Det är den enda nackdelen med så kallad region låsning men det är standard för dem flesta produkter från Xiaomi inklusive Aqara. Tack och lov så påverkar det inte hur Aqara hub fungera med HomeKit oavsett vilken lands-version Ni använder. När man använder Aqara hub i Mi Home appen så måste man ställa in och använda region som motsvarar hub versionen.
Aqara sensorer fungerar förutom Aqara huben med Mija huben och med vissa andra zigbee hubar som till exempel Conbee eller Homee.
Det går inte att ansluta andra enheter än dem from Aqara och Mija men det kommer snart en uppdatering som uppgraderar hubben från zigbee 2 till v3 och vissa saker kan ändras.
Klart att Aqara huben och Aqara enheter är inte bara mest prisvärda produkter för HomeKit men också fungerar bäst av dem flesta av sina HomeKit konkurrenter tack vare zigbee. Jag hoppas verkligen det kommer fler tillverkare som ska börja använda zigbee i sina HomeKit produkter i stället för bluetooth eller till och med wifi dessutom att använda huben gör HomeKit upplevelsen mycket mer smidigare och stabilare. Jag har använd kinesisk version sen ett år tillbaka och nu använder jak också en eu version och har bara goda erfarenheter därför kan jag varmt rekommendera Aqara.