Apples svar går ut på att Spotify gnäller över småsaker, eftersom prenumerationer via App Store är en så liten del av Spotifys totala intäkter. Men det finns ju skäl till det, eftersom Spotify sedan 2016 valt att inte längre använda sig av prenumerationer via App Store. Man kan bara köpa Spotify Premium via deras egen websida. Därför är det väldigt få av Spotifys prenumeranter som fortfarande har sin prenumeration via App Store. Och av dessa tar Apple inte 30% av prenumerationsavgiften vilket gäller första året, utan endast 15% enligt den rabatt de infört för förlängda prenumerationer. I dagsläget får Apple bara intäkter från 0,5% av Spotifys användare.
Jag tycker det är ett ganska svagt svar av Apple, de skjuter sig i foten. Grundroblemet för de som vill konkurrera om digitala tjänster på Apples plattform kvarstår. Apple tar ut en hög kostnad för de som vill in på den lukrativa Appstore-marknaden. De gör det särskilt svårt att konkurrera om just de digitala tjänster som Apple själva erbjuder. Spotify hävdar t.ex att de fått sin app refuserad när de haft en länk till sin egen websida för Premium prenumerationer, användarna får lista ut själva hur de ska hitta dit. Samtidigt kan företag som erbjuder annat än digitala tjänster bygga in hela betalningslösningar i sina appar, utan att Apple tar ut en enda krona av intäkten.
Apple kan svara att marknaden är fri, det finns andra plattformar att använda. Samtidigt har de skapat den mest lukrativa plattformen. Och jag som kund vill inte byta bort den bästa plattformen bara för att jag inte vill köpa just Apples digitala tjänst.
Frågan om det är en en bristande konkurrens är en klurig fråga. EU har lite att grunna på. Jag tycker Apple skulle kunna införa någon annan avgiftsmodell för den tjänst för betalningar via Appstore som de tillhandahåller. 15-30% rakt av på alla digitala intäkter är för mycket, i alla fall om man frågar Spotify och Netflix.
The Verge: Apple cites irrelevant Spotify subscription stats in new antitrust defense
Apple’s latest defense of the App Store just shows how hard it is to compete with Apple