Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta till IKEA Gateway

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-07-27 17:06

Never ending story... Jag blir galen på IKEAs Trådfri!
"Allting" fungerar, jag kan tända/släcka alla lampor etc. Jag har min ATV4 som hemmahub. Men jag kan inte logga in på gatewayen för att kolla om det finns några uppdateringar till enheterna. Tänker att det kan vara bra att underhålla så länge det finns uppdateringar?
Vaktmästarreset av ovan nämnda gateway avhjälper tyvärr inte problemet och jag drar mig in i det längsta för att trycka på "koppla från gatewayen" eftersom jag antar att jag då måste konfigurera om allt från början?
Och ja, alla tre lampor på enheten lyser.

Tacksam för hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-07-27 17:18

Kör du olika namn på 2,4 och 5GHz nätverken hemma?

  • Medlem
  • 2019-07-27 17:20

@reboot81 Nope. Jag kör endast 5GHz.
Edit: Det går utmärkt att pinga enheten i fråga.

Senast redigerat 2019-07-27 17:36
Ursprungligen av Dalle:

Never ending story... Jag blir galen på IKEAs Trådfri!
"Allting" fungerar, jag kan tända/släcka alla lampor etc.

När jag får ditt problem brukar jag dra ur strömkontakten 10 sek och vänta på en omstart ca 1 min. Därefter hittar appen Trådfri gatewayen. Har du testat denna lilla åtgärd?

  • Medlem
  • 2019-07-27 20:29
Ursprungligen av Lars Einarsson:

När jag får ditt problem brukar jag dra ur strömkontakten 10 sek och vänta på en omstart ca 1 min. Därefter hittar appen Trådfri gatewayen. Har du testat denna lilla åtgärd?

Har testat detta redan, tyvärr fungerade det inte i detta fall.

Citat:

Vaktmästarreset av ovan nämnda gateway avhjälper tyvärr inte problemet

Ursprungligen av Dalle:

Har testat detta redan, tyvärr fungerade det inte i detta fall.

Aha, var det det du kallade detta, ha. Dock tråkigt att det inte funkar. Den är ju lite svajig Ikeas gateway tyvärr och något annat knep har inte jag (utan ominstallation).

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-28 11:39

Det är inte gatewayen som lagrar inställningarna utan den agerar bara som en mellanhand mellan enheterna och homekit.
Inställningarna är lagrade i Home appen. Som jag förstår det

  • Medlem
  • 2019-07-28 12:28
Ursprungligen av Innis:

Det är inte gatewayen som lagrar inställningarna utan den agerar bara som en mellanhand mellan enheterna och homekit.
Inställningarna är lagrade i Home appen. Som jag förstår det

Så du menar att jag borde kunna göra en reset av gatewayen och ändå ha inställningarna kvar?
Enligt Ikeas FAQ så måste alla inställningar göras om ifall man återställer enheten. Men av förklarliga skäl står det inget om HomeKit.
Vet inte om jag orkar/vågar chansa. Det blir en del jobb om det inte fungerar.

Senast redigerat 2019-07-28 12:43
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-28 12:44
Ursprungligen av Dalle:

Så du menar att jag borde kunna göra en reset av gatewayen och ändå ha inställningarna kvar?

Ja med största säkerhet. Se hur din gateway är nu, helt onåbar men du kan fortfarande se inställningarna i Home appen

Nu verkar ju inte det hjälpa dig men jag har satt en EVE Energy "Smart Plugg" på strömförsörjningen till den jäkla IKEA-hubben och lagt in en schemalagd omstart varje dygn. Sedan dess så har jag haft färre problem med IKEA. Så bra var den... skulle ha slantat upp för Philips lampor istället. Har deras brygga också och den behöver man aldrig fundera på... bara funkar.

Ursprungligen av Dalle:

Never ending story... Jag blir galen på IKEAs Trådfri!
"Allting" fungerar, jag kan tända/släcka alla lampor etc. Jag har min ATV4 som hemmahub. Men jag kan inte logga in på gatewayen för att kolla om det finns några uppdateringar till enheterna. Tänker att det kan vara bra att underhålla så länge det finns uppdateringar?
Vaktmästarreset av ovan nämnda gateway avhjälper tyvärr inte problemet och jag drar mig in i det längsta för att trycka på "koppla från gatewayen" eftersom jag antar att jag då måste konfigurera om allt från början?
Och ja, alla tre lampor på enheten lyser.

Tacksam för hjälp!

Jag hade också liknande problem tills för ett halvår sen, läste någonstans att det kanske hjälpte med att ta bort alla svenska bokstäver från benämningarna på grejorna i Ikeas app, t ex kök blev kok osv, hjälpte tydligen, har några sådana i HomeKit men det påverkar inte negativt.
Efter det inga konstigheter, alla uppdateringar från Ikea läggs in automatiskt på enheterna, brukar bara kolla så det görs.
Sedan har jag kopplat bort alla timers i Ikeas app utan kör allt i HomeKit. Skulle HomeKit skita sig kopplar jag på timers i Ikeas app istället.

  • Medlem
  • 2019-07-30 22:08

Update: Efter ett längre strömavbrott >1 timma så fungerar nu Ikeas gateway igen.
Tidigare ryckte jag bara ur sladden i drygt 30 sekunder vilket tydligen inte var tillräckligt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-30 22:33
Ursprungligen av Hjopekk:

Jag hade också liknande problem tills för ett halvår sen, läste någonstans att det kanske hjälpte med att ta bort alla svenska bokstäver från benämningarna på grejorna i Ikeas app, t ex kök blev kok osv, hjälpte tydligen, har några sådana i HomeKit men det påverkar inte negativt.
Efter det inga konstigheter, alla uppdateringar från Ikea läggs in automatiskt på enheterna, brukar bara kolla så det görs.
Sedan har jag kopplat bort alla timers i Ikeas app utan kör allt i HomeKit. Skulle HomeKit skita sig kopplar jag på timers i Ikeas app istället.

Jag tror du syftar på att den hade svårt med äåö i nätverksnamn men det är löst

Ursprungligen av Innis:

Jag tror du syftar på att den hade svårt med äåö i nätverksnamn men det är löst

Har inga specialtecken i nätverksnamn, man kan ju läsa i den här tråden, funkar för en del...som mig.

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/80l...

”I have been plagued by this problem, but I have not used any "special" characters in the Trådfri iOS app. However, this post prompted me to try some more tests. I have now solved the "No Response" problem in Apple's Home app by removing all apostrophe (single quote characters) from the Trådfri app.

Yes, this problem is triggered not only by special characters, i.e., æøå, but also by using the single quote character. Here are some details that I have discovered by my own testing:

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "group" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "remote control" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters must not be used in Trådfri app "lightbulb" names. If I do this, then Apple's Home app cannot connect to the Trådfri gateway after the power is cycled on the Trådfri gateway, although everything does work OK until the power is cycled. For example, do not name a lightbulb (as I did):

Jeff's bedroom light

The apostrophe character after "Jeff" triggers the problem.

After I removed all apostrophe characters from the names of all lightbulbs and then cycled the power on the Trådfri gateway, Apple's Home app could connect just fine with the Trådfri gateway. There is no need to reset the gateway, reset IKEA's Trådfri app or reset Apple's Home app. Just remove the offending characters in the Trådfri app and then restart the Trådfri gateway,

I encourage the Trådfri team to deliver a fix to this problem as quickly as possible.

Followup: I have tried adding back an apostrophe character to a lightbulb name (and then restarting the gateway). This re-triggered the "No response" problem in Apple's Home app. Then I removed the apostrophe character and the problem disappeared (after restarting the gateway). So this problem is repeatable, at least for Me”

Senast redigerat 2019-07-31 17:15
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-07-31 10:42
Ursprungligen av Hjopekk:

Har inga specialtecken i nätverksnamn, man kan ju läsa i den här tråden, funkar för en del...som mig.

https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/80l...

”I have been plagued by this problem, but I have not used any "special" characters in the Trådfri iOS app. However, this post prompted me to try some more tests. I have now solved the "No Response" problem in Apple's Home app by removing all apostrophe (single quote characters) from the Trådfri app.

Yes, this problem is triggered not only by special characters, i.e., æøå, but also by using the single quote character. Here are some details that I have discovered by my own testing:

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "group" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters are OK in Trådfri app "remote control" names. They do not cause a problem.

Apostrophe characters must not be used in Trådfri app "lightbulb" names. If I do this, then Apple's Home app cannot connect to the Trådfri gateway after the power is cycled on the Trådfri gateway, although everything does work OK until the power is cycled. For example, do not name a lightbulb (as I did):

Jeff's bedroom light

The apostrophe character after "Jeff" triggers the problem.

After I removed all apostrophe characters from the names of all lightbulbs and then cycled the power on the Trådfri gateway, Apple's Home app could connect just fine with the Trådfri gateway. There is no need to reset the gateway, reset IKEA's Trådfri app or reset Apple's Home app. Just remove the offending characters in the Trådfri app and then restart the Trådfri gateway,

I encourage the Trådfri team to deliver a fix to this problem as quickly as possible.

Followup: I have tried adding back an apostrophe character to a lightbulb name (and then restarting the gateway). This re-triggered the "No response" problem in Apple's Home app. Then I removed the apostrophe character and the problem disappeared (after restarting the gateway). So this problem is repeatable, at least for Me”

Som sagt var tråden är 1år gammal och problemet var lika gammalt.

Ursprungligen av Innis:

Som sagt var tråden är 1år gammal och problemet var lika gammalt.

Skönt att problemet är borta nu då...;D

  • Medlem
  • Boden
  • 2019-12-28 11:18

Har problem med att få IKEA trådfri att koppla ihop sig som det ska.

Jag har lyckats koppla in en fjärrkontroll och fyra lampor till denna, sen tog det stopp. Alla försök är fruktlösa.

När jag ska koppla ihop fjärrkontroller med systemet hittas fjärrkontrollen “Enhet hittades” men strax efter kommer det upp en fönster med ungefär “....kunde inte anslutas, kontrollera att du har tillräckligt med ström i barteriet”.
Detta felmeddelande kommer varje gång, minst 30 försök genomförda, testat med olika fjärrkontroller och provat att byta batterier(alla grejer inköpta i våras, dvs cirka 6 månader sedan). Har knappbatterier från IKEA som är betydligt nyare, men är inte riktigt 100% säker på att de är okey för det.
Efter att problemen uppstod går det inte heller att parkoppla fler lampor till den fjärr som faktiskt hann parkopplas. Har några trådfri vägguttag som inte heller går ansluta. Ingen av dessa funktioner är väl beroende av batterier så problemet är rimligen inte batterier. Ska åka och inhandla andra batterier för säkerhets skull men det verkar inte vara där felet ligger.

Är just nu inne på att ditcha ikeas gateway och köra Hue istället, som jag förstår det fungerar alla ikeaprodukter jag köpt(köpte rätt mycket :-/ ) med Hue ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-28 11:26
Ursprungligen av AAKEE:

Har problem med att få IKEA trådfri att koppla ihop sig som det ska.

Jag har lyckats koppla in en fjärrkontroll och fyra lampor till denna, sen tog det stopp. Alla försök är fruktlösa.

När jag ska koppla ihop fjärrkontroller med systemet hittas fjärrkontrollen “Enhet hittades” men strax efter kommer det upp en fönster med ungefär “....kunde inte anslutas, kontrollera att du har tillräckligt med ström i barteriet”.
Detta felmeddelande kommer varje gång, minst 30 försök genomförda, testat med olika fjärrkontroller och provat att byta batterier(alla grejer inköpta i våras, dvs cirka 6 månader sedan). Har knappbatterier från IKEA som är betydligt nyare, men är inte riktigt 100% säker på att de är okey för det.
Efter att problemen uppstod går det inte heller att parkoppla fler lampor till den fjärr som faktiskt hann parkopplas. Har några trådfri vägguttag som inte heller går ansluta. Ingen av dessa funktioner är väl beroende av batterier så problemet är rimligen inte batterier. Ska åka och inhandla andra batterier för säkerhets skull men det verkar inte vara där felet ligger.

Är just nu inne på att ditcha ikeas gateway och köra Hue istället, som jag förstår det fungerar alla ikeaprodukter jag köpt(köpte rätt mycket :-/ ) med Hue ?

Kan ju vara så att din hubb är kass. Dåliga batterier tror jag inte på i ditt fall. Ta med till Ikea, byt. Bör gå enkelt, de har alltid bytt prylar utan att ställa frågor.

  • Medlem
  • Boden
  • 2019-12-29 23:15
Ursprungligen av reboot81:

Kan ju vara så att din hubb är kass. Dåliga batterier tror jag inte på i ditt fall. Ta med till Ikea, byt. Bör gå enkelt, de har alltid bytt prylar utan att ställa frågor.

Nu, efter att ha vart borta ett par dygn, så går det para lampor med den enda fjärrkontrollen jag lyckats parkoppla.
Men de paras bara fjärrkontroll—>lampa, så det går tända/släcka. I appen fungerar det inte, antingen händer ingenting (appen står bara och snurrar) eller så får jag samma meddelanden: först ”Enhet hittades” sedan ”Det gick inte lägga till din enhet”. Ger upp IKEA och det blir Hue. Produkterna jag köpt ska gå att ansluta enkelt numera enligt IKEA’s info.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-30 02:26
Ursprungligen av AAKEE:

Men de paras bara fjärrkontroll—>lampa, så det går tända/släcka. I appen fungerar det inte,

Bara en dubbelkoll så att du gjort kopplingen i rätt ordning? Trådfri är lite knöligt på det sättet att det inte funkar att koppla en fjärrkontroll till gatewayen om fjärrkontrollen redan parats med en eller flera lampor. Till exempel om man köpt ett kit med lampor och färdigt parad fjärr. Man måste då:

1) Nollställa fjärrkontrollen (4 snabba tryck på parkopplingsknappen vid batteriet, så det börjar blinka rött)

2) Parkoppla den nollställda fjärrkontrollen med gateway (tryck ner parkopplingsknappen på fjärrkontrollen när du håller den tätt intill gateway, parkopplingslampa ska blinka på gateway och sedan få bekräftelse i appen)

3) Först nu ansluta en eller flera ljuskällor till fjärrkontrollen. (håll fjärrkontrollen tätt intill strömansluten lampa och håll inne parkopplingsknappen på fjärren 10 sek)

Antar det är så du gjort, men om det ändå inte funkar bör du få gatewayen utbytt. Har du även testat att återställa gatewayen först?

  • Medlem
  • Boden
  • 2019-12-30 15:39
Ursprungligen av IngoX:

Bara en dubbelkoll så att du gjort kopplingen i rätt ordning?
1) Nollställa fjärrkontrollen (4 snabba tryck på parkopplingsknappen vid batteriet, så det börjar blinka rött)
2) Parkoppla den nollställda fjärrkontrollen med gateway (tryck ner parkopplingsknappen på fjärrkontrollen när du håller den tätt intill gateway, parkopplingslampa ska blinka på gateway och sedan få bekräftelse i appen)
3) Först nu ansluta en eller flera ljuskällor till fjärrkontrollen. (håll fjärrkontrollen tätt intill strömansluten lampa och håll inne parkopplingsknappen på fjärren 10 sek)

Antar det är så du gjort, men om det ändå inte funkar bör du få gatewayen utbytt. Har du även testat att återställa gatewayen först?

Hej!

Japp, allt är gjort, dock inte återställt Gatewayen men kontrollerat att det är senaste firmware i alla delar( som jag lyckats koppla in).
Nej, det gör ingen skillnad för mig om jag tar en ny fjärrkontroll ur kartong heller.

Jag har kopplat flera lampor till samma ikeafjärr och insett att det är väldigt lätt att hamna i otakt. Om en uppsättning lampor är avstängda på strömbrytare när man kör fjärren och sedan slår på lyset då kommer vissa tändas när andra släcks och tvärtom. Inte jättenöjd liksom.

Gatewayen är nu utbytt. På den nya står det Philips.

1
Bevaka tråden