Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera "Mac-PDFer" på PC

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här med ett jobb som ska sparas i PDF för att senare kunna öppnas på en PC för att göra mindre ändringar (t ex byta några siffror eller något/några ord).
Jag trodde verkligen detta skulle fungera, men nu är jag inte alls lika säker...

Kanske inte helt förvånansvärt så börjar problemen med typsnitt. På PCn så står det något av dessa meddelanden beroende vilka inställningar för typsnitt man väljer. Testat att kryssat för och ur "Subset embedded fonts when percent of characters used is less than: 100 %". "Embed all fonts" har varit förkryssat hela tiden.
Typsnittet är postscript typ 1 i Mac-format. Tyvärr är det ett specialtypsnitt som inte finns andra format.

PDFen är varken låst eller begränsad för ändringar. Jag har gjort dessa tester med Distiller 6 (men vi har även 4:an och 5:an tillgängliga) och öppnat på en PC med Acrobat 5.
Originalet är gjort i InDesign där dokumentet sparades som postscript.

Någon som har tips på en lösning?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Sitter här med ett jobb som ska sparas i PDF för att senare kunna öppnas på en PC för att göra mindre ändringar (t ex byta några siffror eller något/några ord).
Jag trodde verkligen detta skulle fungera, men nu är jag inte alls lika säker...

Kanske inte helt förvånansvärt så börjar problemen med typsnitt. På PCn så står det något av dessa meddelanden beroende vilka inställningar för typsnitt man väljer.
Någon som har tips på en lösning?

Om det nu är ett speciellt Mac typsnitt så är det troligtvis ganska kört. Förhoppningsvis så löser sig denna typ av problem om man använder Opentype fonter (plattformsoberoende)
Varför ska folk hålla på och jobba med pdf filer som ska vara ett slutgiltigt format?
Min erfarenhet är att om man SKA redigera i pdf filer så ska man redigera i den miljö som dom är skapade i.
Inte till mycket hjälp men detta är i alla fall min erfarenhet.

1
Bevaka tråden