- jakobnilsson
- Medlem ●
- Stockholm
- 2019-03-08 09:41
Det är många personer som tillkommit forumet de senaste månaderna, så jag tänkte det vore på sin plats att dra igång en stor tråd där vi kan presentera oss själva för varandra! Skriv kort om vem du är, vad du är intresserad av och vilken favoritfärg du har! Se det som en digital motsvarighet till namnskyltar på ett mingelevent
Jag börjar!
Jag heter Jakob Nilsson och är chefredaktör på 99.se. Tillsammans med Ida Blix och Andreas "Lövet" Eklöv ansvarar jag för att skapa redaktionellt material här, och hålla igång forumet (med ovärderlig hjälp från moderatorn Keptang).
Jag bor i Hökarängen (bästa svängen!) med min sambo och vår tvåårige son som redan börjat ta efter mitt teknikintresse genom att trycka på alla knappar han kommer åt. Jag växte upp som en typisk nörd där mina största passioner var tecknad film, dator- och tv-spel, serietidningar och lego. När jag blev lite äldre uppstod ett intensivt musikintresse och även en fascination för teknik i stort.
Jag växte upp i Östersund, som är ett fantastiskt ställe. Jag flyttade till Umeå när jag var 20 och började plugga spridda humaniora-kurser på universitetet. När jag och min tjej gjorde slut drog jag söderut och hamnade i Stockholm, där jag blev kvar. Jag har pluggat massor av olika kurser, men lyckats undvika någon form av examen.
Jag har aldrig varit särskilt händig. I min första lägenhet i Stockholm (en rivningslägenhet) skulle jag fixa tv-kontakten, men råkade istället slå ut tv-mottagningen i hela huset. Värden var måttligt imponerad. Men under flera år jobbade jag som butikssäljare åt en Apple-återförsäljare i Stockholm (Humac, vilket sedan blev en del av Digital Inn, som senare också köpte upp Inlife och Macoteket). Efter några år började jag jobba i deras helpdesk istället som teknisk support, och därefter var jag regelrätt tekniker ett tag. Det är väl så nära händig jag någonsin varit, att byta moderkort i Macbooks och utföra hårddisk-räddning på vattenskadade datorer.
Började jobba på Geeks och 99 (som då hette SweClockers AB och 99mac) för fem år sedan och har älskat varje dag här sedan dess.
Jag har diagnosticerats (av min sambo) med en lätt form av hoarder-tendens, och samlar gärna på mig fina och intressanta saker. Det innebär exempelvis en rejäl samling av gamla datortidskrifter från min ungdom (Datormagazin, Svenska Hemdatornytt, AtariSTen, PC Format, ST User...) och en stadigt växande samling av gamla datorspel i stora vackra boxar. Min pappa tog hem vår första dator cirka 1988, det var en Atari ST 1040ste, och således valde hela familjen sida i dåtidens stora schism mellan Atari och Amiga. Jag fick högljutt argumentera på skolgården mot mina klasskamrater, som hade Amiga 500.
När Atari konkade i skandinavien hoppade pappa på nästa underdog, nämligen Apple och Macintosh. Det var 1992 och datorn var en familjevänlig Performa 600CD. Jag fick högljutt argumentera på skolgården mot mina klasskamrater, som hade PC.
Min första egna Mac (fast pappa köpte den) var den första varianten av Imac, och kort därefter installerade jag den publika betaversionen av Mac OS X. På den vägen är det, som man säger. Jag är fortfarande Mac OS trogen, även om jag numera faktiskt också har byggt ihop en liten spel-PC till vardagsrummet. Annars är lägenheten fylld av tv-spel och mer spelkonsoler än vad tv:n har HDMI-kontakter. Jag prenumererar på både Spotify och Apple Music, och alla filmtjänster som går att få tag på. Tycker ändå musik gör sig bäst på vinyl, och arbetar i sakta mak på att bygga samlingen.
Tycker också om: film, tv, avancerade maträtter, tårtor och t-shirts med fåglar på.