Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN, Mac - USG - site to site - USG - Mac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad krävs för att skapa en VPN- tunnel mellan Unifi USG och Macar? Det finns beskrivningar både på youtube och nätet hur man sätter upp tunneln, men sen då?
Jag vill komma åt min dator som jag har i hemmet från fritidshuset och jag vill kunna se de filmkanaler som jag prenumererar på via tunneln. Kanske även föra över information från övervakningskameror.
Går det? Hur gör man och hur blir det?

Ett kul projekt, kanske:-)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-30 22:25

Klart det går! Vad har du för prylar i fritidshuset? Filmkanaler=?

Ursprungligen av reboot81:

Klart det går! Vad har du för prylar i fritidshuset? Filmkanaler=?

USG 3P, US 8/60W, två APnanoHD och Cloud Key.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-01 10:20

Du måste inte sätta upp VPN för att nå en annan dator. En vanlig SSH-tunnel kan räcka. Men visst, det är elegantare med VPN.
Du har förmodligen inte fast IP, så någon dynDNS-tjänst måste ställas in både för VPN- och SSH-tunnel.

Det går utmärkt att sätta upp SSH-tunnel via terminalen, men det tröttnar du snabbt på. Jag använder SSH Tunnel Manager och brukar tunnla protokollen AFP och VNC.

Filmkanalerna finns väl på nätet? Gäller det kabel-tv typ Com Hem så har många leverantörer en egen app, med vilken man kan nå sitt utbud, ex. https://www.comhem.se/tv/comhemplay

Senast redigerat 2019-10-01 13:24
Ursprungligen av iSweden:

Du måste inte sätta upp VPN för att nå en annan dator. En vanlig SSH-tunnel kan räcka. Men visst, det är elegantare med VPN.
Du har förmodligen inte fast IP, så någon dynDNS-tjänst måste ställas in både för VPN- och SSH-tunnel.

Det går utmärkt att sätta upp SSH-tunnel via terminalen, men det tröttnar du snabbt på. Jag använder SSH Tunnel Manager och brukar tunnla protokollen AFP och VNC.

Filmkanalerna finns väl på nätet? Gäller det kabel-tv typ Com Hem så har många leverantörer en egen app, med vilken man kan nå sitt utbud, ex. https://www.comhem.se/tv/comhemplay

Jo, jag har fast IP-adress i bostaden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-01 20:21
Ursprungligen av Saffran:

Jo, jag har fast IP-adress i bostaden.

Utmärkt, då behövs dynDNS endast i fritidshuset.

Senast redigerat 2019-10-02 10:26
1
Bevaka tråden