Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS Catalina är här - därför skall du uppgradera

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-10 00:55
Ursprungligen av omartint:

Sidofråga; nu när det är förbjudet (iaf. som förare) att knappa på mobilen medans man framför fordon i trafik; gäller samma sak för andra enheter som tex. iPad och smarta klockor?

Har själv ingen aning om svaret, utan undrar genuint vad som gäller rent juridiskt (även om jag inser det högst olämpliga i det hela)?

Citat:

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Källa
En iPad i knät eller en klocka på armen är alltså ok. Men korkat.

Ursprungligen av reboot81:

Källa
En iPad i knät eller en klocka på armen är alltså ok. Men korkat.

Tja, får man ändra volymen på stereon, cupe-fläkten/värmen etc får man nog slänga ett getöga på en klocka också.

Ursprungligen av Innis:

Dom slutade uppdatera iDVD för åtta år sedan. Eftersom Mac-datorer inte längre leveraras med Dvd-läsare längre är det ett naturligt steg

Vi som gillade iDVD när vi brände skivor, vilka alternativ finns till det om man nu vill leva kvar i stenåldern med DVD skivor? Så svårt att skicka en videoredigering i iMovie som är på en halvtimme som ett mail eller ladda upp på Youtube. Hur gör ni andra?

Ursprungligen av micjoh:

Den har hängt sig på installationsskärmen med ”en minut kvar”...
Vad gör man då? Vågar man hålla ner strömknappen så den stänger av eller då sabbar man allt?

Jag fick lika som dig, en minut kvar i timmar... jag höll inne strömknappen och "vaktmästar resetade" det fungerade, nu har jag Catalina.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Vi som gillade iDVD när vi brände skivor, vilka alternativ finns till det om man nu vill leva kvar i stenåldern med DVD skivor? Så svårt att skicka en videoredigering i iMovie som är på en halvtimme som ett mail eller ladda upp på Youtube. Hur gör ni andra?

YouTube har inga problem me långa stora videos så länge det inte finns copyright musik i den.
Jag använder i nödfall USB-stickor.

Ursprungligen av Mc Tommy:

Vi som gillade iDVD när vi brände skivor, vilka alternativ finns till det om man nu vill leva kvar i stenåldern med DVD skivor? Så svårt att skicka en videoredigering i iMovie som är på en halvtimme som ett mail eller ladda upp på Youtube. Hur gör ni andra?

Jag postade svar i den tråd du skapade där du frågade detta. Här: https://www.99mac.se/forum/p/2377724

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-10 17:10
Ursprungligen av CekariYH:

Tja, får man ändra volymen på stereon, cupe-fläkten/värmen etc får man nog slänga ett getöga på en klocka också.

Jag tänkte inte på att se på klockan ett snabbt ögonblick. Är ju helt OK även att slänga ett öga på en mobil som är monterad i bilen (eller som du iaf. inte håller direkt i handen).

Tänkte mer på om jag får lov att trycka och aktivt jobba med min Apple Watch medans jag kör?

Är det kanske OK då den klarar sig genom "nyckelhålet" att den inte hålls av handen, utan sitter på handleden?

Min har LTE inbyggt, så vet inte om det då kanske räknas som en mobil enhet?

Kanske hårklyveri, men tycker det är intressant att försöka förstå vad som gäller rent juridiskt.

Om jag sätter min bil på att köra själv på autopilot (har en Tesla), så kanske det då är mer OK?

(Kan hålla med om att det är lika osmart av mig att pilla på min AW som på min mobil medans jag aktivt framför ett fordon, och att det kan ta lika mycket uppmärksamhet ifrån körningen.)

Ursprungligen av omartint:

Jag tänkte inte på att se på klockan ett snabbt ögonblick. Är ju helt OK även att slänga ett öga på en mobil som är monterad i bilen (eller som du iaf. inte håller direkt i handen).

Tänkte mer på om jag får lov att trycka och aktivt jobba med min Apple Watch medans jag kör?

Är det kanske OK då den klarar sig genom "nyckelhålet" att den inte hålls av handen, utan sitter på handleden?

Min har LTE inbyggt, så vet inte om det då kanske räknas som en mobil enhet?

Kanske hårklyveri, men tycker det är intressant att försöka förstå vad som gäller rent juridiskt.

Om jag sätter min bil på att köra själv på autopilot (har en Tesla), så kanske det då är mer OK?

(Kan hålla med om att det är lika osmart av mig att pilla på min AW som på min mobil medans jag aktivt framför ett fordon, och att det kan ta lika mycket uppmärksamhet ifrån körningen.)

Tror inte att man ska "jobba" med en Watch medan man kör, jag tittar på den snabbt för att se klockan/tiden och vid behov om bilstereon nått max så skruvar jag upp ljudet med ett finger på kronan lite diskret så att iPhone levererar mer volym, ungefär som att ratta på stereon alltså, dvs säga att jag fortfarande titta framåt.

Tror att allt som kan störa och stjäla uppmärksamhet från själva körningen bör/ska undvikas.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-10 19:22
Ursprungligen av CekariYH:

Tror inte att man ska "jobba" med en Watch medan man kör, jag tittar på den snabbt för att se klockan/tiden och vid behov om bilstereon nått max så skruvar jag upp ljudet med ett finger på kronan lite diskret så att iPhone levererar mer volym, ungefär som att ratta på stereon alltså, dvs säga att jag fortfarande titta framåt.

Tror att allt som kan störa och stjäla uppmärksamhet från själva körningen bör/ska undvikas.

Håller med dig helt. Klart vettiga råd!

Var dock mer intresserad av vad som rent juridiskt var tillåtet (inte vad som är god rekommendation - håller med om vad du och andra skriver), eller inte.

Ursprungligen av omartint:

Håller med dig helt. Klart vettiga råd!

Var dock mer intresserad av vad som rent juridiskt var tillåtet (inte vad som är god rekommendation - håller med om vad du och andra skriver), eller inte.

Rent juridiskt har jag ingen aning om mer än att hålla i och prata i en mobil. Men tror att om man kör med uppmärksamheten på annat än själva körningen så kan man nog åka dit oavsett om det är Watch eller flickvännen man pillar på

Är det någon mer som har problem att ladda ner Xcode (11.1). Har försökt i två dagar nu, men nedladdningen kommer bara drygt halvvägs och sen avbryts den eller börjar om.

""Xcode" kunde inte installeras. Försök igen senare."

Senast redigerat 2019-10-11 09:53
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-11 11:15
Ursprungligen av Chaosstar:

Är det någon mer som har problem att ladda ner Xcode (11.1). Har försökt i två dagar nu, men nedladdningen kommer bara drygt halvvägs och sen avbryts den eller börjar om.

""Xcode" kunde inte installeras. Försök igen senare."

Det går men tar en jäkla lång tid och processorn får arbeta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-10-11 11:27

Finns inte en chans att någon i seriös produktion uppdaterar hela sin maskinpark nu. Läskigt många program är 32-bit.

Ursprungligen av iSweden:

Finns inte en chans att någon i seriös produktion uppdaterar hela sin maskinpark nu. Läskigt många program är 32-bit.

Har helt tvärtom upplevelse. Har du några exempel?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-11 11:37
Ursprungligen av iSweden:

Finns inte en chans att någon i seriös produktion uppdaterar hela sin maskinpark nu. Läskigt många program är 32-bit.

Lite konservativ som jag ofta är med sådant här, så kommer jag klart att vänta ett par månader med att uppgradera. Har tidigare sparat en hel del strul och bekymmer med det (som man tex. kan läsa om i denna tråden, och flera andra).

Bättre att låta de "otåliga" ta "smällen" först och agera försökskaniner, så kan man själv luta sig tillbaka och få en mycket enklare resa och smidigare upplevelse när alla buggar och inkompatibla problem lösts.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-11 14:57
Ursprungligen av Chaosstar:

Är det någon mer som har problem att ladda ner Xcode (11.1). Har försökt i två dagar nu, men nedladdningen kommer bara drygt halvvägs och sen avbryts den eller börjar om.

""Xcode" kunde inte installeras. Försök igen senare."

Får du det felet beror det på att du har installerat Xcode under beta-tiden. Efter googling verkar det enda motmedlet vara att radera Xcode (med exvis AppCleaner) och sedan ladda ner Xcode på nytt.

Tack @Esse för bra video. Har inte installerat ännu. Lite frågor.....
Är utbudet i Apple TV appen deras eget (typ som i Netflix) eller är det samma utbud som förut + deras eget?
Vad gäller kostnaderna är det 59 kr per app? (Musik, Film, Spel)?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-10-11 18:48
Ursprungligen av calinou:

Tack @Esse för bra video. Har inte installerat ännu. Lite frågor.....
Är utbudet i Apple TV appen deras eget (typ som i Netflix) eller är det samma utbud som förut + deras eget?
Vad gäller kostnaderna är det 59 kr per app? (Musik, Film, Spel)?

Det står här.
https://www.apple.com/se/apple-tv-plus/

https://www.apple.com/se/apple-arcade/

https://www.apple.com/se/apple-music/

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-10-12 23:15
Ursprungligen av Giljan:

Har något liknande. En röd etta i systeminställningar för Apple-ID. Men för mig vill den att jag loggar in på mitt Apple-ID för att vissa kontotjänster ska bli tillgängliga igen. Spelar ingen roll hur många gånger jag loggar in på Apple-ID eller startar om datorn för den säger samma sak ändå.

Den vill först att jag loggar in på mitt Apple-ID, efter 20 sekunder kommer det en ruta där den vill ha koden till mitt användarnamn och nu har den även börjat fråga om koden till min Iphone. Hoppas det kommer en uppdatering så att detta försvinner.

Jag hade samma problem, vet inte om du använder Keychain, men för mig var det den som var boven.
Jag löste det med att Logga ut från iCloud, starta om datorn, och sedan logga in igen, Keychain aktiverades.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-10-15 20:48
Ursprungligen av Gäddnos:

Det värsta som hände var att jag kan inte godkänna nya användarvillkoren för iCloud, så nu har jag en ilsket röd prick i systeminställningar och på ikonen i dockan. (har startat om också)

Kommer väl en ny uppdatering om några dagar.

Nyss kom uppdatering som löser bland annat detta problem med svårigheter att godkänna iCloud-användarvillkor när man har flera iCloud-konton inlagda.

Ursprungligen av Redaktionen:

Idag lanserade Apple macOS Catalina och det bjuder på en rad nya funktioner samt en hel del förbättringar, nedan har vi listat dem du måste ha koll på.

Läs hela artikeln här

Hej! Jag kan inte hämta uppdateringen helt på min macbook air. Det står att den har hämtat 8,09 GB av 8,09 GB, men hela är inte full (se bild). Det har varit så flera dagar, alltså den laddar inte mer, jag har provat att stänga av datorn, hämta uppdateringen på nytt m.m, men inget hjälper, det blir samma sak igen... Någon som vet vad jag kan göra?
MVH

Yo! Jag brukar vänta nästan ett år med att uppgradera pga orimligt försiktig frilansare, men förra året hoppade jag på uppdateringen på en gång (i princip) utan problem och var nästan lite frestad att göra detsamma i år.

Men, angående det här med 32-bitars-program är jag lite fundersam. Är det någon av er som gått över till Catalina som har en halvgammal Epson-skrivare, och har ni upplevt några problem med Epson Scan-mjukvaran? Det är i princip det enda programmet som flaggas som ej uppdateringsbart, men när jag ringde och frågade Epson hävdade de att min modell av skrivare/scanner (WF-7515) kommer att få en automatisk mjukvaruprogramuppdatering via Apple. Själva erbjöd de inte uppdateringen på någon av sina webbplatser, de kunde bara se att den fanns.

Min fråga är, om det torde vara safe att hoppa på Catalina-tåget eller ej. Vill gärna använda Epsons egna scanningprogram, men om det kniper kanske Bildinsamling eller Vuescan gör jobbet lika bra, egentligen? Vill bara inte bli avbruten i mitt arbetsflöde, då väntar jag hellre nån månad eller mer. Det är alltså tekniskt sett bara drivrutinen de lovat ska funka, inte scanningsprogrammet.

Tankar? Erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-18 13:09
Ursprungligen av Manglobe:

Yo! Jag brukar vänta nästan ett år med att uppgradera pga orimligt försiktig frilansare, men förra året hoppade jag på uppdateringen på en gång (i princip) utan problem och var nästan lite frestad att göra detsamma i år.

Men, angående det här med 32-bitars-program är jag lite fundersam. Är det någon av er som gått över till Catalina som har en halvgammal Epson-skrivare, och har ni upplevt några problem med Epson Scan-mjukvaran? Det är i princip det enda programmet som flaggas som ej uppdateringsbart, men när jag ringde och frågade Epson hävdade de att min modell av skrivare/scanner (WF-7515) kommer att få en automatisk mjukvaruprogramuppdatering via Apple. Själva erbjöd de inte uppdateringen på någon av sina webbplatser, de kunde bara se att den fanns.

Min fråga är, om det torde vara safe att hoppa på Catalina-tåget eller ej. Vill gärna använda Epsons egna scanningprogram, men om det kniper kanske Bildinsamling eller Vuescan gör jobbet lika bra, egentligen? Vill bara inte bli avbruten i mitt arbetsflöde, då väntar jag hellre nån månad eller mer. Det är alltså tekniskt sett bara drivrutinen de lovat ska funka, inte scanningsprogrammet.

Tankar? Erfarenheter?

Om det var verksamhetskritiskt för mig skulle jag absolut vänta. Är det något i Catalina som du verkligen behöver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-19 13:00
Ursprungligen av Manglobe:

Yo! Jag brukar vänta nästan ett år med att uppgradera pga orimligt försiktig frilansare, men förra året hoppade jag på uppdateringen på en gång (i princip) utan problem och var nästan lite frestad att göra detsamma i år.

Men, angående det här med 32-bitars-program är jag lite fundersam. Är det någon av er som gått över till Catalina som har en halvgammal Epson-skrivare, och har ni upplevt några problem med Epson Scan-mjukvaran? Det är i princip det enda programmet som flaggas som ej uppdateringsbart, men när jag ringde och frågade Epson hävdade de att min modell av skrivare/scanner (WF-7515) kommer att få en automatisk mjukvaruprogramuppdatering via Apple. Själva erbjöd de inte uppdateringen på någon av sina webbplatser, de kunde bara se att den fanns.

Min fråga är, om det torde vara safe att hoppa på Catalina-tåget eller ej. Vill gärna använda Epsons egna scanningprogram, men om det kniper kanske Bildinsamling eller Vuescan gör jobbet lika bra, egentligen? Vill bara inte bli avbruten i mitt arbetsflöde, då väntar jag hellre nån månad eller mer. Det är alltså tekniskt sett bara drivrutinen de lovat ska funka, inte scanningsprogrammet.

Tankar? Erfarenheter?

Har provat med min EPSON V600 flatbäddsskanner, VueScan 9.7.05 (senaste uppdateringen) funkar fint.
Bildinsamling funkar också topp.
"EPSON Scan" och "Inställningar för EPSON Scan" fungerar inte längre.
"EPSON Software Updater", funkar nästan. Programmet startar och det ska finnas en uppdatering men den går inte att installera.

VueScan är ett förträffligt program om man ska skanna proffesionellt.

Till något helt annat.
Nya "Hemmadelningen" som man ställer in i "Systeminställningar/Delning/Mediedelning" gör ju min Mac Mini till en fullfjädrad medieserver. Inga iTunes eller andra program behöver vara öppna längre.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-19 15:47
Ursprungligen av melissahadzovic:

Hej! Jag kan inte hämta uppdateringen helt på min macbook air. Det står att den har hämtat 8,09 GB av 8,09 GB, men hela är inte full (se bild). Det har varit så flera dagar, alltså den laddar inte mer, jag har provat att stänga av datorn, hämta uppdateringen på nytt m.m, men inget hjälper, det blir samma sak igen... Någon som vet vad jag kan göra?
MVH

Hur har det gått för dig, lyckats uppdatera nu?

Om inte kan orsaken vara att din disk är skadad, inte nödvändigtvis allvarligt, eller att det inte finns nog med plats på disken för att fortsätta installationen.

Det kan också vara problem med Mac AppStore cache-katalog, kika lite HÄR under steg 2 där det visas hur man rensar cachen.

Men gör en BACKUP först innan du gör mer!

Ursprungligen av mattiL:

Hur har det gått för dig, lyckats uppdatera nu?

Om inte kan orsaken vara att din disk är skadad, inte nödvändigtvis allvarligt, eller att det inte finns nog med plats på disken för att fortsätta installationen.

Det kan också vara problem med Mac AppStore cache-katalog, kika lite HÄR under steg 2 där det visas hur man rensar cachen.

Men gör en BACKUP först innan du gör mer!

Helt plötsligt när jag satt och jobbade i datorn så uppdaterade sig datorn, så det är löst nu som tur är. Hade varit jobbigt att ha den röda notisen på inställningar hela tiden annars ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-19 16:01
Ursprungligen av melissahadzovic:

Helt plötsligt när jag satt och jobbade i datorn så uppdaterade sig datorn, så det är löst nu som tur är. Hade varit jobbigt att ha den röda notisen på inställningar hela tiden annars ?

Tack för återkopplingen! ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-22 21:08

Gav till föga och uppgraderade i veckan till Catalina på en av mina två MBP15 (ingen katastrof om det skulle gå snett, då jag inte är beroende av denna datorn för jobb/verksamhet).

Gick fint över förväntan.

Ursprungligen av omartint:

Gav till föga ...

Detta torde vara en katakretisk kontamination. ”Föll till föga” eller ”gav upp”, skulle jag ha skrivit. Jag har dock varken gjort det ena eller andra. Jag har inte ens lämnat High Sierra. Detta eftersom det är det sista Mac OS X som stöder subpixelantialiasering. Och skärmen uppgraderas tyvärr inte i och med Mojave. ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-10-22 23:11
Ursprungligen av Zeugma:

Detta torde vara en katakretisk kontamination. ”Föll till föga” eller ”gav upp”, skulle jag ha skrivit. Jag har dock varken gjort det ena eller andra. Jag har inte ens lämnat High Sierra. Detta eftersom det är det sista Mac OS X som stöder subpixelantialiasering. Och skärmen uppgraderas tyvärr inte i och med Mojave. ?

Helt riktigt; blev en lite misslyckad blandning där i farten. ”Föll till föga” borde det varit.

Varför har de avskaffat subpixelantialiasering? Låter trist att de gjort så!

Bevaka tråden