Jag får äta upp min första kommentar. Läs vad Ian Beer skriver om implantatet.
Tack för din pudel @reboot81, det hedrar dig!
Jag skummade bara inledningen av grundkällan, alltså blogposten från Ian Beer på googles Project Zero när @Dalle först tipsade om nyheten. Jag har inte hållit med om kommentarerna hittills i denna tråd, men hade inte heller orken att protestera.
Kommentarerna här, liksom på nätet i övrigt, har ofta hamnat snett i något sorts google vs apple perspektiv vilket det inte alls är fråga om. Och SVT-artikeln är i sammanhanget väl skriven med korrekta källhänvisningar.
Det här är en stor nyhet. Ett viktigt arbeta och avslöjande av Googles Project Zero som de och Apple skött snyggt.
Också en intressant inblick i Zero-Day sårbarheter och intressant när det spekuleras i vilken sorts aktör som troligen använt sig av den. Om jag som hackare snubblar över en hittills okänd sårbarhet och vill tjäna pengar på min upptäckt är det smart att först söka min kund hos en villig säkerhetstjänst/spionorganisation. De har förmågan att fortsatt hålla sårbarheten hemlig för sina syften (övervakning/kartläggning av en popoulation) vilket ökar värdet. Troligen säljer jag med ett "kontrakt" som ger mig högre ersättning ju längre sårbarheten är användbar. Säljer jag istället till en vanlig brottsorganisation som vill använda sårbarheten för ekonomisk vinning är betalningsviljan troligen lägre och risken större att livslängden på sårbarheten blir kort och därmed värdelös.