Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2019-05-08 17:39
Ursprungligen av Zeugma:

Precis, inte gratis. Men jag tror mer att det svenska banksystemet redan har betalningslösningar som både banker och kunder generellt är nöjda med. På så vis ser inte bankerna någon affärsmässig nytta med att acceptera Apples villkor. Man kan också fråga sig vilka specialrabatter Google och Samsung rimligen har gått med på.

För att implementera Apple Pay krävs att bankerna uppdaterar sina system. Apple tar också en viss procent av varje transaktion. Där har ni hela anledningen till att bankerna tvekar och dröjer. Det krävs investering i ny teknik. Bankerna har idag enorma system som måste uppdateras och den kostnaden ska ställas emot kundnyttan. Ju fler länder och banker som ansluter ju mer press på bankerna. Apple Pay är ingen flopp som någon skriver. Apple Pay är däremot en ny kultur som våra banker inte är vana vid. Att någon annan aktör ställer villkor och tar betalt. Detta förfarande har bankerna ju haft som sin specialitet. Detta tar tid att ändra. Snart ansluter sig Danske Bank och det blir den andra stora banken efter Nordea. Detta kommer sätta ytterligare press på övriga banker. Det kommer också komma en mängd uppstickare och små aktörer. I och med att bankerna numera måste öppna upp sina system (PSD2) så kommer det bli en våg av uppstickare som kommer erbjuda Apple Pay. Till slut kommer storbankerna att haka på. Precis som alltid så vill man se utvecklingen först. Kunderna lär sig att det finns smidigare allternativ och det kommer påverka trögbankerna.

Ursprungligen av Vesto:

... Apple Pay är ingen flopp som någon skriver. ...

Det var jag, i tidigare inlägg.

Har flyttat över mina tjänster från Handelsbanken till Nordea nu. Använt Apple Pay i några dagar och jäklar vad smidigt. Slipper otyget också med att ha pinkod för köp över 200 kronor när det är blipp. Hittills har jag bara haft problem att använda det på OKQ8 men det beror på att ingen kan köra blipp där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-07 12:30

Komplett Bank anslutna till Apple Pay

Igår uppdaterades listan med Banker i Europa som deltar i Apple Pay. (länken går till den engelska sidan, den svenska översättningen av sidan är inte uppdaterad än)

Nytt är att Komplett Bank nu finns med i Finland, Norge och Sverige. Man kan ansluta sitt Komplett Bank Mastercard till Apple Pay.
https://www.komplettbank.se/kreditkort/wallet...

Senast redigerat 2019-08-07 13:17

Toppen! Nu vet jag att det finns någonting som heter Komplett bank.

  • Superhjälte
  • 2019-08-07 13:18

Trådar sammanfogade och tråd öppnad.

Så många banker på listan.....? Komplett bank känner jag inte till......

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-07 14:07
Ursprungligen av calinou:

Komplett bank känner jag inte till......

Nej, Komplett bank känner jag bara igen från jobbig TV-reklam där det verkar vara så fantastiskt bra att låna pengar [ironi]. "Vissa är mer flexibla än andra" är deras slogan...

Ursprungligen av calinou:

Så många banker på listan.....?

Bara "krafs", storbankerna förutom Nordea är fortsatt frånvarande på Apple Pay-listan.

Nu börjar det bli pinsamt för Danske Bank som den 2 april meddelade "Snart här" på sitt twitter. Det är ett ganska långt "snart", man får backa 150 inlägg och 5 sidor i denna tråd för att komma dit, och då var tråden ändå låst i tre månader!

På sitt danska twitterkonto förtydligade dock Danske Bank att "Snart" i själva verket betydde: "at det nok skal blive tilgængeligt, også selvom vi endnu ikke kan sætte en præcis dato". Snart betyder alltså på danska nån gång i framtiden...

Senast redigerat 2019-08-07 14:22
  • Medlem
  • 2019-08-07 15:03
Ursprungligen av IngoX:

Nej, Komplett bank känner jag bara igen från jobbig TV-reklam där det verkar vara så fantastiskt bra att låna pengar [ironi]. "Vissa är mer flexibla än andra" är deras slogan...

Enda anledningen att befatta sig med Komplett bank är väl om man ofta handlar med deras kreditkort på komplett.se.

Om du använder kortet för att betala varor levererade av Komplett på Komplett.se får du en bonus på hela 4 procent.

Ursprungligen av Ljung:

Enda anledningen att befatta sig med Komplett bank är väl om man ofta handlar med deras kreditkort på komplett.se.

Om du använder kortet för att betala varor levererade av Komplett på Komplett.se får du en bonus på hela 4 procent.

Upp till x tusen eller nåt sånt var det också har jag för mig.

Ursprungligen av IngoX:

Igår uppdaterades listan med Banker i Europa som deltar i Apple Pay. (länken går till den engelska sidan, den svenska översättningen av sidan är inte uppdaterad än)

Nytt är att Komplett Bank nu finns med i Finland, Norge och Sverige. Man kan ansluta sitt Komplett Bank Mastercard till Apple Pay.
https://www.komplettbank.se/kreditkort/wallet...

Ett så litet land som Danmark har över 70 banker som har Apple Pay dock inte Danske Bank är med på listan.
Revolut och Monese finns nästan för samtliga länder utom för Ukraina och Ryssland. Vilket kanske kan tolkas som trovärdiga.

Senast redigerat 2019-08-07 18:50

Verkar som många banker är motvilliga till Apple Pay, exempelvis Swedbank som har gjort en egen lösning. De införde nyligen även Google Pay.

Har svårt att tro att det rent tekniskt inte borde gå få Apple Pay om de redan har alla andra tjänster på plats.
Så jag antar att det är nåt med kostnaderna som gör att de är så envisa? Men med så många iPhone användare i Sverige tycker man de borde ge med sig.

Apple vill ha mer betalt av bankerna än de vill ge. Apple vill inte sänka eftersom Sverige inte är någon viktig marknad. Svårare än så är det knappast. Det är upp till konsumenterna att kräva Apple pay-service av sina banker. Eller byta till de som ger Apple pay-service.

Ursprungligen av Zeugma:

Apple vill ha mer betalt av bankerna än de vill ge. Apple vill inte sänka eftersom Sverige inte är någon viktig marknad. Svårare än så är det knappast. Det är upp till konsumenterna att kräva Apple pay-service av sina banker. Eller byta till de som ger Apple pay-service.

Denna kommentar om masskjutningar passar rätt bra

Så du säger att alla andra länders banker är mindre giriga än Sveriges?

Ursprungligen av BlackSmp:

Denna kommentar om masskjutningar passar rätt bra

Så du säger att alla andra länders banker är mindre giriga än Sveriges?

Nej, jag tycker att det är ganska opassande, osmakligt rentav.
Men om det inte handlar om avgifter får du gärna upplysa mig om vad det egentligen beror på.

Ursprungligen av Zeugma:

Nej, jag tycker att det är ganska opassande, osmakligt rentav.
Men om det inte handlar om avgifter får du gärna upplysa mig om vad det egentligen beror på.

Det är ju hur tydligt som helst vad det beror på, de svenska bankerna är för giriga, Swedbank har t.o.m sagt att de tycker ApplePay är för osäkert (för att de inte vill betala) och skulle göra en egen lösning (som dock bara kom till Android och sedan floppade).

Ursprungligen av Hank Solo:

Det är ju hur tydligt som helst vad det beror på, de svenska bankerna är för giriga, Swedbank har t.o.m sagt att de tycker ApplePay är för osäkert (för att de inte vill betala) och skulle göra en egen lösning (som dock bara kom till Android och sedan floppade).

Jag förstår inte hur detta skulle avvika eller strida mot vad jag redan har skrivit.

  • Medlem
  • 2019-08-11 21:12
Ursprungligen av Hank Solo:

Det är ju hur tydligt som helst vad det beror på, de svenska bankerna är för giriga, Swedbank har t.o.m sagt att de tycker ApplePay är för osäkert (för att de inte vill betala) och skulle göra en egen lösning (som dock bara kom till Android och sedan floppade).

SEB gav igår följande svar på deras facebook sida. Inte för att det är någon speciell stor nyhet men nu bekräftar man iallafall att förhandlingar pågår. Dock är det bedrövligt att det snart tagit två år och fortfarande är man inte överens.

"Vi är medvetna om att det finns ett intresse för betaltjänster som Google Pay och Apple Pay. I dagsläget har parterna tyvärr inte kommit överens, men förhandlingarna sker kontinuerligt och förhoppningsvis kommer parterna överens i framtiden. Då dessa förhandlingar är hemliga kan vi inte dela med oss av mer information."

Ursprungligen av Vesto:

SEB gav igår följande svar på deras facebook sida. Inte för att det är någon speciell stor nyhet men nu bekräftar man iallafall att förhandlingar pågår. Dock är det bedrövligt att det snart tagit två år och fortfarande är man inte överens.

"Vi är medvetna om att det finns ett intresse för betaltjänster som Google Pay och Apple Pay. I dagsläget har parterna tyvärr inte kommit överens, men förhandlingarna sker kontinuerligt och förhoppningsvis kommer parterna överens i framtiden. Då dessa förhandlingar är hemliga kan vi inte dela med oss av mer information."

Tolkar det ändå som att man är på väg mot en lösning. Skulle/när SEB kommer till skott - lossnar nog korken för dom andra affärsbankerna. Om dom inte redan nu sitter vid samma bord. Jag tror det kommer snart.

Fattar inte varför ni som vill använda Swedbank etc inte skaffar Klarna kortet?
Avgiftsfritt.
Knyts till ditt bankonto på valfri bank, tex så har jag knutit det till ett "utgiftskonto" där jag bara har några tusen och fyller på vartefter via deras iPhone app, i Swedbank.
Du kan sätta beloppsgräns för när pengarna du använt kortet till ska dras direkt eller bli "Klarna 14 dagar", tex har jag en gräns på 500:-
Allt sköter jag från deras iPhone app, men finns även till datorn.
Bara dubbelklicka på Watch och sen är det klart. Du får påminnelser så du inte glömmer att betala krediten "Klarna 14 dagar"
Inköp på nätet där bland valen Klarna finns med, hamnar också i appen, och du kan se alla dina kvitton också.
Kortet funkar utomlands, men vet ej hur det funkar med Apple Pay där, eftersom jag inte varit utomlands på ett tag men borde väl funka även där.
Superbra support om du behöver hjälp eller bara funderar på något.
Enda avigsidan är jag funnit hittills är på ICA där om du använder detta kort så går du miste om bonusen, så där blippar jag med ICA-kortet som går lika snabbt, iaf när dom inte kräver kod eller att man sätter i kortet, vilket händer ibland.

Ursprungligen av CekariYH:

Fattar inte varför ni som vill använda Swedbank etc inte skaffar Klarna kortet?
Avgiftsfritt.
Knyts till ditt bankonto på valfri bank, tex så har jag knutit det till ett "utgiftskonto" där jag bara har några tusen och fyller på vartefter via deras iPhone app, i Swedbank.
Du kan sätta beloppsgräns för när pengarna du använt kortet till ska dras direkt eller bli "Klarna 14 dagar", tex har jag en gräns på 500:-
Allt sköter jag från deras iPhone app, men finns även till datorn.
Bara dubbelklicka på Watch och sen är det klart. Du får påminnelser så du inte glömmer att betala krediten "Klarna 14 dagar"
Inköp på nätet där bland valen Klarna finns med, hamnar också i appen, och du kan se alla dina kvitton också.
Kortet funkar utomlands, men vet ej hur det funkar med Apple Pay där, eftersom jag inte varit utomlands på ett tag men borde väl funka även där.
Superbra support om du behöver hjälp eller bara funderar på något.
Enda avigsidan är jag funnit hittills är på ICA där om du använder detta kort så går du miste om bonusen, så där blippar jag med ICA-kortet som går lika snabbt, iaf när dom inte kräver kod eller att man sätter i kortet, vilket händer ibland.

Jag har skaffat klarna kortet, men ogillar att det tar två bankdagar innan det dras från kontot fast man valt att det ska dras direkt med det, vill att det ska dras direkt om det är direkt.

Ursprungligen av CekariYH:

Fattar inte varför ni som vill använda Swedbank etc inte skaffar Klarna kortet?
Avgiftsfritt.
Knyts till ditt bankonto på valfri bank, tex så har jag knutit det till ett "utgiftskonto" där jag bara har några tusen och fyller på vartefter via deras iPhone app, i Swedbank.
Du kan sätta beloppsgräns för när pengarna du använt kortet till ska dras direkt eller bli "Klarna 14 dagar", tex har jag en gräns på 500:-
Allt sköter jag från deras iPhone app, men finns även till datorn.
Bara dubbelklicka på Watch och sen är det klart. Du får påminnelser så du inte glömmer att betala krediten "Klarna 14 dagar"
Inköp på nätet där bland valen Klarna finns med, hamnar också i appen, och du kan se alla dina kvitton också.
Kortet funkar utomlands, men vet ej hur det funkar med Apple Pay där, eftersom jag inte varit utomlands på ett tag men borde väl funka även där.
Superbra support om du behöver hjälp eller bara funderar på något.
Enda avigsidan är jag funnit hittills är på ICA där om du använder detta kort så går du miste om bonusen, så där blippar jag med ICA-kortet som går lika snabbt, iaf när dom inte kräver kod eller att man sätter i kortet, vilket händer ibland.

Därför att det inte är direktdebitering och att det inte framgår vilket som är inköpsstället. Det gör det svårt för Handelsbankens inbygga funktioner att analysera vad jag lägger mest pengar på varje månad.

Ursprungligen av Hank Solo:

Jag har skaffat klarna kortet, men ogillar att det tar två bankdagar innan det dras från kontot fast man valt att det ska dras direkt med det, vill att det ska dras direkt om det är direkt.

Tja, det är den normal transaktionstiden mellan banker, så det kommer man inte undan, och två dagar, varför bekymra sig om det? Även om jag använder ICA-kortet eller Swedbanks kort så tar det någon dag innan transaktionen sker. Enda gången det sker direkt är när man för över pengar mellan sina egna konton på vald bank.

Ursprungligen av sextontio:

Därför att det inte är direktdebitering och att det inte framgår vilket som är inköpsstället. Det gör det svårt för Handelsbankens inbygga funktioner att analysera vad jag lägger mest pengar på varje månad.

Det med direktdebitering svara jag på ovan.

Håller med om inköpsställen där det bara står Klarna i bankkontot, men betyder inget för mig för jag vet ganska noga var och när jag handlat något, men håller med att det blir besvärligt om man är flera som använder Klarna i familjen, men man får ju en ganska god uppfattning i Klarnas app:

Senast redigerat 2019-08-11 22:40
Ursprungligen av CekariYH:

Enda avigsidan är jag funnit hittills är på ICA där om du använder detta kort så går du miste om bonusen, så där blippar jag med ICA-kortet som går lika snabbt, iaf när dom inte kräver kod eller att man sätter i kortet, vilket händer ibland.

Det funkar utmärkt att få ICA-bonus även med Klarna/ApplePay/AppleWatch. Jag har QI-koden för mitt ICA-konto i Wallet på klockan. Scannar den för att få loss en handscanner. Gör mina inköp, checkar ut med personnr (av nån anledning funkar det inte att scanna QI vid utcheckning), betalar med ApplePay i klockan. Klart!

Accepterar Hemköp ApplePay?

Ursprungligen av Chaosstar:

Accepterar Hemköp ApplePay?

Självklart. Kan du blippa kan du använda ApplePay. Och blippa kan du göra nästan överallt nuförtiden. Sen finns det konstiga undantag. På K-rauta kan du inte blippa över 250 kr utan måste stoppa in ett plastkort, och funkar inte blipp funkar inte ApplePay. American Express funkar inte överallt trots blippmöjlighet.

Ursprungligen av Sir N.:

Det funkar utmärkt att få ICA-bonus även med Klarna/ApplePay/AppleWatch. Jag har QI-koden för mitt ICA-konto i Wallet på klockan. Scannar den för att få loss en handscanner. Gör mina inköp, checkar ut med personnr (av nån anledning funkar det inte att scanna QI vid utcheckning), betalar med ApplePay i klockan. Klart!

Jag tror fortfarande att olika ICA inte alla har samma terminaler (än) så det funkar inte alltid med ApplePay i självscanningen (även om det funkar i kassaterminalerna).

Vad menar du med personnr? I vilket moment knappar du in detta och hur? Är det för att få betalterminalen att slå om till blipp så är det något jag missat...

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Jag tror fortfarande att olika ICA inte alla har samma terminaler (än) så det funkar inte alltid med ApplePay i självscanningen (även om det funkar i kassaterminalerna).

Jag har inte stött på någon ICA där du inte kan betala med blipp (ApplePay). Däremot finns det butiker som inte har den modernaste självscanningen och där du måste dra ditt ICA-kort för att få loss ett scanninghandtag (Inte stöd för QI eller knappa personnr).

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Vad menar du med personnr? I vilket moment knappar du in detta och hur? Är det för att få betalterminalen att slå om till blipp så är det något jag missat...

I utcheckningen: Jag ställer mitt scanninghandtag i hållaren och går fram till en ledig skärm. Där kan jag välja mellan att dra ICA-kort, knappa personnr eller scanna QI. Där knappar jag personnummer så att skärmen vet att det är jag som checkar ut. Jag ser listan på skärmen vad jag handlat, läser in ev. rabattkuponger, väljer betala och blippar sen klockan med ApplePay.

Ursprungligen av Sir N.:

Jag har inte stött på någon ICA där du inte kan betala med blipp (ApplePay). Däremot finns det butiker som inte har den modernaste självscanningen och där du måste dra ditt ICA-kort för att få loss ett scanninghandtag (Inte stöd för QI eller knappa personnr).

I utcheckningen: Jag ställer mitt scanninghandtag i hållaren och går fram till en ledig skärm. Där kan jag välja mellan att dra ICA-kort, knappa personnr eller scanna QI. Där knappar jag personnummer så att skärmen vet att det är jag som checkar ut. Jag ser listan på skärmen vad jag handlat, läser in ev. rabattkuponger, väljer betala och blippar sen klockan med ApplePay.

Tack för bra svar!
Du menar QR, va...? ?

Jag tror problemet hos de butiker utan "den modernaste självscanningen" jag upplever är att jag inte kan trigga betalterminalen att få kommando att aktivera blipp. Detta brukar ske automatiskt på de flesta betalställen utan just hos de ICA jag pratar om. Håller jag klockan mot sidopanelen av terminalen händer ingenting. Uppfattar inte av din beskrivning att det du gör skulle funka på de ICA jag använder, men jag kan absolut ha fel.

(I de manuella kassorna har jag noterat att detta moment görs av kassören och då funkar exempelvis ApplePay. Den anställde frågar hur jag vill betala och terminalen lyser upp blippsymbol.)

Bevaka tråden