Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: 16 tums MacBook Pro till hösten

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple ryktas släppa en MacBook Pro med 16” skärm. Det är IHS som fortsätter att komma med spekulationer kring Apples förhavande.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-24 17:16

Hmm, 16” känns konstigt. Som ett steg bakåt i utvecklingen. De högupplösta Retina-skärmarna gjorde 17” obsoleta. Därav vann 15,4”. Och ofta upplevs idag även 15,4” Retina MBP som gigantisk. Framöver skulle jag önska en mindre MBP, men med bättre GPU (dock ej på spelmonster nivå) och flera separata TB3 anslutningar för dockning.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-06-24 18:27

Tänk på att man kan få in 14 tum på samma yta som en 13-tums om man bara krymper kanterna.
Likaså 16 på en nuvarande 15-tums.

Så storleksmässigt behöver inte växa alls.

Lite udda storlek. Men jag kan tänka mig att det blir ett större tangentbord. Om man skriver mycket som ett proffs så kan det vara en fördel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-06-24 19:25
Ursprungligen av iller:

Tänk på att man kan få in 14 tum på samma yta som en 13-tums om man bara krymper kanterna.
Likaså 16 på en nuvarande 15-tums.

Så storleksmässigt behöver inte växa alls.

Ah! Mina synapser kopplade lite trögt. Du har helt rätt.

MacBook Pro 4K.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-06-30 18:42
Ursprungligen av johnh3:

Lite udda storlek. Men jag kan tänka mig att det blir ett större tangentbord. Om man skriver mycket som ett proffs så kan det vara en fördel.

Har inte 15" fullstort?

Ursprungligen av Esse:

Har inte 15" fullstort?

Visserligen men lite större till ytan på 16” tum. Ett annat rykte jag läste var att det kan bli tangenter som går längre ner.
Alltså ingen butterfly mekanism.
Skönare att skriva på.

Ursprungligen av johnh3:

Om man skriver mycket som ett proffs så kan det vara en fördel.

Hur vet man om man skriver som ett proffs?

Kan tänka mig att är en fördel om tangentbordet inte går sönder. Men det gäller väl även andra skribenter.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hur vet man om man skriver som ett proffs?

Kan tänka mig att är en fördel om tangentbordet inte går sönder. Men det gäller väl även andra skribenter.

Mycket text på Word och så vidare som journalister exempelvis. Har inte läst mycket gott om butterfly mekanismen, även om det verkar hålla bättre nu.
Fast nu är det spekulationer vi får väl vänta och se vad argumentet är för en 16" tumsdator när den kommer.

Skulle personligen lätt vilja ha en 16" eller till och med 17". Gärna lite tjockare och med bättre kylning samt kraftfullare batteri. Hörde jag 6 USB-C portar också? Och return of mag safe.

Drömma får man väl?

Ursprungligen av jurassic579:

Skulle personligen lätt vilja ha en 16" eller till och med 17". Gärna lite tjockare och med bättre kylning samt kraftfullare batteri. Hörde jag 6 USB-C portar också? Och return of mag safe.

Drömma får man väl?

Mag safe var fint. En av Apples bästa innovationer, förstod inte varför det togs bort.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-01 10:03
Ursprungligen av johnh3:

Mag safe var fint. En av Apples bästa innovationer, förstod inte varför det togs bort.

Standardisera ner till Thunderbolt 3/USB-C gick före kan vi tänka oss.

Set skulle sitta fint med en 16" MacBook Pro, med tunna skärmkanter och FaceID.
Hoppades att skärmen skulle vara en µLED (microLED), men vi får nog vänta några år på en sådan. Har vi tur är skärmen en miniLED.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-07-01 10:39
Ursprungligen av The Real Viking:

Set skulle sitta fint med en 16" MacBook Pro, med tunna skärmkanter och FaceID.
Hoppades att skärmen skulle vara en µLED (microLED), men vi får nog vänta några år på en sådan. Har vi tur är skärmen en miniLED.

Verkligen! Liten som en 14-tummare

Ursprungligen av Esse:

Standardisera ner till Thunderbolt 3/USB-C gick före kan vi tänka oss.

Så är det säkert men har inte träffat på en enda person som tyckt dom gjort rätt val. ( Men det lär jag få nu om jag känner 99macs användare rätt

I praktiken så används alltid övre vänstra porten till laddning så tror dom flesta faktiskt hade varit gladare för 3X TB3 och en magsafe kontakt än 4X TB3.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-01 11:24
Ursprungligen av jurassic579:

Så är det säkert men har inte träffat på en enda person som tyckt dom gjort rätt val. ( Men det lär jag få nu om jag känner 99macs användare rätt

I praktiken så används alltid övre vänstra porten till laddning så tror dom flesta faktiskt hade varit gladare för 3X TB3 och en magsafe kontakt än 4X TB3.

Det är nog gammal vana att ladda i vänstra porten då det inte gör någon skillnad för laddningen vilket Thunderbolt-uttag du än använder.

Ja, jag gillar verkligen magsafe. En av anledningarna jag här om veckan köpte en MBP 13 tum från 2015.
Men jag offrar nog det om Apple bara släpper en Macbook med fungerande tangentbord och inte för korta skärmkablar.

Eli The Computer Guy som har en YouTube kanal hade en datorfirma tidigare. Enligt honom var/är de vanligaste laptopsreparationerna trasig laddkontakt. USB-C känns inte särskilt stabilt heller. På en lätt mobil duger det men en dator är som sagt klumpigare.

Jag kan förstå standariseringsaspekten. Men säkert har Mag Safe räddat många datorer. Nån snubblar över en kabel på en konferens eller liknande och den lossnar lätt.

När de släpper Thunderbolt 4 och en nyare version av USB hoppas jag att de kommer med helt en ny kontakt som är liten, kompakt, flexibel, rubust och magnetiskt och funka som MagSafe. Då kommer kontaktutformningen säkert att hålla mycket längre än Thunderbolt/USB-C även om man uppgraderar framtida protokoll. En magnetiskt Thunderbolt 3/USB-C adapter skulle finnas och kan lätt lossas om någon snubblar på tråden.

Thunderbolt 3/USB-C är liten, kompakt, flexibel men tyvärr inte så robust som den borde ha varit. Lightningkontakten är betydligt mer robust pga att den saknar en plastflärp i mitten som USB-C har.

Senast redigerat 2019-07-02 08:03

Då 16” MacBook Pro troligtvis kommer i kvartal 4 enligt rykte kanske Apple hinner få dit det nya tangentbordet som nu är under utveckling (sax konstruktion istället för dagens fjäril konstruktion som är problematiska).

Min önskan är att 16” MacBook Pro får utbytbara RAM och SSD minnen istället för fastlödda dito som dagens MacBook Pro har.

Ursprungligen av The Real Viking:

Då 16” MacBook Pro troligtvis kommer i kvartal 4 enligt rykte kanske Apple hinner få dit det nya tangentbordet som nu är under utveckling (sax konstruktion istället för dagens fjäril konstruktion som är problematiska).

Min önskan är att 16” MacBook Pro får utbytbara RAM och SSD minnen istället för fastlödda dito som dagens MacBook Pro har.

Är också SSD fastlödd?

Ursprungligen av Zeugma:

Är också SSD fastlödd?

Yup, verkar så – sedan MacBook Pro 2018 eller året innan... Moderkorten har en specialkontakt, där Apple Supporten kan tanka över information från SSD till en annan.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-07-14 22:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Yup, verkar så – sedan MacBook Pro 2018 eller året innan... Moderkorten har en specialkontakt, där Apple Supporten kan tanka över information från SSD till en annan.

Sedan MacBook Pro 2018 är SSD connectorn borttagen så det går inte att återläsa.

Ursprungligen av The Real Viking:

Då 16” MacBook Pro troligtvis kommer i kvartal 4 enligt rykte kanske Apple hinner få dit det nya tangentbordet som nu är under utveckling (sax konstruktion istället för dagens fjäril konstruktion som är problematiska).

Min önskan är att 16” MacBook Pro får utbytbara RAM och SSD minnen istället för fastlödda dito som dagens MacBook Pro har.

Skulle vara bra men går det att få samma hastigheter med utbytbara?

Själv önskar jag mig utbytbart batteri igen. Vet att jag är i minoritet och att det aldrig kommer hända

Ursprungligen av The Real Viking:

Då 16” MacBook Pro troligtvis kommer i kvartal 4 enligt rykte kanske Apple hinner få dit det nya tangentbordet som nu är under utveckling (sax konstruktion istället för dagens fjäril konstruktion som är problematiska).

Ser ut som jag får rätt angående tangentbordet. Om det stämmer återstår att se. MacFixIt kommer säkert att ge svaret, genom att plocka isär datorn, som de brukar göra!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-07-27 18:00
Ursprungligen av The Real Viking:

Ser ut som jag får rätt angående tangentbordet. Om det stämmer återstår att se. MacFixIt kommer säkert att ge svaret, genom att plocka isär datorn, som de brukar göra!

Jag tror inte du kommer behöva vänta på iFixit, Apple kommer säkerligen berätta för oss att de löst världens problem med tangentbord när den nya datorn presenteras!

Om man bortser från tangentbord och lite större skärmyta. Vad är realistiskt att önska? Knappast mer RAM. Större hårddiskar eller billigare? fler portar? Grafikkort? Processor?

Ursprungligen av mattiL:

Jag tror inte du kommer behöva vänta på iFixit, Apple kommer säkerligen berätta för oss att de löst världens problem med tangentbord när den nya datorn presenteras!

Apple kommer nog inte att berätta att de har löst problemet eftersom de aldrig har erkänt att det är ett allmänt konstruktionsfel. Däremot kan vi så klart komma att få se att de presenterar tangentbordet som något nytt och spännande så som de alltid gör med allt nytt.

Ursprungligen av jurassic579:

Om man bortser från tangentbord och lite större skärmyta. Vad är realistiskt att önska? Knappast mer RAM. Större hårddiskar eller billigare? fler portar? Grafikkort? Processor?

Vi kan nog vara ganska säkra på att Apple klämmer dit de bästa mobila CPU (intel i9) och GPU (Vega serien) minst som BTO.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-07-28 23:04
Ursprungligen av The Real Viking:

Yup, verkar så – sedan MacBook Pro 2018 eller året innan... Moderkorten har en specialkontakt, där Apple Supporten kan tanka över information från SSD till en annan.

Sedan 2016 är även SSD:n fastlödd om man bortser från 13" versionen utan Touch Bar. Och jag håller med dig så borde det verkligen inte vara.

1
Bevaka tråden