Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som gav upp Apple för Android

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min huvudmobil är en Android för tillfället. Har dock ett extra Sim-kort i en iPhone SE, då jag vill ha en kompakt liten mobil i en del sammanhang. Var nästan det enda valet om man inte vill ha en ren dummobil.

Men i övrigt så skulle jag kunna tänka mig att ha en större iPhone också. Rent generellt finns de flesta appar på bägge plattformarna numera.
Jag tycker man anpassar sig och lär sig rätt snabbt oavsett vilket val man gör.

Kameramässigt och i övrigt så är det mest nyansskillnader numera om man ser på flaggskeppen.

Ursprungligen av johnh3:

Rent generellt finns de flesta appar på bägge plattformarna numera.

Det har du nog rätt i. Jag tror däremot att en betydande skillnad är den kvalitativa upplevelsen. Utan att ha en gedigen undersökning som grund så tror jag att det är rätt så träffsäkerhet att hävda att användarna på en generell nivå upplever högre "appkvalitet" i iOS jämfört med android. Det är helt enkelt för bökigt för utvecklare att garantera en bra användarupplevelse i android och det går ut över kvalitén.

  • Medlem
  • 2019-06-07 15:45
Ursprungligen av johnh3:

Min huvudmobil är en Android för tillfället. Har dock ett extra Sim-kort i en iPhone SE, då jag vill ha en kompakt liten mobil i en del sammanhang. Var nästan det enda valet om man inte vill ha en ren dummobil.

Men i övrigt så skulle jag kunna tänka mig att ha en större iPhone också. Rent generellt finns de flesta appar på bägge plattformarna numera.
Jag tycker man anpassar sig och lär sig rätt snabbt oavsett vilket val man gör.

Kameramässigt och i övrigt så är det mest nyansskillnader numera om man ser på flaggskeppen.

Helt rätt
Tar man flaggskepp från ledande tillverkare så är de oerhört lika nuförtiden. Android är fortfarande friare och IOS mer styrt men skillnaderna minskar ?

Ursprungligen av sextontio:

Det har du nog rätt i. Jag tror däremot att en betydande skillnad är den kvalitativa upplevelsen. Utan att ha en gedigen undersökning som grund så tror jag att det är rätt så träffsäkerhet att hävda att användarna på en generell nivå upplever högre "appkvalitet" i iOS jämfört med android. Det är helt enkelt för bökigt för utvecklare att garantera en bra användarupplevelse i android och det går ut över kvalitén.

Kan nog vara så. Har historiskt sett varit först till iOS sen kommer appen i bästa fall till Android. Men ett visst skifte verkar vara på gång. Som att Google Pay kom före till Swedbank innan Apple Pay som ett exempel:
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjans...

Så även på appområdet tror jag skillnaderna har minskat över tid.
Jag tror Apple behöver tackla budgetområdet på nåt sätt framöver. Nån motsvarighet till Pixel 3a.

En modern uppföljare till iPhone SE kanske??

Ursprungligen av johnh3:

Men ett visst skifte verkar vara på gång. Som att Google Pay kom före till Swedbank innan Apple Pay som ett exempel: https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjans...

Nu är det ju en viss skillnad mellan var appar till iPhone och Android hamnar först jämfört med vilka betalningstjänster som implementeras av de svenska bankerna.

Ursprungligen av sextontio:

Nu är det ju en viss skillnad mellan var appar till iPhone och Android hamnar först jämfört med vilka betalningstjänster som implementeras av de svenska bankerna.

I vilket fall som helst har iOS och Android varit med länge på mobiler och är rätt sofistikerade system numera. Så där känns det som att det är lite fifty-fifty-som avgör vilken telefon man väljer.

Var Apple har sitt stora försprång är på surfplattorna tycker jag, samt på smartklockor.

Ursprungligen av johnh3:

Var Apple har sitt stora försprång är på surfplattorna tycker jag, samt på smartklockor.

Håller med till 100%

Det enda som lockar mig lite tillbaka till en iPhone är Apple Watch. Jag körde med Galaxy Watch i tre veckor sen blev det retur (tack Elgiganten!). Galaxy Watch var så långt bakom Apple Watch (Series 4) så det är nästan pinsamt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-08 09:11
Ursprungligen av johnh3:

I vilket fall som helst har iOS och Android varit med länge på mobiler och är rätt sofistikerade system numera. Så där känns det som att det är lite fifty-fifty-som avgör vilken telefon man väljer.

Var Apple har sitt stora försprång är på surfplattorna tycker jag, samt på smartklockor.

i mitt fall är det 99 mot 1

Ursprungligen av johnh3:

I vilket fall som helst har iOS och Android varit med länge på mobiler och är rätt sofistikerade system numera. Så där känns det som att det är lite fifty-fifty-som avgör vilken telefon man väljer.

Dina svar formuleras på ett sätt som passar dig bäst för stunden. Först så lämnade du utvecklarnas prioritet av plattform för att röra dig mot ett irrelevant svar om betalningstjänster. Nu studsar du iväg igen till något annat. Försök gärna att uppehålla dig vid aktuellt ämne.

Jag är övertygad om att det handlar om något mer än "fifty-fifty" när det kommer till val av mobil plattform. Exempelvis ökar antalet som är medvetna om integritetsfrågorna och ställer högre krav på det sättet. Där är Apple idag den enda leverantören. Jag tror också att det finns en andel konsumenter som stannar kvar vid Apple på grund av att det finns en större upplevelse av kvalitet i ekosystemet. Den främsta anledningen till att Googles Android dominerar är för att det finns på så många olika enheter. Tittar du på premiumsegment och jämför det mot toppsäljaren Samsung så tror jag att det fortfarande är så att Apple säljer fler räknat i antal enheter. Den mest aktuella jämförelsen är då mellan Samsung Galaxy S10+ och iPhone XS. Titta även på kundnöjdhet så tror jag att Apple dominerar. Detta är långt ifrån en slump eller en fråga om "fifty-fifty".

Ursprungligen av sextontio:

Dina svar formuleras på ett sätt som passar dig bäst för stunden. Först så lämnade du utvecklarnas prioritet av plattform för att röra dig mot ett irrelevant svar om betalningstjänster. Nu studsar du iväg igen till något annat. Försök gärna att uppehålla dig vid aktuellt ämne.

Jag är övertygad om att det handlar om något mer än "fifty-fifty" när det kommer till val av mobil plattform. Exempelvis ökar antalet som är medvetna om integritetsfrågorna och ställer högre krav på det sättet. Där är Apple idag den enda leverantören. Jag tror också att det finns en andel konsumenter som stannar kvar vid Apple på grund av att det finns en större upplevelse av kvalitet i ekosystemet. Den främsta anledningen till att Googles Android dominerar är för att det finns på så många olika enheter. Tittar du på premiumsegment och jämför det mot toppsäljaren Samsung så tror jag att det fortfarande är så att Apple säljer fler räknat i antal enheter. Den mest aktuella jämförelsen är då mellan Samsung Galaxy S10+ och iPhone XS. Titta även på kundnöjdhet så tror jag att Apple dominerar. Detta är långt ifrån en slump eller en fråga om "fifty-fifty".

I mitt fall var det en mer eller mindre en slump vad jag valde, men det är naturligtvis olika. Var helt inne i Microsofts ekosystem sen när de slutade med mobiler så blev det android.
Ser jag på min omgivning så väljer många snarare Samsung som varumärke inte pga att den har android. Samsung gör massiv reklam som fastnar medvetet eller omedvetet. Många har iPhone som arbetsmobil som de får sig tilldelade, inte för att de i sig gillar Apple eller tänker på integriteten.
Men många väljer iPhone på grund att de gillar iOS och designen.
Så jag tycker jag håller mig till ämnet.

Jag tror däremot många som är på såna här forum och liknade stället går in djupare på funktioner och vad som är bäst för dem.

Fast för den stora massan som inte är tech nördar tror jag märket i sig betyder mer än vilken plattform den har.

  • Medlem
  • 2019-06-09 17:01
Ursprungligen av johnh3:

I mitt fall var det en mer eller mindre en slump vad jag valde, men det är naturligtvis olika. Var helt inne i Microsofts ekosystem sen när de slutade med mobiler så blev det android.
Ser jag på min omgivning så väljer många snarare Samsung som varumärke inte pga att den har android. Samsung gör massiv reklam som fastnar medvetet eller omedvetet. Många har iPhone som arbetsmobil som de får sig tilldelade, inte för att de i sig gillar Apple eller tänker på integriteten.
Men många väljer iPhone på grund att de gillar iOS och designen.
Så jag tycker jag håller mig till ämnet.

Jag tror däremot många som är på såna här forum och liknade stället går in djupare på funktioner och vad som är bäst för dem.

Fast för den stora massan som inte är tech nördar tror jag märket i sig betyder mer än vilken plattform den har.

Mycket bra formulerat ?

Ursprungligen av johnh3:

Så jag tycker jag håller mig till ämnet.

Ja nu är du ju åtminstone kvar vid din senaste "off-topic-ride". Förhoppningsvis stannar du kvar där.

Ursprungligen av johnh3:

Ser jag på min omgivning så väljer många snarare Samsung som varumärke inte pga att den har android. Samsung gör massiv reklam som fastnar medvetet eller omedvetet.

Då kan du använda samma resonemang för Apples användarbas. De får extremt mycket kostnadsfri reklam och har en stark användarbas som inte tvekar på att marknadsföra produkternas fördelar gentemot vänner och bekanta.

Ursprungligen av johnh3:

Jag tror däremot många som är på såna här forum och liknade stället går in djupare på funktioner och vad som är bäst för dem. Fast för den stora massan som inte är tech nördar tror jag märket i sig betyder mer än vilken plattform den har.

Jag tror att du underskattar konsumenternas förmåga att göra aktiva val av plattform. Om man däremot tänker sig att vi bryter ut enskilda grupper inom "den stora massan" så är det nog så att den som bara är ute efter något att ringa på köper första bästa i så låg prisgrupp som möjligt. Då faller det i de allra flesta fall till fördel för Googles Android. När det däremot gäller konsumenter som känner att de har möjlighet att köpa en telefon som kostar lite mer så tror jag faktiskt att den delen av "den stora massan" har större förmåga och insikt när det kommer till att göra ett aktivt val av plattform. Då tror jag att det långt ifrån enbart handlar om varumärke utan snarare en helhet. Dominansen för Apple inom premiumsegmentet och den egna prisklassen styrker en sådan teori.

Ursprungligen av sextontio:

Ja nu är du ju åtminstone kvar vid din senaste "off-topic-ride". Förhoppningsvis stannar du kvar där.

Då kan du använda samma resonemang för Apples användarbas. De får extremt mycket kostnadsfri reklam och har en stark användarbas som inte tvekar på att marknadsföra produkternas fördelar gentemot vänner och bekanta.

Jag tror att du underskattar konsumenternas förmåga att göra aktiva val av plattform. Om man däremot tänker sig att vi bryter ut enskilda grupper inom "den stora massan" så är det nog så att den som bara är ute efter något att ringa på köper första bästa i så låg prisgrupp som möjligt. Då faller det i de allra flesta fall till fördel för Googles Android. När det däremot gäller konsumenter som känner att de har möjlighet att köpa en telefon som kostar lite mer så tror jag faktiskt att den delen av "den stora massan" har större förmåga och insikt när det kommer till att göra ett aktivt val av plattform. Då tror jag att det långt ifrån enbart handlar om varumärke utan snarare en helhet. Dominansen för Apple inom premiumsegmentet och den egna prisklassen styrker en sådan teori.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma? Rubriken går ju ut på användare som har bytt från iPhone till Android.
"Vi som gav upp Apple för Android"

Jag är inte här som en försvarsadvokat för Google/Android, men försökte logiskt resonera om ämnet.
Men bortsett från allt annat kvalité på appar, användarupplevelsen och vad det nu kan vara. Tror priset har en stor anledning, varför en del gör det skiftet iPhone till Android.

Då menar jag när Apple kom med iPhone X. Det är väl nästan första gången som många inte per automatik uppgraderade från tidigare iPhones utan började överväga andra alternativ. Sammanföll ungefär samtidigt som OnePlus började slå igenom på allvar.

Där tror jag Apple gjorde en strategisk miss, de borde samtidigt ha släppt ett bra billigare alternativ.

Vilket kom senare med iPhone XR.

Men även den var för dyr vilket de så att säga har fått justera i efterhand. Visst det finns en grupp som vill betala för premium oavsett
Jag hade i princip samma reaktion som Jason T Lewis under lanseringseventet med iPhone XS, XS Max och XR:
https://www.youtube.com/watch?v=9D6C7LJXld0

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-09 20:29

För min del kan denna tråd stängas och begravas för den hör inte hemma här längre.
Dels för att detta är nu ett renodlat Apple forum och det är totalt ointressant att höra om switchare

Ursprungligen av Innis:

För min del kan denna tråd stängas och begravas för den hör inte hemma här längre.
Dels för att detta är nu ett renodlat Apple forum och det är totalt ointressant att höra om switchare

Tråden är ju gammal, skapad under 99.se tiden. Så stäng gärna. Har inget mer att tillägga än det som redan är sagt.

Bli inte griniga nu ?
Vi ska vara glada att detta forum lever.
Denna tråd kan finnas kvar och är säkert nån som lever med Apples övriga produkter tillsammans med en android-lur.
Jag börjar känna att iPhonen är det sista tillbehöret i mitt eko-system som är nytta.
Gött med iMessage och AirDrop men annars är en smartphone bland det tråkigaste att förnya numera.
Kameran är dock lite viktig för snabba kort ?

Senast redigerat 2019-06-10 03:40
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 06:01
Ursprungligen av Mackan1984:

Bli inte griniga nu ?
Vi ska vara glada att detta forum lever.
Denna tråd kan finnas kvar och är säkert nån som lever med Apples övriga produkter tillsammans med en android-lur.
Jag börjar känna att iPhonen är det sista tillbehöret i mitt eko-system som är nytta.
Gött med iMessage och AirDrop men annars är en smartphone bland det tråkigaste att förnya numera.
Kameran är dock lite viktig för snabba kort ?

Ja det är bra att forumet lever kvar men det betyder inte att denna tråd har något existens berättigande.
Speciellt inte sen forumägarna har sagt att detta ska bli ett renodlat Apple forum.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-06-10 06:31
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag börjar känna att iPhonen är det sista tillbehöret i mitt eko-system som är nytta.
Gött med iMessage och AirDrop men annars är en smartphone bland det tråkigaste att förnya numera.
Kameran är dock lite viktig för snabba kort ?

Att våra smartphones känns "tråkiga" har nog att göra med att de numera är ett dagligt inslag i våra liva. Att betala räkningar och kolla e-post från jobbet eller skolan, är tråkigt men vill man så är det inte svårt att hitta roligare och spännande användningsområden.

Ursprungligen av Innis:

För min del kan denna tråd stängas och begravas för den hör inte hemma här längre.
Dels för att detta är nu ett renodlat Apple forum och det är totalt ointressant att höra om switchare

Ojdå.... nån som blev kränkt? Har du aktier i Apple? Tar du det personligen att jag dissat iPhone? Väx upp.

Forumet heter "övriga enheter mm" och således torde det finnas utrymme även för Android-relaterade frågeställningar? Och eftersom jag personligen fortfarande har iPad, Homepod, iMac och AppleTV så tycker jag nog att jag har mandat att skriva här i forumet.

Min tanke med tråden, medvetet valt en bred titel på tråden, var just att belysa erfarenheter att använda Android i ett Apple ekosystem. Nu har tråden inte tagit en sådan riktning men det har jag inga problem med. Kanske kan framtida switchare inspireras eller avskräckas av tråden? Så visst fan har min tråd existensberättigande.

Däremot kan moderatorerna gärna radera ditt meningslösa inlägg för det har inget med ämnet att göra! Sådetså.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 08:55
Ursprungligen av iTiger:

Ojdå.... nån som blev kränkt? Har du aktier i Apple? Tar du det personligen att jag dissat iPhone? Väx upp.

Forumet heter "övriga enheter mm" och således torde det finnas utrymme även för Android-relaterade frågeställningar? Och eftersom jag personligen fortfarande har iPad, Homepod, iMac och AppleTV så tycker jag nog att jag har mandat att skriva här i forumet.

Min tanke med tråden, medvetet valt en bred titel på tråden, var just att belysa erfarenheter att använda Android i ett Apple ekosystem. Nu har tråden inte tagit en sådan riktning men det har jag inga problem med. Kanske kan framtida switchare inspireras eller avskräckas av tråden? Så visst fan har min tråd existensberättigande.

Däremot kan moderatorerna gärna radera ditt meningslösa inlägg för det har inget med ämnet att göra! Sådetså.

Nämen lilla plutten då. Blev du kränkt. Blev du sur för att jag kritiserade din tråd.

Om du kanske missat det så kommer detta bli ett renodlat Apple forum så avarter som Android och Samsuck får diskuteras på Teknikveckan. Vad forumet heter nu är en efterlämning från 99.se så gissningsvis kommer de ske stora ändringar på antalet delforum och namnet. Så nej jag personligen tycker inte att detta ämne har på detta forum att göra men det är något som forumägarna sent om syvendes kommer avgöra. Vidare diskussion får du ta per PM

Med hänsyn till alla forumdeltagares trivsel så vill jag gärna be er respektera varandra till den grad att ni använder en trevlig samtalston.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 09:02
Ursprungligen av sextontio:

Med hänsyn till alla forumdeltagares trivsel så vill jag gärna be er respektera varandra till den grad att ni använder en trevlig samtalston.

Får jag sådana svar så ger jag tillbaka med samma mynt

Ursprungligen av Innis:

Får jag sådana svar så ger jag tillbaka med samma mynt

Vår femåring har förstått det här med att det inte är en bra grej att slå tillbaka och sedan försvara sig med "Han började!". Det låter som att även vuxna skulle behöva ta till sig av den lärdomen.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 09:12
Ursprungligen av sextontio:

Vår femåring har förstått det här med att det inte är en bra grej att slå tillbaka och sedan försvara sig med "Han började!". Det låter som att även vuxna skulle behöva ta till sig av den lärdomen.

Väldigt välartad och ensam i sitt slag då måste jag säga

Ursprungligen av Innis:

Väldigt välartad och ensam i sitt slag då måste jag säga

Det handlar om att återkommande prata med sitt barn om vad som är rätt och vad som är fel. Ingen som påstår att det inte blir en viss felmarginal. Poängen är dock att du behöver inte alls bemöta otrevligheter med nya otrevligheter. Du är vuxen - inte ett barn.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 09:36
Ursprungligen av sextontio:

Det handlar om att återkommande prata med sitt barn om vad som är rätt och vad som är fel. Ingen som påstår att det inte blir en viss felmarginal. Poängen är dock att du behöver inte alls bemöta otrevligheter med nya otrevligheter. Du är vuxen - inte ett barn.

Ledsen men beter sig vuxna personer illa mot mig så kör jag inte "vänd andra kinden till" stilen. Den fungerar inte

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-06-10 09:57
Ursprungligen av iTiger:

Har du aktier i Apple?

Japp det har jag. Så pass mycket att det finansierar mitt teknikintresse

  • Superhjälte
  • 2019-06-10 12:32

Ni som gav upp Apple för Android är välkomna att fortsätta diskussionen här: https://bubblan.teknikveckan.com/

Håll en god ton i fortsatta diskussioner både här och hos Teknikveckan.

Bevaka tråden