Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera RAM-och hårddisk på Mac

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag har en MacBook Pro mitten 2012
Idag sitter det 4gb RAM och en hårddisk på 500 gb. Jag har läst att SSD minne ska vara mycket snabbare än vanlig mekanisk hårddisk (heter det så, mekanisk hårddisk?) därför tänkte jag byta hårddisken. Vilken hårddisk och RAM-minne ska jag titta på som passar mig mac?

Ursprungligen av Lilopp:

Hej, jag har en MacBook Pro mitten 2012
Idag sitter det 4gb RAM och en hårddisk på 500 gb. Jag har läst att SSD minne ska vara mycket snabbare än vanlig mekanisk hårddisk (heter det så, mekanisk hårddisk?) därför tänkte jag byta hårddisken. Vilken hårddisk och RAM-minne ska jag titta på som passar mig mac?

Jag antar att det är en 13-tummare utan retina? I så fall, köp en Samsung 860 Evo. RAM kan du ha 16 GB, köp mactestat. Jag har Crucial. Var försiktig med SATA-kabeln, den går lätt sönder. Guide för byte finns på Ifixit.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag antar att det är en 13-tummare utan retina? I så fall, köp en Samsung 860 Evo. RAM kan du ha 16 GB, köp mactestat. Jag har Crucial. Var försiktig med SATA-kabeln, den går lätt sönder. Guide för byte finns på Ifixit.

En 13 tum utan Retina. Jag läser på kommentarer på Webbhallen. Då har någon frågat om Samsung del passar MacBook.

Citat:

Fungerar den här disken med Macbook Pro?

Svar från Webbhallen:

Citat:

Apple är svåra att få in nya saker på, men du kan skaffa en extern ssd via usb...

Jag vill inte ha någon extern del på min dator.https://www.webhallen.com/se/product/28...

Kingston jäntemot Samsung produkt?
https://www.webhallen.com/se/product/269879-K... Passar den en MacBook Pro 2012?

Ursprungligen av Lilopp:

En 13 tum utan Retina. Jag läser på kommentarer på Webbhallen. Då har någon frågat om Samsung del passar MacBook.

Svar från Webbhallen:Jag vill inte ha någon extern del på min dator.https://www.webhallen.com/se/product/28...

Det kan du byta själv om du inte har tummen mitt i handen. Se guiden jag länkade till.

Ursprungligen av Lilopp:

Kingston jäntemot Samsung produkt?
https://www.webhallen.com/se/product/269879-K... Passar den en MacBook Pro 2012?

Vilken 2,5"-SSD som helst passar, men jag rekommenderar Samsung 860 Evo. Om inte den så en Crucial MX500. Eller ännu hellre en dyrare Samsung 860 Pro, men det är overkill.

Senast redigerat 2019-10-17 10:04
Ursprungligen av Zeugma:

Det kan du byta själv om du inte har tummen mitt i handen. Se guiden jag länkade till. Många killgissningar finns det. Jag har dock gjort detta själv flera gånger.Vilken 2,5"-SSD som helst passar, men jag rekommenderar Samsung 860 Evo. Om inte den så en Crucial MX500. Eller ännu hellre en dyrare Samsung 860 Pro, men det är overkill.

Det enda jag behöver tänka på är att det ska vara en 2.5 och alla passar?
Hur är Kingston då?

Ursprungligen av Lilopp:

Det enda jag behöver tänka på är att det ska vara en 2.5 och alla passar? ...

Ja.

Ursprungligen av Lilopp:

... Hur är Kingston då?

Andra tillverkare än de jag nämnde når helt enkelt inte upp vad gäller prestanda, skrivtålighet eller prisvärdhet. Men om du tänker med plånboken, köp den billigaste.

Ursprungligen av Zeugma:

Ja.
Andra tillverkare än de jag nämnde når helt enkelt inte upp vad gäller prestanda, skrivtålighet eller prisvärdhet. Men om du tänker med plånboken, köp den billigaste.

Sånt är jag dålig på men prestanda är viktigt, och skrivtålighet, vad innebär det? Men om jag ska köpa en som är snabb, vilken ska jag titta på. Samsung eller Crucial?

Ursprungligen av Lilopp:

Sånt är jag dålig på men prestanda är viktigt, och skrivtålighet, vad innebär det? Men om jag ska köpa en som är snabb, vilken ska jag titta på. Samsung eller Crucial?

De är ungefär lika snabba. Ingen praktisk skillnad. Samsung är skrivtåligare. Det innebär helt enkelt att prestandan och lagringskapaciteten håller längre i framtiden. Man mäter livslängd i TBW, Terabytes written.

Ursprungligen av Zeugma:

De är ungefär lika snabba. Ingen praktisk skillnad. Samsung är skrivtåligare. Det innebär helt enkelt att prestandan och lagringskapaciteten håller längre i framtiden. Man mäter livslängd i TBW, Terabytes written.

Får bli en Samsung då. Men hur gör jag med alla program och data jag har på min nuvarande hårddisk som sitter i? Inte kommer dom sparas i själva datorn när jag byter hjärnan på datorn?

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2019-10-17 07:11
Ursprungligen av Lilopp:

Det enda jag behöver tänka på är att det ska vara en 2.5 och alla passar?
Hur är Kingston då?

Jag har en Kingston i min MBP 2011 och det har funkat bra. Satte även in 16gb ram i den och det blev en helt enorm skillnad kan jag säga. Men om Kingston är optimal för Mac vet jag inte för jag bara köpte en och det funkade som tur var :P.

Ursprungligen av Lilopp:

Får bli en Samsung då. Men hur gör jag med alla program och data jag har på min nuvarande hårddisk som sitter i? Inte kommer dom sparas i själva datorn när jag byter hjärnan på datorn?

Jag använder kloningsprogrammet Carbon Copy Cloner. Så här hade jag gjort: Jag hade tagit/köpt ett hårddiskchassi och satt den gamla HDD:n i detta. Sedan hade jag satt SSD:n i datorn. Därpå startat datorn med alt-knappen intryckt och valt den externa gamla HDD:n som startskiva. Klonat den till SSD:n och när det är klart valt SSD:n som startskiva i Systeminställningar. Därefter hade jag aktiverat TRIM på SSD:n via kommandot sudo trimforce enable i Terminalen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-17 09:50
Ursprungligen av Lilopp:

En 13 tum utan Retina. Jag läser på kommentarer på Webbhallen. Då har någon frågat om Samsung del passar MacBook.

Svar från Webbhallen:Jag vill inte ha någon extern del på min dator.https://www.webhallen.com/se/product/28...

Svaret från Webbhallen gäller de nyare datorerna med retinaskärm (2013 och framåt) som inte har en vanlig 2,5"-disk. På din dator är det trivialt att byta om man inte har tummen mitt i handen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-17 13:10
Ursprungligen av Zeugma:

Jag använder kloningsprogrammet Carbon Copy Cloner. Så här hade jag gjort: Jag hade tagit/köpt ett hårddiskchassi och satt den gamla HDD:n i detta. Sedan hade jag satt SSD:n i datorn. Därpå startat datorn med alt-knappen intryckt och valt den externa gamla HDD:n som startskiva. Klonat den till SSD:n och när det är klart valt SSD:n som startskiva i Systeminställningar. Därefter hade jag aktiverat TRIM på SSD:n via kommandot sudo trimforce enable i Terminalen.

Instämmer. CCC fixar att kopiera från större disk till en mindre, givet att datan på stora disken får plats.

Ett hårddiskchassi kostar inte mycket, och efter bytet kan den tillsammans med din gamla disk fungera som hårddisk för säkerhetskopiering med tex TimeMachine.

149kr på inet
https://www.inet.se/produkt/4903168/hd-kabine...

Ursprungligen av Zeugma:

Jag använder kloningsprogrammet Carbon Copy Cloner. Så här hade jag gjort: Jag hade tagit/köpt ett hårddiskchassi och satt den gamla HDD:n i detta. Sedan hade jag satt SSD:n i datorn. Därpå startat datorn med alt-knappen intryckt och valt den externa gamla HDD:n som startskiva. Klonat den till SSD:n och när det är klart valt SSD:n som startskiva i Systeminställningar. Därefter hade jag aktiverat TRIM på SSD:n via kommandot sudo trimforce enable i Terminalen.

Oj. Att det skulle kräva allt det här var nog kanske inte en så bra ide av mig att köpa nya delar till datorn. Jag är inte så händig när det kommer till datorer. Ännu en del som måste köpas för att uppgradera delar på datorn? Finns det inga andra vägar?

Det här hårddiskchassi, vad är det för något? Kan du ge mig en länk till en sån som passar min dator?

Ursprungligen av Vassius:

Svaret från Webbhallen gäller de nyare datorerna med retinaskärm (2013 och framåt) som inte har en vanlig 2,5"-disk. På din dator är det trivialt att byta om man inte har tummen mitt i handen.

Jag har faktiskt tummen lite i...

Vet inte om du har tittat på länken till ifixit som @Zeugma länkade till, men det är totalt 16 skruvar du behöver skruva på för att byta hårddisken, varav 10 av dom är för locket/botten på datorn.. Absolut inget krångligt.

Och medans du gör det, lägg skruvarna på ett papper där du kan notera var dom satt.
Då råkar du inte blanda ihop dom när du ska sätta ihop datorn igen!

Ett hårdiskchassie/kabinett är bara en hållare för en hårddisk, med inbyggt kretskort som gör att du kan plugga in hårddisken med USB kabel.
Köper du ett hårdiskchassi och kör ex. CCC som nämnts här innan så har du ju en extern hårddisk att använda efter att du är klar!
@reboot81 länkade till ett sådant från inet ovan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-17 19:27

Det brukar finnas kit som innehåller en USB till SATA-adapter där också programvara för kloning ingår.
Gången blir då att man kopplar in sin nya disk till adaptern (via SATA-kontakten) och sedan pluggar in USB-kontakten i datorn och kör kloningsprogramvaran som kopierar allt från originaldisken till den nya disken.
Efter detta byter man ut sin disk gamla disk till den nya.

Ursprungligen av rosen888:

Vet inte om du har tittat på länken till ifixit som @Zeugma länkade till, men det är totalt 16 skruvar du behöver skruva på för att byta hårddisken, varav 10 av dom är för locket/botten på datorn.. Absolut inget krångligt.

Och medans du gör det, lägg skruvarna på ett papper där du kan notera var dom satt.
Då råkar du inte blanda ihop dom när du ska sätta ihop datorn igen!

Ett hårdiskchassie/kabinett är bara en hållare för en hårddisk, med inbyggt kretskort som gör att du kan plugga in hårddisken med USB kabel.
Köper du ett hårdiskchassi och kör ex. CCC som nämnts här innan så har du ju en extern hårddisk att använda efter att du är klar!
@reboot81 länkade till ett sådant från inet ovan

Skruv isär datorn ska jag klara av. Det är därefter hur jag gör sen med mina filer, data och program som kommer försvinna med den gamla hårddisken. Inte är sånt kvar i själva datorn utan sitter i hårddisken?

Jag är lite trög, det måste jag medge men när det snackas om kabinett, det betyder väl inte att att jag måste då ha en extern hårddisk med någon dångel till datorn?

Länken som @Zeugma länkar förklarar inte hur man gör med datan på hårddisken utan bara hur man byter den.

Ursprungligen av mattiL:

Det brukar finnas kit som innehåller en USB till SATA-adapter där också programvara för kloning ingår.
Gången blir då att man kopplar in sin nya disk till adaptern (via SATA-kontakten) och sedan pluggar in USB-kontakten i datorn och kör kloningsprogramvaran som kopierar allt från originaldisken till den nya disken.
Efter detta byter man ut sin disk gamla disk till den nya.

Ska jag köpa en kit nu också?

Ursprungligen av Lilopp:

Skruv isär datorn ska jag klara av. Det är därefter hur jag gör sen med mina filer, data och program som kommer försvinna med den gamla hårddisken. Inte är sånt kvar i själva datorn utan sitter i hårddisken?

Jag är lite trög, det måste jag medge men när det snackas om kabinett, det betyder väl inte att att jag måste då ha en extern hårddisk med någon dångel till datorn?

Länken som @Zeugma länkar förklarar inte hur man gör med datan på hårddisken utan bara hur man byter den.

Din gamla hårddisk plus ett kabinett, som länkats till, blir just en extern hårddisk som du ansluter till datorn. Om du läser om Carbon Copy Cloner och vad det gör så förstår du hur innehållet på hårddisken förs över till SSD:n. Exempel.

Ursprungligen av Lilopp:

Ska jag köpa en kit nu också?

Det måste du inte, det är ett alternativ. Men jag rekommenderar ett kabinett med din gamla hårddisk.

Ursprungligen av Zeugma:

Din gamla hårddisk plus ett kabinett, som länkats till, blir just en extern hårddisk som du ansluter till datorn. Om du läser om Carbon Copy Cloner och vad det gör så förstår du hur innehållet på hårddisken förs över till SSD:n. Exempel.Det måste du inte, det är ett alternativ. Men jag rekommenderar ett kabinett med din gamla hårddisk.

Kabinetten ska jag bara använda för att föra över data och inget mer sen?

Så många olika svar att det har blivit en jävla soppa för mig. Ska jag köpa en kabinett eller en kit? Vad fan är en kit nu helt plötsligt? En sak som innehåller operationsverktyg?

Ursprungligen av Lilopp:

Så många olika svar att det har blivit en jävla soppa för mig. Ska jag köpa en kabinett eller en kit? Vad fan är en kit nu helt plötsligt? En sak som innehåller operationsverktyg?

Om du köper en Samsung SSD får du med program för att klona din data. Du måste dock ha en kabinett första gången för att få över din data till nya SSD:n.

Ursprungligen av SweSG:

Om du köper en Samsung SSD får du med program för att klona din data. Du måste dock ha en kabinett första gången för att få över din data till nya SSD:n.

Det blev en Crucial, antar att en kabinett inte medföljer Crucial och jag får köpa det separat?

Ursprungligen av Lilopp:

Det blev en Crucial, antar att en kabinett inte medföljer Crucial och jag får köpa det separat?

Den följer nog inte med! Tänk på backup innan du börjar också.

Ursprungligen av SweSG:

Den följer nog inte med! Tänk på backup innan du börjar också.

Jag lade en beställning på en kabinett också. Hur tar jag en backup?

Ursprungligen av Lilopp:

Jag lade en beställning på en kabinett också. Hur tar jag en backup?

Du kopierar den datan du vill spara till en annan disk/SSD. Eller till någon molntjänst. Om något går fel är det inte säkert du kan rädda din data annars. Är det viktig data är det viktigt med backup!

Ursprungligen av SweSG:

Du kopierar den datan du vill spara till en annan disk/SSD. Eller till någon molntjänst. Om något går fel är det inte säkert du kan rädda din data annars. Är det viktig data är det viktigt med backup!

Jag söker på guider hur man gör som jag vill men hittar inga guider alls som förklarar punkt för punkt. Sorry men inget här är givande svar för min del.

Ursprungligen av Lilopp:

Jag söker på guider hur man gör som jag vill men hittar inga guider alls som förklarar punkt för punkt. Sorry men inget här är givande svar för min del.

Du köper helt enkelt en USB-disk och kopierar det du vill spara! Sådant som är viktigt för dig. Tyvärr blir det lite dyrare, men alla SSD och hårddiskar går sönder med tid. Finns billiga USB-diskar som bara går att plugga in i en USB-port i datorn. Sedan kopierar du från disken i datorn till USB-disken som sitter via USB-porten.

Bevaka tråden