Ja, av någon anledning drog Paragon tillbaks APFS Retrofit Kit efter bara något halvår. Men den finns som sagt kvarglömd(?) på deras server att ladda ner:
http://dl.paragon-software.com/free/Paragon-1...
Jag testade att installera den på min mac med 10.11 El Capitan
Efter omstart och om man ansluter en APFS-volym får man upp en notis med felmeddelande att versionen är utgången
Men om man tillfälligt ställer om datorns klocka till före 1 augusti 2018 så verkar den funka!
Jag testade med en USB-sticka formaterad som AFPS. Den gick att montera på skrivbordet och läsa ifrån, men ej skriva till.
Återstår att testa om detta räcker för att montera en bootbar AFPS och få Systeminställningar/Startskiva att ställa in den som startskiva när man är på system före High Sierra .
Edit: Kan tillägga att det inte gick att montera AFPS-USB-stickan med Skivverktyg även fast skivverktyg kunde se USB-stickan omonterad. Man var tvungen att dra loss och stoppa in stickan igen för att Retrofit Kit skulle göra sitt jobb. Så troligtvis behöver man först ställa om klockan och sedan göra en extra omstart om man ska montera en intern AFPS-hårddisk?