Lite av en sensation att de har sänkt priset på efterträdaren till XR. Men positivt. Fast med valutakurser och annat får vi se vad priset blir i Sverige.
Priserna i Sveriga matchar faktiskt ganska väl priset i USA. Det som gör det dyrare i Sverige är momsen (och det dåliga värdet på kronan). Jag gjorde en undersökning eftersom jag ska till USA i början av oktober. Jag räknar med en dollarkurs på 10 kr för att göra det enkelt. Sedan så drar jag av 20% (vilket motsvarar ett momspåslag på 25%) för att få svenska priset utan skatt.
Landar då på ungefär samma pris som i USA (med dollarkurs på 10 kr). Sedan så ska vi komma ihåg att det tillkommer lokal moms.
Men för den modell som jag tittar på (11 Pro Max, 256 GB) så gör detta en skillnad på ungfär 3000 kr så att jag överväger starkt att köpa i USA. En 18W laddare kostar strax över 300 så jag har råd att köpa en sådan separat här hemma
Undersökte även en Serie 5 Cellular men där finns ett stort problem. Den amerikanska modellen saknar LTE Band 20 som är väldigt centralt för mig som Teliakund så där blir det ingenting. (Prisskillnaden var ungefär 1000 kr). När det gäller telefonen så ser det bra ut avseende frekvensband
Mina jämförelser är baserade på en momssats på 7% (genomsnittlig moms i Florida).