Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externa parter som arbetar med Siri hör användares inspelningar

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

The Guardian skriver idag att de har fått information om att externa parter som arbetar med att förbättra Siri hör användares konversationer.

Läs hela artikeln här

Nice.

Cosi fan tutte.

Varför skickas Siri-inspelningarna utanför enheten? Vad är vitsen med det?
Siri borde väl inte ens behöva internet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-29 08:24

Det beror på vad du säger till den. Starta/stoppa musik kanske den inte behöver ansluta till Internet för (om du har musiken lokalt), men frågar du efter vädret måste den förstås ansluta till Internet.
Att de sparar inspelningar är ju för att den ska bli bättre, t ex på dialekter, hur folk ställer frågor. Jämför t ex hur man skrev sökord i AltaVista med hur du kan söka via Google.

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför skickas Siri-inspelningarna utanför enheten? Vad är vitsen med det?
Siri borde väl inte ens behöva internet?

Behandlingen av talet sker inte på enheten utan hos Apple. Därför fungerar inte Siri t ex i flygplansläge. Då få man växla till den mindre avancerade röststyrningen.

För mig får dom gärna lyssna 30 sekunder om det är till för att förbättra för det behövs verkligen..........

Ursprungligen av pmarriott:

Behandlingen av talet sker inte på enheten utan hos Apple. Därför fungerar inte Siri t ex i flygplansläge. Då få man växla till den mindre avancerade röststyrningen.

På grund av att Siri är för avancerad för att fungera direkt på enheten?

Ursprungligen av calinou:

För mig får dom gärna lyssna 30 sekunder om det är till för att förbättra för det behövs verkligen..........

Ja, precis! Då hade kanske Siri varit i klass med Googles assistent vid det här laget, om det hade varit så från början. Nu när det visar sig att användarnas integritet har komprometterats i alla fall, trots Apples löften, är den tiden egentligen bara bortkastad.

Edit: Det slog mig att det kanske har varit så här länge, som det har avslöjats... ?

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför skickas Siri-inspelningarna utanför enheten? Vad är vitsen med det?
Siri borde väl inte ens behöva internet?

Siri behöver internetkoppling för att fungera.
Problemet med alla dessa röstassistenter är att de behöver data för att lära upp sig. Mycket data...

Ursprungligen av Zeugma:

Ja, precis! Då hade kanske Siri varit i klass med Googles assistent vid det här laget, om det hade varit så från början. Nu när det visar sig att användarnas integritet har komprometterats i alla fall, trots Apples löften, är den tiden egentligen bara bortkastad.

Edit: Det slog mig att det kanske har varit så här länge, som det har avslöjats... ?

Det har varit så från dag ett...

Ursprungligen av BlackSmp:

Siri behöver internetkoppling för att fungera.
Problemet med alla dessa röstassistenter är att de behöver data för att lära upp sig. Mycket data...

Så det handlar bara om inlärningen då? Inte om kraften i de enheter Siri finns på?

Dvs om Apple redan hade haft en perfekt tjänst så hade det kanske räckt med att de som vill kan kryssa i ”dela data med Apple”?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det har varit så från dag ett...

I så fall, Apple har alltså fifflat med integriteten, trots en hög svansföring i frågan, men ändå inte lyckats skapa en intelligent Siri, medan Google har fått löpa gatlopp för sin integritetspolicy och lyckats skapa en intelligent tjänst? Vad var poängen? Att verka schysstare än Google? ?

Vad är det egentligen som skulle skadas ens integritet om man lyssnar 30 sek på Siri? i och för sig om man säger sina lösenord och dylikt för att öppna vissa saker? Har aldrig provat det.
Har inte testat google assistent och det skulle vara intressant att veta på vilket sätt den är bättre. Kan den uppfatta fler kommandon eller har det bara med hur den förstår vad man säger?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-29 22:10
Ursprungligen av calinou:

Vad är det egentligen som skulle skadas ens integritet om man lyssnar 30 sek på Siri? i och för sig om man säger sina lösenord och dylikt för att öppna vissa saker? Har aldrig provat det.
Har inte testat google assistent och det skulle vara intressant att veta på vilket sätt den är bättre. Kan den uppfatta fler kommandon eller har det bara med hur den förstår vad man säger?

Som jag förstår det är dessa så kallade 30s felaktiga avlyssningarna dvs Siri har reagerat utan att den som pratar har insett det. Meningen har egentligen varit att tredjepart ska fått tillgång till faktiska förfrågningar. Hade det bara gällt sådana misstänker jag att detta aldrig hade uppstått. Nu har någon fått höra folk sälja knark och ha samlag och vi vet ju att amerikat är moralens högborg så det går inte för sig.

Apple kunde i integritetspolicyn skrivit att tredjepart har tillgång till anonymiserat data så hade detta varit en storm i ett glas.
Men nu har Apple satt en så hög nivå på integritet att detta anses vara en nyhet.

Men att rapportera när Apple gör bort sig är både tacksamt och lönsamt.

Ursprungligen av Zeugma:

I så fall, Apple har alltså fifflat med integriteten, trots en hög svansföring i frågan, men ändå inte lyckats skapa en intelligent Siri, medan Google har fått löpa gatlopp för sin integritetspolicy och lyckats skapa en intelligent tjänst? Vad var poängen? Att verka schysstare än Google? ?

Jag kommenterade att Siri har krävt internetkoppling från dag 1. Det har aldrig varit en hemlighet men jag kunde varit tydligare i min kommentar.

Det övriga vet jag ingenting om

Ursprungligen av Chaosstar:

Så det handlar bara om inlärningen då? Inte om kraften i de enheter Siri finns på?

Dvs om Apple redan hade haft en perfekt tjänst så hade det kanske räckt med att de som vill kan kryssa i ”dela data med Apple”?

Jag känner inte till någon assistenttjänst som klarar detta utan att skicka data till en server

Det är nog inte så mycket en fråga om kraften i databehandlingen såsom de stora databaser som behövs.

Ursprungligen av Zeugma:

I så fall, Apple har alltså fifflat med integriteten, trots en hög svansföring i frågan, men ändå inte lyckats skapa en intelligent Siri, medan Google har fått löpa gatlopp för sin integritetspolicy och lyckats skapa en intelligent tjänst? Vad var poängen? Att verka schysstare än Google? ?

Informationen finns tillgänglig om man letar. Så vitt som jag förstår så har inte Apple delat inspelningar med apptillverkare utan med underkonsulter som i detta fall agerar som om de vore Apple.

Ursprungligen av BlackSmp:

Informationen finns tillgänglig om man letar. Så vitt som jag förstår så har inte Apple delat inspelningar med apptillverkare utan med underkonsulter som i detta fall agerar som om de vore Apple.

Aha! Det påminner om Transportstyrelsens outsourcing från 2014 och framåt. Fast där vet vi ju inte om någonting har läckt.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-07-30 10:42

Jag kan rekommendera Teknikveckans ”Podd: Är Apple verkligen bättre på säkerhet och integritet?” som handlar bla om detta. Lyssnade på den härom dagen. Mycket bra och lärorik. Jag har även gjort läxan och gått igenom ”Integritetsskyddet” mm som nändes i Podden och det mesta var redan bra.

https://www.99mac.se/artikel/12696-podd-ar-ap...

I framtiden när Axx chippet får en mer avancerad AI (neuron kretsar - A12 Bionic har det), som kan analysera talet själv tror jag behovet av att skicka talet till Apple minskar drastiskt. Men det kan dröja några år innan vi är där.

Däremot behöver Siri fortfarande internet för vissa tjänster - t.ex. när man frågar efter vädret så måste Siri hämta information utifrån ifall informationen inte finns inhouse. Men jag hoppas att Siri kommer att bli klok nog att veta att den kan hämta information inhouse om man har t.ex. rätt utrustning t.ex. Netatmo Väderstation. Men röstanalysen stannar kvar i Axx chippet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-07-31 09:24

Frågar man efter vädret är det väl prognosen man vill åt, inte hur det ser ut idag (via Netatmo eller annan utrustning). Det har man ju fönster till

Ursprungligen av kenjon:

Frågar man efter vädret är det väl prognosen man vill åt, inte hur det ser ut idag (via Netatmo eller annan utrustning). Det har man ju fönster till

Du har helt rätt, Kenjon!

Frågar man Siri. "Vad är temperaturen ute nu", så borde den hämta temperaturuppgifterna från t.ex. Netatmo ifall man har det, annars hämtar det från internet.
Frågar man Siri. "Hur blir vädret i dag", så är det självklart en prognos man efterfrågar och då måste det hämtas via internet.

Nästan samma sak:
Frågar man Siri: "Är ytterdörren stängd?", så borde den kunna hämta uppgifterna direkt från t.ex. Yale Doorman ifall man har det installerat, annars svarar den att ingen information om ytterdörrens status finns tillgänglig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-01 16:26

Med ett tillägg: Är ytterdörren hemma stängd, resp Är ytterdörren på sommarstugan stängd

1
Bevaka tråden