Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TÄVLING: Vem skriver det sista inlägget på 99.se

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-06 14:12

Med sorg har jag tagit del av nyheten om att 99.se upphör. Det är inte bara en förlust för forummedlemmar i nutid, utan också för svensktalande mac- och appleanvändare i framtiden då det är en stor sökbar kunskapsdatabas från 2001 och framåt som nu försvinner från internetjordens yta. Att åtminstone bevara detta i arkiverad form skulle vara lovvärt.

Nåväl, inget - inte ens på internet - finns kvar för evigt. Låt oss förgylla den sista månaden med en liten tävling! Aktiviteten borde av tävlingens natur bli störst mot slutet av månaden april. Den som har tidigare erfarenhet av chicken-race eller att lägga sista budet på tradera-auktioner har goda chanser. Må bäste forummedlem vinna!

TÄVLING: Vem skriver det sista inlägget på 99.se

TÄVLINGSREGLER:

1. För att delta i tävlingen får varje forummedlem skriva ett - och endast ett - inlägg i denna tråd.

2. Forummedlem som skriver mer än ett inlägg i denna tråd upphör att vara tävlingsdeltagare.

3. Tävlingsdeltagare som raderar ett tidigare skrivet inlägg diskvalificeras.

4. Den tävlingsdeltagare som lyckas skriva det sista inlägget i denna tråd innan 99.se upphör vinner tävlingen.

Vinnare meddelas på denna webbplats den 2:a maj.
Anställda på 99.se eller familjemedlemmar till dessa får inte vara tävlingsdeltagare.

Eller vänta nu… Ajdå.. Kom att tänka på…

KORRIGERING:

Vinnare av denna tävling kommer för tid och evighet förbli okänd.
Efter den första maj existerar inte denna webbplats.

1:a pris:
Vinnaren av denna tävling får en internetsladd som dragits ur hårddisken.

Senast redigerat 2019-04-06 14:37
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2019-04-06 14:17

Är det tröstpris på den som kan bli den sista att bli bannad också?

Ursprungligen av Sidde:

Är det tröstpris på den som kan bli den sista att bli bannad också?

Jag tar emot mutor i form av öl för den deltävlingen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-06 19:20
Ursprungligen av Sidde:

Är det tröstpris på den som kan bli den sista att bli bannad också?

Tröskeln här är för hög. Jag provade (ofrivilligt) för ett dygn sedan. Jag är fortfarande kvar.

  • Medlem
  • 2019-04-07 11:58

Underbart inlägg @ingoX! ? Tyvärr har första april redan varit! (Jo, jag trodde att det var ett försenat aprilskämt)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-07 16:11
Ursprungligen av Dalle:

Underbart inlägg @ingoX! ? Tyvärr har första april redan varit! (Jo, jag trodde att det var ett försenat aprilskämt)

Absolut inget aprilskämt. I en kris ska man bara skämta på fullt allvar!

Det är tråkigt att detta anrika forum försvinner. Jag tycker att Geeks och alla redaktörer har gjort ett bra jobb att förvalta det. När bokstäverna mac försvann från webbadressen klagade jag inte, jag insåg att det reflekterade hur mitt eget teknikintresse förändrats över åren, i takt med datorbranchen i stort. Stort tack till @Ida Blix, @jakobnilsson, @ekloev och @amandareventlid för allt redaktionellt innehåll. Ett extra stort hedersomnämnande till moderator @keptang för ordning och reda i forumet. Tack alla på Geeks. Tack alla medlemmar. Tack @alla andra som på olika sätt varit engagerade i driften av detta forum sedan 11 maj 2001.

Frågan kommer om forumet kan leva vidare i någon form. För 10 år sedan knoppades systersajten 99musik av för att drivas av en ideell förening. Lite historik om processen kan (fortfarande några veckor) läsas i t.ex. denna och denna tråd. 99musik är än idag ett livaktigt forum, med mer allmänt tjatter än vad som egentligen någon gång varit på 99.se. Mantaray och @Björnström tog som forumägare ansvar i att lämna över det forumet i goda händer.

Idag har Geeks ansvar för detta forum. Personligen är jag pessimistisk till att det skulle överleva i ideell form med bevarad god kvalitet. Det har historiskt varit ett väl modererat forum med en synlig ägare med tydlig inriktning på forumet. Det har fungerat bra som bihang till en kommersiell redaktionell webbplats de senaste åren. Jag har svårt att se att vi som en förening med årsmöte som högsta beslutande organ skulle få till mer än två årsmöten i rad, sedan är jag rädd att det dog ut. Då kan det vara ett ansvarsfullt beslut att avsluta det, hellre än att det dör en plågsam sotdöd. Ett alternativ för Geeks kan ju också vara att inkorporera det i någon av sina andra forum. Eller om någon annan kommersiell aktör tycker det passar som bihang under deras paraply.

Men jag är pessimist, bevisa gärna att jag har fel! Det är helt ok att diskutera olika alternativ för att bevara 99.se i denna tråd. Det var nog egentligen syftet med tråden.

Var bara medveten om att du vid fler än ett inlägg inte längre deltar i tävlingen.

Det är något nästan existensiellt när jag tänker på den 30 april, okänt klockslag. Ingen tävlande som tror att den skriver det sista inlägget i denna tråd kan vara säker på att ingen annan lyckades skriva ett inlägg en tiondels sekund senare, eller att det egna inlägget skrevs en tiondel för sent. En tiondels sekund efter att knappen slogs över till - OFF. Och det blev svart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-07 16:49
Ursprungligen av SweSG:

Det här var nog ditt bästa inlägg någonsin. Så koncist och kärnfullt.

  • Medlem
  • 2019-04-07 18:17
Ursprungligen av IngoX:

Med sorg har jag tagit del av nyheten om att 99.se upphör. Det är inte bara en förlust för forummedlemmar i nutid, utan också för svensktalande mac- och appleanvändare i framtiden då det är en stor sökbar kunskapsdatabas från 2001 och framåt som nu försvinner från internetjordens yta. Att åtminstone bevara detta i arkiverad form skulle vara lovvärt.

Nåväl, inget - inte ens på internet - finns kvar för evigt. Låt oss förgylla den sista månaden med en liten tävling! Aktiviteten borde av tävlingens natur bli störst mot slutet av månaden april. Den som har tidigare erfarenhet av chicken-race eller att lägga sista budet på tradera-auktioner har goda chanser. Må bäste forummedlem vinna!

TÄVLING: Vem skriver det sista inlägget på 99.se

TÄVLINGSREGLER:

1. För att delta i tävlingen får varje forummedlem skriva ett - och endast ett - inlägg i denna tråd.

2. Forummedlem som skriver mer än ett inlägg i denna tråd upphör att vara tävlingsdeltagare.

3. Tävlingsdeltagare som raderar ett tidigare skrivet inlägg diskvalificeras.

4. Den tävlingsdeltagare som lyckas skriva det sista inlägget i denna tråd innan 99.se upphör vinner tävlingen.

Vinnare meddelas på denna webbplats den 2:a maj.
Anställda på 99.se eller familjemedlemmar till dessa får inte vara tävlingsdeltagare.

Eller vänta nu… Ajdå.. Kom att tänka på…

KORRIGERING:

Vinnare av denna tävling kommer för tid och evighet förbli okänd.
Efter den första maj existerar inte denna webbplats.

1:a pris:
Vinnaren av denna tävling får en internetsladd som dragits ur hårddisken.

Kul ?

Detta blir då mitt sista inlägg

Jag vill ännu en gång tacka redaktionen för mycket bra arbete och alla som gjort forumet så bra som det är /blev.

Jag handlar mat på ICA online och tänkte då testa Google Home och ICA assistent Monika. Hon var vänlig men hade svårt att uppfatta vissa saker tex mitt Skånska uttal av "gurka" var fullständigt omöjligt. Efter ett tag så frågade hon "vad skall du laga". Då tänkte jag testa och svarade "Chateaubriand". Då fick jag svar "skall DU verkligen det?"

Ta hand om er allihopa
Pao signing off ?

Jag loggar nog snart av också! Haft kul. Jag har alltid varit lite egen av mig här inne! Aldrig passat in riktigt! Men har hållit mig kvar i alla fall! Jag loggar av den 13:e april hade jag tänkt. Så några dagar till får ni dras med mig

Till alla som jobbat på 99 så kommer jag sakna er! Synd att allt kul tar slut! <3

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-24 19:30
Ursprungligen av IngoX:

Tack @alla andra som på olika sätt varit engagerade i driften av detta forum sedan 11 maj 2001.

Vet inte varifrån jag fick det felaktiga datumet i tidigare inlägget.
99mac lanserades 4 maj 2001 och inget annat.
Det datumet har ju sedermera även blivit "May the Fourth be with you"-dagen.

Nu försvinner forumet redan i övermorgon fredag 26 april enligt Ida. Då blir det svart.
99.se och 99mac får inte uppleva sin 18-års dag utan stannar på 17 år och 357 dagar.

Låt oss i anden göra varandras sällskap i en skål i lämpligt dryckjom nu kommande lördag 4 maj.
Vi kommer minnas 99mac med glädje och saknad.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-27 01:27

Inte jag i vart fall.

Jag tror att detta forum är lämnat till sitt öde. Ett öde som borde avslutas runt Lucia detta nådens år 2019.

Imorgon är en ny dag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-30 22:14

Aktuell ställning: Fyra godkända tävlingsbidrag enligt regeln om ett - och endast ett - inlägg i denna tråd. Ledartröjan innehas för närvarande av @Pao. Men det kan växla fort. Frågan är när målsnöret dras. Kanske snart. Eller kanske lever 99 vidare. 18 år till?

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2019-04-30 22:40

Ännu är forumet live

Har reggat mig på Teknikveckans Bubbla just in case. See you out there.

  • Medlem
  • 2019-04-30 23:00

Istället för att skriva ”First!”, så blir det Last!

Ha det gött!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-30 23:19

Is this all there is?

Hepp

Ursprungligen av mattiL:

Is this all there is?

Hepp

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2019-05-01 00:01

Klarade oss iaf hela april ut.
Håller tummarna för en lösning!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-05-01 00:15

42

Det börjar dra ihop sig...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-05-01 09:26

1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 67 + 8 + 9

Vafalls?!

  • Medlem
  • 2019-05-01 11:21

Nu.

Inte var det jag iallafall.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-05-01 15:37

Siten är fortfarande alive and kicking.. Blir jag den sista?

  • Medlem
  • 2019-05-01 15:44
Ursprungligen av wemme:

Siten är fortfarande alive and kicking.. Blir jag den sista?

Nja, sajten är död men forumet lever. Och du är inte den sista utan det är jag

Ursprungligen av Ljung:

Nja, sajten är död men forumet lever. Och du är inte den sista utan det är jag

nejdå, sajten lever men har inte uppdaterats på länge. Och forumet lever och du var inte den sista. Det kanske blir jag men förmodligen inte. De kanske stänger ner i morgon när det är vardag igen.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2019-05-01 16:10
Ursprungligen av Sir N.:

nejdå, sajten lever men har inte uppdaterats på länge. Och forumet lever och du var inte den sista. Det kanske blir jag men förmodligen inte. De kanske stänger ner i morgon när det är vardag igen.

Att den inte har uppdaterats ser jag haha.. Nja.. Jag var ju bara tvungen att svara på ditt inlägg hahaha..

Mitt sista Inlägg 3004
Tack och hej leverpastej!

Vad är det som händer på 99 på youtube? ?

Bevaka tråden