Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail-problem (med Telia)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-02 17:16

Hejsan,
Jag har fått ett underligt problem. När jag skickar mail till en person (telia.com adress) så kommer det inte fram, men alla andra adresser får mailet. Han påstår att han inte har problem med några andra mail, det är bara de från mig och de har inte hamnat i skräpposten. Jag kan ta emot mail från honom.
Någon som har en idé hur jag ska felsöka? Har Apple mail och @me.com adress.

Senast redigerat 2019-08-04 18:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-02 17:35
Ursprungligen av Gnulia:

Han påstår att han inte har problem med några andra mail, det är bara de från mig och de har inte hamnat i skräpposten.

För fullständig felsökning, fråga om han kan logga in via telias webmail så vi kan vara säkra att han verkligen kollat alla eventuella skräpmappar. Vanligt att det kan bildas flera skräp/junk/spam-mappar när man använder flera mailklienter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-02 18:07

Föregående tips handlar ju om att felet trots allt sitter bakom mottagarens tangentbord...

För att felsöka på din sida; använder du Apples SMTP-server? Att sända via någon annan smtp-tjänst kan orsaka att mailet markeras som spam:
https://www.macobserver.com/news/apple-emails...
https://www.macrumors.com/2018/08/03/mac-me-i...
Men man tycker ju att det då borde ha märkts hos fler av dina mottagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-03 11:13
Ursprungligen av IngoX:

För fullständig felsökning, fråga om han kan logga in via telias webmail så vi kan vara säkra att han verkligen kollat alla eventuella skräpmappar. Vanligt att det kan bildas flera skräp/junk/spam-mappar när man använder flera mailklienter.

'
Hej, han hittade mina mail i webmailens skräppostmapp. Stort tack för hjälpen!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 16:12

Jag kan fortfarande inte skicka mail till honom, de kommer inte fram.
Vad kan jag göra? Han påstår att felet måste ligga hos mig eftersom han inte har problem med andra.
Jag har inte heller några mailproblem med andra.
Har nu tagit bort honom från mina kontakter och hoppas att jag kan svara på mail från honom.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-22 16:40

Övertygad om att felet ligger hos honom. Eftersom du kan skicka till andra

Ursprungligen av Gnulia:

Jag kan fortfarande inte skicka mail till honom, de kommer inte fram.
Vad kan jag göra? Han påstår att felet måste ligga hos mig eftersom han inte har problem med andra.
Jag har inte heller några mailproblem med andra.
Har nu tagit bort honom från mina kontakter och hoppas att jag kan svara på mail från honom.

Du har ju redan skrivit att han har hittat dina mail i sin skräppostmapp? Se inlägg #4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 16:48
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du har ju redan skrivit att han har hittat dina mail i sin skräppostmapp? Se inlägg #4

Ja, men nu kommer mina mail inte fram alls längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 16:56
Ursprungligen av Gnulia:

Han påstår att felet måste ligga hos mig eftersom han inte har problem med andra.
Jag har inte heller några mailproblem med andra.
Har nu tagit bort honom från mina kontakter och hoppas att jag kan svara på mail från honom

Ni har alltså bara problem med varandra. Du kanske ska avsluta kontakten helt?

Skämt åsido, om vi delar upp det i två problem:

1) Mailen kommer inte fram?
Det gör de nog. De ligger troligtvis i en skräpmapp igen. Som jag antydde tidigare kan det bli ganska rörigt med mappar ibland. Mitt råd är åter igen att mottagaren kontrollerar via sin telia-webmail, där han kan se alla mappar, ifall det blivit dubletter. Om det är ett problem för mottagaren kan vi gå vidare med orsaker varför det blir så, men kanske bättre han själv registrerar ett konto här då, det är inte ditt ansvar

Om mailen inte skulle komma fram skulle du få ett felmeddelande i retur. För säkerhets skull kan du kolla efter sådana felmeddelandena i skräpposten. För att kolla på alla dina mappa på webservern loggar du i ditt fall in via www.icloud.com.

2) Varför markeras dina mail som skräp?
Detta är det egentliga problemet. Även här kan man behöva felsöka både på sändarens och mottagarens sida.

2 a) För att felsöka på din sida behöver du berätta lite mer om vilka olika operativsystem och mailprogram du använder, om du använder flera olika enheter och vilken internetleverantör du har. Som jag skrev tidigare så kan en orsak till skräpmarkering vara att man inte sänder mailet via apples utgående mailserver. Exempelvis ställt in epostprogrammet så att du använder @me.com som avsändaradress men i verkligheten använder din internetleverantörs utgående smtp-server. Men om du använder en macOS eller iOS-enhet brukar det ställas in automatiskt rätt för @me.com/icloud.

2 b) På mottagarens sida kan mailen dels bli skräpmarkerade på mailservern (hos telia), och dels i hans epostprogram, beroende på hur han ställt in det. Han kan någon gång ha varit inne på webmailen och råkat markera så att din avsändaradress ska svartlistas. Vi kan bara gissa. Men jag tror vi hittar felet någonstans där, hos honom. Jag tror på dig

Ursprungligen av Gnulia:

Ja, men nu kommer mina mail inte fram alls längre.

Möjligtvis kan du kolla om din mailtjänst har stöd för skickat-kvitton - då får du ett kvitto på att ditt mail har lämnat mailservern. Får du inget felmeddelande så tror jag det är SBS på andra sidan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 17:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Möjligtvis kan du kolla om din mailtjänst har stöd för skickat-kvitton - då får du ett kvitto på att ditt mail har lämnat mailservern. Får du inget felmeddelande så tror jag det är SBS på andra sidan.

Hennes mailtjänst är ju icloud-mail (@me.com-adress) och där används inte kvitton. Mailkvitton är generellt en dålig idé, eftersom de bara fungerar om både sändare och mottagare använder samma standard.

Ursprungligen av IngoX:

Hennes mailtjänst är ju icloud-mail (@me.com-adress) och där används inte kvitton. Mailkvitton är generellt en dålig idé, eftersom de bara fungerar om både sändare och mottagare använder samma standard.

Men. Lägger sig mailet i Skickat så borde det väl ha lämnat mailservern, med tanke på att TS inte heller får ett felmeddelande?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 15:43

Problem med email

Hej, plötsligt hamnar mina mail (Apple mail) i skräpposten hos en kontakt (@telia.com) och nu kommer de inte fram alls.
Jag får inget meddelande att något är fel. Förstår ingenting. Nu har jag raderat kontakten och hoppas att det ska fungera att hen skickar mail, som jag svarar på.
Någon som har en idé om vad det kan vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 17:10
Ursprungligen av IngoX:

Ni har alltså problem med varandra!

Skämt åsido, om vi delar upp det i två problem:

1) Mailen kommer inte fram?
Det gör de nog. De ligger troligtvis i en skräpmapp igen. Som jag antydde tidigare kan det bli ganska rörigt med mappar ibland. Mitt råd är åter igen att mottagaren kontrollerar via sin telia-webmail, där han kan se alla mappar, ifall det blivit dubletter. Om det är ett problem för mottagaren kan vi gå vidare med orsaker varför det blir så, men kanske bättre han själv registrerar ett konto här då, det är inte ditt ansvar

Om mailen inte skulle komma fram skulle du få ett felmeddelande i retur. För säkerhets skull kan du kolla efter sådana felmeddelandena i skräpposten. För att kolla på alla dina mappa på webservern loggar du i ditt fall in via www.icloud.com.

2) Varför markeras dina mail som skräp?
Detta är det egentliga problemet. Även här kan man behöva felsöka både på sändarens och mottagarens sida.

2 a) För att felsöka på din sida behöver du berätta lite mer om vilka olika operativsystem och mailprogram du använder, om du använder flera olika enheter och vilken internetleverantör du har. Som jag skrev tidigare så kan en orsak till skräpmarkering vara att man inte sänder mailet via apples utgående mailserver. Exempelvis ställt in epostprogrammet så att du använder @me.com som avsändaradress men i verkligheten använder din internetleverantörs utgående smtp-server. Men om du använder en macOS eller iOS-enhet brukar det ställas in automatiskt rätt för @me.com/icloud.

2 b) På mottagarens sida kan mailen dels bli skräpmarkerade på mailservern (hos telia), och dels i hans epostprogram, beroende på hur han ställt in det. Han kan någon gång ha varit inne på webmailen och råkat markera så att din avsändaradress ska svartlistas. Vi kan bara gissa. Men jag tror vi hittar felet någonstans där, hos honom. Jag tror på dig

Ha, ha, visst har vi problem med varandra
1) Jag tror också att de ligger i en skräpmapp igen, men han påstår att han har markerat mig som pålitlig. Han lär nog inte registrera ett konto här.

2) Fick ett meddelande från [email protected]
This is an automatically generated Delivery Status Notification.

Delivery to the following recipients failed permanently:

* "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com

Reason: Internal Message ID : xEM3hhH5vpIpGxEM3hPZa8

Reporting-MTA: dns; v-smtpout1.han.skanova.net [81.236.60.154]
Received-From-MTA: dns; v-ms9.han.skanova.net [81.236.60.223]
Arrival-Date: Mon, 12 Aug 2019 19:43:35 +0200

Final-recipient: rfc822; "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com
Diagnostic-Code: smtp; 550 5.1.1 xEJchrFrcvxKbxEM3hncn9 Recipient Rejected [503]

2) Jag använder MacOS (på iMac) och iOS (på iPhone)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 17:37
Ursprungligen av Gnulia:

2) Jag använder MacOS (på iMac) och iOS (på iPhone)

Du får berätta lite mer: Vilka versioner av iOS och macOS? Kolla på imacen under Äpple > Om den här datorn, på iphonen Inställningar > Allmänt > Om.

Och vilken internetleverantör respektive telefonoperatör har du? Har ni märkt skillnad att mailen kommer fram olika beroende på om du skickat från imacen eller iphonen? Använder du några andra mailadresser än @me.com?

Ju mer du berättar desto lättare att hitta felet. Rent logiskt är det något i kombinationen mellan dig och din kombattant, om ingen av er har problem med mail till/från någon annan. Gäller bara att komma på vad och hos vem. Och jag tror fortfarande på dig

Nästa steg är att kolla inställningarna i ditt mailprogram.

Det där felmeddelandemailet har jag lite svårt att tolka, någon annan kanske kan bättre. Om det är det enda du fått skulle jag vilja bortse från det då vi inte vet vad det var för ursprungsmail (om det t.ex var ett svar på ett svar som redan var skräp-markerat), eller om du bara en gång råkat skriva in ett stavfel i adressfältet.
Men om du får felmeddelanden varje gång du skickar mail till honom är det mycket intressant!

Senast redigerat 2019-08-22 17:54

Jag tolkar felmeddelandet som att dina mail lämnar din mailserver och att det är mottagarens mailserver som strular.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 18:38
Ursprungligen av IngoX:

Du får berätta lite mer: Vilka versioner av iOS och macOS? Kolla på imacen under Äpple > Om den här datorn, på iphonen Inställningar > Allmänt > Om.

Och vilken internetleverantör respektive telefonoperatör har du? Har ni märkt skillnad att mailen kommer fram olika beroende på om du skickat från imacen eller iphonen? Använder du några andra mailadresser än @me.com?

Ju mer du berättar desto lättare att hitta felet. Rent logiskt är det något i kombinationen mellan dig och din kombattant, om ingen av er har problem med mail till/från någon annan. Gäller bara att komma på vad och hos vem. Och jag tror fortfarande på dig

Nästa steg är att kolla inställningarna i ditt mailprogram.

Det där felmeddelandemailet har jag lite svårt att tolka, någon annan kanske kan bättre. Om det är det enda du fått skulle jag vilja bortse från det då vi inte vet vad det var för ursprungsmail (om det t.ex var ett svar på ett svar som redan var skräp-markerat), eller om du bara en gång råkat skriva in ett stavfel i adressfältet.
Men om du får felmeddelanden varje gång du skickar mail till honom är det mycket intressant!

Jag har MacOS Mojave 10.14.6 och iOS 12.4
Internetleverantör är Bredband2
Ingen skillnad på iMac eller iPhone avseende om mailen kommer fram
Använder [email protected] till just denna kontakt
Utgående e-postkonto är iCloud

Jag fick bara felmeddelande (från [email protected]) två gånger samma dag, den 6 augusti. Har haft mailkonversation så gott som varje dag sedan den 26 juli. Ingen annan har problem och inte han heller den första tiden, först den 31/7 verkade det börja strula.

Senast redigerat 2019-08-22 18:57
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-22 19:12

Och "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com är den mailadressen som din bekant använder sig av? Jag frågar för att jag vill minnas att det var ett tidigt trick att lura robotar med tillägget "junk-mail" i själva adressen. En vanlig användare skulle se detta och plocka bort det innan mailet skickades.

Jag tror alltså att den riktiga mailadressen är [email protected]

Senast redigerat 2019-08-22 19:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 19:20
Ursprungligen av frazze:

Och "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com är den mailadressen som din baken använder sig av? Jag frågar för att jag vill minnas att det var ett tidigt trick att lura robotar med tillägget "junk-mail" i själva adressen. En vanlig användare skulle se detta och plocka bort det innan mailet skickades.

Jag tror alltså att den riktiga mailadressen är [email protected]

Vet inte vad du menar med baken, men det är ingen adress jag känner igen. Min kontakt har adressen [email protected] där x är namnet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-08-22 19:31
Ursprungligen av frazze:

Och "u74605606+junk=20mail"@pne.telia.com är den mailadressen som din baken använder sig av? Jag frågar för att jag vill minnas att det var ett tidigt trick att lura robotar med tillägget "junk-mail" i själva adressen. En vanlig användare skulle se detta och plocka bort det innan mailet skickades.

Jag tror alltså att den riktiga mailadressen är [email protected]

Nej det är användarnamnet som är kopplat till mailadressen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-22 19:34
Ursprungligen av Gnulia:

Vet inte vad du menar med baken, men det är ingen adress jag känner igen. Min kontakt har adressen [email protected] där x är namnet.

I inlägg #14 syns det vilken mailadress som du använder dig av i ditt mailprogram. Det är den som mailerdaemon klagar på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-08-22 19:36
Ursprungligen av Innis:

Nej det är användarnamnet som är kopplat till mailadressen.

Jo, jag vet. Men går det inte också att maila till [email protected] trots att mottagaren egentligen har adressen [email protected]?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 19:39
Ursprungligen av frazze:

Jo, jag vet. Men går det inte också att maila till [email protected] trots att mottagaren egentligen har adressen [email protected]?

Inte den blekaste aning, anser du att jag ska testa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 19:51
Ursprungligen av frazze:

Jo, jag vet. Men går det inte också att maila till [email protected] trots att mottagaren egentligen har adressen [email protected]?

Jag tolkade det som något telias server gjort internt när det flaggat mailet för skräp. Men du har rätt, @Gnulia bör dubbelkolla att adressen i mailet är korrekt. Min tanke nedan om att det är en maillista, där kan fel lätt kopieras vidare.

Nedanstående var inlägg #23 som jag skrev medan jag samtidigt var ifrån en stund och missade @frazzes iaktagelser. Klistrar in inlägget igen, oredigerat:

Ursprungligen av Gnulia:

Jag har MacOS Mojave 10.14.6 och iOS 12.4
Internetleverantör är Bredband2
Ingen skillnad på iMac eller iPhone avseende om mailen kommer fram
Använder [email protected] till just denna kontakt
Utgående e-postkonto är iCloud

Jag fick bara felmeddelande (från [email protected]) två gånger samma dag, den 6 augusti. Har haft mailkonversation så gott som varje dag sedan den 26 juli. Ingen annan har problem och inte han heller den första tiden, först den 31/7 verkade det börja strula.

Toppen. Jag tycker du gjort vad du kan.

Anledningen att jag undrade om du hade någon annan mail-adress var ifall det kunde blivit sammanblandat i inställningarna för smtp-server. Men om du använder Apples egna Mail.app i senaste versionerna av macOS/iOS så går det inte ens att göra några egna eller felaktiga inställningar, bara du kollat att "Utgående e-postkonto" är icloud - och det har du gjort.

Faktum kvarstår att dina mail skräpmarkeras på hans sida.

Det enda andra jag kan tänka på något sätt skulle påverkas från din sida är om det till exempel rör sig om mail som skickas till en maillista med många mottagare. Eventuellt till och med via någon tjänst för maillistor. Men eftersom mailet ändå kommer till de andra mottagarna är det även orsakat av något på hans sida, men det är en faktor som skulle hjälpa honom att hitta orsaken på hans sida. Och det är ju enkelt felsökt om du sänder ett mail adresserat enbart till honom.

Du kan även gå vidare och sända honom mail från din andra e-postadress och jämföra resultatet, det kan ge ledtrådar för honom. Men det kan vara mer än du vill, för i nästa steg behöver du nog sitta vid hans dator för att jämföra och supporta, för jag börjar undra om det stämmer att mail från dig är de enda han har problem med.

En fråga bara, varför inte använda iCloud och Apple Mail.... aldrig nåt krångel utom något hänt med deras servrar vilket är väldigt sällan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-22 20:18
Ursprungligen av CekariYH:

En fråga bara, varför inte använda iCloud och Apple Mail.... aldrig nåt krångel utom något hänt med deras servrar vilket är väldigt sällan.

??
Som jag förstått hela tråden är det ju exakt det @Gnulia gör.

Ursprungligen av IngoX:

??
Som jag förstått hela tråden är det ju exakt det @Gnulia gör.

Glöm mitt inlägg, missade det med Telia till andra... :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-22 20:38
Ursprungligen av IngoX:

Jag tolkade det som något telias server gjort internt när det flaggat mailet för skräp. Men du har rätt, @Gnulia bör dubbelkolla att adressen i mailet är korrekt. Min tanke nedan om att det är en maillista, där kan fel lätt kopieras vidare.

Nedanstående var inlägg #23 som jag skrev medan jag samtidigt var ifrån en stund och missade @frazzes iaktagelser. Klistrar in inlägget igen, oredigerat:

Toppen. Jag tycker du gjort vad du kan.

Anledningen att jag undrade om du hade någon annan mail-adress var ifall det kunde blivit sammanblandat i inställningarna för smtp-server. Men om du använder Apples egna Mail.app i senaste versionerna av macOS/iOS så går det inte ens att göra några egna eller felaktiga inställningar, bara du kollat att "Utgående e-postkonto" är icloud - och det har du gjort.

Faktum kvarstår att dina mail skräpmarkeras på hans sida.

Det enda andra jag kan tänka på något sätt skulle påverkas från din sida är om det till exempel rör sig om mail som skickas till en maillista med många mottagare. Eventuellt till och med via någon tjänst för maillistor. Men eftersom mailet ändå kommer till de andra mottagarna är det även orsakat av något på hans sida, men det är en faktor som skulle hjälpa honom att hitta orsaken på hans sida. Och det är ju enkelt felsökt om du sänder ett mail adresserat enbart till honom.

Du kan även gå vidare och sända honom mail från din andra e-postadress och jämföra resultatet, det kan ge ledtrådar för honom. Men det kan vara mer än du vill, för i nästa steg behöver du nog sitta vid hans dator för att jämföra och supporta, för jag börjar undra om det stämmer att mail från dig är de enda han har problem med.

OK, tack för tips. Ska testa det.

1
Bevaka tråden