Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kamera som överför direkt till Bilder på alla enheter?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Måste köpa en kamera.
Vill helst att det ska gå smidigt med att bilderna syns direkt i "bilder" på samtliga enheter.
Finns det sådana märken och modeller som kan koppla direkt till denna app?

Senast redigerat 2019-08-09 15:17
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-08-09 11:35
Ursprungligen av calinou:

Måste köpa en kamera.
Vill helst att det ska gå smidigt med att bilderna syns direkt i "bilder" på samtliga enheter.
Finns det sådana märken och modeller som kan koppla direkt till denna app?

Beror på hur du menar.
Du kan köpa SD-kortsläsare eller camera connection adaptern för att koppla in i telefon/ipad och importera till bilder.
Alternativt på en mac.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-09 11:58

Du vill alltså ha en automatisk import av bilder från kameran in i Apples Photos (Bilder). Underförstått att sedan iCloud får synkronisera ut de nytagna bilderna till varje enhet med samma AppleID. Hur menar du "koppla direkt till denna app"?

Det skulle väl krävas en kamera med ett inbyggt Sim kort. Jag tror inte det finns utan det är via Wi-fi delning och såna lösningar man får använda.
Typ en sån kamera:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 12:31

Som vanligt efter dina inlägg väcks tusen frågor för frågeställningen är undermålig. När ska du lära dig?

Men jag gissar att du vill att när du tagit en bild så ska bilden automatiskt föras över genom trolldom in i dina Apple-enheter.
Kan tänka mig att i Diagon Alley finns dessa magiska kameror att köpas.

Allvarligt...nej det finns ingen kamera som sådan integration i Apples ekosystem. Däremot har oftast kameratillverkarna skapat appar för att enkelt föra över bilder till mobilenheter. Nikon tex har en app som heter Snapbridge där du kan föra över bilder från kameran till din iOS-enhet. Panasonic har sin som heter Image App. Enligt mig så är dessa både krångliga och ibland omständiga att hantera.

Det absolut enklaste är att ta den kabeln som följer med kameran och ansluta till datorn och importera till Bilder

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-09 12:40
Ursprungligen av Innis:

Det absolut enklaste är att ta den kabeln som följer med kameran och ansluta till datorn och importera till Bilder

Och det är lika lätt att med adapter importera från kamera direkt till Bilder i iphone/ipad för vidare synk till datorn hemma via icloud bilder.
https://support.apple.com/sv-se/HT202037

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 12:42
Ursprungligen av IngoX:

Och det är lika lätt att med adapter importera från kamera direkt till Bilder i iphone/ipad för vidare synk till datorn hemma via icloud bilder.
https://support.apple.com/sv-se/HT202037

Eller om man har en så pass gammal MBP med inbyggd kortläsare.

Ursprungligen av frazze:

Du vill alltså ha en automatisk import av bilder från kameran in i Apples Photos (Bilder). Underförstått att sedan iCloud får synkronisera ut de nytagna bilderna till varje enhet med samma AppleID. Hur menar du "koppla direkt till denna app"?

Exakt så vill jag att den ska göra.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 12:52
Ursprungligen av calinou:

Exakt så vill jag att den ska göra.

Finns inte, går inte.

Ursprungligen av Innis:

Eller om man har en så pass gammal MBP med inbyggd kortläsare.

Har en kortläsare men det finns väl inte på dom nya?

Ursprungligen av IngoX:

Och det är lika lätt att med adapter importera från kamera direkt till Bilder i iphone/ipad för vidare synk till datorn hemma via icloud bilder.
https://support.apple.com/sv-se/HT202037

Tack för länken. Synkas det automatiskt till iCloud när bilderna har blivit importerade i bilder?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 14:12
Ursprungligen av calinou:

Tack för länken. Synkas det automatiskt till iCloud när bilderna har blivit importerade i bilder?

Ja om du har iCloud bildbibliotek påslaget

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 14:14
Ursprungligen av calinou:

Har en kortläsare men det finns väl inte på dom nya?

Nej

Ursprungligen av johnh3:

Det skulle väl krävas en kamera med ett inbyggt Sim kort. Jag tror inte det finns utan det är via Wi-fi delning och såna lösningar man får använda.
Typ en sån kamera:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/...

Toppen alternativ!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-09 15:16
Ursprungligen av calinou:

Måste köpa en kamera.
Vill helst att det ska gå smidigt med att bilderna syns direkt i "bilder" på samtliga enheter.
Finns det sådana märken och modeller som kan koppla direkt till denna app?

Det blir ju så om du använder kameran i en iPhone.

Men det vet du nog redan, så när du säger "måste köpa en kamera" så undrar jag vad det är i iPhones kamera som inte räcker. För om du köper en enkel kompaktkamera är det inte säkert den är mycket bättre.

Vad för typ av fotografering vill du göra där iPhone inte räcker?

Ursprungligen av pesc:

Det blir ju så om du använder kameran i en iPhone.

Men det vet du nog redan, så när du säger "måste köpa en kamera" så undrar jag vad det är i iPhones kamera som inte räcker. För om du köper en enkel kompaktkamera är det inte säkert den är mycket bättre.

Vad för typ av fotografering vill du göra där iPhone inte räcker?

Kommer nog att köpa kommande iPhone men då måste jag prova den och se om den räcker.
Just nu har bara 6+ och den är bra för vanliga bilder. Skulle behöva få bättre omfång på landskapsbilder. Sony som föreslås ovan har F 2.8-1.8 vilket kanske kan vara bra om man vill ha oskärpa i bakgrunden på närbilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-09 15:52
Ursprungligen av calinou:

Toppen alternativ!

Det jag sett om WiFi i separata kameror känns inte som helgjutna lösningar.

Antingen så sätter kameran (Olympus) upp en egen WiFi accesspunkt. Du får då ansluta till denna accesspunkt med din telefon eller dator och sedan kan du styra kameran och ladda bilder. Men då har du ju ingen internet-access längre och uppladdningen av bilder till ditt moln funkar inte förrän du byter accesspunkt igen. Meckigt

Eller så är det som Sony-kameran som länkats i en artikel ovan. Där ska kameran ansluta till en router och din dator/telefon ska vara uppkopplad mot samma nät. Det funkar kanske bra om du bara använder kameran nära din WiFi-router. Men om du reser omkring? Då får du koppla om kameran hela tiden (hur kul är det att mata in internetlösenord i en kamera?). Eller annat... Enkelt om du är en accesspunktskonfigureringsfantast, meckigt för alla andra.

Själv tar jag ut minneskortet ur kameran och sätter in i min gamla laptop (som har inbyggd läsare). Då kan man enkelt importera i bilder om man vill. Om jag skulle skaffa en ny laptop skulle jag skaffa en extern minneskortsläsare.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 16:44
Ursprungligen av pesc:

Det jag sett om WiFi i separata kameror känns inte som helgjutna lösningar.

Antingen så sätter kameran (Olympus) upp en egen WiFi accesspunkt. Du får då ansluta till denna accesspunkt med din telefon eller dator och sedan kan du styra kameran och ladda bilder. Men då har du ju ingen internet-access längre och uppladdningen av bilder till ditt moln funkar inte förrän du byter accesspunkt igen. Meckigt

Eller så är det som Sony-kameran som länkats i en artikel ovan. Där ska kameran ansluta till en router och din dator/telefon ska vara uppkopplad mot samma nät. Det funkar kanske bra om du bara använder kameran nära din WiFi-router. Men om du reser omkring? Då får du koppla om kameran hela tiden (hur kul är det att mata in internetlösenord i en kamera?). Eller annat... Enkelt om du är en accesspunktskonfigureringsfantast, meckigt för alla andra.

Själv tar jag ut minneskortet ur kameran och sätter in i min gamla laptop (som har inbyggd läsare). Då kan man enkelt importera i bilder om man vill. Om jag skulle skaffa en ny laptop skulle jag skaffa en extern minneskortsläsare.

Det är inte så krångligt som du vill få till det egentligen. Har man en gång anslutit sig till en accesspunkt eller skapat en direktkoppling till telefonen är inställningarna sparade.
Detta är en bra funktion om man är på resande fot och inte har en dator med sig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 16:57

Jag förstår din fundering på att köpa en "riktig" kamera. Sitter själv och botaniserar bland DSLR kameror.
Älskar bilderna som XS Max tar men den har sina begränsningar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-09 21:02
Ursprungligen av Innis:

Finns inte, går inte.

Ok jag får göra en pudel för det går men det krävs som sagt en app i telefonen.
Har redan nämn namnet på appen men trodde inte att den gick att köra i bakgrunden mot kameran.
Programmet heter SnapBridge och är till Nikons kameror.
Dessa kameror är kompatibla.

Ursprungligen av Innis:

Ok jag får göra en pudel för det går men det krävs som sagt en app i telefonen.
Har redan nämn namnet på appen men trodde inte att den gick att köra i bakgrunden mot kameran.
Programmet heter SnapBridge och är till Nikons kameror.
Dessa kameror är kompatibla.

Fungerar bra med min Z 6.

Har själv en Fuji X70 som har möjligheten via egen Wifi accesspunkt och Fuji,s egen app att överföra bilder.
Nackdelen är att du måste manuellt ställa in wifi,n. Använda Fuji appen vilket har en osäker funktion, ibland kopplar ibland inte. Samt att den bara importerar jpg-bilder.
Min workflow idag är: iPad mini 5/SD-dongel/raw-filer till Apple bilder. Men funderar på Affinity appen.

Ursprungligen av calinou:

Kommer nog att köpa kommande iPhone men då måste jag prova den och se om den räcker.
Just nu har bara 6+ och den är bra för vanliga bilder. Skulle behöva få bättre omfång på landskapsbilder. Sony som föreslås ovan har F 2.8-1.8 vilket kanske kan vara bra om man vill ha oskärpa i bakgrunden på närbilder.

Du kanske redan har koll på detta, men f/1.8-2.8 är inget som är lämpligt för landskap då skärpedjupet blir kort och du kommer mest troligt att få oskärpa någonstans i de landskapsfoton du tar. Du behöver nog upp runt f/10 eller mer för att säkra skärpa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-11 14:19
Ursprungligen av Innis:

Det är inte så krångligt som du vill få till det egentligen. Har man en gång anslutit sig till en accesspunkt eller skapat en direktkoppling till telefonen är inställningarna sparade.
Detta är en bra funktion om man är på resande fot och inte har en dator med sig.

Panasonics Image app suger %!*!”*.
Jag kör en minneskortläsare till min iPad Pro, överför bilderna via den till ”Bilder”, smidigt och snabbt.
Kikade ett tag på minneskort med inbyggt WiFi men de har fått lite blandad kritik.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-11 14:28
Ursprungligen av bjorsi:

Panasonics Image app suger %!*!”*.
Jag kör en minneskortläsare till min iPad Pro, överför bilderna via den till ”Bilder”, smidigt och snabbt.
Kikade ett tag på minneskort med inbyggt WiFi men de har fått lite blandad kritik.

Trådlöst är bra när det väl fungerar. Men alltid långsammare, dyrare och drar mer energi. Minneskortläsare kommer få ett smidigare arbetssätt och fler funktioner i iOS13.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-11 15:13
Ursprungligen av bjorsi:

Panasonics Image app suger %!*!”*.
Jag kör en minneskortläsare till min iPad Pro, överför bilderna via den till ”Bilder”, smidigt och snabbt.
Kikade ett tag på minneskort med inbyggt WiFi men de har fått lite blandad kritik.

Använder den ofta och det är inte min uppfattning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-11 15:45
Ursprungligen av Innis:

Använder den ofta och det är inte min uppfattning.

Kul för dig :), jag har inte lyckats få den att fungera. Testat både BT och WiFi

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-11 16:35
Ursprungligen av bjorsi:

Kul för dig :), jag har inte lyckats få den att fungera. Testat både BT och WiFi

Hur svårt kan det vara,starta Wi-Fi på kameran,scanna QR-koden med telefonen,starta appen på telefonen när kameran säger så.
Visst GUI i appen är under all kritik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-11 19:46
Ursprungligen av Innis:

Hur svårt kan det vara,starta Wi-Fi på kameran,scanna QR-koden med telefonen,starta appen på telefonen när kameran säger så.
Visst GUI i appen är under all kritik.

Som sagt, kul för dig. Jag får felmeddelande om att det inte går att ansluta. Måste de vara 2,4Ghz utan specialtecken på Wi-Fi?

Bevaka tråden