- Redaktionen
- Skribent ●
För ett par veckor sedan gick det rykten att Apple var intresserade att köpa bolaget Drive.ai och nu visar det sig att ryktena stämde.
De kunde väl åtminstone ha kostat på bilen på bilden ett par aluminiumfälgar
Känns som om det är otroligt komplext att skapa full självkörning, de sista fem procenten kräver nog en del. Vore lite spännande att få reda på vad anledningen till uppköpet var, troligen några patent..?
Det blir nog ett teknikrace att vara med i informationssystem i bilarna. Ett område där de stora är involverade. Volvos nya elbil Polestar 2 är i stort sett en Android bil.
Jag gissar att det är ett område som även Apple är intresserat av. Tror inte det blir en ren Apple bil, men säkert i samarbete med nån etablerad tillverkare.
Jag tror att detta kommer bli en form av Uber/voi i framtiden.
Beställer turen på smartphone så kommer en självkörande bil och plockar upp oss och vi slutar äga bilarna.
De kunde väl åtminstone ha kostat på bilen på bilden ett par aluminiumfälgar
Känns som om det är otroligt komplext att skapa full självkörning, de sista fem procenten kräver nog en del. Vore lite spännande att få reda på vad anledningen till uppköpet var, troligen några patent..?
Som du skriver är det otroligt komplext så om apple vill skapa en självkörande bil är det antagligen enklare att köpa upp ett företag med kompetensen än att börja från 0. Tesla har ju hållit på en bra stund och har ju bytt ut hårdvara ett antal gånger, antagligen pga att det krävdes saker de inte tänkt på när de skapade första hårdvaran för autopilot.
Jag tror att detta kommer bli en form av Uber/voi i framtiden.
Beställer turen på smartphone så kommer en självkörande bil och plockar upp oss och vi slutar äga bilarna.
Ja målet är väl att vi inte ens ska behöva ha körkort längre. Det blir intressant att se de självkörande bilarna på de värmländska grusvägarna
Jag tror fullt och fast på självkörande bilar inom 10-20 år. Att det tar tid beror inte bara på tekniken utan även lagstiften måste hänga med.
Om vi tänker oss hur olika företag kommer vilja agera är det logiskt att Google, Android, MS etc kan nöja sig med att leverera mjukvara. Apple har i sitt DNA att även leverera hårdvara, dvs själva bilen i detta fall. Det går att man kan tänka sig att utmaningarna har varit, är och kommer vara större för Apple än för andra. Ska de, eller ska de inte leverera bilen? Bara den frågan kan splittra internt och dra mycket energi ur organisationen. Om de tvekat fram och tillbaka kring den frågan, har de då tappat fart vad gäller mjukvaran mot konkurrenter?
Kan tänka mig att Apple skulle kunna köpa upp Tesla. De har bränt mycket pengar, och nånstans tror jag gränsen går hur länge de klarar sig på egen hand. Då skulle Apple ta över all infrastruktur och få en snabb genväg om de vill in i bilmarknaden på allvar.
Ett område som jag ser AI har stor potential: Att ta ifrån kontrollen från föraren när det hans agerande eller annan förare på vägen agerar felaktigt (t.ex. vid idiotisk omkörning) för att undvika kollision och när faran är över lämnar bilen kontrollen igen till föraren. Så fungerar systemet på moderna flygplan vilket har räddat många människors liv (skillnaden här är att flygplanen kan prata med varandra då det är standardiserat).
Bilbranschen måste enas om en gemensam kommunikations protokoll och viktiga basala grundregler (som utökas allt eftersom tiden går) + trafikregler (som automatisk kan bytas till andra trafikregler, t.ex. när man åker från ett land till ett annat land (exempelvis om man tar färja från Frankrike till England). Premiumfunktioner kan läggas till vid önskemål (t.ex. automatiskt fickparkering, åker själv till parkeringshuset och kan själv betala parkeringsavgiften m.fl.)
Jag tror att vi skulle få ner antalet olyckor ganska kraftigt om bilarna får en AI där de kan ta ifrån kontrollen från föraren vid uppenbar risk för olycka.
Ett område som jag ser AI har stor potential: Att ta ifrån kontrollen från föraren när det hans agerande eller annan förare på vägen agerar felaktigt (t.ex. vid idiotisk omkörning) för att undvika kollision och när faran är över lämnar bilen kontrollen igen till föraren. Så fungerar systemet på moderna flygplan vilket har räddat många människors liv (skillnaden här är att flygplanen kan prata med varandra då det är standardiserat).
Bilbranschen måste enas om en gemensam kommunikations protokoll och viktiga basala grundregler (som utökas allt eftersom tiden går) + trafikregler (som automatisk kan bytas till andra trafikregler, t.ex. när man åker från ett land till ett annat land (exempelvis om man tar färja från Frankrike till England). Premiumfunktioner kan läggas till vid önskemål (t.ex. automatiskt fickparkering, åker själv till parkeringshuset och kan själv betala parkeringsavgiften m.fl.)
Jag tror att vi skulle få ner antalet olyckor ganska kraftigt om bilarna får en AI där de kan ta ifrån kontrollen från föraren vid uppenbar risk för olycka.
+1. Jag längtar tills jag kan sitta och skriva inlägg på 99mac medan jag (bilen) kör till jobbet. AI får ta över till 100% när det är redo, för att det kommer göra ett bättre jobb. Sedan kopplar jag ur det när jag vill söndagsköra. Fast det kommer kanske bara vara tillåtet på vissa nöjesinriktade vägsträckor där lägre säkerhet tillåts i framtiden!?
+1. Jag längtar tills jag kan sitta och skriva inlägg på 99mac medan jag (bilen) kör till jobbet. AI får ta över till 100% när det är redo, för att det kommer göra ett bättre jobb. Sedan kopplar jag ur det när jag vill söndagsköra. Fast det kommer kanske bara vara tillåtet på vissa nöjesinriktade vägsträckor där lägre säkerhet tillåts i framtiden!?
Ja, initialt tänkte jag inte på självkörande bilar, bara att AI skulle ta över vid kritiska situationer (det borde de klara redan idag).
Säkerhetsdelen av AI (där den blixtsnabbt tar över förarens kontroll vid extremt kritiska situationerna dvs där risken för kollision är uppenbar eller att föraren är för trött för att kunna köra bilen på ett säkert sätt) bör inte kunna kopplas bort. Däremot anser jag att vi själva skall kunna köra bilen när vi så önskar och lämna kontrollen till AI när vi vill (förutsatt att AI klarar nivå 5). Så fort bilen körs av AI (oavsett om det är AI som tagit kontrollen över föraren pga uppenbar risk för olycka eller föraren lämnat kontrollen till AI) bör fronten och bakdelen av bilen få blått ljus, som indikerar att den körs av AI. AI bilar måste ha minst dubblerade system som flyget ifall en av dem lägger av. Gärna en svart låda som liknar flygets (behöver inte vara så klumpig) för att förenkla haveriutredningar vid olyckor.
Kom på en sak till ...
Blåljusbilar kunde skicka en speciell signal till alla bilar, som är framför blåljusbilen typ (300 meter), längs dess färdväg att bilarna skall flytta på sig på ett betryggande sätt om möjligt och eventuellt stanna vid korsningar och skapa en led där blåljusbilarna kan snabbt åka förbi även vid korsningar. Så fort blåljusbilarna åkt förbi området flyter trafiken automatisk åter igen normalt. Detta skall kunna göras automatisk utan förarens kontroll.
Som du skriver är det otroligt komplext så om apple vill skapa en självkörande bil är det antagligen enklare att köpa upp ett företag med kompetensen än att börja från 0. Tesla har ju hållit på en bra stund och har ju bytt ut hårdvara ett antal gånger, antagligen pga att det krävdes saker de inte tänkt på när de skapade första hårdvaran för autopilot.
Nej. Mer för att tekniken går framåt, och nyare bättre lösningar blir möjliga med både nya tekniska val, och i takt med att man ökar volymen. Man har numera råd att ta fram sina egna chip och systemlösningar som är mer specialiserade och optimerade för självkörande bilar (istället för mer generiska standarddatorkomponenter).
Se här gällande bakgrunden för deras senaste hårdvara:
Ja, initialt tänkte jag inte på självkörande bilar, bara att AI skulle ta över vid kritiska situationer (det borde de klara redan idag).
Säkerhetsdelen av AI (där den blixtsnabbt tar över förarens kontroll vid extremt kritiska situationerna dvs där risken för kollision är uppenbar eller att föraren är för trött för att kunna köra bilen på ett säkert sätt) bör inte kunna kopplas bort. Däremot anser jag att vi själva skall kunna köra bilen när vi så önskar och lämna kontrollen till AI när vi vill (förutsatt att AI klarar nivå 5). Så fort bilen körs av AI (oavsett om det är AI som tagit kontrollen över föraren pga uppenbar risk för olycka eller föraren lämnat kontrollen till AI) bör fronten och bakdelen av bilen få blått ljus, som indikerar att den körs av AI. AI bilar måste ha minst dubblerade system som flyget ifall en av dem lägger av. Gärna en svart låda som liknar flygets (behöver inte vara så klumpig) för att förenkla haveriutredningar vid olyckor.
Absolut eller tre system minst, fler idioter på vägarna en i luften så AI:n får inte fallera.
Sen fattag jag inte varför en "svart" låda måste vara så stor och klumpig, Ett plan skulle kunna ha många på olika platser som är små och med digital-minnen och ändå få med allt som sägs och händer. Alltså bandspelare år 2019... vilket 1800-tal dom lever i!
Absolut eller tre system minst, fler idioter på vägarna en i luften så AI:n får inte fallera.
Sen fattag jag inte varför en "svart" låda måste vara så stor och klumpig, Ett plan skulle kunna ha många på olika platser som är små och med digital-minnen och ändå få med allt som sägs och händer. Alltså bandspelare år 2019... vilket 1800-tal dom lever i!
100% enig med dig, CekariYH!!!