Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med 99s databas?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-25 16:29

Ska sajten bara läggas ned?
Känns lite som svensk flathet att skylla på GDPR.

Inläggen på 99s forum innehåller mycket kunskap. Känns respektlöst och vårdslöst att endast radera allt. Inläggen är ofta till allmän nytta. Vore bra om de fortsatt dök upp i sökmaskinernas träfflista.

Och varför går det inte att driva forumet mindre regi? Med moderna smarta standardlösningar? En mindre webbserver endast för forumet, eller kanske en VPS med Docker och Discourse?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-25 16:47
Ursprungligen av iSweden:

Ska sajten bara läggas ned?
Känns lite som svensk flathet att skylla på GDPR.

Inläggen på 99s forum innehåller mycket kunskap. Känns respektlöst och vårdslöst att endast radera allt. Inläggen är ofta till allmän nytta. Vore bra om de fortsatt dök upp i sökmaskinernas träfflista.

Och varför går det inte att driva forumet mindre regi? Med moderna smarta standardlösningar? En mindre webbserver endast för forumet, eller kanske en VPS med Docker och Discourse?

Kontakta ägarna...

Ägarna kan ju svara här. Kostar inget driva vidare detta forum med några hjälpsamma moderatorer, som finns.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-25 21:41
Ursprungligen av bjorsi:

Kontakta ägarna...

Är de så slöa att de inte ens kan svara i ett publikt forum? Läser de aldrig på 99?
I så fall finns det andra problem än rent ekonomiska (vilket det oftast också finns).

Ursprungligen av iSweden:

Ska sajten bara läggas ned?
Känns lite som svensk flathet att skylla på GDPR.

Inläggen på 99s forum innehåller mycket kunskap. Känns respektlöst och vårdslöst att endast radera allt. Inläggen är ofta till allmän nytta. Vore bra om de fortsatt dök upp i sökmaskinernas träfflista.

Och varför går det inte att driva forumet mindre regi? Med moderna smarta standardlösningar? En mindre webbserver endast för forumet, eller kanske en VPS med Docker och Discourse?

Sajten ska inte "bara" läggas ned. Vi har vänt på alla stenar och försökt många olika saker under lång tid innan det här beslutet fattades. Jag vet att några intresserade av att driva forumet vidare har hört av sig till Geeks och att diskussioner pågår. Jag håller tummarna för att något går att lösa.

Geeks kan inte driva 99 vidare i någon form, de behöver sina resurser till SweClockers och FZ. Det är ett affärsmässigt beslut taget med hänsyn till ekonomin i bolaget så klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-25 23:30
Ursprungligen av Ida Blix:

Sajten ska inte "bara" läggas ned. Vi har vänt på alla stenar och försökt många olika saker under lång tid innan det här beslutet fattades. Jag vet att några intresserade av att driva forumet vidare har hört av sig till Geeks och att diskussioner pågår. Jag håller tummarna för att något går att lösa.

Geeks kan inte driva 99 vidare i någon form, de behöver sina resurser till SweClockers och FZ. Det är ett affärsmässigt beslut taget med hänsyn till ekonomin i bolaget så klart.

Ok ok. Vi får hoppas på att det tagits väl avvägda och nyktra beslut.

Och kanske kan 99 leva kvar i någon annan form med någon annan aktör. Dock sker detta i ett känsligt läge. Teknikveckan har vuxit snabbt och vunnit folks förtroende. Skulle användarna våga satsa på ett nytt 99 med oviss framtid?

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-26 09:04

Håller också alla tummar för att det blir någon lösning.
Tycker det det var ett bra beslut att vidga vyerna och titta på Androidsidan, det är ju kul med jämförelser.
Hade iof önskat att ett visst fokus på Mac:arna kunde fått vara kvar. Gillar ju testerna på 99. De var unika på många sätt.

Nåväl, The times they are a changin'

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-26 15:29
Ursprungligen av Ida Blix:

Sajten ska inte "bara" läggas ned. Vi har vänt på alla stenar och försökt många olika saker under lång tid innan det här beslutet fattades. Jag vet att några intresserade av att driva forumet vidare har hört av sig till Geeks och att diskussioner pågår. Jag håller tummarna för att något går att lösa.

Geeks kan inte driva 99 vidare i någon form, de behöver sina resurser till SweClockers och FZ. Det är ett affärsmässigt beslut taget med hänsyn till ekonomin i bolaget så klart.

Så de skiter i "kunderna", bara affärsmässiga beslut.... dags att sluta logga in på Sweclockers också då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-26 16:12
Ursprungligen av kenjon:

Så de skiter i "kunderna", bara affärsmässiga beslut.... dags att sluta logga in på Sweclockers också då.

Håller med. Jag kommer inte själv längre att nyttja dessa siter och kommer rekommendera andra att inte göra det heller.

  • Medlem
  • 2019-04-26 16:33
Ursprungligen av Ida Blix:

Geeks kan inte driva 99 vidare i någon form, de behöver sina resurser till SweClockers och FZ. Det är ett affärsmässigt beslut taget med hänsyn till ekonomin i bolaget så klart.

Det tror jag de flesta av oss förstår. Räcker inte intäkterna till för lön till redaktörer, utrustning, resor, lokaler och andra kostnader så går det förstås inte.

Men forumet i sin nuvarande form borde Geeks ha råd att driva vidare. Men det är klart, det passar väl inte riktigt in i konceptet med överklockade bleka finniga nördar

Hej då Geeks.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-04-26 16:36

Håller inte med (alls).

Om nu 99 inte gick med vinst i princip alls så kan man nog inte säga att Geeks inte bryr sig om oss "kunder". Om så varit fallet hade nog sajten lagts ned för länge sedan. Verksamhet som inte går med vinst (eller förväntas göra det) brukar tas bort omgående normalt sett.

Gillar SweC-gänget och har nog sett alla Fredagspaneler™ sen starten, så där blir jag kvar (samma nick). Även SweClockers har riktigt bra tester av t.ex. chassi, grafikkort, processorer etc.

Ursprungligen av kenjon:

Så de skiter i "kunderna", bara affärsmässiga beslut.... dags att sluta logga in på Sweclockers också då.

Så kan man ju välja att tolka vad jag skrev. Eller så är vi oerhört tacksamma att 99 fått leva i en sisådär sju år (som jag nästan jobbat här) utan att gå med vinst. Men eftersom Geeks inte är en ideell organisation så måste de ju till slut fatta just affärsmässiga beslut.

Affärsmässiga beslut är inte det samma som att skita i kunderna utan det är ju att se till sin överlevnad som företag. Tyvärr drabbar ju alltid företagsbeslut någon positivt och någon negativt. Så från nu kan vi ju bara hoppas att någon eldsjäl får ta över forumet istället för att det bara ska försvinna till intet, Geeks vinner ju inget på att bara släcka ner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-26 22:39

Det jag menade var att de såg beslutet att lägga ner som enda lösningen. De kunde ha kvar forumet utan någon egentlig redaktion för artiklar, tester etc. Bara att driva forumet med några moderatorer skulle vara mycket mindre kostsamt. Men bara för att det inte gick med vinst så lägger de ner rubbet, istället för att banta.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-27 00:24
Ursprungligen av kenjon:

...
Bara att driva forumet med några moderatorer skulle vara mycket mindre kostsamt. Men bara för att det inte gick med vinst så lägger de ner rubbet, istället för att banta.

Jag förstår ärligt talat inte hur man tänkte då man trodde att ett forum kunde gå med vinst.

För ett forum är precis vad 99 en gång var. Och borde vara.

Podcaster (eller vad det heter) är liksom inte grejen. Jag såg en gång en trevlig film med där damerna testade CarPlay. Det var en kul och bra film.

Men jag vill ha ett FORUM! Jag behöver inte allt det andra.

Jag har nog aldrig aktivt valt att läsa om Sony eller någon Android-pryl. Det är lika intressanta som sällsynta bandmaskar i östra Sydgeorgien. Liksom .. wtf?

Visst, lägg ner om det inte går med vinst. Jag förstår det beslutet till hundra procent.

Men vem fan tror att ett forum kan ge vinst då man fokuserar på annat än just det aktiva forumet (forat?) man just köpte? Någon måste tänkt åt h3ivet3 fel. Ingen jag skulle anställa.

Det sagt.

Forumet är inte heller vad det en gång varit.

Tidigare fanns uppdelningar som var specifika för olika avdelningar inom Mac. Dessa slogs samman. Allt blev otydligt.

Jag vet inte vad jag vill säga med mitt inlägg ovan. Kanske inget. Kanske allt.

Senast redigerat 2019-04-27 00:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-27 13:54

Jag håller med många ovan som också bidraget till tråden.

Det stora problemet är om ett forum ska gå med vinst och kunna leva länge. Jag känner inte till något sådant, möjligen med vissa undantag där det visat sig att besökarantalet varit så stort att intäkterna från banners med råge överskridit driftkostnaderna. Ja, det är naturligtvis Flashback jag tänker på. Annars är det vanliga att ett forum drivs mer eller mindre ideellt och banners täcker driftkostnaderna och det är heller inte ovanligt att mindre forum inte klarar sig på banners och därmed samlar in pengar från medlemmar typ en gång i kvartalet för att täcka kostnader för webbhotell. Skulle forumet gå med stor vinst så kan lite ersättning gå till de som hjälpt till eller så kan en tävling utlysas med priser som bekostas av vinsten.

Detta problem är mycket likt öppen kontra sluten källkod. Alla användare av sluten källkod kommer en dag att få stora problem. Det sker när företaget som äger och utvecklar koden läggs ned och inte lägger ut koden fritt. Detta sker ständigt i mindre skala, ofta när proprietär hårdvara inte får nya uppdateringar. Än så länge har vi inte utsatts för något riktigt stort mjukvarubolag som lagt ned centrala verktyg. Den dagen kommer. Det vet alla som arbetat/arbetar hårt för att bli fria från Oracle.

Ingen av oss har trott att forumet 99mac/99 skulle gå med vinst. Vi trodde på/hoppades på/kämpade för att kombinationen redaktionell verksamhet + mycket aktivt forum skulle göra det. Affärsupplägget fungerar på SweClockers och numera också FZ (köptes upp efter 99). Majoriteten av de anställda på Geeks arbetar just med redaktionellt innehåll (och förbaskat bra sådant tycker jag).

Enda lösningen är inte att lägga ned, det är den sista lösningen. Och som skrivet på andra håll redan, det finns intressenter som hört av sig till Geeks, så än är inte hoppet ute om att 99 i någon form lever vidare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-04-27 20:43
Ursprungligen av Ida Blix:

Ingen av oss har trott att forumet 99mac/99 skulle gå med vinst. Vi trodde på/hoppades på/kämpade för att kombinationen redaktionell verksamhet + mycket aktivt forum skulle göra det. Affärsupplägget fungerar på SweClockers och numera också FZ (köptes upp efter 99). Majoriteten av de anställda på Geeks arbetar just med redaktionellt innehåll (och förbaskat bra sådant tycker jag).

Enda lösningen är inte att lägga ned, det är den sista lösningen. Och som skrivet på andra håll redan, det finns intressenter som hört av sig till Geeks, så än är inte hoppet ute om att 99 i någon form lever vidare.

Så det handlar inte i grund och botten om att ni ville hitta ett upplägg som drar in tillräckligt med pengar för att kunna tillåta X antal anställda, istället för att hålla ett forum med ursprunglig Mac-inriktning som drevs mer eller mindre ideellt av personer som brann för ämnet? Som det brukar se ut, alltså.

Den senare delen, den lär inte kunna innefattas i ”sista lösningen” utan fungerar med intresserade personer.

1
Bevaka tråden