Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Någon som läst Aaron Hillgrass nya bok? Den som är så dyr men som tydligen ska vara väldigt bra?
Vet inte vilken den nya är, men jag har läst "Cocoa programming for Mac OS X" och den rockar som introduktion till Cocoa. Den ökar dessutom rätt hyffsat på komplexiteten vilket gör att man ändå kan prestera rätt avancerade och roliga program när man läst den.
Böcker jag läst och varmt kan rekommendera:
Cocoa Programming For Mac OS X - Aaron Hillegass
Mycket bra introduktion till Cocoa Programmering. Kanske inget för dig Ciryon, men väl värd att rekommendera för andra som vill börja programmera.
Cocoa Programming (nämnd ovan) - Scott Anguish & Co
Det här är Cocoa-bibeln. Här kan man hitta allt känns det som. Har en känsla av att det finns en del matnyttigt om Objective-CD i den, men jag måste erkänna att jag inte läst de 1200+ sidorna ännu. Det är en fet och ganska dyr bok, men enligt mig en mycket bra investering.
Building Cocoa Applications - Simson Garfinkel & Michael K. Mahoney
Boken tar upp en del om Aqua-gränssnittet, om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt. Boken innehåller dock en intressant genomgång av de programmeringsverktyg förutom PB som följer med i Developer Tools. Dessutom är exempelkoden i boken hyffsat avancerad, och man jobbar bland annat med integrationen mellan Unix-program och Cocoa.
Dessutom har jag läst Learning Cocoa men den hade du ju redan läst. Den finns dessutom i en senare, och enligt folk jag talat med bättre, utgåva som har det påhittiga namnet Learning Cocoa with Objective-C, 2nd Edition.
Inga av dessa böcker behandlar enbart Objective-C, några sådana böcker verkar det knappt finnas, men om man läst någr av dessa böcker tycker jag att man totalt sett får en ganska bra bild av hur Objective-C funkar. En bok som jag själv inte läst eller ens hört något om har titeln Programming in Objective-C, och titeln låter ju lockande, men som sagt, jag vet inte mycket om den.
Annars kan ju en lärobok i Smalltalk vara på sin plats. Objective-C har ju mycket besläktat med Smalltalk.
/Jont Olof