- xms67
- Medlem ●
- Stockholm
Nu kom 13.1.2. Att så många uppdateringar kommit på så kort tid visar i sig på att något inte står rätt till, har vi någon din fått 3 uppdateringar på så kort tid?
Antalet uppdateringar är dock inte det största. Det största är att i mitten på IOS 11:s liv deklarerade Apple att iOS 12 skulle fokusera på funktionalitet och effektivitet, nya funktioner och större ändriringar skulle vänta till iOS 13. Alltså bör flera funktion haft extra mycket tid på sig. Ändå sitter vi redan med iOS 13.1.2.
Även om allt inte går att testa innan funktionerna samagerar, bör man haft den tid man behöver för att ta fram ett bättre iOS.
Till sist är det dock på Apples uppsida att man har sitt slutna system och relativt tidiga uppdateringar. Och att uppdateringar i hög laddas ned.
Det är väl jättebra att det kommit snabba uppdateringar?
Det är omöjligt att testa allt i alla tänkbara scenarion, särskilt om vi inte vill börja betala ännu mer för prylarna.
Det är meningen att problemen ska hittas under betateststadiet, det är därför det är under en lång period så att folk verkligen hinner testa alla tänkbara scenarion.
Det är meningen att problemen ska hittas under betateststadiet, det är därför det är under en lång period så att folk verkligen hinner testa alla tänkbara scenarion.
Är du betatestare? Hur många buggar har du rapporterat in?
Väldigt svårt att upptäcka buggar när dom inte dyker upp på alla enheter utan det varierar från enhet till enhet.
Är du betatestare? Hur många buggar har du rapporterat in?
Väldigt svårt att upptäcka buggar när dom inte dyker upp på alla enheter utan det varierar från enhet till enhet.
Nej jag kör bara skarpa versioner sedan flera år. Du får leta upp någon annan att terrorisera pga dålig testande.
Nej jag kör bara skarpa versioner sedan flera år. Du får leta upp någon annan att terrorisera pga dålig testande.
Min poäng är att bara för att jag hittar en bugg och rapporterar den betyder det inte att Apple ser den.
Flera gånger som man rapporterat och dom krävt mer ingående information hur,var,när den visar sig men dom kan alla fall inte reproducera den. Så ni som klagar över buggar borde testa på att själv leta upp buggar.
Nej jag kör bara skarpa versioner sedan flera år. Du får leta upp någon annan att terrorisera pga dålig testande.
Ja, det är inte vi end-users som betalar premium-pris som ska agera betatestare utan allt sådant får Apple själv hantera.
Det är meningen att problemen ska hittas under betateststadiet, det är därför det är under en lång period så att folk verkligen hinner testa alla tänkbara scenarion.
Grejen är att vissa problem bara uppstår när det är blodmåne och en pirat offrar en enhörning.
Så även om du försöker återskapa felet enligt buggrapporten så går det inte eftersom du inte visste att du måste vänta in nästa blodmåne, hitta piraten och övertyga honom att offra enhörningen så du kan testa felet.
Visst har det förekommit buggar som är obegripligt att Apple släppt i en skarp version, men man får ha lite förståelse för att mjukvaru-utveckling numera är extremt komplext och att snabba uppdateringar på upptäckte fel är en acceptabel kompromiss.
Icke beta-testare kan rapportera sina buggar här https://www.apple.com/feedback/
Rapporterade precis in min om att podcast-appen kraschar när man startar senaste avsnitt i bibliotek, den bugg som jag känt av mest.
Innan var det blåtandsbekymret med bilen, vilket 13.2 fixade.
Vilka bekymmer har ni haft?
Det är väl jättebra att det kommit snabba uppdateringar?
Det är omöjligt att testa allt i alla tänkbara scenarion, särskilt om vi inte vill börja betala ännu mer för prylarna.
Min poäng är att bara för att jag hittar en bugg och rapporterar den betyder det inte att Apple ser den.
Flera gånger som man rapporterat och dom krävt mer ingående information hur,var,när den visar sig men dom kan alla fall inte reproducera den. Så ni som klagar över buggar borde testa på att själv leta upp buggar.
Grejen är att vissa problem bara uppstår när det är blodmåne och en pirat offrar en enhörning.
Så även om du försöker återskapa felet enligt buggrapporten så går det inte eftersom du inte visste att du måste vänta in nästa blodmåne, hitta piraten och övertyga honom att offra enhörningen så du kan testa felet.
Visst har det förekommit buggar som är obegripligt att Apple släppt i en skarp version, men man får ha lite förståelse för att mjukvaru-utveckling numera är extremt komplext och att snabba uppdateringar på upptäckte fel är en acceptabel kompromiss.
Å andra sidan så är det just det som är en av fördelarna med Apple; de har ett begränsat antal enheter att stödja med skapligt enhetlig hårdvara. Jämför man med Android som har .. jag vet inte, hundratals? modeller på marknaden från en uppsjö olika tillverkare så har ju Apple ett utgångsläge att drömma om. Och med deras resurser borde det faktiskt vara bättre än så här.
Jag håller med om kritiken. Även om jag inte drabbats av buggarna själv och även om jag tycker det var bra att de åtgärdade bristerna snabbt undrar jag vad de håller på med på mjukvarusidan just nu.
Å andra sidan så är det just det som är en av fördelarna med Apple; de har ett begränsat antal enheter att stödja med skapligt enhetlig hårdvara. Jämför man med Android som har .. jag vet inte, hundratals? modeller på marknaden från en uppsjö olika tillverkare så har ju Apple ett utgångsläge att drömma om. Och med deras resurser borde det faktiskt vara bättre än så här.
Jag håller med om kritiken. Även om jag inte drabbats av buggarna själv och även om jag tycker det var bra att de åtgärdade bristerna snabbt undrar jag vad de håller på med på mjukvarusidan just nu.
Google (Android) har inget ansvar för tillverkarnas modeller. Det ligger hos tillverkarna...
Instämmer till fullo med TS.
Att skicka ut en uppdatering som fundamentalt ändrar på en funktion utan att informera/guida/visa hur den har ändrats - ja det är inte be nice.
Släktens Apple hotline uppdaterar kundstödet med ny artikel: ”Om en nerladdad fil inte öppnas, se om den finns i Nerladdningar.
Google (Android) har inget ansvar för tillverkarnas modeller. Det ligger hos tillverkarna...
Det har du säkert rätt i. Jag känner inte till avtalen eller metoderna men jag hade svårt att tänka mig att det till 100% ligger på hårdvarutillverkarna att anpassa sig efter mjukvaran.
Som jämförelse arbetar jag med en mjukvara som stöder två större operativsystem i sammanlagt ett tiotal versioner, samt ett tiotal olika backends. Dessutom har vi två större versioner av mjukvaran aktuell, plus 3-4 plugins. Sammanlagt måste vi alltså supporta ett galet antal kombinationer av möjliga typer av installationer.
Jag tänker mig att Apple ändå håller denna siffra skapligt låg med sin approach, och därför borde det kunna ställas högre krav på deras QA/QC.
Det har du säkert rätt i. Jag känner inte till avtalen eller metoderna men jag hade svårt att tänka mig att det till 100% ligger på hårdvarutillverkarna att anpassa sig efter mjukvaran.
Kan tänka mig att Googles skyldighet sträcker sig till kompatibilitet med SoC och sen är det tillverkarnas bekymmer.
En killgissning ?
Kan tänka mig att Googles skyldighet sträcker sig till kompatibilitet med SoC och sen är det tillverkarnas bekymmer.
En killgissning ?
I teorin fritt, i praktiken styrt. Läs mer:
https://source.android.com/compatibility
Notera också att hotet mot Huawei främst handlar om Googles programvara utöver AOSP; GSF och Playbutiken.
Kort fråga från en bevisligen oinsatt...vad i hela fridens namn är en killgissning?
Kort fråga från en bevisligen oinsatt...vad i hela fridens namn är en killgissning?