Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjuvar använder nya verktyg för att lura sig in på stulna iphones

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Där fick man för att man trodde iPhone var säkra från tjuvar. Saxat från MacWorld:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.724575/tjuva...

#nyhetstips

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-06 18:52
Ursprungligen av CekariYH:

Där fick man för att man trodde iPhone var säkra från tjuvar. Saxat från MacWorld:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.724575/tjuva...

#nyhetstips

Den är säker så länge man går till Apples officiella sida och inte klickar på länkar. Återigen handlar det om den mänskliga faktorn.

Ursprungligen av Innis:

Den är säker så länge man går till Apples officiella sida och inte klickar på länkar. Återigen handlar det om den mänskliga faktorn.

Läste du artikeln?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-06 19:00
Ursprungligen av CekariYH:

Läste du artikeln?

Ja

Citat:

En vecka senare började en strid ström meddelanden komma till sonens Icloud-mejl, en phishingattack som försökte lura honom att gå till en fejkad Apple-server med syfte att komma över loginuppgifterna.

Ursprungligen av Innis:

Ja

Precis, och som jag ser det har dom fått tillgång av grabbens email:
Nån han tidigare har komunicerat med via email, kanske en "kompis"
Nån har haft "span" på honom och sett när han använde mejlen.
Dom har knäckt mobilen, men iCloud som har 2 kods verifikation som vad jag vet inte finns på mobilen är svårare, och därav pishingmajlen.
Varken du eller jag klickar på nått som inte verkar stämma när det kommer nått som ser ut att komma från Apple. Men kanske 98% av alla andra kan nog gå på det.
Se bara på vad som händer många äldre men även yngre som luras på att ge Bank-Id etc till okända, står ju nästan om det varannan vecka på nyheterna., så ja, folk i allmänhet är lättlurade.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-06 19:31

Jag tycker faktiskt det är "klickbait" varning på Macworlds artikel.
Eftersom det inte finns någon verifierad fakta på att det finns ett verktyg som lyckas lista ut Apple-ID:et
Utan det är ett antagande i brist på fakta.

Ursprungligen av Innis:

Jag tycker faktiskt det är "klickbait" varning på Macworlds artikel.
Eftersom det inte finns någon verifierad fakta på att det finns ett verktyg som lyckas lista ut Apple-ID:et
Utan det är ett antagande i brist på fakta.

Det är upp till var och en att bedöma vad som står i artikeln, jag tyckte den var värd att postas här och på Teknikveckan, "klickbait" eller inte, då jag inte kan avgöra det.

Framtiden får väl visa vad som är rätt eller inte, och kan nog inte avgöras av dig eller mig i nuläget

Själv blir jag lite "rädd" för hur enkelt det verkar vara för dom skumma typerna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-07 00:29

Om man övervakar nätverkstrafiken från telefonen när man startar den, så kanske den skickar AppleID:t i klartext?
Om inte så är det en social attack och där biter inte teknik.

Fin bild på iPhone MW använt i artikeln.

1
Bevaka tråden