Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel iPhone

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-12 02:06

Tänk er en iPhone, i storlek som en iPhone 4 där den är konstruerad för att vara billig, tålig och enkel. Dess funktion är att vara en telefon och kamera.
Tex 16GB, e-sim, endast Apples standardappar telefon, Facetime, meddelanden, kamera, anteckningar, kartor. GPS för Hitta vänner/iPhone, iCloud backup. Ingen webbläsare, inga 3:e parts appar, ingen BT eller Touch/Face-ID. Billig (långsammare) modem & wifi. Låg energiförbrukning -> 2-4 dagars batteritid. Vattentät. Superenkelt UI.

En perfekt jobbtelefon, extramobil, första mobil till barnet eller till mormor. Denna grupp får idag som bäst en halvbra mobilupplevelse med (billiga) Androider, slöa på-sista-versen iPhone eller "dumma" knapptelefoner á la Doro.

Prisidé 1500-2500kr.

Är det bara jag som ser behovet och hade köpt en imorgon om Apple släppte "iPhone1"?

*iPod touch är inget alternativ, den tar inte SIM-kort. Dessutom är den fullknökad med "lull-lull" om man bara är ute efter att ringa, messa och ta kort.

Hade varit intresserad av en sån som en extra mobil. Dock tror jag inte Apple kommer ge sig in i en sådan marknad.
Då kommer de konkurrera med Kai OS:
https://www.kaiostech.com/

Reliance Jio är en populär telefon i Indien med det. Samsung har enklare modeller med Tizen också.
Jag tror Apple förlitar sig på modeller som iPhone SE som fortfarande finns i stort antal och går köpa fabriksnya.

  • Medlem
  • 2019-07-12 08:58

Det hade säkert varit uppskattat i vissa kundkretsar. Apple är nog tyvärr inte lika intresserade. Dels skulle det sänka Apples "premiumvärde", alltså att dom gör dyra och "exklusiva" telefoner. Dels skulle deras extrema marginaler per såld enhet med största sannolikhet minska, vilket skulle leda till en minskad vinstmarginal.

Tror jag inte ett ögonblick på. Det som kommer/är på väg att tvinga de sista användarna av dumbphones (läs äldre), är det allt mer pockande kraven på parkeringsappar, kollektivtrafikbiljetter/-info, bank-id och swish. Och som grädde på moset inte ens en webläsare för att kolla öppettider etc? Då vore en Doro eller gammal Nokia att föredra då man inte har förväntningar på mer än samtal och sms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-07-13 13:23

Nja, skeptisk. Att backa in i framtiden är ingen bra idé. Även om det kan vara hårt så är det bättre att tvinga in folk i den nya tekniken. Klarar man inte den eller absolut inte vill får man hålla till godo med andra saker. Det finns billiga och enkla varianter även om de kanske inte har exakt den spec du nämner.

Sedan är det väl så att jag gärna hade gett en sådan till barnen som första telefon. Men den minsta är fortfarande glad för sin begagnade lurar. Det verkar de andra i hans klass också vara. De får nya iPad när det behövs men ärver föräldrars eller storasyskons telefoner. Min 10-åring har en 7:a nu och med den har han tätpositionen bland kompisar. De flesta har 6 eller 6S. Kanske ser annorlunda ut när sommaren kommer till enda. Då lär flera få 8:or och sonen kommer börja fråga efter när mamma ska byta ut sin 8:a.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-15 21:26

Jag har önskat samma sak, tror även att jag skrivit någon rad om det tidigare här på forumet. Dock vill jag att den billiga ska ha tillgång till webbläsare och App Store då ex. många appar för parkering, lokaltrafik, tåg och taxi är mycket användbart och kanske snart krav.

Men Tim Crook delar inte våra drömmar. Under nya Apple förefaller två regler gälla: mycket stora marginaler och att vara ensamma på sin marknad eller högt nyhetsvärde. Och som @Dalle antyder verkar även premiumvärde spela en allt större roll.

Och därmed faller en billig mobil tyvärr bort, på grund av för låga marginaler och att den skulle orsaka lägre status för dyra varorna, nya MacBook Pro Touch Bar och jumbo-Trackpad. Eller uttryckt med andra ord, Apple hade sålt multum med en billig mobil, men för dem är vinsten för låg.

Jag tycker fortfarande att deras nya folkmobil, iPhone XR, väcker anstöt med sitt obscent höga grundpris på 9 495 kr, men det bekommer inte Tim.

1
Bevaka tråden