Men jag tycker inte iPhone/Apple riktigt följer "följer samma kurva som all produktutveckling". I min bok stabiliseras priset och tex. datakraften ökar när en produktkategori mognar. Sedan vill jag understryka att min kritik mot Apple är minimal. Det är snarare fascinerande att de klarar detta. Även om vi kanske ser hacken i försäljningskurvan nu.
Till detta kannan lägga resonemanget om att "det är synd om de rika" som en amerikansk ekonom/politiker slog fast. Han har tittat på prisuppgången på lyxartiklar. Tex exklusiva väskor och klockor har haft en prisökning med 30-200% att jämföra med andra produkter som har haft 0-4%. Anledningen till detta är att antalet mkt. rika har ökat drastiskt under de senaste typ 10-15 åren, så helt plötsligt blir det tillräcklig volym även om du tar 100000 för en väska. Eller 20000 för en iPhone...
PS. Utifrån ovanstående tycker denna ekonom att det är synd om de rika och att de pga av denna inflation på konsumtionsvaror för de rika så ska vi inte klaga på dem.