet stängs

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-24 14:36
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Sedan flera år så synkar jag automatiskt över mina bilder från telefonerna till Bilder-appen i macen, men hur bär jag mig åt för att synka upp macen till iCloud?

Eftersom detta är gjort under flera år så har jag även bildmaterial utspritt på flera macar. Påverkar detta proccessen att synka upp mot iCloud? Måste man göra i någon speciell ordning? Är det bäst att importera lokalt från flera maskiner till en maskin och sedan synka till iCloud?

Du kan synka från flera macar till iCloud Bildbibliotek, och kommer till slut få samma innehåll på alla enheter. Men om du dessutom har arbetat med flera bildbibliotek på samma mac (som du växlat mellan när du startar programmet Bilder) är det viktigt du förstår att bara det utsedda Systembildbiblioteket är det som synkas via iCloud. Så om du har jobbat med refererade bildfiler eller har flera bildbibliotek på samma mac är det viktigt att först samla ihop alla bilder i ett systembildbibliotek på den macen.
Utse ett systembildbibliotek i Bilder

Med dagens små SSD-diskar kanske inte hela det samlade iCloud bildbiblioteket kan sparas lokalt i full upplösning på en av dina macar. Då finns "Optimera Mac-lagring" under Bilder > Inställningar > iCloud. Utrymme på hårddisken kommer automatiskt frigöras genom att bara lågupplösta bilder sparas lokalt av bilder du sällan tittat på.
Bilder Användarhandbok - Ändra inställningar

Min rekommendation skulle vara att på en minst en mac INTE använda optimerad lagring, välj den där du har tillräckligt hårddiskutrymme. Då får du ett lokalt sparat bildbibliotek där alla bilder i iCloud Bildbibliotek finns i full upplösning. Det systembildbiblioteket kan du i sin tur använda för lokal backup via TimeMachine eller annan backuplösning.
Säkerhetskopiera biblioteket i Bilder på datorn

1
Bevaka tråden