Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Innis:

Du har en QR kod på körkortet som man identifierar sig med. Eftersom man oftast kör bil till affären är det alltid med.

Det låter bra, men man kanske inte har med sig körkort/plånbok in i affären (om man nu vill praktisera digital lösning med ApplePay hela vägen). ? Dessutom är det väl bara QR på körkort från typ 2013 och senare (jag har inte QR på mitt)?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-14 10:01
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Det låter bra, men man kanske inte har med sig körkort/plånbok in i affären (om man nu vill praktisera digital lösning med ApplePay hela vägen). ? Dessutom är det väl bara QR på körkort från typ 2013 och senare (jag har inte QR på mitt)?

Som du kanske ser så skrev jag ”oftast”
Men eftersom du har mobilen med dig identifierar du dig med QR-koden i ICA-appen

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Det låter bra, men man kanske inte har med sig körkort/plånbok in i affären (om man nu vill praktisera digital lösning med ApplePay hela vägen). ? Dessutom är det väl bara QR på körkort från typ 2013 och senare (jag har inte QR på mitt)?

(Jag vet, ingenting direkt med Apple Pay att göra men...)
Du har sannolikt en streckkod på ditt körkort även om det är före 2013. Den brukar också fungera.

Ursprungligen av Innis:

Du har en QR kod på körkortet som man identifierar sig med. Eftersom man oftast kör bil till affären är det alltid med.

Då får han ju ändå ta fram ett kort. Tror han menade att ta ut scanner utan kort

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-14 13:21
Ursprungligen av adress@mac:

Då får han ju ändå ta fram ett kort. Tror han menade att ta ut scanner utan kort

Och då får han ta fram sin telefon. Han lär få ta fram någonting för identifiera sig är ett måste.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-08-14 14:44

AppleWatch.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-14 15:20

Jag är hur som helst nöjd med detta. Som jag ser det kan jag då nå ett ytterligare ett mål jag har, att hustrun har det fysiska kortet och jag sköter handlandet via telefon. Då behöver vi inte ansöka om ett extrakort och besparar miljön belastning och oss kanske någon avgift.

Varför ger inte alla butiker sina kunder möjligheten att koppla ihop alla sina betal- och kreditkort med butikens ”bonuskort”?
Måste ju vara det mest smidiga systemet för alla?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-19 17:17

P.F.C. lät intressant men nu, not so much:

Ursprungligen av zinned:

P.F.C. lät intressant men nu, not so much:

Har haft det några månader - men inte märkt ngt negativt. Kanske kommer....

Danske Bank stödjer nu Apple Pay

Danske Bank stödjer nu Apple Pay

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 09:03
Ursprungligen av lindman:

Danske Bank stödjer nu Apple Pay

Källa? Ser inget på deras hemsida, twitter eller facebook än.

(Danske Bank UK på Nordirland stöder Apple Pay sedan länge)

Ursprungligen av IngoX:

Källa? Ser inget på deras hemsida, twitter eller facebook än.

(Danske Bank UK på Nordirland stöder Apple Pay sedan länge)

Loggar man in i iPhone appen från Danske bank får man info om att lägga till kort. Har gjort det och det gick bra. Har ej testat handla på kortet ännu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 09:13
Ursprungligen av lindman:

Loggar man in i iPhone appen från Danske bank får man info om att lägga till kort. Har gjort det och det gick bra. Har ej testat handla på kortet ännu.

Toppen, då kommer det! ? De testar säkert nu, så var det väl med Nordea också innan skarp release.

Spring till affären och testa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 10:47

Nu har Danske Bank gått ut på twitter, facebook och hemsidan om Apple Pay.
https://danskebank.se/applepay

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 13:54
Ursprungligen av IngoX:

Nu har Danske Bank gått ut på twitter, facebook och hemsidan om Apple Pay.
https://danskebank.se/applepay

Så jääääääää?la bra ?????? ?

Jag berättade för min bank, Länsförsäkringar, om att ytterligare en konkurrent erbjuder tjänsten och fick detta svar (suck):

Hej Michael,
tack för ditt meddelande!

Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.

Skulle förutsättningarna förändras kommer vi givetvis att erbjuda även den Pay-tjänsten.

De kunder som har en iPhone kan använda betallösningen i smartklockor från Garmin och Fitbit.

Önskar dig en trevlig dag!
Med Vänlig Hälsning
Emma
Länsförsäkringar Östgöta
Kundservice Bank

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-20 15:38
Ursprungligen av Solidsoulbassman:

Jag berättade för min bank, Länsförsäkringar, om att ytterligare en konkurrent erbjuder tjänsten och fick detta svar (suck):

Hej Michael,
tack för ditt meddelande!

Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.

Skulle förutsättningarna förändras kommer vi givetvis att erbjuda även den Pay-tjänsten.

De kunder som har en iPhone kan använda betallösningen i smartklockor från Garmin och Fitbit.

Önskar dig en trevlig dag!
Med Vänlig Hälsning
Emma
Länsförsäkringar Östgöta
Kundservice Bank

Ja, standardsvar.

Då hade jag svarat dem:

"Hej Emma,
tack för ditt svar!

Ni på Länsförsäkringar har valt en en kundrelation som skiljer sig från normala kundrelationer på marknaden och jag kan inte ställa mig bakom den, så därmed avslutar jag alla försäkringar, alla lån, alla konton, kort sagt allt som har med er att göra.

Skulle förutsättningarna förändras kommer jag givetvis tro det när jag ser det, tills dess fortsätta vara kund hos annan bank.

Jag som kund, som har en iPhone, kan även använda betallösningen även med Apple Watch men givetvis hos annan bank än er.

Önskar dig en trevlig dag!
Med Vänlig Hälsning
Nisse, fd kund."

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-08-20 17:14
Ursprungligen av adress@mac:

Har haft det några månader - men inte märkt ngt negativt. Kanske kommer....

Har P.F.C Apple Pay?

  • Medlem
  • 2019-08-20 17:31
Ursprungligen av Cribe:

Har P.F.C Apple Pay?

Nej, P.F.C. har inte Apple Pay.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-08-20 17:37

Varför tar man upp det i den här tråden då? ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-20 18:06
Ursprungligen av Solidsoulbassman:


Apple har valt en samarbetsmodell som skiljer sig från andra Pay-lösningar på marknaden och vi kan inte ställa oss bakom den, så för närvarande har vi inga planer på att erbjuda Apple Pay.

Skulle förutsättningarna förändras kommer vi givetvis att erbjuda även den Pay-tjänsten.

De kunder som har en iPhone kan använda betallösningen i smartklockor från Garmin och Fitbit.

Synd att Länsförsäkringar inte kan gå mer till mötes. De är väl Sveriges populäraste bank idag.

Jag har funderat på att byta bank och valet har legat mellan Länsförsäkringar och Danske Bank. I och med att Danske Bank anslutit sig till Apple Pay så ger det naturligtvis dem pluspoäng.

Är det någon som har mer ingående information om hur Apples samarbetsmodell med banker ser ut? Har Apple tänkt att ta en liten kommission för varje transaktion? Kanske bryter Apple mot redan inarbetade modeller från ex Visa och Mastercard. Man kan anta att Apples krav och avgifter är höga, annars hade nog fler banker anslutit sig redan.

Senast redigerat 2019-08-20 19:13
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-08-20 20:22

Nordea Finans med Everydaycard har utalat sig att Apple Pay är på väg men frågan är när. Även jag har Länsförsäkringar men får mitt Everydaycard möjlighet så är det enbart det kortet jag kommer använda.

Ursprungligen av iSweden:

Synd att Länsförsäkringar inte kan gå mer till mötes. De är väl Sveriges populäraste bank idag.

Jag har funderat på att byta bank och valet har legat mellan Länsförsäkringar och Danske Bank. I och med att Danske Bank anslutit sig till Apple Pay så ger det naturligtvis dem pluspoäng.

Är det någon som har mer ingående information om hur Apples samarbetsmodell med banker ser ut? Har Apple tänkt att ta en liten kommission för varje transaktion? Kanske bryter Apple mot redan inarbetade modeller från ex Visa och Mastercard. Man kan anta att Apples krav och avgifter är höga, annars hade nog fler banker anslutit sig redan.

Danske Bank har lägre boräntor vilket borde ge två pluspoäng.

Såg iof att Länsförsäkringar har Watch app, imponerande!

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2019-08-21 11:52

Bytte till Nordea idag.
Synd då jag för övrigt varit nöjd med SEB.

Ursprungligen av The Cat:

Bytte till Nordea idag.
Synd då jag för övrigt varit nöjd med SEB.

Byta från SEB som du är nöjd med - för att få ett kort på Nordea....? Tur - kanske - att vi alla är olika.
Jag behåller SEB med alla engagemang och tog ett kort på Klarna (Visa) som fungerar med ApplePay.
Dessutom American Express (gröna) som nu är kostnadsfritt - också sitter bra i ApplePay.
När/om SEB ansluter sig till ApplePay lägger jag till det också. Dessutom finns ju Curve där SEB kort ligger - tillsammans med 5 andra. Kostnadsfritt och minst lika smidigt som ApplePay. Men Nordbanken........?

Ursprungligen av CekariYH:

Tja, det är den normal transaktionstiden mellan banker, så det kommer man inte undan, och två dagar, varför bekymra sig om det? Även om jag använder ICA-kortet eller Swedbanks kort så tar det någon dag innan transaktionen sker. Enda gången det sker direkt är när man för över pengar mellan sina egna konton på vald bank.

Swish, går på en gång

Ursprungligen av Hank Solo:

Swish, går på en gång

Sant, men funkar inte överallt där Apple Pay funkar.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-08-22 08:56

Bytte från swedbank, som jag haft sedan 80-talet (då hette de något annat) till Nordea, främst för Apple Pay, men även för att jag inte varit särskilt nöjd med Swedbank de senaste åren. Hade Swedbank haft Apple Pay kanske jag varit kvar, det är fruktansvärt besvärligt att byta bank.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-08-22 09:00
Ursprungligen av adress@mac:

Byta från SEB som du är nöjd med - för att få ett kort på Nordea....? Tur - kanske - att vi alla är olika.
Jag behåller SEB med alla engagemang och tog ett kort på Klarna (Visa) som fungerar med ApplePay.
Dessutom American Express (gröna) som nu är kostnadsfritt - också sitter bra i ApplePay.
När/om SEB ansluter sig till ApplePay lägger jag till det också. Dessutom finns ju Curve där SEB kort ligger - tillsammans med 5 andra. Kostnadsfritt och minst lika smidigt som ApplePay. Men Nordbanken........?

Har ju nära nog noll betydelse vilken bank man har idag, ur ett traditionellt ekonomiskt hänseende. Mest tjänster, service och interface som avgör.

Bevaka tråden